Obcanská společnost
Hledej
kontakt mapa stránek o projektu zpravodaj
Právo vědět Účast na rozhodování Rovné příležitosti Občan v EU Výchova k občanství Filosofie
    ÚČAST NA ROZHODOVÁNÍ - Zapojte se, stojí to za to!
- Příklady z praxe
- Jak na to
- Zákony
- Odkazy
- Slovníček

Příklady z praxe

Místní Agenda 21 - případové studie

Příkladů zpracovaných Místních Agend 21 v ČR není zatím příliš mnoho. Jde spíše o pilotní projekty. Užitečné příklady a metody jak na to, mohou poskytnout i Evropské státy. V následujících kapitolách jsme shromáždili odkazy na v tuto chvíli dostupné příklady MA 21 a jednotlivých projektů.

  1. MA 21 v městě Kladně, mikroregionu Poodří, regionu Děčínsko, Zdravých městech
  2. Krůčky k udržitelnosti - Sbírka řešených příkladů místní Agendy 21
  3. Co je MA 21 a jak ji uplatňují ve Vsetíně v roce 2005
  4. Místní Agenda 21 - pět případových studií z Velké Británie

MA 21 v městě Kladně, mikroregionu Poodří, regionu Děčínsko, Zdravých městech

Případové studie

V rámci projektu „Širší podpora místních Agend 21 v České republice“, který v letech 2001 - 2003 financovalo britské Ministerstvo pro mezinárodní rozvoj a které realizovala firma Atkins Environment ve spolupráci s Českým ekologickým ústavem pod záštitou MŽP, se realizovaly 3 pilotní projekty:

- Místní Agenda 21 pro udržitelný rozvoj Kladna (municipální úroveň),
- Uplatnění Místní Agendy 21 v mikroregionu Poodří (úroveň mikroregionu),
- Cestou uplatnění Místní Agendy 21 k udržitelnému rozvoji Děčínského regionu (regionální úroveň).

Ve všech třech projektech byla použita metodika popsaná v publikaci "Metodika pro místní Agendy 21 v České republice".
V této publikaci také všechny případové studie najdete.

Na závěr je doplněna informace o realizaci místních Agend 21 v rámci asociace Národní síť Zdravých měst ČR (NSZM ČR), která je v současné době jedinou celostátní organizací v ČR sdružující realizátory místních Agend 21 – měst, obcí i regionů (krajů, mikroregionů).

Místní Agenda 21 pro udržitelný rozvoj Kladna

(výtah z textu Ústavu pro ekopolitiku)

Ústav pro ekopolitiku, o.p.s inicioval v roce 1998 projekt realizace místní Agendy 21 v Kladně. Město Kladno si ÚEP k realizaci projektu vybral z několika důvodů: město se potýká s řadou problémů v oblasti životního prostředí (včetně starých ekologických zátěží), musí řešit vážné ekonomické a sociální problémy. Právě zde se může dobře osvědčit předpoklad lokální (místní) Agendy 21, že všechny zmíněné problémové okruhy je potřebné (a také nejefektivnější) řešit současně.

Cílem projektu bylo nastartovat ve městě změny směřující k trvale udržitelnému rozvoji - tedy k takovému rozvoji, který skloubí hospodářskou prosperitu s ohleduplností k životnímu prostředí a nebude vytvářet "ekologické dluhy" pro příští generace. Tento rámcový cíl měla pak dílčí cíle:
* Zvýšit povědomí městských zastupitelů i úředníků o udržitelném rozvoji a zapojit je do přípravy strategie udržitelného rozvoje města;
* zlepšit komunikaci mezi městem (resp. jeho představiteli) a občany;
* zvýšit zájem občanů o veřejné dění ve městě (včetně problémů v oblasti životního prostředí) a zapojit veřejnost do rozhodování o rozvoji města;
* připravit, veřejně projednat a schválit Strategii rozvoje města Kladna, která se bude opírat o principy udržitelného rozvoje;
* pravidelně hodnotit stav životního prostředí a souvisejících oblastí na základě lokálních indikátorů udržitelného rozvoje (včetně metody stanovení tzv. ekologické stopy - viz níže), pravidelné informování veřejnosti a ostatních zainteresovaných stran.

Realizace projektu v Kladně byla rozdělena do následujících kroků:

* závazek představitelů místní správy a samosprávy k implementaci LA 21;
* navázání spolupráce mezi všemi zainteresovanými subjekty ve městě (orgány státní správy a samosprávy, odborné instituce, školy, podniky, představitelé veřejnosti, nevládní organizace apod.);
* zhodnocení názorů veřejnosti na situaci ve městě (environmentální, sociální, ekonomické i politické otázky, priority rozvoje města) prostřednictvím výzkumu veřejného mínění;
* objektivní zhodnocení environmentální situace a zdravotního stavu občanů ve městě;
* oslovení široké veřejnosti a založení Pracovní skupiny občanů pro Lokální Agendu 21;
* výběr indikátorů udržitelného rozvoje vhodných pro dané město, široká diskuse o těchto indikátorech, zúžení výběru na jednoduchou a srozumitelnou sadu;
* kalkulace ekologické stopy města jakožto agregovaného indikátoru vymezujícího limity udržitelného rozvoje města;
* posouzení jednotlivých strategií z hlediska udržitelného rozvoje (tj. včetně ekonomické proveditelnosti, vlivu na životní prostředí a dalších - metodicky obdoba posouzení vlivu koncepcí na životní prostředí),
* zapracování připomínek do strategií, schválení zastupitelstvem a městskou radou;
* vytvoření finální strategie rozvoje města založené na sektorových strategiích, posouzení z hlediska ekonomické proveditelnosti, vlivů na životní prostředí a trvalé udržitelnosti, zapracování připomínek, schválení zastupitelstvem a městskou radou;
* monitoring vývoje a implementace strategie na základě zvolených indikátorů udržitelného rozvoje, pravidelná aktualizace strategie.

Podrobné informace o projektu, zpracované Ústavem pro ekopolitiku
Podrobné informace o projektu na stránkách města Kladna.

 

[MA 21 v městě Kladně, mikroregionu Poodří, regionu Děčínsko, Zdravých městech] [Krůčky k udržitelnosti - Sbírka řešených příkladů místní Agendy 21] [Co je MA 21 a jak ji uplatňují ve Vsetíně v roce 2005 ] [Místní Agenda 21 - pět případových studií z Velké Británie ]



Za správnost textu odpovídá . Poslední aktualizace: 11/20/2008 12:13

-
EU-Town twinning Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah stránek odpovídá výlučně autor. Stránky nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.

©2003 - 2006 Econnect webhosting, webdesign a redakční systém Toolkit