Axberger, Hans-Gunnar. Přístup veřejnosti k úředním dokumentům ve Švédsku.
Přístup veřejnosti k úředním dokumentům
Veřejná správa ve Švédsku se liší od většiny jiných
zemí v jednom důležitém aspektu: právu na přístup k informacím
a dokumentům vládních orgánů. Toto právo je zaručeno ústavou
a mnoho Švédů jej považuje za nepostradatelnou součást
demokratického procesu. Ale jak toto právo přístupu skutečně
funguje? A jaké jsou výhledy do budoucnosti, když Švédsko
se připojilo k EU, kde právo přístupu není tak zavedeným
znakem veřejného života?
Podstata práva přístupu
Ve Švédsku je veškerá činnost ústředních a místních
orgánů státní správy pod přísnou kontrolou veřejnosti. Tato zásada
má dlouhou historii, poprve se objevila v ústavních zákonech
Švédska už v 18.století. Pravidla týkající se této zásady
veřejného přístupu jsou stále součástí ústavy, přesněji řečeno,
Zákona o svobodě tisku. Zásada veřejného přístupu má zaručovat
všeobecnou otevřenost veřejného dohledu.
Tato zásada znamená, že veškeré dokumenty a informace
v držení veřejného úřadu nebo agentury, včetně magnetofonových
pásků a digitalizovaných informací, jsou přístupny veřejnosti.
Veřejný přístup platí obecně, utajení je vyjímečné. Znamená to,
že je nutné právní oprávnění k tomu, aby veřejný úřad mohl
odmítnout přístup k dokumentům nebo informacím.
Zásada veřejného přístup se také týká soudů a volených
shromáždění, např. Riksdag (švédský parlament) a městských
rad, jejichž jednání jsou otevřena pro veřejnost.
Vzhledem k tomu, že zásada veřejného přístupu
je zakotvena v ústavě, tvoří přirozený výchozí bod pro další
zákony a kroky jednotlivých veřejných činitelů. Protože
zásada tvoří součást švédské ústavy, je také vyhlášeným prvkem
švédského zákona ve vztahu k zákonu Evropské společenství
a EU (jehož členem je Švédsko od 1.ledna 1995).
Proč má Švédsko zásadu veřejného přístupu?
Existuje mnoho důvodů pro to, aby veřejní
činitelé prováděli svou činnost pod dohledem veřejnosti. Jedním
zásadním důvodem je, že tato činnost je záležitostí veřejného
zájmu - záležitostí, které se dotýkají každého a za
které jsme všichni zodpovědni jako daňoví poplatníci. Díky tomuto
právu na dohled, máme možnost ovlivnit tyto v zásadě společné
zájmy. Také máme možnost kontrolovat, že všechno funguje tak
jak má. Zásada veřejného přístupu je z hlediska demokracie
důležitá.
Další důvod je rovnost před zákonem. Lidé, kteří
jsou závislí na práci veřejné agentury nebo úřadu by měli mít
pravomoc přístupu, aby mohli dohlížet jak se s jejich případem
zachází, jinak by pro ně bylo obtížné, aby měli prospěch z toho,
na co mají právo. Také je důležité, aby ostatní měli přístup
a pravomoc dohledu. Jednotlivec, který se dostal na nesprávnou
stranu mocné veřejné agentury třeba nebude schopen příliš účinně
odolávat. Jestli se však vše děje pod veřejným dohledem, rovnováha
sil se vyrovná a sníží se riziko excesů nebo zneužití moci.
Pracují-li veřejné úřady otevřeně, jsou také pod
větším tlakem, aby pracovaly efektivně. Nadměrná byrokracie je
viditelná a může být kritizována. Bez veřejného přístupu
se lehce vplíží rutina do pracovních metod a neexistuje
popud, který by navodil změnu. Zásada veřejného přístupu sice
někdy znamená pro veřejného činitele nebo agenturu práci navíc,
např. když úředník musí zanechat svou práci, aby pomohl reportérovi
najít dokument. Ale z dlouhodobého hlediska právo přístupu
podporuje efektivnost práce veřejného sektoru.
