Občanské noviny (LtN 49/2002), 2.12.2002
PETR ANDERLE
Dle nejnovějších statistik je v České republice registrováno celkem 48 885
občanských sdružení, obecně prospěšných společností, nadací a nadačních fondů.
Obecně je označujeme jako nestátní neziskové organizace. Kde se vzaly? Kdo jsou
jejich členové a co chtějí? Je jich hodně nebo málo? Z jakých tradic vzešly? Co
je to občanská společnost?
Tyto a podobné otázky se čas od času objevují nejen na stránkách tisku, ale i v
nejrůznějších debatách týkajících se vývoje naší společnosti po roce 1989.
Pochopitelně, že všechny tyto otázky jsou naprosto legitimní. Mnohé pak jsou
odrazem nízkého historického, kulturního a právního vědomí občanů. Půl století
našich moderních dějin bylo poznamenáno absencí jejich základních demokratických
práv. Neboť prubířským kamenem stavu demokracie je faktické naplnění práva
spolčovacího a shromažďovacího. Výrazným omezením těchto práv se stal mimo jiné
i komunistický zákon č. 68/1951 Sb. „O dobrovolných organizacích a
shromážděních“. Prováděcí pokyny ministerstva vnitra k tomuto zákonu obsahovaly
i tuto větu: „Těžisko spolčování v lidové demokracii přechází na masové
organizace. Měšťácké bezobsažné a samoúčelné formy spolkaření jsou přežitkem.“
Připočteme-li k tomu stav nesvobody počínající rokem 1939, tak teprve po 51
letech, dne 27. března 1990, přijímá československé federální shromáždění zákon
č. 83/1990 Sb. „O sdružování občanů“ a zákon č. 84/1990 Sb. „O právu
shromažďovacím“. Značný rozvoj občanských aktivit po roce 1989 není náhodný. Je
mimo jiné i výsledkem tradice, která je v nás velice silně zakódována. Pravda
je, že o této tradici, jejíž odkaz bychom měli sebevědomě rozvíjet, veřejnost
mnoho neví.
Osvícený hrabě
Chotkovou silnicí se milovníci nádherného pohledu na Prahu musejí vydat, aby
shlédli město z Pražského hradu. Však se Karel hrabě Chotek jako nejvyšší
pražský purkrabí o tento pohled velice zasloužil. „Teprve třicátá léta
probouzejí Prahu jako kouzelným prutem. Hlavním čarodějem arci byla mocná a
blahodárná tvůrčí vůle nejvyššího purkrabí Karla Chotka...“ napsal o sto let
později Eduard Bass. Kdybychom chtěli charakterizovat činnost Karla Chotka
jazykem dneška, řekli bychom, že šlo o vysokého představitele státní správy,
který bezmezně fandil a pomáhal neziskovému sektoru.
O tomto muži se toho mnoho neučí ani dnešní středoškolští studenti. A tak se
sporadicky objeví zpráva o tom, že hrabě Chotek jako první začal používat
novoročenky, ale již málo se ví o tom, že on to byl, kdo nechal skalnaté ostrohy
povltavské osázet akáty, cesty císařské nechal vroubit topoly, založil aleje
bubenečské a osadil novým stromovím Petřín. Nás zajímá to, že dal podnět k
založení Jednoty pro povzbuzení průmyslu v Čechách (1833), když dva roky předtím
povolil založení Matice české (1831). O potřebě založení Jednoty přesvědčil
císaře Františka I. a dosáhl jeho souhlasu. Pobočky její v jednotlivých krajích
povoloval již sám. Podporoval stavbu škol, zakládal ústavy pro chudé,
modernizoval nemocnice a lázně a dbal na to, aby obce a města vedly kroniky své
činnosti. Devatenácté století je klasickou dobou vzniku spolků. A spolek, to je
forma vyjádření občanského sebevědomí. Spolek, to je líheň občanské společnosti.
Zmíněný již milovník nádherného pohledu na Prahu vděčí za své pocity i Spolku
pro vysazování stromů k okrášlení královského hlavního města Prahy a jeho okolí.
Vznikl již v roce 1858. Nebyl zdaleka první ani poslední svého druhu. Jen v
letech 1895–1951 evidoval tzv. spolkový katastr pražského policejního
ředitelství na území Prahy celkem 18 000 spolků a jim na roveň postavených
organizací a sdružení.
Mezi naše nejstarší spolky patří například Meteorologický spolek na Moravě
(1816) a Slezská společnost pro povznesení vlastenecké vzdělanosti (1803). Řada
spolků vzniká na půdě církví. Mnohé neslouží pouze účelům církevním, ale mají
zcela širší platnost. Vznikají i spolky s výraznými rysy samaritánskými.
