Zákony
Zákon o krajích
Zákon číslo:
Oficiální název: ZÁKON ze dne 12. dubna 2000 o krajích (krajské zřízení).
Změna: 273/2001 Sb., 450/2001 Sb., 320/2001 Sb., 231/2002 Sb. (část), 404/2002 Sb., 231/2002 Sb., 229/2003 Sb., 216/2004 Sb., 257/2004 Sb., 421/2004 Sb., 626/2004 Sb., 501/2004 Sb., 413/2005 Sb., 234/2006 Sb., 186/2006 Sb.
§ 1-11 HLAVA I OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1-5 DÍL 1 Postavení krajů a jejich orgánů
§ 6-10 DÍL 2 Obecně závazné vyhlášky kraje a nařízení kraje
§ 11 DÍL 3 Ukládání pokut právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám
§ 12-13 nadpis vypuštěn
§ 12-13 DÍL 4 Občané kraje
§ 14-30 HLAVA III PŮSOBNOST KRAJE
§ 14-28 DÍL 1 Samostatná působnost kraje
§ 17-23 Hospodaření kraje
§ 24-26 Spolupráce krajů
§ 27-28 Spolupráce s ostatními subjekty
§ 28 Spolupráce s územními samosprávnými celky jiných států
§ 29-30 DÍL 2 Přenesená působnost
§ 31-75 HLAVA IV ORGÁNY KRAJE
§ 31-56 DÍL 1 Zastupitelstvo
§ 35-38 Pravomoc zastupitelstva
§ 39-45 Jednání zastupitelstva
§ 46-56 Odměňování členů zastupitelstva
§ 57-60 DÍL 2 Rada
§ 61-64c DÍL 3 Hejtman
§ 65 DÍL 4 Zvláštní orgány
§ 66-75 DÍL 5 Krajský úřad
§ 70a Razítko kraje
§ 76-80 HLAVA V ORGÁNY ZASTUPITELSTVA A RADY
§ 76-80 Výbory
§ 80 Komise
§ 80a-91a HLAVA VI DOZOR
§ 84-86 nadpis vypuštěn
§ 87-91a Společná ustanovení k dozoru
§ 92-93i HLAVA VII VZTAH MINISTERSTEV A VLÁDY K ÚZEMNÍM SAMOSPRÁVNÝM CELKŮM
§ 92a Vztah ministerstev ke krajům
§ 93a-93i HLAVA VIII KONTROLA VÝKONU PŘENESENÉ PŮSOBNOSTI OBCÍ
§ 93b-93c Zásady provádění kontroly
§ 93d-93i Oprávnění a postup krajů při provádění kontroly nad výkonem přenesené působnosti obcí
§ 93e Povinnosti kontrolovaného
§ 93f Povinnosti kontrolujícího
§ 93g Náležitosti protokolu o kontrole
§ 93h Námitky
§ 93i Pokuty
§ 94-99 HLAVA IX USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
§ 94-95 Společná ustanovení
§ 96-97 Přechodná ustanovení
§ 98-99 Závěrečná ustanovení
§ 98 Zmocňovací ustanovení
§ 99 Účinnost
129/2000 Sb.
ZÁKON
ze dne 12. dubna 2000
o krajích (krajské zřízení)
Změna: 273/2001 Sb.
Změna: 450/2001 Sb.
Změna: 320/2001 Sb.
Změna: 231/2002 Sb. (část)
Změna: 404/2002 Sb.
Změna: 231/2002 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
HLAVA I
OBECNÁ USTANOVENÍ
DÍL 1
Postavení krajů a jejich orgánů
§ 1
(1) Kraj je územním společenstvím občanů, které má právo na
samosprávu.
(2) Kraj je veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek
a vlastní příjmy vymezené zákonem a hospodaří za podmínek
stanovených zákonem podle vlastního rozpočtu. Kraj vystupuje
v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů
vyplývající.
(3) Kraj je samostatně spravován zastupitelstvem kraje (dále
jen "zastupitelstvo"); dalšími orgány kraje jsou rada kraje (dále
jen "rada"), hejtman kraje (dále jen "hejtman") a krajský úřad.