Legislativa
Mnohé právní předpisy ve Švédsku byly koncipovány
tak, aby posílily zásadu veřejného přístupu a prakticky
usnadnily a zajistily otevřený přístup. Např. všechny veřejné
úřady a agentury jsou povinny uchovávat registr dokumentů,
který usnadní veřejný přístup. Registr musí také zahrnovat materiál,
který spadá pod pravidla o důvěrnosti - protože i toto
existuje ve Švédsku. Je tedy možné uchovat obsah dokumentu v tajnosti,
ale jen zřídka jeho existenci. Další ustanovení, které podporuje
zásadu veřejného přístupu je opravný prostředek. Pokud veřejný
činitel nebo agentura odmítne uvolnit dokument, může se proti
tomu podat odvolání u soudu. Není neobvyklé, že soud se
rozhodne ve prospěch toho, kdo odvolání podal.
Pokud úřední nebo veřejný činitel nebo agentura
žádost řádně nezpracuje, např. že se zabývá odpovědí příliš pomalu,
může to být předneseno parlamentnímu ombudsmanovi a mohou
být uvaleny sankce. Jsou shromážděny podrobné praktické závěry,
hlavně v oficiálních zprávách parlamentního ombudsmana,
které pojednávají o tom, jak se veřejní činitelé a agentury
mají chovat, aby zaručily nejvyšší úroveň veřejného přístupu.
Všechno snad nemůže být veřejné?
Ne, všechno veřejné není. Švédsko samozřejmě má
pravidla o důvěrném rázu dokumentů. A také to, co spadá
pod zásadu veřejného přístupu je omezeno. Např. osobní doklady,
jako je čistě soukromá korespondence, nejsou veřejné. Důležitější
vyjímka se týká záležitostí, která jsou v jednání. "Legitimní
pracovní postupy" nesmí být narušeny tím, že se úředníkovi
přikáže, aby uvolnil dokumenty, které ještě nejsou hotové. Bylo
by samozřejmě nerozumné, kdyby soudce, který pracuje na rozsudku,
musel umožnit veřejnosti, aby mu "koukala přes rameno"
a viděla jakým směrem se jeho úvahy ubírají.
Zákon o úředním tajemství
Jak jsme viděli, základní zásadou je, že všechno
úřední by mělo být otevřené a přístupné. Vyjímka z této
zásady vyžaduje explicitní právní motivaci. V zásadě existuje
v tomto ohledu jeden zákon, Zákon o úředním tajemství.
Mnoho různých ustanovení se týká důvernosti. Mohou se, mimo jiné,
týkat národní bezpečnosti, vládních financí, prevence a pronásledování
zločinu nebo ochrany informací vztahujících se k soukromým
osobám nebo společnostem. Rozdíl mezi Švédskem a zeměmi,
které nemají zásadu veřejného přístupu, netkví v tom, že
Švédsko má méně pravidel o tajemství, ale v tom, že
jejich provádění je tak silně regulováno, hlavně jako výsledek
základní zásady, že prvotním pravidlem a hlavním cílem je
otevřený veřejný přístup.
Když nějaká záležitost nebo dokument je "důvěrný",
nebo kde "se žádá důvěrnost", znamená to, že tato informace
se nesmí dostat mimo veřejného úřadu nebo agenturu, které se
to týká. Porušení důvěrnosti může nastat, je-li dokument obsahující
důvěrné informace vydán, nebo jestli informace je vyzrazena
ústně.
Zákon stanoví, zda je informace důvěrná. Nemůžeme
ustanovit, že záležitost je důvěrná jenom tak, že se rozhodneme,
že musí být uchována v tajnosti. Jinými slovy, důvěrnost
se nevytvoří použitím razítka označeného "tajné". Razítko
nebo poznámka na dokumentu s označením "důvěrné"
pouze upozorňuje, je to signál pro ty, kteří s dokumentem
pracují, že musí zacházet obezřetně s jeho obsahem.
Pravidla pro důvěrnost téměř nikdy nejsou absolutní.
Zákon stanoví, že určité informace musí, za určitých podmínek,
být uchovány v tajnosti. Základním principem je, že účelem
důvěrného charakteru je chránit zájem jednotlivce nebo veřejnosti
před zneužitím. Důvěrnost proto nemůže být zavedena, jestli informace
mohou být publikovány, aniž by uškodily. Tuto argumentaci podporuje
základní princip veřejného přístupu, samozřejmě - žádné
zbytečné tajnůstkářství.
Nároky, které zásada veřejného přístupu klade
na veřejné činitele
Požaduje se, aby veřejní činitelé a agentury
zpracovaly žádosti veřejnosti rychle. Úřad musí zorganizovat
svou činnost tak, aby přání veřejnosti bylo uspokojeno hladce.
