Obcanská společnost
Hledej
kontakt mapa stránek o projektu zpravodaj
Právo vědět Účast na rozhodování Rovné příležitosti Občan v EU Výchova k občanství Filosofie
    ÚČAST NA ROZHODOVÁNÍ - Zapojte se, stojí to za to!
- Příklady z praxe
- Jak na to
- Zákony
- Odkazy
- Slovníček

Příklady z praxe

Velkokapacitní kravín Habří

  1. Úvod
  2. Průběh kauzy – rok 2000
  3. Průběh kauzy – rok 2001
  4. Průběh kauzy – rok 2002
  5. Závěr
  6. Chronologie kauzy

Průběh kauzy – rok 2001

Diskuse okolo stavby velkokapacitního teletníku dala podnět k založení občanského sdružení Jihočeský habr. Metodicky při jeho vzniku pomáhalo sdružení Calla. Cílem sdružení nebylo pouze vystupování proti jedné sporné stavbě, ale jeho snahou je i pomáhat obecnímu úřadu při řešení problémů souvisejících zejména s obnovou kulturních tradic, ochranou památek a úsilím o rozvoj obce.

Také Správa CHKO Blanský les vydala 20. 2. 2001 jako příslušný odborný orgán ochrany přírody k dokumentaci své stanovisko - nesouhlasné:

"Předložený záměr navrhovanou kapacitou 612 dojnic o polovinu překračuje maximální stavy skotu v kterékoliv lokalitě CHKO Blanský les vybudované v dřívější době a charakteristické právě intenzivním hospodařením a velkochovy. Záměr rovněž nepředpokládá volné pasení, ale trvalé ustájení.

Správa CHKO ve svém vyjádření požadovala dodatečné provedení hodnocení dopadu stavby na krajinný ráz s využitím geometrického zákresu objektů do fotogrammetrických snímků celé lokality Habří, z pozorovatelných míst.

Zpracovatelem posudku byl pověřen RNDr. Milan Macháček, který požádal oznamovatele o doplnění následujících podkladů pro posouzení vlivů záměru na životní prostředí:
- Doplnit objektivní návrh pásma hygienické ochrany farmy Habří.
- Specifikovat území pro rozvozový plán vedlejších organických produktů farmy.
- Doložit podrobné zdůvodnění navrhovaného řešení koncentrace hovězího dobytka v rámci ZD Skalka Jankov na farmu Habří.
- Doplnit vyhodnocení dopadů záměru na krajinný ráz.

Veřejného projednání konaného 7. 3. 2001 se mimo oficiálních účastníků zúčastnilo 29 zástupců veřejnosti. Ti projevovali v průběhu projednání svůj nesouhlas se stavbou. Námitky opírali o místní podmínky a některé nedostatečně zpracované kapitoly dokumentace i posudku (rozptylová studie, likvidace hnoje, dopravní zátěž obce, kolize s územním plánem, hlučnost provozu). Z diskuze vyplynuly požadavky, které Krajský úřad – Jihočeský kraj zahrnul do stanoviska vydaného ve smyslu ustanovení § 11 zákona č.244/1992 Sb., a formulovaného jako podmíněně souhlasné stanovisko s 62 podmínkami.

Do rozhodování o stavbě kravína vstoupila krajská samospráva a státní správa. Investor se domáhal změny územního plánu, který si obec Habří nechala zpracovat a hradila ze svého rozpočtu. Přesto, že na jeho platnosti obec i zpracovatelka trvaly, krajský úřad váhal s vydáním schvalovacího stanoviska. Osobní intervencí u krajského hejtmana se proto obec dožadovala svých práv. U hejtmana našla oporu v podpoře samostatného rozhodování a suverenitě obce.

Na základě žádosti o udělení souhlasu se stavbou v CHKO dle § 44 zákona č. 114/1992 Sb. oznamuje Správa CHKO dle ust. § 70 tohoto zákona zahájení řízení, mimo jiné i příslušným občanským sdružením.

Stavba oproti projednávané variantě v procesu EIA doznala změny v tom, že došlo k rozčlenění mohutného objektu kravína na dva menší objekty.

K zadání stavby vydává sdružení Calla, stejně jako sdružení Jihočeský Habr, Hnutí Duha a Jihočeské matky, negativní stanovisko. Stejně jako obec Habří opakují své důvody vznesené v procesu EIA. Navíc, s ohledem na změnu stavby, požadují nové posouzení dle zákona č. 244/1991 Sb.

Přes vstřícnost při rozdělení stěžejního objektu kravína na dva menší, vydává Správa CHKO Blanský les dne 13.7.2001 č.j. 238/01 Li rozhodnutí, kterým nesouhlasí s výstavbou farmy pro chov dojnic v katastrálním území Habří.