Země občanských svobod: ČSR 1918–1938
První dvě desítky let samostatného Československa na svého přísného a
objektivního historika sice stále ještě čekají, avšak v rozporu s historickou
skutečností není tvrzení, že Československá republika byla v té době zemí
rozsáhlých občanských svobod. V republice pochopitelně pokračují v činnosti
spolky tradiční, avšak vznikají nová sdružení a dochází ke značnému rozšíření
jejich činnosti. V zemi se objevují spolky mezinárodní, pracující na bázi
kulturní výměny. Jsou zakládány odbočky PEN klubů, Rotariánů, Spolků všech lidí
– vzniká řada sdružení pro pěstování styků mezi národy.
Stojí za to poznamenat, že právě u nás (1925–
–1926) vznikla myšlenka hnutí panevropského. Myšlenku podpořil mimo jiné i
prezident Masaryk a následně vzniklé občanské sdružení Panevropská unie Čech a
Moravy (1926), které bylo obnoveno po roce 1989. Zásady hnutí, jak je formoval
syn Japonky a rakouského diplomata Coudenhove-Kallergi v Poběžovicích, se nikoli
náhodou podobají zásadám, na nichž je postavena Evropská unie. Již z tohoto
důvodu bychom měli chtít vstoupit do EU hrdě, ale hlavně rychle.
Značný rozvoj prodělávají spolky turistické. Prvním turistickým sdružením v
našich zemích byl v roce 1886 založený spolek Pohorská jednota Radhošť ve
Frenštátě na Moravě. V roce 1888 byl založen Klub českých turistů, v jehož čele
stál Vojta Náprstek. V roce 1930 vlastnil Klub československých turistů 90
objektů (chat, hotelů, útulen a restaurací), postavil stovky mostů, rozhleden,
označil a vytyčil tisíce kilometrů turistických tras a stezek. Vlastnil i 20
hradů a zámků. V roce 1930 bylo u nás 15 velkých turistických organizací,
přibližně se 160 000 členy. K hnutí sportovnímu je třeba připočíst ještě
dělnické tělocvičné jednoty, jednoty orelské, tělocvičné odbory hasičské a
střelecké, národně sociální, selské jízdy, federované dělnické tělocvičné
jednoty, německé tělocvičné spolky, židovské tělocvičné spolky a další drobné
organizace. V roce 1911 se začíná v Čechách rozvíjet skauting, v roce 1914 je
založen první samostatný spolek Junák – český skaut. V roce 1930 má Svaz
Junáků-skautů 34 253 členů.
Tradice dobrovolnictví
Výrazným rysem občanské uvědomělosti byla práce dobrovolnická. Koneckonců
existence všech spolků byla již tradičně založena na dobrovolné obětavé práci,
ať již to bylo na poli kultury, vědy, umění či sportu. Dobrovolnictví bylo
značně rozšířeným jevem v oblasti péče o zdraví občanů. Zde měla velmi silné
postavení Společnost Československého Červeného kříže – v roce 1930 v ní
pracovalo přes 35 000 samaritánů a samaritánek. Dorost ČsČK sdružoval v té době
483 000 členů. Pracovalo zde značné množství spolků, charitativních organizací,
vytvořeno bylo i Ústředí dobrovolných sociálních a sociálně zdravotních spolků.
V něm byly sdruženy stovky zdravotnických a sociálních organizací.
Již v roce 1859 zakládá J. E. Purkyně Spolek českých lékařů, od roku 1888
pracuje Ústřední jednota čs. lékařů, která měla v roce 1930 celkem 35 žup.
K tomu všemu je třeba přičíst tisíce drobných spolků, počínaje hasičskými a
konče čtenářskými a pěveckými. Nebylo u nás obce, jejíž společenský život by se
neodvíjel od existence dobrovolných sdružení občanů. Bylo zcela běžné, že v obci
mající okolo 5000 obyvatel bylo 30 i více sdružení. Občanský sektor byl v té
době něčím, co snese označení sůl země. Byl nositelem potřebného rozvoje
společnosti, nesl v sobě i nutné dávky konzervatismu, pečlivým dodržováním
tradic udával i společenský tón a zároveň zajišťoval rozvoj vědění, kultury a
sportu. Byl naprosto svobodný, samostatný a měl plnou podporu státu. Byl i
pečlivým strážcem demokracie, elementem, s nímž museli všichni počítat. Jelikož
se neprezentoval jako jednotná organizace, ale prostupoval napříč společností,
byl vnímán velmi silně, avšak nikoli jednotně.
V demokratické zemi neměl také nikdo potřebu jeho sjednocování, neboť zde nebyl
ani zájem na jeho centrálním ovlivňování. Nebyl vnímán jako celek a sám se tak
ani nekonstituoval. To bylo pochopitelně později naprosto nepřijatelné pro
systém, který chtěl mít všechno (a všechny) pod kontrolou. Proto musela
vzniknout Národní fronta. I to patří k historii neziskového sektoru.
Doba od roku 1918 do roku 1938 bývá označována jako „zlatý věk“ spolkového
života. Ten dostal první hlubokou ránu okupací našich zemí nacistickým Německem.
Sotva se po roce 1945 začalo občanské hnutí vzpamatovávat, dostalo další
smrtelnou ránu. Je podivuhodné, jak se dokázala občanská společnost konstituovat
po roce 1989 – i když zdaleka ještě nedosáhla rozmanitosti, pestrosti a
postavení spolkového života první republiky. Krátká naděje na obnovení
spolkového života se pochopitelně objevila i po lednu 1968.
