Právo na informace - analýza stavu
Právo na informace
(analýza stavu po dvou letech po přijetí zákona č.
123/1998 Sb. a po šesti měsících po přijetí zák. č. 106/1999 Sb.)
Zpracoval:
Ekologický právní servis
Mgr. Stanislav Pazderka
Pražská 223
390 01 Tábor
Obsah:
Úvod.
Pozitiva:
Nedostatky:
1.
Nedostatky hmotněprávní povahy
1.1. pojem
informace o životním prostředí
1.2.okruh
příslušných orgánů (povinných subjektů)
1.3. důvody pro odepření
1.3.1.
obchodní tajemství
1.3.2.
nezpracované a nevyhodnocené údaje
1.3.3.
informace ze správních řízení
1.3.4.
využití informací pro komerční účely
2.
Nedostatky procesní povahy
2.1. řízení před
orgánem prvního stupně
2.2. odvolací řízení
3.
Způsob a formy poskytování informací a úhrady za ně.
3.1. forma a způsob
3.2. úhrady za poskytnuté
informace
3.3.
aktivní přístup k zavádění veřejně přístupných registrů
4.
Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
5. Závěr
Úvod.
Účelem této analýzy je vytýčení základních aplikačních a výkladových
trendů, které se objevily v době účinnosti zák. č. 123/1998 Sb., o právu
na informace o životním prostředí (ve znění zák. č. 132/2000 Sb.) a zák.
č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (ve znění zákona č.
101/2000 Sb.).
Na místě je potřeba zdůraznit, že od nabytí účinnosti obou předpisů
uběhla poměrně krátká doba a lze proto předpokládat, že aplikační
praxe, metodické pokyny ústředních správních úřadů, literární prameny
a v neposlední řadě i rozhodovací praxe soudů (zejména správních soudů
a Ústavního soudu) povede k ustálení některých neurčitých pojmů a k
vysvětlení některých nejasnostech v zákoně.
Případné úvahy de lege ferenda jsou předběžnými úvahami zpracovatele
a správní nebo praxe může popřípadě v zákoně odhalit jiné závažné
nedostatky, které bude potřeba legislativně ošetřit.
Pozitiva:
Zákon č. 123/1998 Sb. představuje komplexní úpravu práva na informace o
životním prostředí. Do přijetí zákona (červenec 1998) byla problematika
práva na informace o životním prostředí upravena jen dílčím a nesourodým
způsobem (atomový zákon, zákon o ovzduší, zákon o ochraně přírody a
krajiny). Jednotně nebyly upraveny důvody pro odepření informací, způsob,
jakým se informace poskytují. V některých právních předpisech je poskytování
informací vázáno na prokázání právního zájmu (stavební zákon, vodní
zákon).
Nedostatky:
Nedostatky v aplikaci zák. č. 123/1998 Sb. mají mnohdy svůj původ přímo
v zákoně, když některé pojmy jsou definovány či stanoveny jen velice neurčitě
nebo zcela chybí, jednak tato úprava mnohde dovoluje takový výklad, který
je proti účelu a duchu právní úpravy. V neposlední řadě je nutno příčiny
hledat ve stereotypech (ať už výkladových nebo v rozhodovacích) samotné
exekutivy.
1.
Nedostatky hmotněprávní povahy
1.1. pojem
informace o životním prostředí
Při aplikaci zákona vznikají často pochybnosti o tom, zda některá
informace je či není informací o životním prostředí - to znamená, zda
konkrétní informací je možno subsumovat pod definici pojmu uvedenou v § 2 písm.
a) zákona. Tendence ze strany povinných subjektů je přitom taková, že
pojem "informace o životním prostředí" vykládají restriktivně.
Zákon přitom nezakotvuje procesní úpravu, na základě které by
autoritativně bylo konstatováno, zda požadovaná informace spadá pod
definici § 2 písm. a) zákona čili nic.
Tento problém byl v podstatné míře vyřešen zákonem č. 106/1999 Sb., o
svobodném přístupu k informacím. Podle § 2 odst. 3 totiž a contrario platí,
že tam, kde nelze použít zák. č. 123/1998 Sb., neboť se nejedná o
informace o životním prostředí, uplatní se vždy obecná právní úprava
poskytování informací.
Ani toto řešení však nelze považovat za zcela uspokojivé, neboť
procesní úprava obou předpisů je natolik odlišná, že vyžaduje jak po
povinném subjektu, tak po žadateli poměrně detailní znalost obou předpisů
a řízení o poskytnutí (odepření informací) spíše formalizuje.
