Zákon č. 123/1998 Sb. v otázkách a odpovědích
Manuál k zákonu č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí
MŽP Praha, Odbor strategií, Oddělení vzdělávání a osvěty, září 1998
Zákon 123/98 v otázkách a odpovědích
autor:
Mgr. Jiří Guth
V otázkách a odpovědích chceme ukázat, jak a k čemu lze využívat zákon č.123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. Zákon má kromě jiného usnadnit komunikaci mezi zainteresovanou veřejností (žadateli) a různými orgány veřejné správy a dalšími institucemi (úřady). Náš manuál je psán v zásadě z pozice veřejnosti, ale doufáme, že pomůže oběma stranám.
Zčásti ze zákona č.123/1998 Sb. citujeme, jinde jej parafrázujeme, nebo dokonce uvádíme vlastní názory. Tyto názory nemůžeme nijak "právně zaručit", ale vyplývají z poměrně bohaté zkušenosti a odborné environmentální kvalifikace. Vesměs jsme je konzultovali s právníky - specialisty na oblast práva životního prostředí. Někdy jsme celou problematiku poněkud zjednodušili nebo vyjádřili ne zcela přesnými formulacemi. V obojím jsme však byli vedeni snahou o co nejvyšší srozumitelnost a praktickou použitelnost.
Odborný komentář k zákonu a vzory podání lze najít v publikaci Petra. Kužvarta Právo na informace o životním prostředí (vydal Ekologický právní servis v září 1998).Snažili jsme se o komplementaritu s touto publikací.
Obsah:
- K čemu je zákon a k čemu
mohou být informace?
- Co když něčemu v tomto manuálu nebudu
rozumět nebo v něm budu něco postrádat?
- Které všechny úřady se zákonem musí řídit?
- Které typy informací mají být podle tohoto zákona
zpřístupňovány?
- Musím o informace žádat za nějakou nevládní organizaci
(občanské sdružení, apod.), nebo stačí jako Franta Vomáčka?
- Co všechno s těmi informacemi mohu a nemohu dál dělat?
- Je úprava v zákoně v souladu s mezinárodními závazky?
Jak to vypadá v Evropské unii?
- Co vlastně znamená §13 (o osvětě, vzdělávání a výchově
veřejnosti), k čemu je to dobré, že v zákoně je?
- Proč mají informace zrovna o ŽP svůj vlastní zákon?
- Kde hledat jaké informace?
- Jaké podmínky byly stanoveny v územním a stavebním
řízení?
- Kdo pokácel (ořezal) ten strom?
- Kdo v okrese špiní vodu?
- Co ta továrna vypouští do řeky?
- Nedávají na skládce náhodou slevu velkoproducentům
odpadu?
- Na úřadě mi nechtějí říci detaily o odpadech (z
továrny nebo z občerstvovny McDonald's), ale vždyť museli dostat
od každého podnikatele program odpadového hospodářství, ne?
- Co se to tam staví?
- Komu a za co dala nebo naopak nedala Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) pokutu?
- Kolik ryb je v rybníce a jak se přikrmují?
- Kolik zatím vytěžili, teď těží a hodlají těžit v
lomu?
- Jaký bude nový zákon o vodách?
- Kolik čeho se za měsíc ukradne na staveništi JETE?
- Jaké podklady dostali experti OECD na přípravu své
zprávy o stavu ŽP v ČR?
- Kolik fosfátů obsahuje prací prášek ABC?
- Jak postupovat?
- Musím na úřad přijít jen v pondělí a ve středu,
nebo mohu kdykoliv?
- Stačí požádat telefonem (resp. elektronickou poštou) nebo musím i tisknout a posílat? Co když mou žádost úřad zapře?
- Co všechno mi mohou úředníci na mou žádost odpovědět?
- Jak se bránit, pokud žádost nebyla kladně vyřízena?
- Co když úředníci tvrdí, že dotyčnou informaci nemají k dispozici a já přitom vím, že ji mají?
- Co když danou informaci na úřadě nemají a přitom
by mohli mít?
- Co je třeba zaplatit?
- Chtějí mi to dát z úřadu jen vytištěné (xeroxované)
a tvrdí, že v elektronické podobě mi to dát nemusejí. Opravdu
nemusejí?
- To, co potřebuji vědět, mi nechtějí na úřadě dát
a říkají, že by to museli dlouho hledat a vypisovat. Není to jenom
výmluva?
- Sporné a nepřístupné typy
informací
- Co se určitě od úřadu nemohu dozvědět?
- Úředníci tvrdí, že to, co chci vědět, bude nejspíš
obchodní tajemství. Mám se snažit dál?
- Jaký je rozdíl mezi osobními a individuálními údaji?
- Copak něco o ŽP se nedá zveřejnit kvůli ochraně
osobnosti?
- Jsem známý kverulant. Může mi nějaký úřad rovnou
dát seznam toho, co je tajné?
- Jsou i nějaké řekněme formální důvody k odepření
informace?
- Mohl bych získat (třeba k připomínkování) pracovní
verze různých dokumentů?
- Kde v okolí žije vydra?
- Kdo pracuje ve funkci XY na úřadu XZ?
- Staré případy odepření informací
ve světle nového zákona č. 123/1998 Sb.
V následujícím textu používáme zkratky ŽP (životní prostředí),
"zákon" (zákon č. 123/1998 Sb., pokud není uvedeno jinak)
a "§n"; (bez upřesnění, kterého zákona = paragraf zákona
č. 123/1998 Sb.).
Je možné se obrátit na Ministerstvo životního prostředí (MŽP),
Ekologický právní servis, Ústav pro ekopolitiku, ekologické poradny,
koordinátora programu "Právo na informace" Nadace Partnerství
...
a) Ministerstvo ŽP (včetně územních odborů), správy všech chráněných
krajinných oblastí a národních parků, Česká inspekce životního
prostředí;
b) obce. Ne všechny však disponují informacemi o ŽP ve stejném
rozsahu. Například tzv. pověřené obecní a městské úřady mají
širší kompetence a tím i více informací k dispozici než ostatní,
protože jsou pověřené různými působnostmi státní správy - nakládání
s odpady, ochrana ovzduší, vod, zemědělského půdního fondu, přírody
a krajiny. Z dikce zákona ("orgány územní samosprávy"),
ústavy a zákona o obcích (č.367/1991 Sb.) se zdá, že se zákon
vztahuje i na orgány obce, tedy zastupitelstvo, radu, starostu
(popř. též komise). Někteří právníci jsou však opačného názoru
a dosud neexistuje jednotný výklad ani precedentní případy.