Máme na čem stavět
„...myslím, že člověk nemusí být velkým ekonomem či počtářem, aby přišel na to,
že občanská společnost se vyplácí..., většina neziskových aktivit neslouží jen
těm, kdo se jich účastní, ale přináší obecný prospěch, tedy výsledky, z nichž se
tak či onak můžou těšit všichni..., jednou ze základních dimenzí občanské
společnosti a zároveň jednou z forem či podmínek jejího rozvoje je tedy
decentralizovaný stát.“ (Václav Havel, Co je občanská společnost – projev 26. 4.
1999 v Minneapolis, USA)
Několik generací občanů nemělo možnost poznat skutečnou podstatu občanské
společnosti, jejímž základem jsou společně sdílené hodnoty demokratického života
prověřené vlastním poznáním a činností.
Ani ve sjednocené Evropě se žádný stát nehodlá zbavovat své národní identity.
Jejím zdrojem je také společně sdílená historická paměť. Potřebujeme ji osvěžit.
Potřebujeme znát a poznat to, co jsme se ve škole neučili. Tedy i to, jak to
dělali ti před námi. Dnes víme, že je toho dost, co můžeme položit na společný
evropský stůl. Avšak je třeba si umět přiznat i to, že mnohému se musíme učit.
Ani opatření o přednosti chodců na přechodech nezajistilo, aby se obě strany,
chodci a řidiči, chovaly v duchu úmyslu zákonodárce. Občasné zmatky na
silničních přechodech jsou jakýmsi symbolem stavu, který panuje v neziskovém
sektoru, včetně jeho postavení ve společnosti.
Politické strany v demokratickém státě by měly zajišťovat svou činností
především to, aby se občanská společnost mohla rozvíjet svobodně v rámci
přijatého zákonného rámce. Jakékoli „okupování“ občanských aktivit nikdy k
ničemu nevedlo, naopak. Jiný vztah je mezi neziskovým sektorem a státem.
Potřebují se vzájemně, avšak patří vskutku ke státnickému umění obou stran
(započítáme-li podnikatelský sektor tak tří stran) citlivě nalézt oboustranně
prospěšné formy zájmů a způsobů spolupráce. Jakékoli podceňování, protežování,
přeceňování a spekulování k ničemu nevede.
Občanský sektor v minulých staletích dokázal zcela jednoznačně, že dokáže
plnohodnotně vyplnit prostor nabídnutý mu demokratickým státem především ku
prospěchu občanů samých a v zájmu ušlech-tilých záměrů státních. Z toho bychom
měli vycházet.
Až někdy najdete doma na půdě fotografii svého pradědečka v uniformě Spolku
veteránů bitvy u Lipska (vznikl v roce 1873), vězte, že členové tohoto spolku
neplnili pouze úlohu pestrého doplňku ve slavnostních průvodech a při podobných
příležitostech. Stavěli také pomníky a udržovali je. Zajímali se o vdovy a
sirotky a snažili se jim i dary ulehčit jejich krutý osud. Vytvářeli
společenství, na které se mohla spolehnout obec či město. Neb oni byli nositeli
znalostí o tom, jak kruté jsou vřavy válečné a jakou hodnotu má život. Podle
toho se také chovali. Mnozí předčasně vyspěli zkušenostmi válečnými. Díky jim
přinášeli i do společného života obce potřebnou uvážlivost, hodnotu vztahů a
jistoty. Jelikož tohle neměli napsáno ve stanovách, nepřijdeme na to při studiu
písemností spolku. Ale přijdeme na to při studiu historie obce. Ona ani Obec
baráčníků nebyla spolkem, který by chtěl okolí zvěstovat, že všichni jeho
členové jsou majiteli domků. Oni se baráčníci starali nejen o své domky, ale i o
to, aby si každý uměl zamést před vlastním prahem. Starali se i o to, co je za
plotem jejich zahrádek a dvorků.
A takto bychom mohli nechat před vašimi zraky defilovat jeden spolek za druhým.
Podrobné svědectví o tradicích společnosti občanské zůstalo zachováno. Je
zakódováno v našich myslích a jde jen o to, abychom mu dali možnost vyplout na
povrch. Což ve svých důsledcích nám usnadní navázat na tradice, rozvíjet vše
pozitivní a obohacovat se navzájem. Vždyť také i právě proto jsme ta naše
sdružení zakládali. Pouze jsme mnohé netušili a mnohé nevíme. Ale opravdu máme
na čem stavět. Jen nálety křovin je třeba odstranit z jinak pevných fundamentů.
Autor pracuje v občanském sdružení Vlastenecký poutník Budišov nad Budišovkou a
je vydavatelem měsíčního listu ČAS. Publikovaný článek je zkrácenou verzí textu
„Máme na čem stavět“, který je v plné podobě dostupný na
www.neziskovky.cz.
Poslední aktualizace: 20.11.2008 |