Zde je několik příkladů zásady veřejného přístupu:
Přání prohlédnout si veřejný dokument musí být
vyřízeno hned, jakmile jsou přítomni zaměstnanci úřadu
nebo agentury.
Bez ohledu na to, zda osoba, která žádá o přístup
k dokumentu, podává svou žádost mimo "úřední hodiny",
musí být záležitost týkající se veřejného přístupu vyřízena.
Žádosti o veřejnou informaci musí vždy být
zodpovězeny přímo.
Jestliže úředník, kterému byla žádost předložena,
si není jistý, zda dokument nebo informace by měla být zveřejněna,
měl by se to snažit okamžitě zjistit. Úředník nesmí odpovědět:
"Nevím, zda vám můžu dát dokument. Nemám teď čas vám odpovědět.
Budete muset přijít za týden." Osoba, která žádá přístup
k dokumentu musí dostat odpověď do 24 hodin. Toto je dobré
praktické pravidlo, které je podporováno precendentem mnoha rozhodnutí
parlamentního ombudsmana.
Veřejný přístup je zásadní pro švédské konstituční, politické a kulturní dědictví
Žádost o vydání dokumentu musí vždy být zkoumáno
podle skutkové podstaty
I když dokument byl orazítkován jako "tajný"
nebo "důvěrný", nebo jestli předtím měl do této oblasti
spadat, rozhodnutí o tom, zda v tomto konkretním případě
může být vydán musí dát úředník na úřadě nebo agentuře. Možná
může dokument být uvolněn pod nějakou podmínkou, nebo jen po
odstranění určitých citlivých pasáží. Možná, že razítko "tajné"
bylo použito rutinně. Je důležité, aby každý případ byl zkoumán
podle skutkové podstaty.
Veřejnost má právo prohlížet dokumenty tam, kde
jsou uchovány
To znamená, že veřejný úřad nebo agentura musí poskytnout
místo pro žadatele, kteří si přejí sednout a v klidu
si prohlédnout materiály, o které žádali.
Úřad nebo agentura je povinna sdělit informace
ústně, např. telefonicky
Telefonní žádosti týkající se obsahu veřejných dokumentů
musí být zodpovězeny stejně jako kdyby žadatel přišel osobně,
t.zn. bez odkladu.
Úřad nebo agentura je povinna poskytnout kopie
veřejných dokumentů
Veřejnost nemá právo si brát domů originály dokumentů,
ale má právo získat kopie. Kopie musí také být pořízeny okamžitě,
na místě. Úřad nebo agentura můžou žádat poplatek, jde-li o více
jak devět kopií.
Úřad nebo agentura je povinna poslat dokumenty
poštou nebo faxem
Žádost po telefonu, faxem nebo dopisem o zaslání
kopií veřejných dokumentů musí být vyřízena stejně jako při osobní
návštěvě. To znamená bez odkladu.
Žádost o uvolnění dokumentů musí být formulována
tak, aby úřad či agentura mohli identifikovat předmětný
dokument nebo dokumenty.
Pokud je žádost dostatečně přesná, nevadí když vyhledávání
předmětného materiálu je časově náročné; bez ohledu na to, musí
být dokument uvolněn. Žádný poplatek nesmí být žádán za vyhledávání
dokumentů.
Jestliže žádost veřejnosti založená na zásadě
veřejného přístupu je zamítnuta, musí být poskytnuta informace
jak se proti tomuto rozhodnutí odvolat.
Pokud dokument nebo informace nemůže být uvolněna,
musí osoba podávající žádost být informována o procedurách
nutných k získání důkladnějšího vyšetření záležitosti. V konečné
instanci, musí veřejný úřad nebo agentura vypracovat písemné
rozhodnutí informující jak by bylo možno proti tomuto rozhodnutí
se odvolat.
Svoboda vyjádření a svoboda informovat
Směrnice pro zásadu veřejného přístupu ve Švédsku
jsou zakotveny v Zákoně o svobodě tisku, protože otevřenost
a volný přístup v oblasti veřejné činnosti je důležitou
podmínkou pro svobodný a pružně reagující tisk. Zákon o svobodě
tisku říká: "Aby bylo možno podporovat volnou výměnu názorů
a všeobecnou osvětu, každý občan Švédska má právo si prohlédnout
veřejné dokumenty". Je tím zdůrazňena společnost zájmů spojujících
svobodu vyjadřování s veřejným přístupem.
Ale nejen lidé mimo činností veřejných úřadů a agentur,
a kteří je kontrolují, užívají práva svobodného vyjadřování.