Prostřednictvím tiskových zpráv (8. března, 6. dubna, 22. června, 18. července, 22. listopadu) informovalo sdružení Calla veřejnost o průběhu kauzy. Bohužel, ne všechna media se chovala profesionálně a nestranně a například Jihočeské listy přinášely tendenční a nepravdivé informace. Na tuto skutečnost si sdružení Calla stěžovalo a na základě uvedeného případu došlo novou zemědělskou redaktorkou částečně k nápravě.

Proti výše uvedenému rozhodnutí Správy CHKO Blanský les podalo ZD Skalka prostřednictvím svého právního zástupce odvolání. V něm opětovně zpochybňuje začlenění lokality do CHKO Blanský les a tedy i kompetenčnost rozhodování Správy CHKO Blanský les. Napadá občanská sdružení a jejich vyjádření. Z věcného hlediska pouze opakuje již známé a zpochybňované skutečnosti, tj. nezbytnost výstavby právě v lokalitě Habří, neškodnost provozu a soulad s potřebami obce.

Na podané odvolání reagovalo sdružení Calla podporou napadeného rozhodnutí a obhajobou účasti občanských sdruženích ve správním řízení.

"Občanská sdružení jsou legitimními nevládními, neziskovými sdruženími občanů, opírajícími se o dobrovolné členy, registrované Ministerstvem vnitra ČR a jako právnické osoby podle českého práva se řídí právním řádem České republiky a svými stanovami. Jejich účast ve správních řízení je zákonná a vychází mimo jiné z ust. § 70 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody."

Ministerstvo životního prostředí, Odbor výkonu státní správy II v Českých Budějovicích jako příslušný odvolací orgán přezkoumalo napadené rozhodnutí Správy CHJKO Blanský les, ruší jej a věc vrací k novému projednání. Tento závěr zdůvodňuje zejména procesními závadami, nedostatečným zdůvodněním nesouhlasu se stavbou a vypořádáním stanoviska žadatele i "přílišnou oporou o stanoviska účastníků řízení – občanských sdružení". Zároveň ale Ministerstvo životního prostředí potvrdilo příslušnost Správy CHKO Blanský les rozhodovat o stavbě.

Přesto, že investor neměl pravomocné rozhodnutí orgánu - souhlasné stanovisko Správy CHKO Blanský les, požádal dne 25.7.2001 stavební úřad Magistrátu města České Budějovice o vydání územního rozhodnutí. Na základě této informace oznámilo sdružení Calla dle ust. § 70 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny účast v tomto řízení. Zároveň bylo upozorněno na tuto skutečnost i na fakt, že navrhovaná stavba není v souladu s platným územním plánem obce.

Stavební úřad vyzval žadatele k doplnění potřebných dokladů. Vzhledem k tomu, že tak nebylo do požadovaného termínu 30.11.2001 učiněno, zastavil stavební úřad územní řízení, o čemž informoval účastníky řízení.

Na základě výroku odvolacího orgánu oznamuje dne 28.11.2001 Správa CHKO Blanský les pokračování řízení o vydání rozhodnutí o souhlasu se stavbou kravína. Zároveň vyzývá účastníky řízení k podání případných námitek. Sdružení Calla potvrzuje svá předchozí stanoviska, tj. nesouhlas se stavbou. V průběhu pokračování řízení předkládá ZD Skalka odborný posudek zpracovaný na jeho žádost Agenturou ochrany přírody a krajiny České Budějovice.

Dne 12. 12. 2001 schvaluje Zastupitelstvo obce Habří územní plán obce a obecně závaznou vyhláškou z téhož dne vyhlašuje závazné části tohoto územního plánu.

"Čl.5 – Sídlo Habří se rozvíjí jako souvisle urbanizovaný celek. Ve volné krajině nebudou vytvářena nová sídla nebo samoty. Budou respektovány zásady CHKO Blanský les, nebudou zde nově zřizovány velké podnikatelské subjekty s nevhodným provozem, velkokapacitní areály živočišné výroby a nebudou zde umisťovány žádné velkoplošné reklamy."

 

[Úvod] [Průběh kauzy – rok 2000] [Průběh kauzy – rok 2001] [Průběh kauzy – rok 2002 ] [Závěr] [Chronologie kauzy]



Za správnost textu odpovídá Vladimír Molek, Sdružení Calla. Poslední aktualizace: 11/20/2008 12:13

-
EU-Town twinning Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah stránek odpovídá výlučně autor. Stránky nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.

©2003 - 2006 Econnect webhosting, webdesign a redakční systém Toolkit