Právo na informace
Právo vědět - Právo na informace
Ve společnosti, která si na svobodnou jen hraje, leží na všem, co se vaří v
kuchyni mocných, těžká poklička. Jen málo zasvěcenců má právo ji občas zvednout
a zamíchat často nevábnou směs, kterou jsou krmeni kmáni v podhradí. Právo vědět
znamená právo každého strávníka znát, co se na něj připravuje. Občanská
společnost je společností bez pokličky.
V této sekci se dozvíte, jak využívat právo na informace a jaké k tomu existují nástroje, jak žádat informace o životním prostředí a jak získávat informace o chemických látkách.
Sekce mají vždy svou „evropskou“ část. V nich se dozvíte, jak je na tom v dané oblasti Evropská unie a její úřady a také vybrané evropské země. Evropská část může tedy sloužit nejen jako návod, jak postupovat při žádosti o informace v rámci EU, ale také jako porovnání, jak se liší české zákony od těch evropských.
V této sekci také najdete:
- návody, jak žádat české i evropské úřady o informace a jak postupovat, když jsou odepírány;
- základní právní normy, které se týkají práva na informace;
- rozbor vybraných kauz, zkušeností a průzkumů z oblasti získávání informací od úřadů;
- příklady, jak funguje právo vědět v některých evropských zemích
- odkazy na další zajímavé weby;
Začněte využívat práva vědět!
Jak by se mohl zlepšit Integrovaný registr znečišťování? Jak hodnotíte uživatelskou vstřícnost webu IRZ? Najdete snadno data a informace, které potřebujete? Je web připravený pro laickou veřejnost? Jaké jsou vaše nápady a podněty?
Právo vědět v ČR
Právo vědět neboli právo na informace je u nás upraveno především dvěma zákony, které můžete a měli byste využít:
- zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím je obecná úprava práva na informace
- zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí upravuje oblast poskytování informací ve vztahu k životnímu prostředí.
Pokud speciální zákon 123/1998 Sb. neobsahuje zvláštní úpravu pro informaci, kterou požadujete, uplatní se
obecný předpis – zákon 106/1999 Sb.
Právo na informace také upravuje Listina základních práv a svobod, a
to ve dvojí podobě.
Jednak jako základní politické právo – právo na informace v čl. 17:
- odst. 1: Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny.
- odst. 5: Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon.
Jednak jako jedno z práv hospodářských, sociálních a kulturních v čl. 35:
- odst. 2: Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů.
Právo vědět a Evropská unie
V Evropské unii bylo potřeba vyřešit přístup občanů k dokumentům a informacím na dvou úrovních:
- Přístup k informacím úřadů EU
- Přístup k informacím v členských státech
Přístup k informacím v držení úřadů EU je ošetřen Směrnicí číslo 1049/2001 Evropského parlamentu a Rady z 30. května 2001 o přístupu veřejnosti k dokumentům Evropského parlamentu, Rady Evropské unie a Evropské komise. Stručně řečeno, směrnice upravuje způsob, jakým mohou získávat občané informace od těchto evropských institucí.
Na úrovni národních politik pak existuje Směrnice číslo 2003/4/ES ze dne 28. ledna 2003 o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí, která stanoví určité mantinely pro legislativu v členských státech. Této směrnici se pak jednotlivé státy mají za úkol přiblížit při vydávání národních zákonů.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/98/ES ze dne 17.11.2003 o opakovaném použití informací veřejného sektoru pak tvoří rámec pro opakované zpřístupňování těchto informací v členských státech.
Související zprávy
7.10.2008 - Krajský soud řeší spor o informace o dálnici D8
Hejtman ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS) téměř rok ignoroval zákon o svobodném přístupu k informacím, neboť odmítal Dětem Země poskytnout informace, na základě kterých při zahájení výstavby dálnice D8 loni v listopadu tvrdil, že údajně zapříčinily oddálení její stavby a její velké zdražení. Protože Šulcův úřad dokonce třikrát ignoroval rozhodnutí Ministerstva vnitra o žádosti Dětí Země podle zákona rozhodnout, podaly na něj žalobu ke Krajského soudu v Ústí nad Labem.
kategorie: Právo na informace
5.8.2008 - Možnost připomínkovat návrh novely zákona o svobodném přístupu k informacím
Ministerstvo vnitra dává veřejnosti možnost zaslat připomínky k návrhu novely zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
kategorie: Právo na informace-Účast na rozhodování
23.7.2008 - Východočeské poslance nezajímá ochrana vlastnictví jejich voličů
Česká republika má trvalé problémy s výstavbou nové infrastruktury: Netýkají pouze její ceny. Dlouhodobě je pociťován i problém s přílišnou délkou povolovacího řízení. Opakovaně se proto objevují návrhy, které se naprosto nesystematicky snaží současnou situaci změnit. Bohužel, většinou na úkor práv vlastníků - běžných občanů. Nejnověji se takový návrh týká nového zákona o rychlostní komunikaci R 35.
kategorie: Právo na informace-Účast na rozhodování
10.7.2008 - Záměr výstavby golfového hřiště v Klánovicích musí projít kompletní EIA
V pátek 4. července 2008 ukončilo Ministerstvo životního prostředí zjišťovací řízení k záměru „Výstavba golfového hřiště Praha, Klánovice“.
kategorie: Právo na informace-Účast na rozhodování
16.6.2008 - V Rize se na nejvyšší úrovni jednalo o environmentální demokracii
Den 13. června 2008 skončilo v lotyšském hlavním městě Rize Třetí zasedání smluvních stran Úmluvy Evropské hospodářské komise OSN o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (tzv. Aarhuské smlouvy).
kategorie: Právo na informace-Účast na rozhodování
Diskuse na témaJak by se mohl zlepšit Integrovaný registr znečišťování? Jak hodnotíte uživatelskou vstřícnost webu IRZ? Najdete snadno data a informace, které potřebujete? Je web připravený pro laickou veřejnost? Jaké jsou vaše nápady a podněty?
|