Ve velké míře se stejná svoboda týká těch, kteří pracují jako
veřejní činitelé či agentury. Každý zaměstnanec se těší svobodě
vyjadřování. Tento zvláštní druh svobody vyjadřování se často
nazývá svoboda informovat ("svoboda poslíčka"). Svoboda
podávat informace ve Švédsku znamená, že veřejný zaměstnanec
vždy má právo hovořit s reportéry, psát dopisy vydavatelům
nebo polemické články atd., i když obsahují kritiku jejich
vlastního úřadu nebo agentury. Zásada je, že zaměstnanec musí
jednat v rámci Zákona o úředním tajemství, je-li to
možné, ale svoboda informovat vlastně znamená právo občas porušit
profesní tajemství.
Jedinec, který chce anonymně hovořit se zástupci
medií, má pro tuto anonymitu velmi silnou právní ochranu. Obvykle
je to nazváno ochrana zdrojů, která je také uvedena v ústavě
a má velmi silné právní postavení.
Jak již bylo uvedeno, právo informovat také zahrnuje
právo osoby vázané profesním tajemstvím v určitých mezích
tuto důvěrnost porušit. Toto právo je použito v případě,
že informace je předána mediím nebo autorovi s tím, že informace
bude publikována nebo použita v jiném druhu publicistiky.
Pod tímto "právem úniku informací" je
zase myšlenka, že pravidla tajemství musí být pružná. Tím, že
každý, kdo má profesní přístup k informacím shromážděným
veřejným úřadem nebo agenturou a má určitou svobodu rozhodnout,
co by se měla dozvědět media, je důvěrnost záměrně uvolněna v naději,
že zálěžitosti, které by opravdu měly být ventilovány na veřejnosti,
nezůstanou uchovány jako tajné.
Svoboda informovat v tomto smyslu se netýká
všech typů důvěrnosti. Zaprvé, právo se netýká dokumentů, ale
pouze ústního obstarání informace. Zadruhé, netýká se to t.zv.
kvalifikované důvěrnosti. Řečeno velice zhruba, důvěrnost chránící
osobní zájmy je velmi často vymezena a v tomto případě
svoboda informovat se neaplikuje. Na druhé straně, svoboda informovat
se často používá ve vztahu k důvěrnosti uplatněné, aby chránila
veřejný zájem. Ale toto je jen úvodní rozlišení; hranice mezi
vymezenou důvěrností a důvěrností, která může vést ke svobodě
informovat je definována v Zákoně o úředním tajemství.
Svoboda informovat je pojata jako bezpečnostní ventil.
Záleží na svědomí veřejného činitele, aby se rozhodl, které
informace uvolní v rámci svobody informovat. Neexistuje závazná
povinnost využít svobody informovat; je to svoboda informovat,
ne povinnost informovat.
V praxi může svoboda informovat být použita
pro jakýkoliv účel. Není požadován "dobrý úmysl". Pravidla
také chrání úředníky, kteří si nechají zaplatit za uvolnění informací,
i ty, kteří nechají "uniknout" informace z vlastního
zájmu, dokonce snad i s úmyslem poškodit úřad nebo
agenturu, ve které pracují. Je toho málo, co mohou učinit veřejné
úřady či agentury v případě takového použití svobody informovat.
Lidé, kteří využívají své svobody informovat, nemusí
být vystopováni úřadem nebo agenturou, které se to týká. Zkoumání
těchto zdrojů je zakázáno. Je-li podezření na zločin, t.j. jsou-li
porušeny meze svobody informovat, pak může být provedeno vyšetřování.
Avšak úřad nebo agentura, které se to týká, nesmí provádět vyšetření
sama, ale musí postupovat prostřednictvím generálního prokurátora,
což je jediný státní žalobce, který smí vyšetřovat porušení svobody
informovat.
Budoucnost švédské zásady veřejného přístupu
Kořeny zásady veřejného přístupu jsou ve Švédsku
stejně staré jako svoboda tisku; datují se do roku 1766, k prvnímu
zákonu týkajícímu se svobody tisku. Tato svoboda byla považována
za nejdemokratičtější v tehdejší Evropě, ale nebyla ojedinělá.
Britské zákony byly přijaty asi o 50 let dříve, ale nebyly
tak radikální. O 25 let později, Spojené Státy také přijaly
svobodu tisku ve formě "prvního doplňku" ústavy.