Orgánem kraje je též zvláštní orgán kraje (dále jen "zvláštní
orgán") zřízený podle zákona.
(4) Kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby
svých občanů.
§ 2
(1) Kraj spravuje své záležitosti samostatně (dále jen
"samostatná působnost"). Státní orgány mohou do samostatné
působnosti zasahovat, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen
způsobem, který stanoví zákon. Rozsah samostatné působnosti může
být též omezen zákonem.
(2) Státní správu, jejíž výkon byl zákonem svěřen orgánům
kraje, vykonávají orgány kraje jako svou přenesenou působnost
(§ 29 a 30). Kraj je při výkonu státní správy správním obvodem.
Kraj je povinen zabezpečit výkon přenesené působnosti.
(3) Kraj při výkonu samostatné působnosti a přenesené
působnosti chrání veřejný zájem.
(4) Kraj zajišťuje výkon finanční kontroly podle rozpočtových
pravidel územních rozpočtů a podle zvláštního právního předpisu.1)
------------------------------------------------------------------
1) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě
a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole).
1a) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě
a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole).
§ 3
zrušen
§ 4
Pokud zvláštní zákon upravuje působnost krajů a nestanoví, že
jde o přenesenou působnost, platí, že jde vždy o činnosti patřící
do samostatné působnosti krajů.
§ 5
(1) Kraj může mít znak a prapor.
(2) Předseda Poslanecké sněmovny může kraji, který nemá znak
nebo prapor, na jeho návrh znak nebo prapor udělit.
(3) Předseda Poslanecké sněmovny může na žádost kraje změnit
znak nebo prapor kraje.
DÍL 2
Obecně závazné vyhlášky kraje a nařízení kraje
§ 6
Obecně závaznou vyhláškou kraje vydanou zastupitelstvem
v mezích jeho samostatné působnosti lze ukládat povinnosti
fyzickým a právnickým osobám, jen stanoví-li tak zákon.
§ 7
Na základě a v mezích zákona rada vydává právní předpisy
v přenesené působnosti, je-li k tomu kraj zákonem zmocněn; tyto
právní předpisy se nazývají nařízení kraje.
§ 8
(1) Obecně závazné vyhlášky kraje musí být v souladu se
zákony a nařízení kraje musí být v souladu se zákony a právními
předpisy vydanými vládou a ústředními správními úřady.
(2) Obecně závazná vyhláška kraje a nařízení kraje (dále jen
"právní předpis kraje") nabývá platnosti dnem vyhlášení ve
Věstníku právních předpisů kraje (dále jen "Věstník").
(3) Dnem vyhlášení právního předpisu kraje je den rozeslání
příslušné částky Věstníku, který musí být uveden v jejím záhlaví.
(4) Právní předpis kraje nabývá účinnosti patnáctým dnem po
vyhlášení ve Věstníku, pokud v něm není stanoven pozdější počátek
účinnosti.
(5) Vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem, lze výjimečně
stanovit dřívější počátek účinnosti právního předpisu kraje,
nejdříve však dnem vyhlášení. Dřívější počátek účinnosti musí být
v právním předpise kraje uveden. V těchto případech se právní
předpis kraje zveřejní též na úřední desce krajského úřadu (dále
jen "úřední deska"), na úředních deskách obecních úřadů obcí,
kterých se dotýká, a v hromadných informačních prostředcích.
(6) Věstník se vydává v postupně číslovaných částkách
označených pořadovými čísly. Právní předpisy kraje se ve Věstníku
označují pořadovými čísly. Číselná řada právních předpisů kraje,
jakož i číselná řada jednotlivých částek Věstníku, se uzavírá vždy
koncem každého kalendářního roku.
(7) Věstník musí být každému přístupný na krajském úřadu, na
obecních úřadech v kraji a na Ministerstvu vnitra (dále jen
"ministerstvo").
(8) Kraj zveřejní stejnopis Věstníku i způsobem umožňujícím
dálkový přístup.
§ 9
zrušen
§ 10
zrušen
DÍL 3
Ukládání pokut právnickým osobám
a podnikajícím fyzickým osobám
§ 11
(1) Kraj může uložit pokutu až do výše 200 000 Kč právnické
osobě a fyzické osobě, která je podnikatelem (dále jen "osoba"),
porušila-li povinnost stanovenou právním předpisem kraje.
