Toffler, Alvin. Šok z budoucnosti.
Zpracoval: Dr
s. 229 - 230
… Ustavme v každé zemi, v každém městě a obci demokratická parlamentní
shromáždění, která by se zabývala „společenskou inventurou“. Definováním a
určováním priorit v jednotlivých oblastech společnosti pro zbytek století.
Takováto „shromáždění pro budoucnost společnosti“ by nemusela reprezentovat jen
zeměpisné lokality, ale i společenské jednotky – průmyslová odvětví, odbory,
církve, intelektuály, umělce, ženy, etnické a náboženské skupiny a studenty,
byla by také organizovaným zastoupením neorganizovaných. Žádná zaručená
technika, která by zabezpečila rovné zastoupení pro všechny nebo pomocí níž by
se zjišťovaly názory chudých, negramotných nebo izolovaných lidí, neexistuje.
Jakmile si však uvědomíme, že je nezbytné s nimi počítat, najdeme už způsob, jak
tuto překážku překonat. Problém účasti na určování budoucnosti však není jen
problémem chudých, negramotných a izolovaných. Čas od času se od možnosti
ovlivnit směr a tempo změny cítí odtrženi i skvěle placení řídící pracovníci,
bohatí odborníci, vědci a studenti. Nejzávažnějším politickým úkolem
přicházející generace je její začlenění do systému, do mašinérie určující směr
vývoje společnosti. Představme si, jaký by to mělo vliv, kdybychom na té či oné
úrovni vymezili místo, kde by všichni, kdo budou v budoucnosti žít, o ní mohli
vyslovit svá přání. Zkusme si prostě představit masové, globální cvičení v
prognostické demokracii.
Shromáždění pro budoucnost společnosti nemusí, a vzhledem k míře pomíjivosti ani
nemohou, být stálými, neměnnými institucemi. Namísto toho by mohly fungovat ve
formě seskupení svolávaných ad hoc, zřejmě v pravidelných intervalech, pokaždé s
jinými poslanci. Dnes se od občanů očekává, že budou v případě potřeby zasedat v
porotě. Věnují této službě několik dnů či týdnů ze svého času, neboť pokládají
systém poroty za jednu ze záruk demokracie a uvědomují si také, že i když se jim
to někdy nehodí, někdo to dělat prostě musí. Zmíněná shromáždění by mohla být
organizována podle stejného schématu; vždy noví účastníci by byli svoláváni na
krátké období, aby fungovali jako „poradci společnosti pro budoucnost“.
Tyto lidové organizace, kde by své názory vyjadřovali lidé, kterých se na ně
dosud nikdo neptal, by se prakticky staly radnicemi budoucnosti, v nichž by
milióny lidí pomáhaly utvářet své vlastní osudy ve vzdálené budoucnosti …
s. 231 - 232
… Masy voličů jsou dnes od svých volených zástupců tak vzdáleny a řešené
problémy jsou natolik technické, že i vzdělaní příslušníci střední třídy se cítí
od procesu určování cílů beznadějně odtrženi. V důsledku celkového zrychlení
života se během jednoho volebního období stane tolik událostí takovou rychlostí,
že se politik stává stále méně odpovědným „lidem doma“. Ba co víc, i tito lidé
doma se stále mění. Teoreticky může volič nespokojený s činností svého zástupce
volit napříště proti němu. V praxi je však i to pro milióny lidí nemožné.
Všeobecná mobilita vzdaluje občany od jejich volebního okrsku a někdy je zbavuje
volebního práva úplně. Na jejich místo přicházejí jiní a politik stále častěji
zjišťuje, že se obrací k novým tvářím. Možná ani nebude nikdy volán k
odpovědnosti za svoji činnost – nebo za sliby, které dal poslednímu shromáždění
voličů.
Ještě zhoubnější je pro demokracii časová orientace politiky. Politikův časový
horizont obvykle nepřesahuje příští volby. Kongresy, sněmy, parlamenty, městské
rady, prostě legislativní orgány vůbec, nemají čas, prostředky nebo organizační
strukturu potřebné k serióznímu posuzování vzdálené budoucnosti. Pokud jde o
občana, pak tou poslední věcí, na kterou se ho někdo ptá, jsou právě ony širší,
vzdálenější cíle jeho komunity, státu nebo národa.
Volič bývá dotazován na konkrétní problémy, ale nikdy ne na to, jak by podle
jeho názoru měla v hrubých rysech vypadat nejvhodnější budoucnost. V podstatě
neexistuje politická instituce, která by obyčejnému člověku umožňovala vyjádřit
vlastní názory na to, jaká by měla budoucnost být, jakou by měla mít podobu,
barvu a vůni. Nikdo jej nevybízí, aby uvažoval o budoucnosti, a pokud se tak
zřídka stane, pak neexistuje organizovaný způsob, jak by mohl své názory
prezentovat v politické aréně. Je odtržen od budoucnosti a stává se z něj
politický eunuch.
Z těchto a dalších důvodů rychle spějeme k osudnému selhání systému politických
zástupců. Mají-li legislativní orgány vůbec přežít, pak budou potřebovat nové
kontakty se svými volebními obvody a nové svazky s budoucností. Shromáždění pro
budoucnost společnosti by mohla poskytnout možnosti, jak opět spojit zákonodárce
s masovou základnou, jak spojit přítomnost s budoucností.
Shromáždění, svolávaná v častých a pravidelných intervalech, by byla mnohem
citlivějším měřítkem vůle lidu než jakákoliv instituce, kterou dnes máme k
dispozici. Samotné svolání takového shromáždění by vtáhlo do řečiště politického
života milióny lidí, kteří jej nyní ignorují. Kdybychom tyto muže a ženy
konfrontovali s budoucností – výzvou, aby důkladně uvažovali o svém vlastním
osudu i o budoucnosti stále dynamičtější společnosti – narazili bychom na
významné etické otázky.
Osvobozující účinek by mělo už samotné položení těchto otázek. Samotný proces
kolektivního hodnocení by osvěžil a očistil občany, k smrti znavené technickými
diskusemi o tom, jak se dostat na místo, o němž si vůbec nejsou jisti, zda se na
ně dostat chtějí. Shromáždění pro budoucnost společnosti by pomohla vyjasnit
rozdíly, které naši rychle se dezintegrující společnost rozdělují; a naopak by
určila společné sociální potřeby, jež by byly potenciálním základem dočasných
svazků. Takto by shromáždění sjednotila různé politické orgány v novém svěžím
rámci, z něhož by nevyhnutelně vznikly i nové politické mechanismy…
|