Výběr z tezí - Martin Heidegger
Zpracoval: Jan Činčera. Poslední úprava 1.2.2003.
Martin Heidegger - jeden z nejvýznamnějších a současně nejkontroverznějších
filosofů 20. století, myslitel ze kterého čerpal existencialismus (včetně jeho
Sartrovy marxistické interpretace), postmoderna, částečně ale také
environmentální myšlení.
Heidegger vychází z fenomenologického proudu filosofie, který zformuloval jeho
učitel Edmund Husserl. Fenomenologie odmítá učení o objektivní realitě
(objektivismus), kterou považuje za další z pouhých interpretací realit a
navrhuje návrat k věcem samotným - tj. k bezprostředním, vnějším výkladem
nedeformovaným prožitkům, fenoménům. Ty tvoří základ našeho světa (např. strom
není shluk rovnic, ale bezprostřední vjem smysluplného celku). Ve svém
nejznámějším díle se Heidegger snaží vyřešit jednu z nejzákladnějších
filosofických otázek, totiž otázku bytí. To se pokouší odhalit na příkladě bytí
jediného jsoucna, které je schopno se tímto problémem zabývat - tj. člověka.
Jaké je bytí člověka? (Heidegger ovšem používá namísto člověk pojem „dasein“,
překládaný do češtiny jako pobyt. Překlad je ale trochu matoucí - dasein znamená
doslova „bytí tu“, Heidegger tedy zkoumá, jaké je bytí toho, který je právě tu -
tedy přesně vzato, sebe samého.)
Člověk zpravidla nežije tak, aby svému bytí odpovídal - tedy autenticky. Je
vržen do světa, ve kterém se musí zaopatřovat (bytí je starost), zařazovat věci
do určitého systému ve vztahu k sobě (příruční jsoucna), spolupobývat s
ostatními. Spolupobývání nutí člověka najít určitý způsob vycházení z ostatními
- což se děje zpravidla přebíráním průměrných názorů, interpretací světa, soudů.
Člověk tak žije v určitém „ono se“ (říká se, dělá se, takhle to má být ...),
namísto vlastního poznávání přebírá obecný pohled, který ale skutečnou pravdu
zastírá. Příkladem neautentického života je i odhánění myšlenky na vlastní
smrtelnost, přestože právě smrt umožňuje člověku dosáhnout uzavření (a tak i
celosti a smyslu) jeho životního příběhu. Z neuatentického života mohou člověka
přivést k autenticitě existenciální okamžiky - například hlas svědomí, který je
vlastně hlasem naší zapomenuté autenticity, promarněných možností naší skutečné
svobody (pobyt je svým „moci být“, není skutečně nijak omezován). Autentický
život si je vědom své konečnosti, současně se k ní odhodlaně vrhá (projektuje si
život s jejím vědomím) a nenechává k sobě věci pasívně přicházet (důsledkem
pasívního očekávání budoucnosti je strach).
Autentický život je svobodný, ale nikoliv svévolný. Tušení, že autenticita je
ovlivněná dějinnými podmínkami, přivede Heideggera k jeho životnímu omylu
(krátké podpoře Hitlera v roce 1933, kdy v roli rektora kádroval studenty i své
kolegy) a o třicet let později J.P. Satra k marxismu. Paradoxně, Heideggerova
žačka a přítelkyně Hannah Arendtová použila touž filosofii pro vykreslení
následků, kam kolektivní „ono se“ může přivést obyčejné, slušné lidi - k
přitakávání totalitě a roli kolečka v soustrojí bez vlastních zásad a
přesvědčení ... Snad i v dnešní době lze mluvit o dějinném údělu, který
autentický jedinec musí rozpoznat a podpořit, totiž boji proti ekologickému
kolapsu naší civilizace ...
Jedině v autentickém životním modu je možné rozpoznat pravdu - odkrýt to, co se
v běžném životě jeví jako zakryté, respektive pouze povrchně, utilitárně
vykládané. Pravdu chápe Heidegger jako svobodu (bytím pravdy je svoboda), resp.
nechání jsoucna být - neupravování věcí v zájmu jakéhokoliv (vědeckého,
náboženského, kulturního) výkladu. Běžnými řečmi se člověk utápí v neuatenticitě,
řeč ale může být i cestou k porozumění podstaty bytí. Takovou řečí je podle něj
zejména poezie (básnicky bydlí člověk). Díky poezii si může člověk uvědomit
rozdíl mezi světem (naše účelová interpretace reality) a věcmi (na příkladě
džbánu MH poeticky vykresluje věci jako místo, kde prodlévají a současně se
zrcadlí „součtveří světa“ - nebe, země, božští a smrtelní [3, Věc, s. 27-8.],
věci jsou ale i zvířata). Uvědomování si tohoto rozdílu dochází k jeho tišení
(začínáme svět chápat tímto způsobem, řeč jako „souzvon ticha“, řeč která není
odrazem myšlení, ale jeho zdrojem: „Ve vlastním smyslu mluví řeč, nikoli člověk.