Marginálně je třeba upozornit i na to, že okruh povinných subjektů (příslušných
orgánů) se podle zák. č. 123/1998 Sb. a zák.č. 106/1999 Sb. liší (viz dále)
a že nelze postup uvedený v předchozím odstavci aplikovat beze zbytku.
1.2.okruh
příslušných orgánů (povinných subjektů)
Okruh příslušných orgánů, které mají poskytovat informace o životním
prostředí, je omezen na orgány veřejné správy (orgány státní správy a
samosprávy), které působí primárně při ochraně životního prostředí (§
2 písm. b) bod 1) nebo působí vně resortu životního prostředí (bod 3), a
na právnické osoby, které jsou zřízeny, řízeny, nebo pověřeny těmito
orgány (bod 2).
V rámci orgánů státní správy zákon rozlišuje mezi orgány, v jejichž
primární působnosti je ochrana životního prostředí (odbory životního
prostředí obecních úřadů, referáty životního prostředí okresních úřadů,
Česká inspekce životního prostředí, Ministerstvo životního prostředí)
a ostatními orgány státní správy, které se spolupodílejí na plnění úkolů
na úseku ochrany životního prostředí neb v rámci své činnosti shromažďují,
zpracovávají nebo uchovávají informace o životním prostředí. U této
kategorie orgánů (okresní hygienické stanice, stavební úřady, územní
odbory Ministerstva zemědělství) se lze setkat s neochotou informace
poskytovat. Tyto orgány vycházejí především z toho, že nejsou součástí
resortu životního prostředí a nejsou ministerstvu životního prostředí,
jakožto ústřednímu orgánu na tomto úseku vůbec podřízeny. působnosti.
Do okruhu příslušných orgánů tak nejsou zařazeny takové právnické
osoby (obchodní společnosti), které jsou založeny nebo 100 % vlastněny
obcemi, kraji nebo státem a vykonávají pro obec nebo pro stát úkoly na úseku
ochrany životního prostředí (např. podniky technických služeb, spalovny
komunálních odpadů, obecní skládky).
Povinnost poskytovat informace o životním prostředí tak nemají dále
obecně takové osoby, které poskytují služby vztahující se k životnímu
prostředí na základě smlouvy s orgány veřejné správy, nebo spolupracující
s orgány veřejné správy na jiném základě.
Zákon vůbec nedopadá na fyzické osoby, pokud jim zákon svěřuje funkce
veřejné správy, nebo pro veřejnou správu vykonávají činnosti nebo služby
vztahující se k životnímu prostředí (čl. 2 bod 2 písm. b), c) Úmluvy)
De lege ferenda bude nutné uvažovat v tomto bodě o novelizaci právního předpisu.
1.3. důvody pro odepření
1.3.1.
obchodní tajemství
Přístup k informacím o životním prostředí bude odepřen vždy, jedná-li
se o obchodní tajemství (§ 8 odst. 1 písm. d). Tuto ochranu lze prolomit za
podmínek uvedených v § 8 odst. 4 zákona. Co se rozumí obchodním tajemstvím,
je uvedeno v § 17 obchodního zákoníku, přičemž tato úprava vychází z
principu tzn. subjektivního vymezení obchodního tajemství. Záleží na vůli
osoby, v jejíž prospěch se informace mají utajit, zda konkrétní skutečnosti
spojené se svým podnikem jako obchodní tajemství označí (za předpokladu,
že splní další podmínky uvedené v citovaném ustanovení).
O tom, zda k takovému označení došlo oprávněně nebo nikoliv, se přitom
nevede řízení. V době účinnosti zákona se tak bylo možno setkat se
situacemi, kdy podnikateli nebyly určité informace, které měly tvořit
obchodní tajemství, při předávání příslušným orgánům nijak chráněny
nebo označeny (podnikatel vůbec neprojevil vůli informace utajit). K takovému
projevu vůle došlo až poté, kdy o informace bylo požádáno podle zák. č.
123/1998 Sb.
Za obchodní tajemství bývají někdy vydávány i informace, které buď
pojmově obchodním tajemstvím být nemohou (informace dříve zveřejněné,
informace v obchodních kruzích dostatečně známé, nebo informace nesouvisející
s provozem podniku), nebo z tohoto titulu utajují informace subjekty, které
nositelem obchodního tajemství být nemohou (státní orgány, obce).