c) okresní úřady, hygienické stanice (orgány ochrany veřejného
zdraví);
d) všechny ostatní orgány státní správy (např.ministerstva) a
územní samosprávy, které něco kolem ŽP dělají nebo nějaké environmentální
informace mají (to je velmi široké vymezení!);
e) všechny organizace, které FORMÁLNĚ zřídil, řídí nebo pověřil
některý z orgánů uvedených v bodech a) - d), a které VĚCNĚ mají
co do činění s životním prostředím. Mezi ně patří Výzkumný ústav
vodohospodářský, Geofond, Český geologický ústav, Český ekologický
ústav, Český hydrometeorologický ústav, Agentura ochrany přírody
a krajiny a Správa chráněných krajinných oblastí. Mimo resort
ŽP je to Český báňský úřad, akciové společnosti Povodí, Terplan,
Státní meliorační zpráva, Lesprojekt (ÚHÚL), krajské a okresní
hygienické stanice, okresní veterinární správy a podobně. Teoreticky
je takovou organizací i Český statistický úřad, ale ten se řídí
zákonem o státní statistické službě (č.89/1995 Sb.), a to i v
oblasti zpřístupňování "svých" informací o životním
prostředí (§1 odst.2).
U obecních a okresních úřadů se jedná o orgán jako celek, nejen
o referáty, odbory či přímo lidi, kteří mají danou oblast na starosti.
Kdyby díky organizačnímu uspořádání měl ty informace někdo jiný
(archív, knihovna, právník, kancelář starosty či přednosty), vztahuje
se na něj zákon také.
Někdy i jiné subjekty jsou povinny poskytovat informace o životním
prostředí, ale to nevyplývá z tohoto zákona. Obecný rámec tomu
dává §18 odst.2 zákona č.17/1992 Sb., o životním prostředí. Konkrétně
to musí být "v rozsahu a za podmínek stanovených zvláštními
předpisy". Třeba podle zákona o ovzduší (zákon č. 309/1991 Sb.,
resp. č. 211/1994 Sb.) je každý provozovatel velkého nebo středního
zdroje znečištění povinen přímo informovat veřejnost o tomto znečišťování
a svých opatřeních k nápravě, nemluvě o případech havárií a jiných
problémů.
Především informace které vypovídají o:
- stavu životního prostředí a všech jeho složek, příčinách a
důsledcích tohoto stavu
- využívání přírodních zdrojů a jeho vliv na prostředí, živou
přírodu a společnost
- chystané činnosti ovlivňující životní prostředí a naopak opatření
na jeho ochranu
- vlivech staveb, činností, technologií a vlivech výrobků (zboží)
na životní prostředí
Poskytovanými informacemi jsou také:
- spisy správních řízení (například územní či stavební řízení),
petice a stížnosti;
- ekonomické a finanční analýzy pořízené z veřejných prostředků;
- plány, strategie a programy (čili "politiky");
- mezinárodní závazky vyplývající ze smluv (a jejich plnění),
pokud se tyto dokumenty týkají životního prostředí.
Z takto definovaného souboru informací jsou pak vyňaty ty, které
zpřístupnit prostě nelze (viz otázka 31), a ty, které úřad zpřístupnit
může, ale nemusí (viz otázka 36). Problematické zřejmě jsou a
budou různé institucionální a personální otázky (viz otázka 41).
Jsou to ještě "opatření podniknutá při předcházení nebo nápravě
poškození ŽP"?
Samostatným problémem bude získávání informací o vlivech výrobků
na životní prostředí. Dotazy typu "Kolik procent obsahuje
prací prášek ABC fosfátů?" "Jaká je energetické hodnocení
pračky DEF?" "Jaká je rozložitelnost oleje GHI?"
"Jak je hodnocen kotel JKL z hlediska produkce NOx?"
"Jaký je podíl recyklátu v papíru MNO s neznámým logem
Eco-Paper?" apod. budou směrovány na různé státní zkušebny,
na hygienické stanice, na Státní zdravotní ústav (má některé centralizované
informace o výrobcích např. domácí chemie) apod. Řada spotřebitelských
organizací bude zpočátku asi narážet na komunikační i technické
bariery.
V zásadě je to jedno. Zákon má dvojí účel: jeden se týká práva
na "včasné a úplné informace o stavu životního prostředí
a přírodních zdrojů" které je uvedeno v Listině základních
práv a svobod jako právo "každého", rozuměj každého
člověka. Druhým účelem je úprava přístupu veřejnosti k těm informacím
řekněme po technické a procedurální stránce (§1). Příslušný úřad
je povinen vyřídit žádost i informace stejně rychle a stejně kvalitně,
ať je žadatelem jediný občan sám za sebe, jediný člen nebo statutární
zástupce jakékoliv organizace.
Mohu o nich přemýšlet a diskutovat, mohu zkoumat jejich příčiny
a důsledky a s uvedením pramene je citovat. Přiměřeným způsobem
se na ně vztahuje zákon tiskový, autorský a podobně. Mnoho textů
je chráněno autorským právem čili copyrightem. Autorský zákon
(č.135/1996 Sb.) umožňuje zhotovení kopie takového díla pro vlastní
potřebu, zakazuje výdělečné využití takové informace a další šíření
podmiňuje citací autora a /nebo pramene.
Informace o ŽP nechráněné podle autorského zákona však mohu i
takzvaně komerčně využívat. O nějaké "zneužití" nemá
smysl mluvit, účel není nijak a nikým hodnocen. V původním návrhu
zákona byla již povinnost takový záměr do žádosti uvést, ale ve
schváleném znění již není. Svou žádost o informace nemusím nijak
zdůvodňovat (§3 odst.1).
Přijetí zákona bylo do značné míry vyvoláno právě chystanými mezinárodními
závazky a existující legislativou EU, k níž se ČR chce přiblížit.
Konkrétně jde o směrnici Evropských společenství (č.90/313/EHS)
a o Úmluvu o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování
a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí,
kterou podepsala Česká republika v červnu 1998 v dánském Aarhusu.
Mimochodem, jak vidno z názvu, má tato úmluva kromě práva
na informace také dvě další kapitoly tzv. "pilíře" (právo
participovat, snazší přístup k soudům). Oba tyto okruhy problémů
jsou pro nevládní organizace velmi zajímavé a předpokládají
změny dalších zákonů (mj. trestního zákona, občanského soudního
řádu, správního řádu stavebního zákona, zákona o EIA) směrem ke
větší "otevřenosti" všech souvisejících procesů.
