Výběr z tezí - Henri David Thoreau
Zpracoval: Jan Činčera. Poslední úprava 1.2.2003.
Henri David Thoreau (1817-1860)
"Nezvolil si žádnou profesi, nikdy se neoženil, žil sám, nikdy nechodil do
kostela, nikdy nehlasoval ve volbách, nikdy neplatil daně, nejedl maso, nepil
víno, neokusil tabák a na toulkách přírodou mu nikdy nebyla společníkem zbraň
nebo past."
Řeč není o nějakém starozákonním prorokovi, ale o americkém mysliteli Henry
Davidu Thoreauovi (1817-1862), autoru knihy Walden, aneb Život v lesích.
Námět knihy je docela prostý. Thoreau získal díky svému příteli Emersonovi
pozemek v lesích u Concordu, blízko jezera Walden, kde si postavil srub a dva
roky tam bydlel. Často prováděl různá biologická pozorování, po večerech si četl
klasická díla Západu i Východu, všechno co potřeboval si vypěstoval na malém
políčku u srubu a tak jeho životní náklady byly zcela minimální. Thoreau občas
navštívil některého ze sousedních farem a přesvědčoval usedlíky, že zbytečně
příliš mnoho pracují, protože ke skutečně skromnému životu jim stačí mnohem
méně. "Nadbytečné bohatství může plodit jen věci nadbytečné. K tomu, co
potřebuje duše, není třeba peněz." Walden se tak stal klasickou knihou o
dobrovolné skromnosti, konceptu, který o stopadesát let později u nás
rozpracovala Hana Librová v knize Pestří a zelení.
Myslitel Thoreau kromě této své nejznámější práce napsal i nepříliš úspěšnou
knihu vodáckých zkušeností "Týden na řece Concordské a Merrimacké", jejíž
komerční neúspěšnost vystihnul slovy: "Jsem vlastníkem knihovny o 900 svazcích,
z nichž 700 jsem napsal sám."
Nejznámější Thoreauovou esejí je bezesporu Občanská neposlušnost - termín, který
o sto let později proslavil Gándhí, po něm Martin Luther King a který si vzali
za své ekologičtí aktivisté - ale který zmiňuje i česká Všeobecná listina
základních práv a svobod. Esej napsal Thoreau na základě své jednodenní
zkušenosti ve vězení, do kterého se dostal proto, protože na protest proti
otrokářství a americké válce s Mexikem neplatil daně. (Thoreau si podle legendy
za to mohl tak trochu sám, protože na vyhrožování výběrčího, že ho stejně jednou
zavřou, prý odpověděl slovy: "Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek!")
V eseji Thoreau demonstruje nadřazenost svědomí právnímu řádu (inspirace stoiky
- ukaž mi svou moc a já ti ukážu, kde končí) a právo jedince odmítat příkazy
státu, pokud jej neuznává. Stát by podle Thoreau měl mít zcela minimální moc a
pokud možno by jej vůbec nemělo být vidět. ("Ta vláda je nejlepší, kterou cítíme
co nejméně.")
Přestože Thoreau sám praktikoval nenásilí, v jiné své politické eseji Obhajoba
kapitána Johna Browna násilí pro dobrou věc a není-li jiné cesty připouští. Je
pravděpodobné, že Thoreau nebyl dostatečně informován o teroristických aktech
fundamentálního bojovníka proti otrokářství Johna Browna. Celý zbytek jeho práce
je totiž obhajobou nenásilného prosazování práva na volbu vlastní životní cesty.
Obhajoba tak zůstává v kontextu Thoreauovy práce kontroverzním a ojedinělým
dílem.
Důležitou Thoreauovou esejí je Chození, esej o potřebě chození do přírody jako
smyslu lidské existence a vášnivá obhajoba všeho, co je přírodní, divoké a
necivilizované ("V divokosti je naděje i spása této civilizace."). Chození je
pro Thoreaua umění a naplňování našeho poslání na světě. Při chození přírodou se
Thoreau přes své smysly a meditaci (vliv východních nauk) dostával k Bohu.
Thoreau byl zarytý individualista a výrazná osobnost. Jeho příklad dodnes láká k
napodobení, i když slovy Erazima Koháka "žít jako Thoreau nikdy nebylo možné
jinak, než na okraji městské civilizace. Rok v přírodě považuji za naprosto
ideální pro každého, kdo si chce promyslet svoje vlastní bytostí, pochopit, co
je příroda. Ale jako sociální strategie pro 15 miliónů lidí je to utopie."
Přesto můžeme zakončit snění o návratu do divočiny citátem z Waldenu:
"Jestliže člověk zamíří bez váhání tam, kam ho vedou jeho sny a vynasnaží se žít
životem podle svých představ, dosáhne výsledku, s jakým se běžně nesetká.
Některé věci hodí za hlavu, překročí neviditelnou hranici, nové, univerzálnější
a snášenlivější zákony se začnou ustavovat kolem něho a v něm ... a on bude žít,
jak žijí svobodné bytosti vyššího řádu. Podle toho, jak oprostíme svůj život,
zjednoduší se i zákony vesmíru, a samota nebude samotou, ani chudoba chudobou,
ani slabost slabostí."
|