(2) Řízení o uložení pokuty lze zahájit do 1 roku ode dne,
kdy se kraj o porušení povinnosti podle odstavce 1 dozvěděl,
nejpozději však do 2 let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
(3) Při stanovení výše pokuty podle odstavce 1 kraj přihlíží
zejména k povaze, závažnosti, době trvání a následkům
protiprávního jednání, jakož i k přiměřenosti výše pokuty vzhledem
k majetkovým poměrům osoby, která se protiprávního jednání
dopustila.
(4) Pokutu podle odstavce 1 nelze uložit, jestliže zákon
stanoví za porušení povinnosti podle odstavce 1 vyšší sankci.
(5) Uložení pokuty podle odstavce 1 nezbavuje osobu uvedenou
v odstavci 1 povinnosti odstranit závadný stav ve lhůtě stanovené
krajem s přihlédnutím k okolnostem případu.
(6) Výnos pokut je příjmem kraje.
nadpis vypuštěn
DÍL 4
Občané kraje
§ 12
(1) Občanem kraje je fyzická osoba, která je státním občanem
České republiky a je přihlášena k trvalému pobytu5) v některé obci
nebo na území vojenského újezdu v územním obvodu kraje.
(2) Občan kraje, který dosáhl věku 18 let, má právo
a) volit a být volen do zastupitelstva za podmínek stanovených
zákonem,6)
b) vyjadřovat na zasedání zastupitelstva v souladu s jednacím
řádem svá stanoviska k projednávaným věcem,
c) nahlížet do rozpočtu kraje a do závěrečného účtu kraje, do
zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření kraje za uplynulý
kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva,
do usnesení rady, výborů zastupitelstva (dále jen "výbory")
a komisí rady (dále jen "komise") a pořizovat si z nich výpisy,
pokud tomu nebrání jiné zákony,
d) požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné
působnosti radou nebo zastupitelstvem; je-li žádost podepsána
nejméně 1 000 občany kraje, musí být projednána na jejich
zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost
zastupitelstva, nejdéle do 90 dnů,
e) podávat orgánům kraje návrhy, připomínky a podněty; orgány
kraje je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li
o působnost zastupitelstva, nejdéle do 90 dnů,
f) vyjadřovat se k návrhu rozpočtu kraje a k závěrečnému účtu
kraje za uplynulý kalendářní rok, a to buď písemně, ve lhůtě
stanovené jednacím řádem, nebo ústně na zasedání
zastupitelstva.
(3) Oprávnění uvedená v odstavci 2 písm. b) až f) má
i fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let a vlastní na území
kraje nemovitost.
------------------------------------------------------------------
5) Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech
a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel).
Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České
republiky a o změně některých zákonů.
6) Zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů
a o změně některých zákonů.
§ 13
Oprávnění uvedená v § 12 odst. 2 má i fyzická osoba, která
dosáhla věku 18 let, je cizím státním občanem a je přihlášena
k trvalému pobytu v některé obci nebo vojenském újezdu v územním
obvodu kraje, stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká
republika vázána a která byla vyhlášena.
HLAVA III
PŮSOBNOST KRAJE
DÍL 1
Samostatná působnost kraje
§ 14
(1) Do samostatné působnosti kraje patří záležitosti, které
jsou v zájmu kraje a občanů kraje, pokud nejde o přenesenou
působnost kraje.
(2) Do samostatné působnosti kraje patří zejména záležitosti
uvedené v § 11, 35, 36 a 59, s výjimkou vydávání nařízení kraje,
a dále záležitosti, které do samostatné působnosti svěří zákon.
(3) Kraj může pro výkon samostatné působnosti zakládat
a zřizovat právnické osoby a organizační složky kraje, pokud zákon
nestanoví jinak.
(4) Při výkonu samostatné působnosti kraj spolupracuje
s obcemi; nesmí přitom zasahovat do jejich samostatné působnosti.
Proti takovému zásahu může obec podat žalobu podle zvláštního
zákona.
(5) Kraje jsou povinny, pokud je to možné, předem projednat
s obcemi opatření dotýkající se jejich působnosti.
