Zákony
Spolkový zákon o přístupu k informacím o životním prostředí (rakouský)
Zákon číslo:
Oficiální název: Umweltinformationsgesetz - Spolkový zákon o přístupu k informacím o životním prostředí
Zákon byl novelizován v roce 2005 pod číslem BGBl. I Nr. 6/2005.
Text nového zákona najdete na stránkách rakouského ministertstva životního prostředí:
http://recht.lebensministerium.at/article/articleview/29583/1/5615/
(v angličtině)
BGBl. Nr. 495/1993
Národní rada rozhodla:
Cíl zákona
§1
Cílem tohoto spolkového zákona je informování
veřejnosti o životním prostředí, zejména úpravou volného přístupu
k údajům o životním prostředí, které jsou k dispozici u orgánů
správy, a zveřejňováním údajů o životním prostředí.
Údaje o životním prostředí
§2
Údaje o životním prostředí jsou informace zachycené
na nosičích dat, a to o:
1.stavu vod, vzduchu, půdy, světa zvířat a rostlinstva
a o přírodním životním prostředí a jeho změnách nebo zatížení
hlukem;
2.úmyslech nebo činnostech, které vyvolávají nebo
mohou vyvolat nebezpečí pro člověka nebo poškozují či mohou poškodit
životní prostředí, zejména emisemi, přiváděním nebo uvolňováním
chemikálií, odpadů, nebezpečných organismů nebo energie včetně
ionizujících paprsků do životního prostředí, nebo hlukem.
3.vlastnostech, množství a účincích chemikálií, odpadů,
nebezpečných organismů, uvolněné energie včetně ionizujících paprsků
nebo hlukem.
4.existujících nebo plánovaných opatřeních k udržení,
ochraně a zlepšení kvality vod, vzduchu, půdy, světa zvířat a
rostlinstva a přírodního prostředí, ke snížení zatížení hlukem,
a opatření k předcházení škod a k vyrovnání nastalých škod, zejména
též ve formě správních aktů a programů.
Orgány správy
§3
(1) Orgány správy ve smyslu tohoto zákona jsou
1.správní úřady, které provádějí úkoly přenesené
na ně spolkovými zákony v oblasti ochrany životního prostředí,
a
2.ostatní orgány správy, které plní takové úkoly
pod věcným dozorem správního úřadu, s výjimkou orgánů veřejné
bezpečnostní služby.
(2) Nařízením příslušného spolkového ministra mohou
být z důvodu účelnosti nebo úspornosti označeny orgány správy
ve smyslu odst. 1 až 2, pro které musí správní orgány příslušné
pro vedení věcného dozoru plnit oznamovací povinnost (§ 5).
Volný přístup k údajům o životním prostředí
§4
(1) Právo na volný přístup k údajům o životním
prostředí, které mají k dispozici orgány správy při plnění úkolů
přenesených na ně spolkovými zákony, se zaručuje každému bez prokázání
právního nároku nebo právního zájmu podle následujících ustanovení.
(2) Volnému přístupu podléhají vždy údaje o
1. stavu vod, vzduchu, půdy, světa zvířat a rostlinstva,
o přírodním životním prostředí nebo zatížení hlukem;
2.spotřebování přírodních zdrojů, vody, vzduchu nebo
půdy v agregované nebo statisticky zachycené formě;
3.emisi látek nebo odpadů ze zařízení do životního
prostředí (voda, vzduch, půda) v časově agregované nebo statisticky
zachycené formě;
4.překročení mezních hodnot emisí.
(3) Jiné údaje, než jsou uvedené v odst. 2, se musí
sdělit, pokud jejich utajení není nařízeno v převažujícím zájmu
zachování veřejné bezpečnosti, rozsáhlé obrany země nebo stran.