Avšak naše dnešní zásada veřejného přístupu je mnohem
vybroušenější a efektivnější než zárodečné verze, které
spatřily světlo světa před 200 lety. V praxi vyvinuly švédské
soudy, a zvláště švédský parlamentní ombudsman, velmi propracovaný
systém, který upravuje přístup veřejnosti k informacím veřejné
správy.
Švédské úřady a úředníci nebyli vždy zamilováni
do tohoto regulačního systému, spíše naopak. Všechny velké organizace,
včetně veřejných úřadů a agentur, mají tendenci se před
vnějším světem uzavřít, a jednotliví nositelé úřadu si někdy
možná myslí, že zájmům veřejnosti a mediím jsou projevovány
příliš velké ohledy. Skutečnost, že zásada veřejného přístupu
tento tlak přestála a dále se rozvíjela, se přičítá ochraně
tohoto systému ze strany silných orgánů a soudů. Je však
důležité si uvědomit, že dokonce ani ve Švédsku není zásada
veřejného přístupu univerzálně přijatým dobrem. Jsou tací, kteří
z různých důvodů to považují za dráždidlo a překážku.
Na podzim roku 1994, před referendem o vstupu
Švédska do EU, byla budoucnost zásady veřejného přístupu jednou
z hlavních otázek. Protože ve většině evropských zemí legální
tradice tohoto druhů chybí, mnoho lidí se obávalo, že veřejný
přístup ve Švédsku se integrací do evropské legální komunity
rozmělní. Jiní zase říkali, že vývoj v EU stejně směřuje
k vetšími veřejnému přístupu.
Ve švédské vstupní dohodě je speciální deklarace
týkající se zásady veřejného přístupu. Je tam zdůrazněno, že
pravidla vyjadřující zásadu veřejného přístupu jsou zásadní pro
"švédské ústavní, politické a kulturní dědictví".
EU kontrovala vlastní deklaraci, ve které byl švédský postoj
vzat na vědomí, ale zároveň se předpokládá, že Švédsku jako člen
EU se bude muset řídit pravidly zakotvenými v zákoně Evropského
společenství. V právní terminologii to znamená, že konečný
výsledek zkoušky síly naznačené v těchto dvou deklaracích
není předem dán. Pokud vývoj směrem k větší otevřenosti
v EU se zrychlí, tato konfrontace ani nikdy nemusí nastat.
Ve Švédsku se záležitostmi týkajícími se úlohy,
kterou by zásada veřejného přístupu měla hrát, aktivně zabývá
hlavně Švédská unie žurnalistů. Předkládají tuto záležitost soudním
orgánům EU. Je však důležité si uvědomit, že zásada veřejného
přístupu není nástrojem jen žurnalistů. Stejně jako svoboda tisku
znamená zásada veřejného přístupu svobodu pro každého, ne jen
pro media.
Lidé mimo Švédska, kteří se dozvěděli o švédské
zásadě veřejného přístupu, mohou přemýšlet, zda to není příliš
dobré, aby to mohla být pravda - může takováto otevřenost
skutečně v praxi fungovat? Toto je otázka, která mi byla
mimo Švédsko často kladena. Odpověď je, že to funguje a že
to funguje dobře. Přirozeně, jak jsem se už zmínil, veřejní činitelé
a úředníci někdy nechtějí uznat žádosti o otevřenost
dané zákonem. Ale pravidla jsou tak jasná, dohled tiskového ombudsmana
tak přísný a tradice tak stará, že jakákoliv opozice tohoto
druhu se vždy poddá, když záležitost přijde na přetřes. Kromě
toho, mnoho Švédů je pyšných na právo veřejného přístupu a považují
jej za jeden z nejdůležitějších základních kamenů demokracie.
POZNÁMKA
Hans-Gunnar Axberger je Doktor práv
a docent trestního práva na Stockolmské universitě. Publikoval
knihu o svobodě tisku a etice žurnalistiky, a byl
svédským ombudsmanem pro tisk.
Za názory vyjádřené v tomto článku je odpovědný
autor. Volně šiřitelné - vydal Švédský Institut, BOX 7434,
S-10391 Stockholm, Sweden, E-mail: order@si.se, Internet:
http://www.si.se
Překlad: Nadace Partnerství Programu "Právo na informace" Nadace Partnerstvi.
Dokumenty mohou byt využity pro nekomerční účely bez předchozího
souhlasu za předpokladu citace zdroje. Komerčni využití jen se
souhlasem Nadace: ondrej.velek@ecn.cz.
|