Obcanská společnost
Hledej
kontakt mapa stránek o projektu zpravodaj
Právo vědět Účast na rozhodování Rovné příležitosti Občan v EU Výchova k občanství Filosofie
    ÚČAST NA ROZHODOVÁNÍ - Zapojte se, stojí to za to!
- Příklady z praxe
- Jak na to
- Zákony
- Odkazy
- Slovníček

Příklady z praxe

Zasluhuje si Kleť ochranu aneb ochrana krajinného rázu v praxi

  1. Úvod
  2. První žádost Rádia Faktor o povolení vysílače zamítnuta
  3. Nová upravená žádost o povolení vysílače
  4. Kampaň NNO proti vysílači a reakce médií
  5. Řízení o udělení výjimky ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných druhů živočichů, posudek vlivu na krajinný ráz
  6. Petice proti vysílači, mediální aktivity
  7. Zpět na začátek – zrušení výjimky z ochrany chráněných živočichů, třetí verze žádosti
  8. Žádost Rádia Faktor a posléze i odvolání zamítnuty
  9. Závěr
  10. Časový sled správních řízení v kauze
  11. Záznam z pořadu ČT „Nedej se!“ 17.1.2003

Žádost Rádia Faktor a posléze i odvolání zamítnuty

Bezprostředně poté, vydala Správa CHKO Blanský les rozhodnutí podle § 44 odst.1 a § 12 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. o zamítnutí žádosti s výstavbou vysílacího stožáru na Kleti. Rozhodnutí opírala o tři odborné posudky, nesouhlas občanských sdružení Calla, Hnutí Duha, Památkářská obec českokrumlovská a Hvězdárny a planetária České Budějovice. Z dalších účastníků řízení se jako jediní vyjádřily k záměru kladně Lesy České republiky a lesní správa Český Krumlov, jako vlastník pozemku, s přesvědčením, že k výstavbě bude potřeba minimálního odlesnění.

Proti rozhodnutí se majitel rádia JUDr. Faktor odvolal. Před tím Calla stačila na tiskové konferenci dne 5. 11. 2003 seznámit novináře s verdiktem Správy Chráněné krajinné oblasti Blanský les a vydat k této příležitosti další tiskovou zprávu s potřebnými přílohami, včetně zmíněného správního rozhodnutí.

„Nesouhlasné rozhodnutí se záměrem o výstavbu vysílače Radia Faktor se opírá o posudky a hodnocení, které se vyjadřují především ke krajinnému rázu. Dovolujeme si namítnout, že posuzování, byť fundovanými znalci může být značně subjektivní a další posudky celého záměru by mohly přinést i jiné závěry. Souhlasíme s tvrzením, že je třeba zvážit i společenský význam výstavby stožáru. Je třeba porovnat konkrétní dopad na ochranu přírody s prospěchem, který může přinést kvalitní vysílání signálem nepokrytých lokalit jižních Čech“
(Citace z TZ Cally)

V odvolacím řízení občanská sdružení požadovala na Ministerstvu životního prostředí ČR potvrzení napadeného odvolání a doporučovala vzít v potaz petici v duchu odpovědi na její doručení (viz výše v textu). Zároveň byla předána odpověď Českého rozhlasu k objasnění povinností ve vztahu k integrovanému záchrannému systému, který jsme obdrželi na náš dotaz dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím:

„Povinnost poskytnout v naléhavém veřejném zájmu státním orgánům a orgánům územní samosprávy na jejich žádost nezbytný vysílací čas pro důležitá a neodkladná oznámení v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, stavu ohrožení státu, válečného stavu, nebo opatření na ochranu veřejného zdraví dle § 32 zákona 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání není určena jen Českému rozhlasu, ale patří mezi základní povinnosti všech provozovatelů vysílání a provozovatelů převzatého vysílání.“

Dne 14. ledna 2004 vydalo Ministerstvo životního prostředí ČR, odbor výkonu státní správy II v Českých Budějovicích správní rozhodnutí Č.j. 510/2014/03/VH-091/03, kterým potvrzuje napadené rozhodnutí Správy Chráněné krajinné oblasti z 24. 10. 2003. Ve výroku mění pouze odkaz na ustanovení § 12 zákona ČNR č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, místo odstavce 1 správně uvádí odstavec 2. Potvrzuje rovněž nesouhlas vydaný Správou dle § 44 odst. 1 tohoto zákona. Z obsáhlého rozhodnutí citujeme:

„Po prostudování celého spisu odvolací orgán dospěl k názoru, že další projednávání předmětné věci s žadatelem by bylo ze strany orgánu ochrany přírody pouze formálním aktem, neboť se v podstatě ztotožnil se závěry odborných posudků a s názorem prvoinstančního orgánu, a to, že ve vrcholové části Kleti již nelze realizovat žádný další stožár“

Proti tomuto rozhodnutí se žádný z účastníků řízení neodvolal a je tedy pravomocné. O závěru kauzy byla informována prostřednictvím médií veřejnost i nám známí signatáři petice. Text rozhodnutí byl v plném znění vystaven na internetových stránkách Sdružení Calla.

Měsíc po vydání konečného správního rozhodnutí Calla obdržela poštou rozhodnutí, kterým Ministerstvo životního prostředí, odbor zvláště chráněných částí přírody v Praze, povoluje výjimku ve smyslu ust. § 56 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných živočichů sýce rousného a kulíška nejmenšího! Ve vztahu k odvolacímu řízení a následně vydanému rozhodnutí lze označit tento akt pražského ministerstva přinejmenším za podivný a nicotný svědčící o nekomunikativnosti mezi jednotlivými odbory.

 

[Úvod] [První žádost Rádia Faktor o povolení vysílače zamítnuta ] [Nová upravená žádost o povolení vysílače] [Kampaň NNO proti vysílači a reakce médií] [Řízení o udělení výjimky ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných druhů živočichů, posudek vlivu na krajinný ráz] [Petice proti vysílači, mediální aktivity] [Zpět na začátek – zrušení výjimky z ochrany chráněných živočichů, třetí verze žádosti ] [Žádost Rádia Faktor a posléze i odvolání zamítnuty] [Závěr ] [Časový sled správních řízení v kauze] [Záznam z pořadu ČT „Nedej se!“ 17.1.2003]



Za správnost textu odpovídá Vladimír Molek, Sdružení Calla. Poslední aktualizace: 11/20/2008 12:13

-
EU-Town twinning Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah stránek odpovídá výlučně autor. Stránky nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.

©2003 - 2006 Econnect webhosting, webdesign a redakční systém Toolkit