Paragraf má zásadní význam. Jednak je tam formulována (poprvé
v zákoně, dosud se tím zabývalo jen jedno vládní usnesení) přímo
povinnost ministerstev (podporovat osvětu, výchovu a vzdělávání
veřejnosti v oblasti životního prostředí), jednak je tam výslovně
zmíněna spolupráce MŽP a MŠMT a konečně se tam zmiňuje zapojení
všech orgánů veřejné správy - tzv.princip integrace (§13). Možno
říci, že tento paragraf konkretizuje deklarovanou zásadu ochrany
ŽP z §16 zákona o životním prostředí (č.17/1992 Sb.).
V členských státech Evropské unie je to standard. Jde o naplnění
práva výslovně uvedeného v Listině práv a svobod (čl.35 odst.2)
- práva na "včasné a úplné informace o stavu životního prostředí
a přírodních zdrojů". Jisté "výsadní postavení"
tohoto tématu vyplývá z jeho politicky uznaného životního významu.
Dalším aspektem je zvláštní charakter složek prostředí jako tzv.veřejných
statků čili občin, z jejichž užívání nelze nikoho vyloučit a jejichž
funkce je v zájmu všech (ovzduší, do určité míry voda, struktury
ekosystémů, apod.).
Zároveň se chystá obecný zákon o svobodném přístupu k informacím
(tedy k informacím z veřejné správy). Návrh, obsažený ve sněmovním
tisku č.377, vznikl z poslanecké iniciativy, minulá poslanecká
sněmovna ho schválila, senát ho na jaře o dva hlasy zamítl posléze
upravil a předal parlamentu. V současné době (září 1998)je před
schválením.
Stručný přehled informačních zdrojů "metainformací"najdete
v kapitole 4. Přehled nemůže být vyčerpávající, ale chce se dotknou
různých témat, různého územního rozsahu a samozřejmě různých typů
příslušných orgánů (zdrojů informací). Podrobnější přehledy kontaktů,
odpovědných orgánů a konkrétních rad vydaly v minulých letech
různé nevládní organizace i orgány veřejné správy na úrovni centra,
regionu a obcí.
Pokud jsme byli účastníky řízení, není to samozřejmě problém.
Vřele doporučujeme maximálně využívat §70 zákona č. 114/1992 Sb.-
být průběžně informován o zahajovaných řízeních popřípadě se řízení
účastnit. Více informací v tomto směru lze nalézt v příručkách
Kterak proti neřádu úřadem bojovati (autor P.Kužvart, vydal Greenpeace
v srpnu 1994) a Budeme je žalovat? (autoři P.Černý a kol., vydal
Ekologický právní servis v září 1998). Každopádně podle zákona
máme právo mj. na "informace o správních řízeních ve věcech
životního prostředí". To by mělo automaticky prokázat důvodný
zájem nahlédnout do spisů správního řízení (§23 odst.2 zákona
č. 71/1971 Sb.).
To většinou ví obec, protože to nejspíš povolovala nebo jí to
bylo oznámeno (§8 a § 76 odst.1 písm.b zákona č. 114/1992
Sb.). Pokud to neví, dost možná se jedná o přestupek. Na území
národních parků to vědí jejich správy; v některých okresech si
příslušné působnosti (a tím i informace) vyhradil okresní úřad
(podle § 77 odst. 2 zákona č.114/1992 Sb.).
To musí vědět okresní úřad, přesněji řečeno referát životního
prostředí, nejpřesněji řečeno odbor ochrany vod. Každý vodohospodářský
orgán vede evidenci svých rozhodnutí (§15 zákona č. 458/1992 Sb.).
Relevantní informace by tedy měla mít i Česká inspekce životního
prostředí (ČIŽP), přesněji řečeno její příslušný oblastní inspektorát.
Česká inspekce životního prostředí (§12 zákona č. 458/1992 Sb.).
To je sporné jak z hlediska typu informace (vztah k životnímu
prostředí je pouze nepřímý), tak z hlediska subjektu. Provozovatelem
skládky může být obec, soukromá firma aspoň zčásti vlastněná obcí
nebo úplně soukromá firma.
Zpracování tzv. programů odpadového hospodářství (POH) bylo povinné
podle dříve platného zákona o odpadech, ale už není. Dnes
lze získat informace evidované podle §20 odst.(3) zákona č. 125/1997
Sb. a §19 odst.5 vyhlášky č .338/1997 Sb. Jedná se o zpětné souhrny
za jednotlivé roky. Údaje o produkci odpadů nemusí být přístupné
průběžně a už vůbec ne prospektivně (což do jisté míry bylo možné
v POH).
Základní informace podá obec, přesné příslušný stavební úřad -
viz též otázka 9.
To ví přímo ČIŽP, tedy její ředitelství, jednotlivá oddělení a
oblastní inspektoráty (Brno, Havlíčkův Brod, Hradec Králové, Liberec,
Olomouc, Ostrava, Plzeň, České Budějovice a Ústí nad Labem).
Typ informace víceméně odpovídá definici uvedené v §1, ale otázka
je, zda některý z "povinných" subjektů ji má k dispozici.
Každopádně to majitelé (resp.nájemci, uživatelé) rybníků obvykle
označují za obchodní tajemství (viz též otázka 32). Zákon o rybářství
(č. 102/1963 Sb.) ponechává rybářům značnou míru "samosprávy".
V rámci ochrany jakosti povrchových vod by to zčásti mohl vědět
příslušný okresní úřad, alespoň pokud jde o přikrmování a hnojení
(§25 zákona č. 138/1976 Sb., §§ 1-5 vyhlášky č. 6/1977 Sb.). Jinak
nejdůležitější je, co je ve schváleném manipulačním řádu - tam
si (vodohospodářský) orgán státní správy může vyhradit, že ho
majitel resp.uživatel musí o určitých skutečnostech informovat.
Vodohospodářský orgán se také vyjadřuje "k přípravě změn
ve výrobním procesu", když tyto změny ovlivňují vodní hospodářství
(§14 odst.2 zákona č. 138/1973 Sb.). Obecně vodohospodářské orgány
vedou evidenci o vydaných povoleních, vyjádřeních, apod. (§15
zákona č. 130/1974 Sb., podrobněji ve vyhlášce č. 126/1976 Sb.).
Do této evidence lze nahlížet po osvědčení oprávněného zájmu (což
právě zákon zajišťuje).
Situace v horním právu není úplně přehledná, např.trošku jiná
pravidla platí pro tzv.vyhrazené či naopak nevyhrazené nerosty.
Základní informace má k dispozici Český báňský úřad (ČBÚ) resp.
obvodní báňské úřady, které ČBÚ řídí. Obvodní báňské úřady sídlí
v Kladně, Plzni, Sokolově,Trutnově, Brně, Mostě, Ostravě, Příbrami
a Liberci. Dotyčné informace lze najít ve schválených plánech
otvírky přípravy a dobývání výhradních ložisek, v evidenci zásob
výhradních ložisek nerostů, v povoleních dobývání ložisek nevyhrazených
nerostů, apod. Vesměs však nebudou operativní, těmi disponuje
jen těžař (přesněji řečeno "právnická nebo fyzická osoba
provozující dobývání výhradního ložiska nebo jinou hornickou činnost").
