Příklady z praxe
Příklady zapojení veřejnosti a NNO do přípravy programových dokumentů v ČR, Maďarsku, Lotyšsku, Polsku a na Slovensku
- Úvod
- Legislativa a metodiky
- Šíření informací
- Zapojení partnerů do programovacího procesu
- Veřejné konzultace
- Kapacity NNO
Legislativa a metodiky
Ve všech zmíněných zemích existují zákony nebo alespoň metodiky, které mohou sloužit jako základ pro zapojení veřejnosti. Bohužel interpretace této legislativy a existujících metodik byla často restriktivní a také vynutitelnost těchto nařízení byla mizivá. Legislativa se obvykle soustřeďuje na přístup veřejnosti k informacím. Dopad existující legislativy coby nástroje pro efektivní zapojení veřejnosti byl značně omezený.
Vládní úřady mají také často nejasnou představu o konceptu partnerství – jak ho interpretovat a koho jako partnera zahrnout; obvykle nerozumějí struktuře socio-ekonomických partnerů, takže za nestátní neziskové organizace byly považovány jiné typy partnerů (různé podnikatelské asociace, vědecké či odborových organizace apod.).
Neexistence pevných pravidel plánování vyústila v nejasné nastavení plánování i zapojení veřejnosti. Byla také důvodem, proč každá z předvstupních zemí prošla jinou praxí, totéž platilo dokonce i v rámci země u jednotlivých vládních orgánů.
[Úvod]
[Legislativa a metodiky]
[Šíření informací]
[Zapojení partnerů do programovacího procesu]
[Veřejné konzultace]
[Kapacity NNO]
Za správnost textu odpovídá . Poslední aktualizace: 11/20/2008 12:13
|