Příklady z praxe
Velkokapacitní kravín Habří
- Úvod
- Průběh kauzy – rok 2000
- Průběh kauzy – rok 2001
- Průběh kauzy – rok 2002
- Závěr
- Chronologie kauzy
Průběh kauzy – rok 2000
V červenci 2000 zaslalo ZD "Skalka" Jankov Okresnímu úřadu České Budějovice oznámení dle ust. § 5 zákona č. 244/1999 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí. Jednalo se o stavbu uvedenou v příloze zákona č. 244/1999 Sb., část 1. – Zemědělské a lesní hospodářství – 1.1. stavby pro živočišnou výrobu, pro chov dobytka nad 100 ks. Záměr výstavby farmy pro chov dojnic v Habří byl navrhován jako soubor objektů nového kravína pro 510 dojnic (120 x 30 m) mimo stávající zemědělský areál s poměrně značným odstupem od ostatních objektů. Další objekty využívaly stávajícího vybavení areálu a jednalo se o rekonstrukce, porodna pro 100 dojnic, nová dojírna s mléčnicí. Rozšíření areálu předpokládalo nový zábor orné půdy do 1 ha. Součástí návrhu byla rovněž nová komunikace. Stávající zemědělský areál neměl vyhlášeno pásmo hygienické ochrany. Těžiště hodnocení vlivů záměru spočívalo zejména ve vyhodnocení možného ovlivnění obce Habří (pachové emise, doprava, kontext rozvoje obce) a vyhodnocení ochrany vod jak v areálu (prevence jejich kontaminace), tak v rámci vyhodnocení aplikace vedlejších organických produktů na pozemky ZD Jankov, ležící převážně v CHKO Blanský les. Za další důležitý aspekt vlivu záměru na životní prostředí bylo vyhodnocení dopadu na krajinný ráz území navazujícího na CHKO Blanský les.
Z pohledu investora se jevil záměr jako nekonfliktní, neboť mimo jiné představoval udržení zemědělské výroby v obci a tím i nabídku pracovních míst. Investor se sice v rámci zpracování dokumentace předběžně informoval na stanovisko Správy CHKO, nicméně špatnou komunikací a částečně i podáním nekvalifikované a nekompetentní informace došel k závěru, že pokud hranici CHKO Blanský les tvoří komunikace a areál se nachází za touto komunikací, nejedná se o stavbu v CHKO. Tento předpoklad se ukázal být mylným a s odvoláním na výnos o vyhlášení CHKO (§ 12 vyhlášky MK ČSR č. 197/1988 Sb.: "Na sídelní útvary jejichž zastavěným územím prochází hranice oblasti, se hledí, jako by celé ležely v oblasti s výjimkou intravilánu města Český Krumlov.") jej Správa nadále ve svých vyjádřeních uváděla. Jednalo se zejména o klíčové řízení o udělení souhlasu se stavbou dle ust. § 44 zákona č. 114/1992 Sb. pro stavbu v CHKO.
Po seznámení s dokumentací a situací na místě zaslalo sdružení Calla, stejně jako sdružení Jihočeské matky, nesouhlasné stanovisko k záměru výstavby velkokapacitního kravína.
"Souhlasíme sice s citací v dokumentaci, že funkce krajiny je podřízena zemědělské produkci, ale umístění navrhované typizované a rozměrné stavby do výjimečné krajiny podhůří Blanského lesa, kde zejména zohlednění krajinného rázu hraje rozhodující roli, je pro nás nepřijatelné."
Zároveň sdružení poukázaly na variantní řešení, spočívající ve využití nefunkčního velkokapacitního teletníku v sousední obci Lipí, mající mimo jiné veškeré zázemí pro živočišnou výrobu.
V té době navázala občanská sdružení rovněž kontakt s místní samosprávou, která se k dokumentaci EIA vyjádřila rovněž negativně, včetně poukázání na variantní řešení teletníku Lipí:s
"Zvětšením areálu se zruší krajinný ráz krajiny a životní prostředí, které potřebujeme k vypracování územního plánu, který počítá s přílivem mladých lidí do obce."
[Úvod]
[Průběh kauzy – rok 2000]
[Průběh kauzy – rok 2001]
[Průběh kauzy – rok 2002 ]
[Závěr]
[Chronologie kauzy]
|