Přístup k těmto informacím je zaručen už v §29 horního zákona
(č. 439/1992 Sb.). Je tam řeč o potřebě prokázat, že to žadatel
potřebuje k uplatnění svých práv - takovým právem je ovšem
i naše ústavní právo na včasné a úplné informace o stavu životního
prostředí a přírodních zdrojů. Zákon upravuje právě přístup k
těmto informacím, to znamená že ve styku s báňskými úřady platí
pravidla a procedury dané zákonem.
MŽP je ústředním vodohospodářským orgánem, proto by mělo být tím
příslušným úřadem. Příprava vládního návrhu zákona může být považována
za "opatření, jež podnikají úřady odpovědné za ochranu životního
prostředí nebo jiné osoby při předcházení nebo nápravě poškození
životního prostředí" (§ 2 písm a) čl.2). Pokud by novelu
či nový zákon iniciativně připravovala skupina poslanců, zákon
se na to nevztahuje (logicky ani nemůže).
Vliv tohoto jevu na životní prostředí je příliš nepřímý a taková
informace nespadá pod zákon (§2, viz též otázka 3).
To ví zahraniční odbor MŽP v Praze, popřípadě specialista na spolupráci
s OECD Ing. E. Lippert, pracovník odboru strategií.
Důvěryhodnou odpověď poskytnou (mimo působnost zákona č. 123/1998
Sb.) ekologické poradny nevládních organizací (viz XXX). Jiné
otázky o vlivech výrobků na životní prostředí ("Jaké je energetické
hodnocení pračky DEF?" "Jaká je rozložitelnost oleje
GHI?" "Jaký je hodnocen kotel JKL z hlediska produkce
NOx?" "Jaký je podíl recyklátu v kancelářském papíru
s neznámým logem Eco-Paper?" apod.) by měly být směrovány
na různé státní zkušebny, na hygienické stanice, na Státní zdravotní
ústav, který má některé centralizované informace o výrobcích např.
domácí chemie.
Záleží na úpravě v daném úřadě. Pokud má obecně stanoveny úřední
hodiny (v celé veřejné správě to bývá alespoň pondělí a středa
od 8 do 17 hodin), není povinen přijmout osobně doručenou žádost
ani zpřístupnit informace jindy. Pokud podáváme žádost dopisem
a žádáme odpověď stejnou formou, není co řešit.
Požádat je možno prakticky jakoukoliv účelnou formou: ústně osobně
(i do protokolu), písemně, telefonem, telegrafem, elektronickou
poštou). Záleží na přístupu konkrétního úředníka, zda bude schopen
vyřídit i neformální (nepotvrzenou) žádost. V prvních letech
by žadatelé měli být trpělivější - úředníci budou k vyřízení
vesměs potřebovat více času na rozmyšlenou (= lhůtu podle §§ 3,
4, 5 a 7), poradu s kolegy či nadřízenými a pro jistotu budou
vyžadovat potvrzenou žádost (protokol nebo doporučený dopis).
Pokud úřad nepotvrzenou žádost přijme, ale nezodpoví resp. po
urgenci ji zapře, nedá se vcelku nic dělat. Tedy lze žádost podat
ještě jednou a tentokrát ji poslat například jako doporučený dopis
nebo jako dopis s doručenkou.
Elektronická pošta není plnohodnotným podáním žádosti. Softwarové
oznámení o doručení/přečtení zprávy nestačí v případném sporu.
1) "Prosím, tu to máte." A je to. Lhůta: 30 dnů, výjimečně
60 dnů - ale to nám musí dát úřad vědět.
2) "Prosím, tu to máte, ale bez kapitoly XY, která obsahuje
utajované skutečnosti spadající pod §8 odst.1 a 2" (§8 odst.6).
Lhůta: 30 dnů, výjimečně 60 dnů - ale to nám musí dát úřad vědět.
Pokud s těmi škrty nesouhlasíme, můžeme se bránit - viz.otázka
25. (§9 odst.3 a 4, §14 odst.2)
3) "Vaše žádost je nesrozumitelná (příliš obecně formulovaná)
vyzýváme Vám k upřesnění (např. za jaké období to chcete, co všechno
tam má být)". Lhůta: 15 dnů. My máme na upřesnění také 15
dnů (§3 odst.2).
4) "Nemáme dotyčnou informaci k dispozici" (§4, viz
též otázka 26 a 27). Popřípadě připojí: "Pokud víme, mají
to kolegové tam a tam". Tento přípodotek doporučujeme slušně
vyžadovat pokaždé. Existují a budují se různé metainformační systémy
a přehledy informačních zdrojů a úřady by si měly zvyknout je
využívat. Lhůta: 15 dnů.
5) "Už to vyšlo, můžete si to půjčit v naší knihovně (nebo
v knihovně za rohem)" (§5). Lhůta: 15 dnů. V zájmu rozvoje
dobrých vztahů s úřadem si to můžeme tak půjčit. Pokud na informaci
spěcháme, pokud je dotyčná knihovna daleko. apod., můžeme trvat
na přímém poskytnutí informace.
6) "To je přeci na Internetu, račte si to odtamtud stáhnout"
(§5). Lhůta: 15 dnů. Můžeme však požádat, aby nám to stáhli na
úřadě. Zejména pokud nemáme k Internetu přístup, pokud spěcháme,
nebo pokud by to stažení bylo pro nás nákladné.
7) "Rozhodli jsme, že Vám odepřeme zpřístupnění dotyčné informace".
Samozřejmě trváme na písemném vyjádření. Pokud by to dotyčný úředník
odmítl (a přitom existuje potvrzená žádost), postupuje se stejně
jako při písemném odepření (§9 odst.3).
V případech 2) a 7) (vyloučení utajovaných skutečností a odepření
zpřístupnění) lze napřed využít tzv.řádné opravné prostředky podle
správního řádu (zákon č. 71/1967 Sb.), tedy odvolání. Proti
rozhodnutí ústředních orgánů státní správy se nepodává odvolání,
nýbrž "rozklad". Pokud jsou splněny příslušné podmínky,
lze požádat nadřízený orgán o tzv.přezkoumání rozhodnutí. Posléze
lze rozhodnutí o odepření poskytnutí informace napadnout žalobou
u soudu (odst.2 §14).