Zájem strany na utajení obchodního a provozního tajemství podléhá
ochraně jen tehdy, když uveřejněním údajů o životním prostředí
může být obchodní nebo provozní tajemství přímo nebo nepřímo vyzrazeno
možností zpětných závěrů a tím může nastat větší hospodářská škoda
vlastníka obchodního a provozního tajemství. Pokud tato škoda
spočívá pouze na důvodu zmenšení vážnosti strany u veřejnosti
v důsledku uveřejnění činností zatěžujících životní prostředí,
neexistuje žádný zájem hodný ochrany utajením.
(4) Vůči zájmům na utajení uvedeným v odst. 3 je
nutno přihlížet zejména k zájmům na ochraně následujících právních
statků:
1. ochrana zdraví;
2. ochrana před trvalým nebo závažným zatížením životního
prostředí;
3. ochrana práv a svobod jiných.
Oznamovací povinnost
§5
(1) Žádost o sdělení údajů o životním prostředí
může být podána písemně, telegraficky, dálnopisně nebo jiným technicky
srovnatelným způsobem. Pokud je žádost o sdělení zaměřena na aktuální
denní hodnoty měření, může být podána i ústně nebo telefonicky.
Pokud z podané žádosti nevyplývá dostatečně obsah nebo rozsah
požadovaného sdělení, může být osobě požadující informaci během
lhůty nepřesahující dva týdny uloženo písemné upřesnění žádosti.
(2) Orgány správy musí - bez újmy odst. 5 - sdělovat
údaje o životním prostředí, které mají k dispozici při provádění
úkolů na ně přenesených spolkovými zákony v oblasti ochrany životního
prostředí, a k jejichž utajování jsou povinny podle §4 odst. 3
a 4, v co nejobecněji srozumitelné formě.
(3) Požadované sdělení se uděluje v takové formě,
která je v jednotlivém případě účelná. Údaje o životním prostředí,
které existují v písemné podobě, se na požádání sdělují nahlédnutím
nebo předáním opisů nebo fotokopií. Údaje o životním prostředí
uložené na elektronických, vizuálních nebo akustických nosičích
dat se sdělují na požádání prostřednictvím výtisků, videozáznamů
nebo zvukových nahrávek. Údaje týkající se osob, které zasluhují
ochrany, které nejsou zahrnuty do informačních zájmů, se přitom
nesmí nikdy sdělovat.
(4) Sdělení mají být zásadně bezplatná. Kupní ceny
nebo ochranné poplatky za publikace tím zůstávají nedotčeny. Za
sdělení, která vyžadují větší náklady, musí spolková vláda stanovit
nařízením paušální náhradu nákladů.
(5) Spolková policejní ředitelství mohou žádost o
sdělení údajů o životním prostředí, pokud jim tyto údaje o životním
prostředí byly předány jinými orgány správy, předat těmto orgánům
bez zbytečného průtahu nebo odkázat osoby požadující informace
na tyto orgány.
(6) Žádosti je nutno vyhovět bez zbytečného průtahu,
nejpozději však do osmi týdnů. Pokud tato lhůta nemůže být ze
zvláštních důvodů dodržena, je vždy nutno informovat osobu požadující
informaci. Pokud žádosti není vyhověno, je to nutno odůvodnit
ve vyrozumění.
Omezení sdělení
§6
(1) Údaje o životním prostředí mohou zůstat nesděleny,
když se žádost o informace vztahuje na předání vnitřních sdělení
a tím by bylo zákonné rozhodnutí nemožné nebo by bylo podstatně
ztíženo.
(2) U zjevně zneužívajících žádostí o informace mohou
údaje o životním prostředí zůstat nesděleny.
Zacházení s obchodním a provozním tajemstvím
§7
(1) Pokud existuje důvod k domněnce, že by sdělením
požadované informace mohlo být dotčeno obchodní a provozní tajemství
zasluhující ochranu ve smyslu §4 odst. 3, orgány správy musí informovat
vlastníka (vlastníky) obchodního a provozního tajemství o žádosti
o informaci a požádat, aby do dvou týdnů sdělil, zda skutečnosti,
které mohou podléhat požadovanému sdělení, mají být utajeny. V
tomto případě musí vlastník (vlastníci) možného obchodního a provozního
tajemství odůvodnit zájem na utajení.
