KELLY-TYCHTL, PAVEL: Hrozby pro občanskou společnost, nebo pro občanskou kulturu?
Jan Keller se ve vydání Občanských novin z 23. prosince vyjádřil obsáhlým
článkem k současnému stavu české občanské společnosti a k jejím budoucím šancím
a rizikům (Tři hrozby a tři šance pro občanskou společnost). Sociolog Keller je
autorem mnoha brilantních knih, úvah a studií. Do českého prostředí přichází s
impulsy a myšlenkami, které jsou zajímavé a nekonformní. Řada takových myšlenek
je i v jeho prosincovém článku o občanské společnosti. Přesto však je můj
celkový dojem z jeho úvahy značně nevyrovnaný.
Jan Keller se domnívá, že diskuse a úvahy o české občanské společnosti jsou
dosti stereotypní, schematické, povrchní a frázovité. V tom nejsou diskuse o
občanské společnosti v českém kontextu žádnou výjimkou. Podobně schematické jsou
diskuse o mezinárodní politice a domácích problémech. Schematičnost a
frázovitost do velké míry charakterizuje současný český žurnalismus a veřejnou
debatu obecně.
Problémem Kellerovy úvahy je, že neodlišuje dvě podstatné odlišné sociální a
kulturní skutečnosti. Těmi jsou občanská kultura a občanská společnost. Občanská
kultura je mnohem širší než občanská společnost a také mnohem důležitější.
Občanskou kulturu by s jistou mírou zjednodušení bylo možné definovat jako
schopnost spontánně se sebeorganizovat a obhajovat zájem vlastní komunity.
Občanská kultura je založena na důvěře mezi občany, schopnosti komunikovat,
řešit problémy lokálního významu vlastními silami a efektivně vymáhat od
zodpovědných úřadů řešení problémů, které není možné řešit na lokální úrovni.
Tvrzení, že občanská kultura je v zemích střední a východní Evropy nezralá, není
stereotypní. Je bohužel kulturní a sociální realitou, která se mění jen velmi
pozvolna, a která významným způsobem ovlivňuje současnost a budoucnost
středoevropských zemí. Že nejde o českou specialitu, ukazuje výzkum veřejného
mínění litevského ministerstva životního prostředí a regionálního rozvoje v
minulém roce. Respondenti byli dotázáni, zda věří, že účast veřejnosti na
rozhodovacích procesech je důležitá. Přestože 80 % z nich odpovědělo kladně,
pouze 6 % z nich se někdy takového rozhodovacího procesu zúčastnilo a pouze 4 %
respondentů se domnívala, že jejich účast měla pozitivní vliv na konečné
rozhodnutí. Řadu podobných případů lze nalézt také v České republice. Pro
posouzení stavu občanské kultury a schopnosti efektivní sebeorganizace je možné
se projít například pražskými Holešovicemi, kde řada domů byla odkoupena od
městského úřadu a zprivatizována v podobě družstev původních nájemníků. Kolik z
těch domů je ve stavu, za který by nebylo nutné se stydět? Kolik z nich nemá v
zadních traktech špinavé a zanedbané dvorky, ale zahrady, kde by si mohly hrát
děti a kde by se lidé v těch domech žijící mohli setkávat? Sám jsem krátkou dobu
předsedu takového družstva dělal a vím, jak bylo složité vzbudit alespoň
minimální zájem o stav domu, a jaké úsilí vyžadovalo, abychom špinavý dvorek
přeměnili na příjemnou zahradu. Druhým pozorováním, kterým bych rád doložil své
tvrzení, je způsob, jakým spolu Češi komunikují. Posadíte-li k jednomu stolu
Čechy, kteří se vzájemně neznají, a například Angličany, můžete velmi dobře
změřit hluboký rozdíl v komunikaci. Myslím, že není odvážné tvrdit, že u stolu
sedící Angličané budou během pěti minut znát svoje jména a profese, zatímco u
stolu sedící Češi svá jména nebudou pravděpodobně znát ani po hodině sezení u
stejného stolu, pokud spolu vůbec začnou mluvit. Nedostatek občanské kultury na
lokální i národní úrovni je velmi vážným problémem. Uvědomit si ho není fráze.
Pokud jde o to, co Jan Keller nazývá občanskou společností, má pravdu v tom, že
se v ní angažují kariérní občané, kteří provozují pouze svou občanskou aktivitu.
Domnívám se však, že toto není hlavní problém. Občanská společnost v tomto
pojetí zahrnuje občanská sdružení, nadace, obecně prospěšné společnosti, které
vykonávají určitou činnost v sociální, ekologické nebo lidsko-právní oblasti a
jsou do velké míry skutečně profesionálními institucemi, jež mají své
zaměstnance a kde je možné dělat kariéru. Drtivá většina z nich se však věnuje
specifickým činnostem a pracuje s přesně definovanými skupinami. Jen málo z
českých občanských organizací se věnuje blíže neurčené občanské aktivitě. To
skutečně není relevantní problém. Skutečným problémem občanských sdružení je to,
co angličtí sociologové popsali jako typický rys řady občanských organizací:
„vnitřní elitismus a externí servilita“. To znamená, že rozhodovací proces
uvnitř samotných občanských organizaci není demokratický, ale je omezen pouze na
úzkou vrstvu správní rady, a dále také to, že občanské nebo nevládní organizace
působí jako zprostředkovatelé zájmů vlivných mezinárodních organizací a vlád,
které je financují. Zájmů, které jsou v řadě případů v rozporu s tím, co si
přejí cílové skupiny, kterým je pomoc určena. Aktuální vydání časopisu „New
African“, který se věnuje problémům afrických zemí, upozorňuje například na to,
že USAID poskytuje jako humanitární pomoc africkým zemím geneticky modifikované
osivo, aby se tak vytvořil trh pro americké firmy, které je produkují. Geneticky
modifikované osivo je možné použít pouze jednou a na další úrodu je třeba další
dodávky osiva. Podobným problémem v českém prostředí (a také v celé střední a
východní Evropě) je skutečnost, že velké množství nevládních organizací bylo
podporováno a je stále v současné době závislé na finančních příspěvcích
zahraničních dárců. Jak tato skutečnost ovlivnila podobu občanské společnosti,
je otázkou k rozsáhlejšímu zamyšlení.
Stejně tak je důležité uvažovat o tom, jak byla podoba českého občanského
sektoru ovlivněna tím, že v něm působila řada disidentů, kteří z různých důvodů
nebyli schopni realizovat své politické ambice a viděli občanský sektor jako
vhodné místo ke svému veřejnému působení. Práce v disentu, která vyžaduje
konspiraci a nedůvěru vůči okolí, plnému nástrah, měla také vliv na uzavřenost a
malou vzájemnou komunikaci v českém občanském sektoru.
Domnívám se, že stav občanského sektoru u nás a jeho srovnání s okolním světem
vyžaduje rozsáhlou diskusi. Úvaha Jana Kellera, přestože naznačuje některá
důležitá témata, byla však pro mne spíše zklamáním.
Autor pracuje jako konzultant v oblasti neziskového sektoru v Bruselu
|