Pokud máme žádost úřadem potvrzenou, lze postupovat jako při řádném
odepření (§9 odst.3), tedy tak, jak je uvedeno v otázce 26.- musím
prokázat, že ji mají k dispozici.
Pokud je úřad povinen z nějakého zákona dotyčný typ informace
mít/spravovat/užívat, je dobré mu to připomenout. S takovým argumentem
by pak mělo smysl odepření napadnout žalobou u soudu.
Jinak je možné usilovat o písemné vyjádření úřadu s odkazem na
§4 (ten platí, pokud dotázaný úřad nemá dotyčnou informaci k dispozici).
Toto však není vymahatelné a úředníci to mohou zneužívat pro posílání
žadatele k dalším a dalším institucím (v duchu pohádky o slepičce
a dusícím se kohoutkovi). Může nastat i situace, kdy dva
úřady budou odkazovat jeden na druhý. Při podobných problémech
lze také doporučit jednak zveřejnění celé peripetie, jednak podání
formou petice adresované například MŽP ČR nebo poslanecké sněmovně.
Smůla. Podle zákona nelze od úřadu požadovat, aby zjistil cokoliv,
co má "jenom" právo a ne povinnost vědět. Z hlediska
zákona jde o dva typy případů: 1- úřad nemá informaci k dispozici
a "pokud je to možné, poučí žadatele o tom, kde je třeba
žádost správně podat" (§4) nebo 2- informace "se týká
dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů" (§8 odst.3
písm. a). Tam je uvedeno ošidné "dosud", a úřad, pokud
nemá tuto povinnost ze zákona, nemá určený termín, do kdy musí
údaje zpracovat či vyhodnotit (aniž vůbec získat).
Za samotnou informaci se v zásadě nic neplatí. Úřad může po žadateli
chtít uhradit nanejvýš jen "materiál" (pořízení kopie,
cena nosiče dat), popřípadě poštovné nebo jinak prokazatelný náklad
spojený s odesláním informace z úřadu žadateli (§10 odst.3).
V posledku nemusejí, ale jen pokud k tomu existují "závažné
důvody" (§6). Např. když má úřad dotyčnou informaci pouze
v tištěné formě, nelze po něm chtít, aby zajistil převedení (přepsání
či naskenování) do formy elektronické.
V zásadě má jít jen o kopírování. Pokud jde o hledání, je to víceméně
vnitřní problém úřadu. Podobné případy však mohou být sporné.
Nelze úřad jenom tak úkolovat, chtít, aby úředníci zpracovali
nějakou rešerši, "seminární práci". Případné odepření
by zřejmě muselo být zdůvodněno tím, že "požadovaná informace
se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů"
(§8 odst.3 písm.a) a nezapomeňme, že takové rozhodnutí o odepření
informace je napadnutelné soudní žalobou. Mohlo by být ovšem možné
si k danému problému jaksi prezenčně půjčit všechny podklady a
udělat si to na úřadě sám (§10 odst.2).
Především nic, co je v nějakém jiném zákoně označeno jako neveřejné,
tj.
- utajované skutečnosti (do konce října 1998 podle zákona č. 102/1971
Sb. - všimněte si toho roku; navzdory novelám se ve fungování
tohoto zákona jeho stáří velmi projevuje; 1. listopadu 1998 však
vstupuje v platnost zákon č. 148/1998 Sb; viz otázka 36);
- osobní údaje (viz otázka 34);
- individuální údaje (viz otázka 34);
- údaje neveřejné kvůli ochraně osobnosti (viz otázka 35);
- tzv.duševní vlastnictví (vynálezy, průmyslové vzory a zlepšovací
návrhy);
- obchodní tajemství (viz otázka 33).
Jistě. Podnikatel sám označuje určité informace za obchodní tajemství
podle §17 obchodního zákoníku (zákon č. 513/1991 Sb.). Měl
by tak učinit předem, ne aby se případ od případu úřad ptal, jestli
dotyčná informace náhodou není obchodním tajemstvím. Podnikatel
je povinen zajišťovat odpovídajícím způsobem utajení takových
informací. Nemůže tedy označit za obchodní tajemství informaci,
která je jinak veřejně (legálně) dostupná.
Informace označené za obchodní tajemství však je možné získat,
pokud
- se přímo týkají působení provozní činnosti na životní prostředí;
- hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví a ŽP;
- požadovaná informace byla získána z prostředků z veřejných
rozpočtů;
-
V praxi bude zřejmě často využívaná první možnost. Dlouhodobě
je dobré mít na paměti i možnost třetí. Nevládní organizace a
ekologičtí aktivisté by mohli usilovat o to, aby u vybraných zařízení
(resp. pro vybrané druhy emisí) existoval kvalitní monitoring
hrazený z veřejných prostředků.
Formulace v §8 odst.4 písm a) vlastně stanoví, že veřejný zájem
(informovanost o působení na životní prostředí) převyšuje případný
soukromý zájem podnikatele na utajení. Pokud z údajů o působení
na prostředí (emise, odpady, záření, apod.) lze odvodit dejme
tomu používanou technologii (kterou jinak podnikatel tají), má
to vést podnikatele k zavedení takové technologie, která působení
na prostředí minimalizuje či vylučuje.
Rozdíl vyplývá z příslušných zákonů. Individuální údaj je pojem
používaný ve statistické službě (zákon č. 89/1995 Sb.). Zveřejňované
statistické přehledy, zejména ekonomické, zásadně uvádějí tzv.
agregované údaje. Pokud ve skutečnosti patří do určité kolonky
jen jediný subjekt (právnická nebo fyzická osoba), údaj se nezveřejňuje,
protože by bylo jasné, koho se týká (§16 zákona č. 89/1995
Sb.). Přesněji řečeno může se zveřejnit jen výjimečně a s písemným
souhlasem dotčené osoby.
Osobní údaje jsou definovány jako informace, které se vztahují
k určité osobě. Jejich ochrana je stanovena zákonem č. 256/1992
Sb. V §16 tohoto zákona je specifikováno, že to jsou informace,
které vypovídají o osobnosti a soukromí fyzické osoby, jejím
rasovém původu, národnosti, politických postojích a členství v politických
stranách a hnutích, vztahu k náboženství, o její trestné činnosti,
zdraví, sexuálním životě a majetkových poměrech. Informační
systém s takovými údaji lze provozovat jen se souhlasem dotčených
osob nebo na základě zvláštního zákona. Například podle zákona
o ochraně utajovaných skutečností (č. 148/1998 Sb.) bude
takový systém provozovat Národní bezpečnostní úřad. V současné
době (září 98) se připravuje novela zákona o ochraně osobních
údajů.
