Příklady z praxe
Penny Market na hřišti
- Výsledek je skoro půl na půl
- Výhodná nabídka?
- Pro a proti
- Ankety, referenda, průzkumy…
- Občané vs. radnice
- Uvidíme
Uvidíme
Rozhodnuto tedy zatím není, ale už teď si můžeme dovolit vyslovit několik zobecňujících závěrů. Za poslední rok v České republice počet sporů o to, zda v obci nové nákupní centrum postavit anebo ne, rychle narostl a zdá se, že i do budoucna bude tento trend pokračovat. Řadě občanů přestává být lhostejné, jakým způsobem se lokalita, ve které žijí, rozvíjí, všímají si toho, že obří obchody s sebou nepřinášejí jen levnější ceny u vybraného druhu zboží či možnost nákupu pod jednou střechou, ale i řadu negativních průvodních jevů. Sepisují petice, lobují u svých zvolených zástupců, zakládají občanská sdružení, účastní se správních řízení. Často už bývá pozdě (ideální je věc podchytit v počáteční fázi tak jako v Přerově - dokud ještě radnice, která bývá nejčastějším vlastníkem pozemků pro stavby supermarketu, nerozhodla o jejich pronájmu či odprodeji), často se dostávají do ostrých sporů s obecními politiky, často si o sobě čtou nelichotivé věci v místním zpravodaji, který radnice vydává. A někdy se jim podaří uspět. Přerovský případ může být pro mnohé inspirací a povzbuzením.
Filip Fuchs, NESEHNUTÍ Brno
Autor je koordinátorem kampaně „Zaostřeno na hypermarkety“, která upozorňuje na negativní dopady expanze obřích nákupních řetězců a snaží se jí čelit. Pro další informace navštivte stránky www.hyper.cz a http://nesehnuti.ecn.cz.
[Výsledek je skoro půl na půl]
[Výhodná nabídka?]
[Pro a proti]
[Ankety, referenda, průzkumy…]
[Občané vs. radnice]
[Uvidíme]
|