(2) Pokud se postižený vyjádřil proti sdělení a požadované
informace byly po přezkoumání odůvodnění zájmu o utajení a provedení
zvážení zájmu podle §4 odst. 3 a 4 sděleny, je nutno písemně uvědomit
postiženého o jejich sdělení žadateli o informace.
Právní ochrana
§8
(1) Pokud požadované údaje o životním prostředí
nebyly sděleny nebo nebyly sděleny v požadovaném rozsahu, je o
tom na žádost žadatele o informace nutno vydat rozhodnutí. O stejně
směrovaných žádostech je možno rozhodnout najednou.
(2) Jako procedurální řád, podle něhož se vydává
rozhodnutí, platí Zákon o všeobecném správním řízení z roku 1991
(AVG), pokud se pro věc, v níž se uděluje informace, nepoužije
jiný procedurální zákon.
(3) Orgán správy ve smyslu §3 odst. 1 řádka 2, který
není oprávněn k vydávání rozhodnutí, musí předat žádosti ve smyslu
odst. 1 bez zbytečného odkladu správnímu úřadu příslušnému pro
vedení věcného dozoru nebo odkázat žadatele na tento úřad.
(4) O odvolání rozhoduje nezávislý správní senát
spolkové země, v níž má sídlo orgán správy, který vydal rozhodnutí
(čl. 129 a odst. 1 řádek 3 B-VG).
(5) Nezávislý správní senát spolkové země, v níž
má sídlo orgán správy, který sdělil požadované údaje o životním
prostředí, rozhoduje o stížnostech postižených, kteří tvrdí, že
byli sdělením poškozeni na svých právech.
(6) Nezávislé správní senáty rozhodují o odvolání
podle odst. 4 a stížnostech podle odst. 5 prostřednictvím komor,
které se skládají ze tří členů. V ostatním platí §67 c až 67 d
AVG s tím, že ústní projednání může zůstat nerozhodnuto, pokud
se stav věci v souvislosti s písemným odvoláním nebo stížností
jeví jako vyjasněný ze stavu spisu.
Zveřejnění údajů o životním prostředí
§9
Orgány správy mohou uveřejnit vhodným způsobem
údaje o životním prostředí, které mají k dispozici při provádění
úkolů, jež na ně byly přeneseny spolkovými zákony v oblasti ochrany
životního prostředí a o něž má veřejnost zájem z důvodu ochrany
životního prostředí, pokud tomu neodporuje povinnost utajení.
Katalog údajů o životním prostředí
§10
(1) Za účelem informování veřejnosti o existenci,
druzích a rozsahu údajů o životním prostředí, které mají k dispozici
orgány správy při provádění úkolů, jež na ně byly přeneseny spolkovými
zákony v oblasti ochrany životního prostředí, musí spolkový ministr
pro životní prostředí, mládež a rodinu zřídit katalog údajů o
životním prostředí. Údaje, které podléhají povinnosti utajení,
se nesmí zahrnovat do katalogu údajů o životním prostředí.
(2) Volný přístup ke katalogu údajů o životním prostředí
se musí zajistit všem. Údaje zachycené v katalogu údajů o životním
prostředí se mohou uveřejnit ve vhodné formě.
(3) K zajištění úplnosti a aktuálnosti katalogu údajů
o životním prostředí musí orgány správy poskytovat ministrovi
pro životní prostředí, mládež a rodinu v pravidelných intervalech
informace o údajích o životním prostředí, které mají k dispozici
ve smyslu odst. 1, zejména o druhu, rozsahu a prostorovém a časovém
ohledu údajů o životním prostředí, včetně příslušných informačních
míst, případně osob informátorů, a oznamovat příslušné aktualizace.