V praxi lze opravdu pochybovat, že by takový problém nastal. Osobní
údaje lze zveřejňovat jen se souhlasem dotčené osoby. Pokud takový
souhlas nelze získat, pak jen za předpokladu, že bude zachována
lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a dobré jméno dotčené
osoby. V zákoně je ostatně výjimka (§8 odst. 5): osobní údaje
mohou být zpřístupněny, pokud jsou uvedeny v pravomocném rozhodnutí
o přestupku nebo trestném činu.
Ochrana se vztahuje i na písemnosti osobní povahy, podobizny,
obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkající se fyzické
osoby nebo jejích projevů osobní povahy.
Návrh "obecného" zákona o informacích uvádí: "Porušením
práva na ochranu osobnosti dle zvláštních předpisů není poskytnutí
informace v přiměřeném rozsahu (zvýraznil JG) o
původci činnosti znečišťující či jinak ohrožující nebo poškozující
životní prostředí."
Pokud jde o skutečnosti utajované ve státním zájmu, dosud platí
zákon č. 102/1991 Sb. a typy těchto skutečností jsou vyjmenovány
ve vládním nařízení č. 419/1990 Sb.. Od 1. listopadu 1998
však platí zbrusu nový zákon. Rámcové oblasti utajování jsou přímo
vyjmenované v §4 zákona č. 148/1998 Sb. a hlavně podle §3
téhož zákona má seznam utajovaných skutečností vydat vláda svým
nařízením. Rozsah tzv.duševního vlastnictví je definován v zákoně
č. 527/1990 Sb. O ostatních typech neveřejných informací
viz otázka 33-35.
Zajisté, a je jich zhruba půl tuctu (§8 odst.2 a 3). První tři
jsou obligatorní, tedy úřad nám nesmí informaci zpřístupnit,
pokud:
- informace dal úřadu někdo, kdo nemusel a přitom jasně neřekl
(nenapsal), že ta informace může být zpřístupňována. V tom případě
je třeba zkusit dotyčnou osobu poprosit, aby takový písemný souhlas
poskytla - potom informaci získáme.
- informace jsou opatřovány v rámci probíhajícího řízení v trestních
věcech a také o přestupcích a jiných správních deliktech. Můžeme
získat jen ty, které jsou obsažené v pravomocném rozhodnutí.
- žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně
a žadatel, ač k tomu byl vyzván, ji nedoplnil.
V následujících situacích úřad požadovanou informaci zpřístupnit
může, ale nemusí:
- informace se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených
údajů;
- žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně
(když třeba dvě stě zřejmě navzájem domluvených lidí žádá podobné
informace, z nichž každou musí úřad pracně vyhledávat);
- žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici
(například když ji už dříve od toho samého či jiného úřadu žádal
a dostal).
I když je zpřístupnění informace odepřeno z některého výše uvedeného
"formálního" důvodu, musí o tom úřad vydat správní rozhodnutí,
proti němuž se žadatel může bránit způsobem uvedeným v otázce
24.
Překážkou zveřejnění by neměla být relativně "vysoká úroveň"
(z hlediska systému veřejné správy) daného dokumentu - např.zprávy
o plnění vládních usnesení.
Sporná otázka. Návrh "obecného" zákona o informacích
uvádí, že "povinný subjekt může omezit poskytnutí informace,
pokud jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí
povinného subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen
do doby, kdy se příprava ukončí rozhodnutím". Zpřístupnění
podle zákona se však vztahuje i na "informace obsažené v
písemnostech týkajících se zvláště chráněných součástí přírody
a dalších součástí životního prostředí chráněných podle zvláštních
předpisů (tedy mj. ovzduší, voda, horninové prostředí, les a zemědělská
půda). Pracovní verze už je takovou písemností. Podobně i pasáže
například ze zápisů z porad, pokud se vztahují ke konkrétním "opatřením
podniknutým při předcházení nebo nápravě poškození ŽP" (§2
písm. a) bod 2.), by měly být přístupňovány.
V případě MŽP je navíc možné se zapojit do práce odborných rad
či pracovních komisí, které jsou pro různé dílčí oblasti zřízeny
a které pochopitelně pracují s počátečními verzemi příslušných
dokumentů.
Sporná informace - pravděpodobně spadá pod §8 odst.2 písm.b).
V tom případě úřad její zpřístupnění odepře. Zveřejnění totiž
může znamenat nepřípustné ohrožení vydry jako zvlášť chráněného
(zákonem č. 114/1992 Sb.) živočišného druhu. Seznam zvlášť
chráněných druhů živočichů a rostlin je uveden v přílohách vyhlášky
č. 395/1992 Sb..
Sporná informace. Vzhledem ke stavu techniky by to samozřejmě
neměl být problém. Na MŽP je k tomu možno využít např. webovskou
stránku MŽP (adresa: http://www.env.cz), příručky, kde
najdeme organizační schéma a telefonní seznam. Z dikce zákona
lze však těžko nárok na takovou informaci odvodit. Návrh "obecného"
zákona o informacích uvádí, že "povinný subjekt může omezit
poskytnutí informace, pokud se vztahuje výlučně k personálním
předpisům povinného subjektu". Reálné personální obsazení
by však nemělo být považováno za "předpis".
Podobný problém může vzniknout kolem informací o složení různých
hodnotitelských komisí, zejména trvalých. Přitom je třeba nezapomínat
na zdravý rozum, slušné chování a také na profesionální etiku.
Jedním z elegantních řešení je vzájemná anonymita hodnotitelů
a autorů hodnocených návrhů (obecně elaborátů). Jiným je výběr
osobností s vysokou mravní úrovní resp.integritou.
České nevládní ekologické organizace (občanské iniciativy)
připravily pro konferenci v Aarhusu svou národní zprávu o právu
na environmentální informace v ČR. Zpráva obsahuje přehled právního
stavu, dostupných informačních zdrojů i zkušenosti nevládních
organizací ke dni 10. ledna 1998, tedy před platností zákona č. 123/1998
Sb. Zprávu sestavil Mgr. Jan Činčera a je dostupná s dalšími zajímavými
materiály na stránce HTTP://WWW.ECN.CZ/ENV/ZP/PRAVOINF. Ve zprávě
je uvedeno několik konkrétních případů neposkytnutí informací
o životním prostředí. Případy se odehrály v 90. letech, zejména
v jejich druhé polovině. Z instruktivních důvodů jsme se
čistě spekulativně pokusili zrekonstruovat, jaký by byl osud oněch
žádostí, kdyby byly podány v době účinnosti zákona č. 123/1998
Sb. (který samozřejmě není retroaktivní).