V tomto bodě bývá často nenaplněna obecná interpretační zásada
restriktivního výkladu, nebývá poměřován zájem podnikatele na utajení
(na straně jedné) a zájem veřejnosti na zpřístupnění informací.
O tom, zda informace označené jako obchodní tajemství, budou či nebudou
z důvodu uvedených § 8 odst. 4 zákona zveřejněny, se nevede žádné řízení.
1.3.2.
nezpracované a nevyhodnocené údaje
Zákon nedefinuje, kdy se informace považuje za nezpracovanou nebo
nevyhodnocenou. Odpírány tak bývají i takové informace, které jsou vnímatelné
a poznatelné (např. soupisy emisí, "surová" data z měřících zařízení
etc.) Orgány veřejné správy v této souvislosti odkazují na to, že tyto
informace dále budou zpracovávat nebo vyhodnocovat např. pro účely dalšího
řízení, popř. že tyto údaje musí být uvedeny v jiné než požadované
formě (např. graficky zpracované).
Zcela pominuto zůstává, že tento důvod pro odepření je řazen mezi
tzn. fakultativní důvody a příslušné orgány by se při poskytování měly
řídit zásadou restriktivního výkladu.
1.3.3.
informace ze správních řízení
Nad rámec stanovený zákonem bývají informace odpírány i s odkazem na zásadu
neveřejnosti správního řízení (§ 23 správního řádu). Příslušné
orgány tak nedovolují žadatelům nahlížet do spisů, týkající se řízení
na úseku ochrany životního prostředí, ačkoliv není dán nebo uveden jiný
důvod pro odepření zpřístupnění informací (§ 8 odst. 1 - 3 zákona).
1.3.4.
využití informací pro komerční účely
Některé příslušné orgány odmítají zpřístupnit informace z titulu,
že poskytnuté informace mají potenciálně velkou hodnotu a mohli by být
podnikateli využity pro komerční účely. Odkazují přitom na to, že
podnikatel, kterému mají být takové informace poskytnuty, by získal neodůvodněnou
výhodu na trhu a že pokud by si takové informace opatřoval jiným způsobem,
pak by k jejich získání musel vynaložit značné finanční prostředky.
Původní poslanecký návrh zákona o právu na informace o životním prostředí
přísně rozlišovat mezi účely, pro jaké chtěl žadatel informace získat
a použít. Pro osoby, které chtěly dále informace obchodně využívat,
platila jiná pravidla, než pro občany nebo organizace. Tento návrh byl později
opuštěn a současné znění zákona vychází přísně ze zásady, že příslušný
orgán není v zásadě oprávněn zjišťovat, zda žadatel informace potřebuje
a k jakému účelu je hodná v budoucnu využít, či zda je vůbec hodlá využívat.
Přístup k informacím proto nelze odpírat jen proto, že někdo informace
budoucnu využije pro obchodní účely. Je naopak povinností příslušných
orgánů, aby zajistili všem žadatelům rovný přístup k informacím, tzn.
aby každý žadatel získal kvalitativně i kvantitativně stejné informace.
Byl by nepřípustné, pokud by informace byly předány jen vybraným žadatelům
(žadateli) s tím, že ohledně jiným žádajících osob hrozí, že
informace využijí např. ke svému podnikání.
V této souvislosti odmítají příslušné orgány poskytnout i informace,
které samy využívají pro obchodní účely a poskytují takové informace na
základě smlouvy vybraným subjektům úplatně (ČHMÚ). Takto poskytnuté
informace pak odmítají příslušné orgány poskytovat jiným osobám (žadatelům)
s tím, že smluvní žadatel si za poskytnutí informací zaplatil a není v
jeho zájmu, aby s takovými informacemi disponovali i jiní žadatelé.
Platí přitom obdobné argumenty, které byly uvedeny výše. Bez ohledu na
to, jakým "doplňujícím" způsobem příslušné orgány s
informacemi nakládají, je jejich základní povinností zajistit jakémukoliv
žadateli přístup k informacím, se kterými příslušné orgány disponují.
2.
Nedostatky procesní povahy
2.1. řízení před
orgánem prvního stupně
Příslušné orgány vyřizují často žádost neformálně (dopisem přípisem)a
to i tehdy, když lze z obsahu takového podání jednoznačně dovodit, že se
přístup k informacím odpírá. Zákon přitom jednoznačně ukládá v § 9,
aby o každém omezení přístupu bylo vydáno rozhodnutí, které může být
přezkoumáno.
