Příklady z praxe
Reklama a rovnost pohlaví
- Reklama a sexismus
- Samoregulace reklamy v České republice
- Konkrétní kauzy a jejich řešení
- Komu si můžeme stěžovat?
- Regulace reklamy v zahraničí
- Související literatura
Samoregulace reklamy v České republice
Rada pro reklamu (RPR) byla založena r. 1994, aby pomáhala etablovat čestnou, decentní, legální a pravdivou reklamu v České republice. Vytvořila Kodex reklamy (odkaz) (dále Kodex), závazný pro její členy z řad médií, agentur a zadavatelů reklam. Arbitrážní komise (dále AK) řeší stížnosti veřejnosti na nekorektní reklamu a posuzuje, zda došlo k porušení Kodexu. V pozitivním případě doporučuje zadavateli stažení reklamy. Veřejnost tak dostává do rukou nástroj ke kontrole reklamy.
Podívejme se blíže, jak Kodex řeší otázku rovnosti pohlaví. Obsahuje obecná konstatování o slušnosti reklamy a nepřijatelnosti snižování lidské důstojnosti, avšak výrazy rovnost pohlaví, diskriminace, sexismus se v něm nevyskytují. Závěrečná věta kapitoly Společenská odpovědnost reklamy „Reklama nesmí obsahovat nic, co by (…) uráželo národnostní, rasové nebo náboženské cítění“ neobsahuje zákaz diskriminace z důvodu pohlaví.
Ani zneužívání motivu lidského těla a jeho fragmentů není v Kodexu ošetřeno. Zdá se, že sexualita se stává problémem jedině ve spojení s alkoholem. Zákaz reklamy „naznačující nadměrné podléhání sexualitě, sexuální stimuly, poddajnost, nahotu nebo částečnou nahotu zobrazenou nechutným způsobem, zobrazení ženské či mužské podoby v jakékoli kompromitující situaci, či reklamy prezentující alkohol jako vhodný prostředek k odstranění sexuálních zábran či strachu vůbec“ je totiž součástí kapitoly Reklama na alkohol.
Kapitola Děti a mládež nic nepraví o zákazu ohrožovat jejich mravní vývoj. Patřil by sem zákaz prezentovat tuto skupinu populace jako sexuální objekty či s prvky chování je naznačující. Vzpomeňme na televizní reklamu na šampón Johnson&Johnson, kde zhruba čtyřleté děvčátko, ležící v koketní póze na posteli, jako zkušená svůdkyně pohazuje vlásky a „telefonuje firmě“ své dojmy po použití šampónu. Tato reklama dává děvčátkům jasný signál, o jaké hodnoty mají usilovat.
Podle svých údajů na webové stránce řešila RPR od roku 1996 celkem 267 stížností na neetičnost reklam. 39 z nich se týkalo obrazu ženy v reklamě a sexismu. 12 reklam bylo shledáno závadnými; 8 reklam zadavatel upravil nebo přestal používat. Lze říci, že zhruba polovina stížností na sexismus a diskriminaci žen byla shledána oprávněnými. K nim lze zřejmě připočíst 3 reklamy s poznámkou „opodst.“; 1 stížnost byla řešena vysvětlujícím dopisem. Naproti tomu mezi 13 nezávadných zařadila RPR např. šokující a urážlivá „prsíčka a stehýnka“ KFC s motivy těl mladých dívek, dále jazykovou pornografii firmy OLZA Trad. Chci ho!, těhotná břicha (viz níže) firmy Pioneer (4), nebo reklamu Nokia na systém hands free s motivem vyděšené ženy, které muž v autě osahává prsa.
up
4. Na webu je tato reklama mylně označena za závadnou, ačkoliv rozhodnutí AK RPR zní opačně. Počet závadných reklam tak klesá na 11.
[Reklama a sexismus]
[Samoregulace reklamy v České republice]
[Konkrétní kauzy a jejich řešení]
[Komu si můžeme stěžovat?]
[Regulace reklamy v zahraničí]
[Související literatura]
|