PŘÍPAD 1 O sdělení kolik a jakých látek bylo
v letech 1995 a 1996 vypuštěno do ovzduší, do vody a kolik a jakých
druhů odpadů bylo na JETE vyprodukováno, se sdružení CALLA počátkem
března 1997 obrátilo na ČEZ a na Územní odbor MŽP v Českých Budějovicích.
Úředníci z odboru reagovali, že příslušné informace nemají k dispozici
a odkázali žadatele na Českou inspekci životního prostředí, akciovou
společnost Povodí Vltavy a Referát životního prostředí Okresního
úřadu v Českých Budějovicích. Z dotázaných organizací poskytla
požadovanou informaci o emisích do ovzduší pouze Česká inspekce
životního prostředí. Okresní úřad informace neposkytl s odvoláním
na hospodářské tajemství a doporučil obrátit se přímo na ČEZ.
Povodí Vltavy odkázalo žadatele na vodohospodářský orgán, kterým
byl opět referát životního prostředí Okresního úřadu. Ten ale
až dosud zůstal odpověď na nový dotaz sdružení CALLA dlužen (CALLA
se z neoficiálních zdrojů dozvěděla, že odpovědného úředníka příliš
obtěžuje). ČEZ sice pozval zástupce sdružení na setkání, které
se odehrálo v červnu v areálu JETE, kde bylo citováno z výroční
zprávy o emisích do životního prostředí z provozu JETE, kopii
této zprávy si ale zástupci CALLA nesměli odnést. Do současné
doby se vedení JETE dosud nerozhodlo, zda požadovaná data zpřístupní,
či nikoliv.
Povodí Vltavy, a.s. jako organizace zřízená "povinným"
orgánem (§2 písm.b) odst.3) by byla povinna zjištěné údaje (výsledky
analýz) poskytnout. Vyjádření, že "výsledky jsou určeny orgánům
státní správy" (citát z dopisu odpovědného pracovníka Povodí),
by byl zcela irelevantní.
Prakticky všechny požadované informace však má k
dispozici okresní úřad a ten by byl povinen je zpřístupnit.
PŘÍPAD 2 Odpovědi na otázky, týkající se
životního prostředí, z dotazníku Evropské unie. Získat text těchto
odpovědí se pokoušela v průběhu roku 1996 získat redakce časopisu
EkoList a poté několik vysokoškolských studentů. Zpřístupnění
dokumentu bylo odmítnuto s odůvodněním, že obsahuje komerčně zneužitelné
informace.
Pokud jde o typ informace, bezesporu pod zákon spadá
(§2). Původní odůvodnění odmítnutí však samozřejmě před zákonem
neobstojí. Vláda ČR údajně označila materiál jako celek za "důvěrný"
(podle zákona č. 102/1971 Sb., viz též otázka 31 a 35). Případné
odepření by teoreticky mohlo být odůvodněné skutečnostmi utajovanými
ve státním zájmu (§8 odst.1 písm.a). Spory by mohly být i kolem
příslušného orgánu, ale Ministerstvo zahraničních věcí ČR (MZV)
by těžko mohlo popřít, že dotyčnou informaci má k dispozici (srv.
§4).
Tolik teorie. V praxi byla žádost v červenci 1998
zopakována, přesněji řečeno podána na MZV. MZV žádost postoupilo
ministerstvu ŽP (odboru zahraničních vztahů) a to bez prodlení
žádanou informaci poskytlo (dokonce zcela zdarma). Tento postup
je zcela mimo zákon č. 123/1998 Sb., ale v daném případě
zafungoval efektivně.
PŘÍPAD 3 Text dopravní politiky ČR. Dokument
se pokoušel získat v září 1997 člen občanského sdružení Hnutí
Duha od Úřadu vlády. Materiál byl prohlášen za interní, který
není určen pro veřejnost a jeho zpřístupnění bylo odmítnuto.
Po přijetí vládou (schválení, vzetí na vědomí) by
určitě text dopravní politiky měl být dostupný (§2 písm.a) čl.8.).
Během zpracovávání na příslušném úřadě (v daném případě MDS ČR)
to může být sporné (viz též otázka 37). Obecně stojí za zmínku,
že Tošovského vláda na jaře 1998 zavedla otevřenější způsob práce.
Konkrétně např.dopravní politiku nechala publikovat například
na internetu (na serveru MDS ČR) a v časopise S'98 , nyní Veřejná
správa '98 (týdeník vlády ČR).
PŘÍPAD 4 Usnesení vlády ČR (16. 10.
1996 č. 528) o rozvoji dálnic do roku 2005. Dokument se pokoušel
získat v říjnu 1996 redaktor časopisu EkoList od Úřadu vlády,
tiskový mluvčí jej odmítl zveřejnit s tím, že se jedná o interní
materiál.
Obdobně jako v případě dopravní politiky (případ
3). Zde se konkrétně jedná o už přijaté usnesení (včetně příloh)
a zpřístupnění by nemělo být vůbec sporné.
PŘÍPAD 5 Připravovaný návrh zákona o odpadech.
Text návrhu se pokoušeli v průběhu roku 1995 získat členové několika
nevládních organizací od odboru odpadů na MŽP ČR, pokaždé jim
byl odepřen (mj. s odpovědí ředitele odboru odpadů, že 'nemá
čas odpovídat na dopisy').
Jakkoliv se jedná o pracovní verzi daného dokumentu,
nemělo by se jednat o sporný případ (viz též otázka 37).
PŘÍPAD 6 Koncept Územního plánu hlavního
města Prahy. Text se pokoušel získat na jaře 1996 šéfredaktor
týdeníku Respekt od rady zastupitelstva Hlavního města Prahy.
Ta se ale v usnesení z 10. října 1995 rozhodla tento koncept nikomu
neposkytovat a proto žádost odmítla. Žadatel se obrátil k Ústavnímu
soudu, ten však jeho stížnost z formálních důvodů zamítl.
Vzhledem k poslední novelizaci stavebního zákona
(zákon č. 50/1976 Sb., novela č. 85/1998 Sb.) už taková
situace prakticky nemůže vzniknout. §21 odst.2 jasně ukládá pořizovateli
územního plánu povinnost koncept vystavit a veřejně projednat.
PŘÍPAD 7 Usnesení rady zastupitelstva hlavního
města Prahy č. 959 z roku 1995 - Autonomní podzemní obslužné komunikace
Příkopy. O dokument požádala radu na podzim 1995 členka občanského
sdružení Pražské matky. Byl jí odepřen s odůvodněním, že "schůze
rady jsou neveřejné".