Příslušné orgány nerespektují zásadu, že by žadatelům měly být
informace poskytovány v co nejkratší době a plně využívají lhůty dané
§ 7 zákona, ačkoliv se jedná o žádost obsahově a časově nenáročnou
nebo bagatelní.
Za vadu zákona lze značit možnost úřadu prodloužit lhůtu pro poskytnutí
(odepření) informací až na dvojnásobek (60 dnů), neboť důvody, kdy tak může
být učiněno jsou uvedeny jen velice obecně a vágně. O prodloužení
rozhoduje přímo úřad, u kterého jsou informace žádány a nikoliv orgán
jemu nadřízený (jak je tomu v obecném správním řízení), navíc prodloužení
lhůty nepodléhá žádnému přezkumu.
V případě, že příslušný orgán žádost nijak nevyřídí, nastupuje
podle § 9 odst. 3 tzn. fikce odmítavého rozhodnutí. Tuto procesní zvláštnost,
která je pro český právní řád poměrně výjimečná, není příslušnými
orgány, popř. odvolacími orgány dodržována a respektována.
2.2. odvolací řízení
Ačkoliv odvolací řízení je zaměřeno na přezkum rozhodnutí vydaného
v prvním stupni, odvolání bývá vyřizováno ve lhůtách, které se blíží
k lhůtám, potřebným k meritornímu vyřízení žádosti před úřadem prvního
stupně. Podle § 14 odst. 1 zákona se na řízení o odepření použijí
obecné předpisy o správním řízení, není-li v tomto zákoně stanoveno
jinak. Vzhledem k tomu, že zákon neobsahuje odlišnou úpravu odvolacího (přezkumného)
řízení, vyřizuje se odvolání žadatele proti odepření informací v poměrně
dlouhé lhůtě (15 dnů pro podání odvolání + 30 dnů k postoupení spisu
nadřízenému orgánu + meritorní vyřizování odvolání, kde není
stanovena žádná lhůta).
Řada povinných subjektů nepřezkoumává rozhodnutí, která vznikají na
základě fikce podle § 9 odst. 3 zákona (ke vzniku fikce viz výše). Vycházejí
přitom z dosavadní správní praxe, kdy odvolací orgány přezkoumávaly
pouze fakticky vydaná rozhodnutí. Nereflektují tak stav, kdy zák. č.
123/1998 Sb. došlo v právním řádu k zavedení tzn. fiktivního (tj. právně,
nikoliv fakticky) existujícího rozhodnutí.
Zákon připouští, že odvoláním lze napadat pouze důvody, pro které
byl přístup k informacím odepřen. Žadatel nemůže efektivně brojit proti
situaci, kdy příslušný orgán zpřístupní jiný rozsah informací, než o
které bylo požádáno, popř. je zpřístupní formou či způsobem, který žadateli
zjevně nevyhovuje nebo vyhovovat nemůže. Mnohdy se jedná ze strany příslušných
orgánů o zjevně šikanózní přístup k věci.
2.2.soudní přezkum
Soudní přezkum rozhodnutí vydaných na úseku práva na informace je záložen
na kasačním principu, kdy je možné se domáhat pouze zrušení správního
rozhodnutí, je-li shledáno, že bylo vydáno v rozporu se zákonem. Žadatel
se tak může domáhat toho, aby bylo přezkoumáno, zda např. v konkrétním případě
byly informace odepřeny proto, že se jednalo o utajované skutečnosti či
obchodní tajemství, nemůže však soud žádat, aby přezkoumal, zda jím požadované
informace byly věcně správně za utajované skutečnosti nebo obchodní
tajemství označeny (tj. zda mají skutečně hodnotu jako obchodní tajemství,
nebo zda se skutečně jedná o informace v důležitém zájmu státu, jak je
tomu u utajovaných skutečností).
Tento problém úzce souvisí s celkovou koncepcí správního soudnictví,
tak jak byla v Česku zavedena zákonem č. 519/1991 Sb.
De lege lata také není možné přezkoumat procesní situaci, kdy žádost
byla zcela nebo části ignorována (tzn. nečinnost úřadu), či byla zodpovězena
nesprávně, nebo nebyla vyřízena způsobem, formou a ve lhůtě stanovené zákonem.
