Obcanská společnost
Hledej
kontakt mapa stránek o projektu zpravodaj
Právo vědět Účast na rozhodování Rovné příležitosti Občan v EU Výchova k občanství Filosofie
FILOSOFIE - otázky a přemítání nad občanskou společností

Fromm, Erich. Strach ze svobody.



s. 74
… Co bylo řečeno o oblasti ekonomické, platí i v sféře politické. V rané době demokracie existovaly různé druhy zařízení, v nichž se svobodný jedinec mohl konkrétně a aktivně účastnit hlasování o určitých rozhodnutích, nebo o určitých kandidátech na úřad. Otázky, o nichž mělo být rozhodnuto, důvěrně znal, stejně jako kandidáty. Hlasování se pořádalo při shromážděních všech občanů města, mělo konkrétní obsah a počítalo se v něm opravdu s každým. Dnes je volič konfrontován s mamutími stranami, které jsou mu vzdáleny a působí stejným dojmem jako mamutí organizace průmyslové. Otázky jsou spletité a navíc je snaha je ještě všemi možnými způsoby zamlžit. Volič se snad před volbami něco o kandidátovi dozví, ale od té doby, co je rozhlas, není často pravděpodobné ho ani vidět. Tak se ztrácí poslední možnost „svého“ kandidáta odhadnout. Ve skutečnosti se nabízí volba mezi dvěma nebo třemi kandidáty stranického aparátu; tito kandidáti nejsou však „jeho“volbou; znají se navzájem málo a jejich vztah je právě tak abstraktní, jako tomu bylo u všech ostatních vztahů.
Jako působí na prohloubení pocitu bezvýznamnosti zákazníka reklama, tak působí i metody politické propagandy na individuálního voliče. Opakování sloganů a zdůrazňování věcí, jež nemají s předmětem vůbec nic společného, sázejí na znecitlivění jeho kritických schopností. Jasný a rozumný apel na jeho myšlení je v politické propagandě spíše výjimkou než pravidlem – dokonce i v demokratických zemích. Jednotlivý volič, postavený tváří v tvář moci a velikosti strany, jak se ukazuje ve své propagandě, je bezmocný proti pocitu malosti a bezvýznamnosti …

s. 141 - 142
… Předem musí být řečeno: nesmíme se vzdát žádných základních vymožeností moderní demokracie ani základní formy zastupitelské vlády, to jest vlády volené lidem a odpovědné lidu, ani žádných práv, které zaručuje každému občanovi Bill of Rights (Zákon o lidských právech), ani nesmíme ustoupit od nové demokratické zásady, že nikdo nesmí zemřít hlady, že společnost je zodpovědná za všechny své členy, že nikdo nesmí mít strach, že se dostane do područí a přijde o svou lidskou hrdost, že ztratí zaměstnání a bude mít hlad. Tyto základní vymoženosti musí být nejen zachovány, ale i potvrzeny a rozšířeny.
Přestože je tato míra demokracie – i když ne zcela – naplněna, nestačí to. Pokrok demokracie spočívá ve zlepšení současné svobody, iniciativy a spontaneity jedince, nejen v jistých soukromých a duchovních záležitostech, ale především v aktivitě, základní pro každou lidskou existenci, v jeho práci.
Jaké jsou pro to základní podmínky? Iracionální a bezplánovitý charakter společnosti musí být nahrazen plánovitým hospodařením, které představuje plánovité a vzájemně podmíněné úsilí společnosti jako takové. Společnost musí zvládnout společenský problém tak, jak zvládla problém přírodní. Jednou podmínkou pro to je odstranit skryté panování těch, kdo – ačkoli jich je jen malý počet – třímají velkou ekonomickou moc bez jakékoliv zodpovědnosti k těm, jejichž osud mají ve svých rukou. Tento nový řád můžeme nazvat demokratickým socialismem, na jménu však nezáleží; záleží na tom, aby se ustavil racionální ekonomický systém sloužící potřebám lidí. Dnes nejenom že valná většina lidí nemá žádnou kontrolu nad ekonomickou mašinérií, ale nemá ani tu nejmenší šanci rozvíjet skutečnou iniciativu a spontaneitu. Zvláště pokud jde o práci, kterou dělají. Jsou „zaměstnáni“ a nečeká se od nich nic jiného, než aby dělali, co se jim řekne. Jen v plánovaném hospodářství, v němž celý národ racionálně řídí ekonomické a společenské síly, se může jedinec podílet na zodpovědnosti a využít svou tvořivou inteligenci ve své práci. Jde o to, aby se jedinci vrátila příležitost k opravdové aktivitě, aby se cíle společnosti ztotožnily s jeho vlastními, nikoliv ideologicky, ale ve skutečnosti; aby ve své práci uplatnil své úsilí a rozum; v něčem, zač může pociťovat svou zodpovědnost, protože práce je významná a účelná jen ve smyslu jeho lidských cílů. Manipulaci s lidmi musíme nahradit aktivní a inteligentní spoluprací a platnost zásady vlády lidu, lidem a pro lid z oblasti formálně politické rozšířit i do oblasti ekonomické …





-
EU-Town twinning Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah stránek odpovídá výlučně autor. Stránky nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.

©2003 - 2006 Econnect webhosting, webdesign a redakční systém Toolkit