Předávací povinnost
§11
Na požádání musí orgány správy bezplatně předat
údaje o životním prostředí, které mají k dispozici při provádění
úkolů, jež na ně byly převedeny spolkovými zákony v oblasti ochrany
životního prostředí, orgánům federace, spolkových zemí nebo obcí
k provádění úkolů, kteréna ně byly ze zákona převedeny v oblasti
ochrany životního prostředí. Z toho jsou vyňata spolková policejní
ředitelství s ohledem na ty údaje o životním prostředí, které
získaly od jiných orgánů správy.
Ohlašovací povinnost
§12
Spolkový ministr pro životní prostředí, mládež
a rodinu může ve shodě s věcně příslušným spolkovým ministrem
stanovit nařízením, že vlastníci určitých typů zařízení podléhajících
schvalování podle předpisů spolkových zákonů musí hlásit určité
údaje o životním prostředí spolkovému ministerstvu pro životní
prostředí, mládež a rodinu, které jsou nezbytné pro posouzení
účinků zařízení na životním prostředí při normálním provozu nebo
v případě poruchy (§ 82 a odst. 3 Živnostenského řádu z roku 1973).
Ostatní zákonné oznamovací povinnosti zůstávají nedotčeny.
Oznamování údajů o emisích
§13
(1) Ten, kdo je na základě předpisů spolkových
zákonů nebo na nich založených úředních nařízení povinen měřit
emise ze svého provozního zařízení a vést o tom záznamy, musí
na obecně snadno přístupném místě oznamovat v obecně srozumitelné
formě záznamy existující za poslední kalendářní měsíc a poslední
kalendářní rok. Tyto záznamy mohou být k zachování skutečností
zasluhujících ochranu (§ 4 odst. 3) zobrazeny ve formě hromadných
průběžných údajů o měřených složkách škodlivin v kg/měsíc a kg/rok
nebo z důvodů přehlednosti nebo účelnosti v souhrnné formě s uvedením
nejnižší a nejvyšší naměřené hodnoty v období oznámení.
(2) Ten, kdo provozuje provozní zařízení schvalované
podle spolkových zákonných předpisů, musí neprodleně písemně sdělit
podnikové radě úkoly a podmínky udělené podle těchto předpisů
sloužící zábraně nebo snížení zatížení životního prostředí.
Informace o nebezpečí poruchy
§14
(1) Vlastník (vlastníci) zařízení se sklonem
k nebezpečí ve smyslu odst. 2, která podle spolkových zákonných
předpisů podléhají schvalovací povinnosti musí bez vyzvání v pravidelných
intervalech, které nepřekročí dva roky, informovat vhodným způsobem
veřejnost případně postihnutelnou poruchou (§ 82 a odst. 3 Živnostenského
zákona z roku 1973) a věcně příslušný úřad (úřady) o nebezpečí
a účincích poruch a o nezbytných opatřeních pro chování v případě
poruchy.
(2) Zařízení se sklonem k nebezpečí ve smyslu tohoto
spolkového zákona jsou zařízení, u nichž existuje nebezpečí poruch
z důvodu používání strojů nebo přístrojů, skladování, používání
nebo výroby chemikálií, odpadů nebo nebezpečných organismů, z
důvodu způsobu provozu, vybavení nebo jinak.