Obecným problémem soudních řízení v Česku je pak délka tohoto řízení.
Žadatel, který chce nechat rozhodnutí přezkoumat musí být povinně
zastoupen advokátem (výjimky z této zásady stanoví zákon), žaloba musí být
podána do dvou měsíců ode dne vydání rozhodnutí a musí být zaplacen
soudní poplatek. Rozhodnutí správního soudů je konečně a nelze ho nechat
dál přezkoumat jinou nebo vyšší soudní instancí.
Žalobou není možné napadat nečinnost úřadu, ani se nelze domáhat, aby
soud přezkoumal, zda forma a způsob jakým byla žádost vyřízena je v
souladu se zákonem nebo jeho účelem.
Pro případ, že všechny orgány, na které se žadatel obrátí, vysloví,
že nejsou příslušné ve věci jednat (nemají požadované informace), nemá
žadatel právo, aby byl tento postup (negativní kompetenční konflikt) přezkoumán
nezávislým a nestranným orgánem.
Nedostatečná péče je pak věnována přípravě soudců, kteří mají taková
rozhodnutí přezkoumávat.
3.
Způsob a formy poskytování informací a úhrady za ně.
3.1. forma a způsob
Současná úprava dovoluje žadateli, aby žadatel navrhl formu, případně
způsob, jichž má být použito při zpřístupňování. Ačkoliv se jedná o
procesní návrh, není povinností příslušného orgánu této žádosti
vyhovět, resp. pokud jí nemůže vyhovět, zdůvodnit, proč se rozhodl
poskytovat informace jinou formou. Praxe některých příslušných orgánů
vede k tomu, že informace nejsou poskytovány ve formě, která žadateli
vyhovuji, ačkoliv správnímu úřadu nic nebrání, aby informace poskytoval
ve formě žadatelem vyžádané.
V této souvislosti má zvláštní význam způsob poskytování formou nahlížením
do spisu a pořizování si kopií.
Co do práva pořídit si kopie listin, odkazují často příslušné orgány
na provozní nemožnost, tj. že by pořizování kopií ochromilo plynulý chod
úřadu. V této souvislosti odkazují žadatele na to, aby si požadované
listiny opsat nebo si z nich důležité skutečnosti vypsal. Některé příslušné
orgány pak za pořizování kopií vybírají správní poplatek (až do výše
50 Kč).
Nahlížení do správního spisu pak příslušnými orgány bývá zcela
odmítáno s odkazem, že správní řízení je zásadně vedeno jako neveřejné.
Co do místa a času pak příslušné orgány limitují možnost poskytnout
informace např. tím, že žadatele odkazují na předem daný termín, bez
ohledu na časové možnosti žadatele, nebo informace zpřístupňují na
pracovišti, které je od sídla příslušného orgánu odloučeno.
3.2. úhrady za poskytnuté
informace
Ačkoliv úprava v obecné rovině odpovídá mezinárodněprávním závazkům
a žádost ani její vyřízení není zpoplatněno žádným správním
poplatek, dovoluje stávající úprava § 10 zákona poměrně široký výklad,
který jde proti duchu a účelu zákona.
Ačkoliv zákon zavádí , to vede k tomu, že úřady požadují po žadatelích
často takovou sazbu, která jde proti účelu zákona a může ve svém důsledku
vést k tomu, že žadatel informace nezískává právě z důvodu finanční náročnosti.
Neurčitá ustanovení zákona vedou dále k tomu, že úřady vykládají
ustanovení odlišně a za obsahově stejnou nebo podobnou informaci se na různých
úřadech vyžadují odlišné úhrady.
Zcela pomíjen je pak základní princip, že informace mají být poskytovány
zpravidla bezplatně.
O povinnosti zaplatit úhradu se nevydává rozhodnutí a žadatel se nemůže
do tohoto výroku odvolat, pokud je přesvědčen, že úhrada je příliš
vysoká a nedopovídá nákladům, které s pořízením úřad měl.
De lege ferenda by bylo nutno uvažovat, zda by úprava hrazení nákladů
neměla být normována přesněji (např. formou vyhlášky), aby byla cena nákladů
stanovena pevně.
