HAVEL, Václav. Moc bezmocných.
s. 55-134.
„Planetární krize lidského postavení prostupuje ovšem západní svět stejně
jako svět náš, pouze v něm nabývá jiných společenských a politických podob.
Heidegger výslovně mluví o krizi demokracie. Nic skutečně nenasvědčuje tomu, že
by západní demokracie – tj. demokracie tradičního parlamentního typu – otevírala
nějaké hlubší východisko. Dalo by se dokonce říct, že oč více je v ní ve
srovnání s naším světem prostoru pro skutečné intence života, o to lépe jen pře
člověkem krizovou situaci skrývá a o to hlouběji ho do ní ponořuje.
Skutečně: nezdá se, že by tradiční parlamentní demokracie nabízely způsob, jak
zásadně čelit „samopohybu“ technické civilizace i industriální a konzumní
společnosti; i ony jsou v jeho vleku a před ním bezradné jen způsob jímž
manipulují člověka, je nekonečně jemnější a rafinovanější než brutální způsob
systému post-totalitního. Ale celý ten statický komplex ztuchlých, koncepčně
rozbředlých a politicky tak účelově jednajících masových politických stran,
ovládaných profesionálními aparáty a vyvazujících občana z jakékoli konkrétní
osobní odpovědnosti celé ty složité struktury skrytě manipulujících a
expanzivních ohnisek kumulace kapitálu, celý ten všudypřítomný diktát konzumu,
produkce, reklamy, komerce, konzumní kultury a celá ta povodeň informací, to
všechno – tolikrát už rozebráno a popsáno – opravdu asi těžko považovat za
nějakou perspektivní cestu k tomu, aby člověk znovu nalezl sám sebe.“ (s.
127-128)
„Věřím ve struktury neorientované k „technické“ stránce výkonu moci, ale ke
smyslu tohoto výkonu; ve struktury tmelené víc společně sdíleným pocitem
smysluplnosti určitých komunit než společné sdílenými ambicemi směrem „ven“.
Mohou a musí to být struktury otevřené, dynamické a malé nad jistou hranicí
nemohou už ony „lidské vazby“, jako je osobní důvěra a osobní odpovědnost,
fungovat /poukazuje na to Goldsmith/. Musí to být struktury, které ze své
podstaty neomezují vznikání struktur jiných; jakákoli kumulace moci /jeden z
projevů „samopohybu“/ by jim měla být bytostně cizí. Struktury nikoli jako
orgány či instituce, ale jako společenství. Rozhodně to nemohou být struktury
zakládající svou autoritu na dávno vyprázdněné tradici /jako tradiční masové
politické strany/, ale na svém konkrétním vstupu do situace. Než statický soubor
zformalizovaných organizací jsou lepší organizace vznikající ad hoc, prodchnuté
zápalem pro konkrétní cíl a zanikající s jeho dosažením. Autorita vůdců by měla
vyrůstat z jejich osobnosti, osobně jejich okolím zakoušené, a nikoli z jejich
nomenklaturního postavení; měli by být vybavení velkou osobní důvěrou a na ní
založenou i velkou pravomocí; jedině tudy vede zřejmě cesta z klasické
bezmocnosti tradičních demokratických organizací, které se mnohdy zdají být
založeny spíš na vzájemné nedůvěře než na důvěře, a spíš na kolektivní
neodpovědnosti než odpovědnosti; jedině zde – v plném existenciálním ručení
každého člena komunity – lze asi založit trvalou hráz proti „plíživé
totalizaci“. Tyto struktury by měly vznikat samozřejmě „zdola“, jako výsledky
autentické společenské „samo-organizace“, měly by žít ze živoucího dialogu se
skutečnými potřebami, z nichž vznikly, a s jejich zánikem by měly i samy
zanikat. Měly by mít velmi rozmanité a zvenčí minimálně regulované principy
vnitřní výstavby; rozhodujícím kritériem této „sebe-konstituce“ by měl být její
aktuální smysl, nikoli tedy pouhá norma.
Na pestré a proměnlivé spolupráci takovýchto dynamicky vznikajících a
zanikajících – ale především ze své aktuální smysluplnosti žijících a lidskými
vazbami tmelených – organismů by měl být založen politický život – ale i život
hospodářský: pokud jde o něj, věřím tu na samosprávný princip, který jedině asi
může poskytovat to, o čem snili všichni teoretici socialismu, totiž skutečnou /
tj. neformální/ účast pracujících na hospodářském rozhodováním, a a pocit
skutečné odpovědnosti za výsledky společné práce. Princi kontroly a disciplíny
by měl být vytěsňován spontánní lidskou sebekontrolou a sebekázní."
(s. 130-131)
|