(3) Informace podle odst. 1 musí obsahovat následující
údaje:
1.označení (název, firma) zařízení a uvedení stanoviště;
2.uvedení kontaktní osoby a míst mimo provoz, u nichž
je možno získat bližší informace;
3.popis zařízení, zejména dílů zařízení významných
z hlediska bezpečnosti a činnosti, která se provádí na stanovišti;
4.údaje o nebezpečí, která ze zařízení činí zařízení
náchylné k nebezpečí, zejména faktory, které mohou způsobit poruchu;
5.informaci o možných zdrojích nebezpečí a předpokladech,
za nichž může nastat porucha;
6.obecnou informaci o druhu nebezpečí, která mohou
vycházet z poruchy, a o účincích na život nebo zdraví osob nebo
životní prostředí;
7.informace o opatřeních pro chování postiženého
obyvatelstva při výskytu poruchy a
8.informace o opatřeních, která má provést vlastník
na stanovišti zařízení v případě poruchy, se zahrnutím opatření
k dohodě s úřady a zařízeními příslušnými pro obecnou pomoc při
katastrofách.
(4) Dodržování informační povinnosti podle odst.
1 musí v pravidelných intervalech kontrolovat úřady, které je
nutno informovat v případě poruchy (odst. 1).
(5) Spolkový ministr pro životní prostředí, mládež
a rodinu musí v souhlase s věcně příslušným spolkovým ministrem
do šesti měsíců po vstoupení tohoto spolkového zákona v platnost
přesněji určit nařízením zařízení náchylná k nebezpečí podle odst.
2, jakož i způsob informování o nebezpečí poruchy, včetně součinnosti
úřadů, které mají být informovány o nebezpečí poruch (odst. 1).
Určení trestů
§15
Pokud čin netvoří skutkovou podstatu trestného
jednání, spadajícího do příslušnosti soudů, dopustí se správního
přestupku a obvodní správní úřad jej potrestá
a)peněžitou pokutou do 50.000,- ATS, v případě opakování
do 100.000,- ATS ten, kdo
1.nesplní ohlašovací povinnost v rozporu s nařízením
vydaným podle §12 nebo
2.nesplní povinnost oznámení údajů o emisích podle
§13, nebo
b)peněžitou pokutou do 100.000,- ATS, v případě opakování
do 200.000,- ATS ten, kdo nesplní informační povinnost o nebezpečí
poruch podle §14.
Kolkovné a svoboda poplatků
§16
Žádost o sdělení a sdělení údajů o životním
prostředí podle tohoto spolkového zákona nepodléhají povinnosti
odvodu kolkovného federace a spolkových správních poplatků.
Provádění
§17
Prováděním tohoto spolkového zákona je pověřen
spolkový ministr pro životní prostředí, mládež a rodinu, pokud
odst. 2 až 6 nestanoví nic jiného, co se týče nařízení vydaných
podle §12 a §14 odst. 5 v souladu s věcně příslušným spolkovým
ministrem.
(2) Co se týče nařízení vydaných podle §3 odst. 2,
je příslušný vždy věcně příslušný spolkový ministr.
(3) Co se týče nařízení vydaných podle §5 odst. 4,
je příslušný vždy věcně příslušný spolkový ministr.
(4) Prováděním §16 je ve věci kolkovného pověřen
spolkový ministr financí.
(5) Provádění tohoto spolkového zákona přísluší zemským
vládám potud, jak se vztahuje na informaci o údajích o životním
prostředí, v nichž je provádění věcí spolkové země. To neplatí
pro vydávání prováděcích nařízení.
(6) Informace o údajích o životním prostředí podle
tohoto spolkového zákona obstarávají ve vlastní oblasti působnosti
obce a jiná zařízení samosprávy potud, pokud v rámci záležitostí
vlastní oblasti působnosti provádějí úkoly přenesené na ně spolkovými
zákony v oblasti ochrany životního prostředí.
Platnost zákona
§18
(1) Tento spolkový zákon vstupuje v platnost
s výjimkou §10 odst. 2 k 1. červenci 1993. §10 odst. 2 vstupuje
v platnost 1. ledna 1995.
(2) Nařízení na základě tohoto spolkového zákona
mohou být vydána již před jeho vstoupením v platnost; vstupují
v platnost nejdříve okamžikem označeném v odstavci 1.
Klestil
Vranitzky
|