3.3.
aktivní přístup k zavádění veřejně přístupných registrů
Správní orgány neumísťují svoje registry, či databáze způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
V obecné rovině ukládá tuto povinnost § 5 odst. 3 zák. č. 106/1999 Sb., v
zákoně č. 123/1998 Sb. však chybí výslovná povinnost orgánům působících
na úseku ochrany životního prostředí, aby vedly a spravovaly registr
(informační systém), kde by byly shromažďovány aktuální informace o
navrhovaných a stávajících činnostech, které mohou ovlivnit životní
prostředí (PRTR, registr správních rozhodnutí na úseku životního prostředí,
registr EIA etc.)
4.
Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Poměrně krátká dob účinnosti zákona o svobodném přístupu k informacím
(necelých šest měsíců) s sebou mnohdy přináší podobné problémy, jaké
byly naznačeny ohledně zák. č. 123/1998 Sb. Lze zároveň očekávat, že
aplikace zák. č. 106/1999 Sb. (zejména co do důvodů po odmítnutí žádosti)
bude podobná s aplikací zákona č. 123/1998 Sb.
Problémy tak v současné době představují zejména otázky kolem odmítání
žádosti z důvodu ochrany obchodního tajemství nebo osobních údajů.
Neochotu projevují povinné subjekty i ohledně poskytování informací ze správních
spisů.
Nevyjasněnost (a to nejen v aplikační praxi, ale i v právně teoretické
rovině) představuje nastolení fikce podle § 16 odst. 3zák. č. 106/1999 Sb.
V případě, že úřad první stolice v zákonné lhůtě na žádost neodpoví,
pak se má za to, že žádosti byla odmítnuta. Proti tomuto stavu lze podat
odvolání a pokud ani odvolací orgán toto podání do 15 dnů nevyřídí, má
se za to, že vydal rozhodnutí, kterým odvolání zamítl a napadené
rozhodnutí potvrdil. Žadatel je vystavován právní nejistotě spočívající
v tom, že není patrno, od jakého okamžik lhůta podle § 16 odst. 3 začala
běžet, nebo není patrné, k jakému orgánu má žadatel odvolání směřovat,
neboť ne vždy musí být patrné, kdo je nadřízeným orgánem povinného
subjektu.
Vzniká konečně otázka, zda proti této fikci je možno brojit žalobou ve
správním soudnictví, čili nic.
Značně problematické je i ustanovení, které dovoluje poskytování
informací zpoplatňovat. Povinné subjekty podle § 17 mohou žádat uhrazení
nákladů spojených s vyhledáváním informací, pořízením kopií, opatřením
technických nosičů dat a s odesláním informací. Povinné subjekty tak žadatelům
účtují i za práci, která je s poskytováním informací spojena. Sazebníky
úhrad u jednotlivých povinných subjektů se tak značně liší.
Právně nejasný je samotný charakter úhrady, tj., zda se jedná podobnost
s náhradou (§ 31 SpŘ), nebo má charakter soukromoprávní platby, které je
zásadně vymahatelní pořadem práva, popř. je jedná o poplatek zvláštního
charakteru.
5. Závěr
Shora uvedené nedostatky lze do budoucna uvést v soulad s mezinárodněprávními
závazky Česka tím, že dojde:
- k novelizaci zákona č. 123/1998 Sb. směrem, který je naznačen
výše, resp. ke sjednocení úpravy poskytování informací podle obecného
předpisu o svobodném přístupu k informacím. Přitom je potřeba zvážit,
zda okruh povinných subjektů, které by měly poskytovat informace o životním
prostředí by neměl být částečně rozšířen zejména o takové právnické
a fyzické osoby, které vykonávají pro veřejnou správu činnosti na úseku
životního prostředí a o takové osoby, které jsou znečišťovateli.
Bude přitom nutno zvážit prolomení ochrany obchodního tajemství tak,
aby se tohoto práva nemohli dovolat ti, jejichž provozní činnost se týká
působení na životní prostředí. Jinak ošetřena by měla být i
ochrana osobních údajů, jde-li o činnosti poškozující životní prostředí.
- ke zřízení zvláštních veřejných registrů na základě
zvláštních zákonů (zákon o PRTR)
- k reformě správního řízení, resp. zavedené disciplinární
odpovědnosti úředních osob,
- k reformě správního soudnictví (resp. k reformě nezávislého
a nestranného přezkumu správních aktů) tak, aby byly respektovány požadavky
Evropské úmluvy o lidských právech a Aahurské úmluvy o přístupu k
informacím (za předpokladu, že tato smlouva vstoupí v platnost a bude Českem
ratifikována).
© Ekologický právní servis, 2000
|