Usnesení by bylo zpřístupněno. Rada zastupitelstva
však patří mezi "sporné" orgány (viz otázka 2). Usnesení
o nové komunikaci se nesporně týká "připravované činnosti,
která by mohla vést ke změně stavu životního prostředí" (§2
písm a) čl.2)
PŘÍPAD 8 Závěry mise Mezinárodní agentury
pro atomovou energii o jaderné bezpečnosti JETE. ČEZ slíbil v
lednu 1996 tyto závěry zpřístupnit, přes urgence občanského sdružení
Jihočeské matky se však dosud tak nestalo.
ČEZ, a.s. jako investor a budoucí provozovatel nepatří
mezi subjekty, jichž se povinnost zpřístupňovat informace podle
zákona týká.
Takovým subjektem by byl např.Státní úřad pro jadernou
bezpečnost nebo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, pokud mají
ony závěry k dispozici. Dále by záleželo na tom, zda závěry mise
obsahují informace definované v §1 zákona (úroveň jaderné bezpečnosti
mezi takové informace nesporně patří).
Z atomového zákona č. 18/1997 Sb. (§17 odst.1
písm.k): "Držitel povolení k umístění, výstavbě a uvádění
jaderné elektrárny do provozu je povinen poskytovat přiměřeně
veřejnosti informace o zajištění jaderné bezpečnosti a radiační
ochrany, které nejsou předmětem státního, služebního ani obchodního
tajemství."
PŘÍPAD 9 Dokumentace ke správnímu řízení
(stavební řízení k technologickým změnám) k JETE týkající se změn
v oblasti tvorby, úpravy a skladování radioaktivních odpadů. O
povolení k pořízení kopie tohoto materiálu požádali zástupci sdružení
Jihočeské matky v březnu 1997 na Okresním úřadě v Českých Budějovicích.
Přítomní úředníci s pořízením kopie nejprve souhlasili, po příchodu
jejich nadřízeného byli ovšem aktivisté obviněni, že chtějí dokumentaci
zcizit a nuceni podepsat, že z budovy nic nevynesli.
Informace by nesporně měla být poskytnuta. Pro zajímavost
citujeme atomový zákon: "SÚJB poskytuje obcím a okresním
úřadům údaje o hospodaření s radioaktivními odpady".
PŘÍPAD 10 Informace o emisích konkrétních
průmyslových podniků do řeky Labe. V únoru 1997 požádali členové
české pobočky organizace Greenpeace okresní úřady v Ústí nad Labem,
Litoměřicích, Pardubicích a v Mělníku o poskytnutí vodohospodářského
výměru (textu správního řízení, obsahujícího údaje o emisích do
vody) firem Spolek pro chemickou a hutní výrobu, Sepap Štětí,
Synthesia a Spolana Neratovice. Všechny požádané úřady poskytnout
tyto materiály odmítly s odkazem na právnické nejasnosti a mimo
jiné proto, že Greenpeace neprokázaly "oprávněný zájem"
odůvodňující právo nahlížet do dokumentace. Greenpeace si poté
složení odpadních vod u jednotlivých podniků změřili sami a zjistili
v odpadních vodách značné množství toxických a zdraví nebezpečných
látek.
Klasický příklad, zpřístupnění by mělo být nesporné
(§2 písm a) čl.3), §8 odst.(4) písm.a) a b).
PŘÍPAD 11 Dokumentace k jižnímu vyústění
pražského Strahovského tunelu. Příslušný úřad neměl námitek proti
zpřístupnění dokumentace vlastníkovi pozemku v blízkosti portálu
tunelu a jeho právnímu zástupci, odmítal ale ukázat ji přizvanému
dopravnímu expertovi, neboť ten neprokázal "oprávněný zájem".
Pokud dotyčná dokumentace obsahuje informace definované
v §2, bylo by zpřístupnění nesporné.
PŘÍPAD 12 Údaje o množství vytěženého materiálu
z lomu Čertovy schody. Tyto informace se od počátku roku 1994
pokoušelo získat občanské sdružení Děti Země od Ministerstva hospodářství
a později Ministerstva pro místní rozvoj. Obě instituce odmítly
tyto informace zpřístupnit.
Povinnost obou úřadů zpřístupnit dotyčné informace
(ty, které měly k dispozici) je vcelku nesporná, jakkoliv problematika
údajů o těžbě je poněkud komplikovaná.
PŘÍPAD 13 Údaje o emisích dioxinů ze spalovny
zdravotnických odpadů Na Slovanech v Plzni. V letech 1993 a 1996
se marně pokoušeli od plzeňského referátu životního prostředí
získat členové občanského sdružení Děti Země Plzeň.
Zdánlivě klasický příklad, zpřístupnění by mělo být
nesporné (§2 písm a) čl.3, §8 odst.4 písm.a), ale otázkou je,
kdo vůbec tyto informace má k dispozici. Zařízení pro spalování
nebezpečných odpadů patří mezi tzv.velké zdroje znečištění, u
nichž je provozovatel povinen měřit údaje o emisích dioxinů (§14
vyhl.117/1998 Sb.) provozovatel. Má povinnost naměřené údaje vést
v provozní evidenci (§17 a §18 vyhl.cit.) a kdykoliv je poskytnout
orgánu ochrany ovzduší, jímž je v daném případě Česká inspekce
životního prostředí. Ta ale nemá přímo zákonnou povinnost tyto
údaje uchovávat. Existuje však také obecná povinnost provozovatele
informovat veřejnost o znečištění ovzduší ze zdroje znečišťování
(§7 odst.2 písm k) zák. č. 211/1994 Sb.). Spor by mohl nastat
kolem případných předmětů obchodního tajemství, neboť §18 odst.6
vyhlášky č. 117/1998 Sb. podmiňuje jejich případné předání
třetím osobám písemným souhlasem provozovatele. To by naopak mohlo
být v rozporu s §8 odst.4 zákona.
Tolik teorie. V praxi již existuje zkušenost s podobným
případem v Praze. Dětem Země se podařilo v červenci 1998 získat
úplné výsledky měření znečišťujících
látek vypouštěných do ovzduší spalovnou odpadů v Praze - Malešicích
za období jejího zkušebního provozu (duben - červen 1998). Získaly
je (díky uplatnění zákona)od České inspekce
životního prostředí se svolením provozovatele spalovny - Pražských
služeb. Dlužno podotknout, že to byly výsledky měření firmy INPEK,
která je provedla nezávisle na kontinuálním měření, které probíhá
na zařízení Pražských služeb v komíně spalovny.
PŘÍPAD 14 Odpadové hospodářství firmy Škoda
Plzeň. V roce 1994 odmítli s poukazem na obchodní tajemství tyto
informace zástupci firmy poskytnout členům občanského sdružení
Děti Země Plzeň.
Podstatné (byť ne zrovna operativní) informace z
dané oblasti by měl poskytnout okresní úřad. Původce odpadů k
tomu není povinen.
|