Obcanská společnost
Hledej
kontakt mapa stránek o projektu zpravodaj
Právo vědět Účast na rozhodování Rovné příležitosti Občan v EU Výchova k občanství Filosofie
    ÚČAST NA ROZHODOVÁNÍ - Zapojte se, stojí to za to!
- Příklady z praxe
- Jak na to
- Zákony
- Odkazy
- Slovníček

Příklady z praxe

Penny Market na hřišti

  1. Výsledek je skoro půl na půl
  2. Výhodná nabídka?
  3. Pro a proti
  4. Ankety, referenda, průzkumy…
  5. Občané vs. radnice
  6. Uvidíme

Pro a proti

Záměr pozemky směnit schválilo přerovské zastupitelstvo na svém zasedání 24. dubna 2003. Od té chvíle se naplno rozjela aktivita odpůrců stavby sdružených v iniciativě Občané proti Penny Marketu (OPPM). Část z nich tvoří rodiče dětí navštěvujících ZŠ Svisle a jejich argumenty se dají shrnout do několika bodů:

  • Provozem Penny Marketu dojde k výraznému nárůstu dopravy v blízkosti školy, což nepochybně zvýší rizika ohrožení bezpečnosti a zdraví dětí. Nárůst dopravy zároveň naruší současnou pohodu bydlení v okolí žijících občanů.
  • Záměr je v rozporu s územním plánem, v jehož směrné části jsou předmětné pozemky určeny pro potřeby školství.
  • Rozloha nového pozemku školy by nevyhovovala vyhlášce Ministerstva zdravotnictví č.108/2001 Sb., kterou se stanoví rozloha minimální plochy školy v přepočtu na jednoho žáka. Je fakt, že plocha nevyhovuje vyhlášce ani v současnosti, což ale vyhláška připouští – je totiž závazná až pro stavby vzniklé od data nabytí její účinnosti (26.3. 2001).
  • Podobný záměr byl radnicí už v minulosti jednou zamítnut - když se na místě hřiště uvažovalo v roce 1999 o stavbě supermarketu Plus Discount. V odůvodnění tehdy stálo: „Plocha je natolik lukrativní, že by si zasloužila kvalitnější činnost než diskontní prodejnu. Pozemek se nachází v centrální části města, realizací záměru by došlo k navýšení dopravy do obytného prostoru.“
  • Ve vzdálenosti cca 300 m od plánované stavby se nacházejí dva další supermarkety – Delvita a Hypernova. Už v roce 1998 byl Přerov podle výsledků analýzy obchodní sítě vypracované odborem rozvoje města s výměrou ploch pro maloobchod potravin na horní hranici hodnot doporučených Ministerstvem průmyslu a obchodu. Od té doby zde bylo postaveno několik dalších supermarketů.

Zároveň iniciativa požaduje, aby město investovalo do rekonstrukce stávajícího hřiště a to ve dvou variantách – buďto na současných městských pozemcích anebo po odkupu pozemků od společnosti EK1 navrhuje sjednocení celé lokality a vybudování nového moderního hřiště za městské peníze, které by odpovídalo požadavkům vyhlášky.

Radnice oproti tomu ústy svého místostarosty Martina Kučery argumentuje tím, že nabídku na odprodej pozemků městu společnost EK1 už několikrát odmítla a že tedy plán na „scelení“ celého území a vybudování hřiště podle představ OPPM je nereálný a směna je tak možným „elegantním řešením“. Tím spíš, když se nechala jednatelka společnosti na jedné z veřejných debat slyšet, že neuspěje-li EK1 se stavbou supermarketu, postaví vedle školy průmyslovou výrobu.

[Výsledek je skoro půl na půl] [Výhodná nabídka?] [Pro a proti] [Ankety, referenda, průzkumy…] [Občané vs. radnice] [Uvidíme]



Za správnost textu odpovídá Filip Fuchs, NESEHNUTÍ Brno. Poslední aktualizace: 11/20/2008 12:13

-
EU-Town twinning Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah stránek odpovídá výlučně autor. Stránky nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.

©2003 - 2006 Econnect webhosting, webdesign a redakční systém Toolkit