Člověk mluví vždy až teprve tehdy, když odpovídá řeči.“ [3, 157]). Básnickým
přístupem ke světu objevíme smysl věcí, jejichž prostřednictvím objevíme i
vlastní bytí - nejde o to ve světě jen přežívat, ale bydlet. Nalezneme ale i
vztah k přírodě - chápání veškerého jsoucna jako posvátného, které nesmí být
svévolně ničeno. [4, 42]
„V současné epoše získává však následkem chvatu a všednosti každodenního mluvení
a psaní stále rozhodnější převahu jiný vztah k řeči. Domníváme se totiž, že i
řeč, tak jako všechno ostatní, s čím každodenně přicházíme do styku, je pouhým
nástrojem, a to nástrojem dorozumívání a přenosu informací. Tato představa řeči
je nám dnes tak běžná, že si sotva všimneme její cizí, nepřátelské moci. Zatím
však tato děsivá cizota vychází stále zřetelněji najevo. Představa řeči jako
nástroje pro přenos informací dospívá dnes do krajnosti. (..) Stroj na řeč ve
smyslu technického zařízení jako jsou počítače a překládací stroje, je něco
jiného než stroj mluvící. Ten známe v podobě přístrojů, které naši řeč zachycují
a opět reprodukují, a které tudíž do řeči samé nezasahují. Stroj na řeč naproti
tomu reguluje a odměřuje na základě svých strojových energií a funkcí již sám
možný způsob našeho používání řeči. Stroj na řeč je - a především ještě bude -
jedním ze způsobů, jak moderní technika rozhoduje o podobě řeči a jak si
podmaňuje svět řeči jako takový. V popředí se zatím stále udržuje zdání, jako by
člověk ovládal stroj na řeč. Spíše je však pravda, že stroj na řeč si bere řeč
do práce a ovládá tak bytí člověka.“ [Hebel - domácí přítel, 3, s. 158, 159.])
Heidegger ostře vystupuje proti víře v univerzální platnost vědeckého popisu
světa (který vychází z konceptu využívání přírody a nemůže ji proto v úplnosti
pochopit):
„Co pak to tedy je, co i pro nás, ba právě pro nás, lidi dneška, musí být
problémem, jenž je hoden úsilovného tázání? ... Je to problém toho, pro co dnes
ještě nemáme ani pravé jméno: že technicky ovládaná příroda vědy a přirozená
příroda obyčejného a zároveň dějinně určeného lidského bydlení se jako dvě cizí
oblasti staví navzájem proti sobě a stále rychleji se od sebe zběsile vzdalují.
Je to problém toho, že vypočitatelnost přírody je vydávána za jediný klíč k
tajemství světa. Je to problém toho, že vypočítatelná příroda jako domněle pravý
svět strhává na sebe veškeré lidské přemýšlení a usilování, a proměňuje a
zatvrzuje lidské představování v pouhé kalkulující myšlení. Je to problém toho,
že přirozená příroda poklesla na úroveň pouhého nicotného výtvoru fantazie a
neoslovuje už ani básníky. Je to problém toho, že básnění samo už není s to být
směrodatnou podobou pravdy.“ [Hebel - domácí přítel, 3, s. 153.]
V posledních úvahách je Heidegger stále pesimističtější ohledně budoucnosti
lidstva, odváděného technikou od pravdivého poznání a autenticity: „... technika
je něco, co člověk nezvládne ... Filosofie nebude moci způsobit žádnou
bezprostřední změnu nynějšího stavu světa ... Už jenom nějaký Bůh nás může
zachránit.“ [4, 45]
Samotný Heidegger rozhodně nebyl stoupenec ani občanské společnosti, ani
demokracie. Jeho analýzy se později staly ale klíčovými pro filosofii Jana
Patočky, Václava Havla a částečně tak myšlenkovým zázemím Charty 77. Ukázalo, se
že analýza neautenticity moderní společnosti je jednoznačně aplikovatelná na
neautenticitu společnosti totalitní, myšlenka existenciální revoluce jako
vzpoury proti „životě ve lži“ či „nepolitické politiky“ rezonovaly na počátku
devadesátých let Československem a později se staly důležitým inspiračním
zdrojem pro teoretiky občanské společnosti u nás.
|