Příklady z praxe
Penny Market na hřišti
- Výsledek je skoro půl na půl
- Výhodná nabídka?
- Pro a proti
- Ankety, referenda, průzkumy…
- Občané vs. radnice
- Uvidíme
Občané vs. radnice
Aktivně se postavit proti záměru prosazovanému radnicí ve spolupráci se silným investorem znamená v našich podmínkách téměř vždy nejen boj s nejistým výsledkem, ale i to, že budete v tisku označováni obdobně jako odpůrci přerovského Penny Marketu:
„OPPM může být populistické, může lhát, může být demagogické, ale já, jako místostarosta mohu a chci poskytovat informace pouze relevantní, pravdivé a podložené. Myslím si, že občané ani netuší, kdo se za jejich zády schovává.“ (místostarosta Martin Kučera v Přerovských listech z října 2003).
V civilizovaných zemích je běžné, že přípravu obdobných záměrů provází dlouhodobé vyhodnocování případných i nepřímých negativních dopadů, je podrobována sociologickým průzkumům a provázena širokou odbornou i občanskou diskusí. A v případě, že se téma stane natolik kontroverzním jako je přerovský supermarket, nezřídka přichází na řadu průzkum mínění občanů obce (ať už prostřednictvím ankety či obecního referenda), podle kterého se pak radnice řídí. Bohužel nejen v Přerově ale z takového postupu, který výrazně omezuje moc místních politiků a rozhodovací proces zprůhledňuje, příliš nadšení nejsou:
„Proč dělat referendum, když můžeme s občany jednat a organizovat veřejná slyšení? Mám obavy o vytvoření neuvěřitelného precedentu – jak řekl pan Puchalský z OPPM „Když to vyjde, bude to účinný nástroj, kterého bychom v budoucnu využívali.“ Nejsou v našem městě důležitější záležitosti? Vždyť není možné, aby se celý svět točil kolem Penny Marketu.“ (místostarosta Martin Kučera tamtéž).
Na druhou stranu ani aktivisté z OPPM si ve sporu o supermarket příliš servítky neberou a soudě dle výsledků všech dosavadních průzkumů, ani jejich někdy poněkud kontroverzní veřejná vystoupení zatím Přerovany neodrazují. Na den, kdy se mělo původně referendum konat, uspořádali zábavný program pro děti a náhradní hlasování pro dospělé spojené s volbou nepopulárního komunálního politika, tzv. „Přerovského kňoura“ („toho, který to v Přerově nejvíce zryl“). Nikoho asi příliš nepřekvapí, že suverénně zvítězil právě místostarosta Kučera s padesáti procenty hlasů. Pro děti byly nachystány nejrůznější disciplíny jako hod míčem na maketu Penny Marketu z krabic a PET lahví, slalom s nákupními vozíky nebo běh po paletách. Akce se zúčastnily na dvě stovky lidí.
[Výsledek je skoro půl na půl]
[Výhodná nabídka?]
[Pro a proti]
[Ankety, referenda, průzkumy…]
[Občané vs. radnice]
[Uvidíme]
|