§ 15
(1) Kraj je oprávněn vyjadřovat se k návrhům státních orgánů,
které se dotýkají působnosti kraje. Státní orgány jsou povinny,
pokud je to možné, předem projednat s krajem opatření dotýkající
se působnosti kraje.
(2) Státní orgány a orgány obcí poskytují orgánům kraje na
požádání bezplatně údaje a informace pro výkon jejich působnosti.
Tuto povinnost má i kraj vůči státním orgánům a orgánům obcí.
Ochrana údajů a utajovaných skutečností podle zvláštních právních
předpisů7) zůstává nedotčena.
(3) Kraje jsou při výkonu své působnosti oprávněny využívat
bezplatně údajů katastru nemovitostí .
------------------------------------------------------------------
7) Například zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných
skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
a zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění
pozdějších předpisů.
§ 15a
(1) Kraj je povinen vydávat potvrzení a vyhotovovat zprávy
pro potřeby právnických a fyzických osob, stanoví-li tak zvláštní
právní předpis.
(2) Kraj vydává potvrzení potřebná pro uplatnění práva
v cizině i v případě, že právní předpis takovou povinnost
neukládá, ale požadované údaje jsou mu známy.
§ 16
Při výkonu samostatné působnosti se kraj řídí
a) při vydávání obecně závazných vyhlášek zákonem,
b) v ostatních záležitostech též jinými právními předpisy vydanými
na základě zákona.
Hospodaření kraje
§ 17
(1) Majetek kraje musí být využíván účelně a hospodárně
v souladu s jeho zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené
působnosti. Kraj je povinen pečovat o zachování a rozvoj svého
majetku. Kraj vede evidenci svého majetku.8)
(2) Majetek musí být chráněn před zničením, poškozením,
odcizením nebo zneužitím. S nepotřebným majetkem kraj naloží
způsoby a za podmínek stanovených zvláštními předpisy,9) pokud
tento zákon nestanoví jinak.
(3) Kraj nesmí ručit za závazky fyzických a právnických osob
vyjma
a) závazků vyplývajících ze smlouvy o úvěru, jsou-li peněžní
prostředky určeny pro investici uskutečňovanou s finanční
podporou ze státního rozpočtu, státních fondů, nebo národního
fondu,
b) závazků vyplývajících ze smlouvy o úvěru, jsou-li peněžní
prostředky určeny pro investici do krajem nebo obcí vlastněné
nemovitosti,
c) těch, jejichž zřizovatelem je kraj, stát nebo obec,
d) těch, v nichž míra účasti kraje nebo spolu s jiným krajem
(kraji), obcí (obcemi) nebo státem přesahuje 50 %.
(4) Právní úkony učiněné v rozporu s ustanovením odstavce 3
jsou od počátku neplatné.
(5) Stát neručí za hospodaření a závazky kraje, pokud tento
závazek nepřevezme stát smluvně.
(6) Kraj je povinen chránit svůj majetek před neoprávněnými
zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na vydání
bezdůvodného obohacení.
(7) Kraj je povinen trvale sledovat, zda dlužníci včas
a řádně plní své závazky a zabezpečit, aby nedošlo k promlčení
nebo zániku práv z těchto závazků vyplývajících.
------------------------------------------------------------------
8) Například zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů.
9) Například občanský zákoník.
§ 18
(1) Záměr kraje prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek,
pronajmout jej anebo poskytnout jako výpůjčku kraj zveřejní po
dobu nejméně 30 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu kraje
vyvěšením na úřední desce, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit
a předložit své nabídky. Nemovitost se v záměru označí údaji podle
zvláštního zákona9a) platnými ke dni zveřejnění záměru. Pokud kraj
záměr po uvedenou dobu nezveřejní, je právní úkon neplatný.
(2) Při úplatném převodu majetku se cena sjednává zpravidla
ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu
regulovanou státem. Odchylka od ceny obvyklé musí být zdůvodněna.
(3) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije, jde-li o pronájem
bytů, pronájem anebo výpůjčku majetku kraje na dobu kratší než
90 dnů nebo jde-li o pronájem nebo výpůjčku právnické osobě,
jejímž zřizovatelem je kraj, nebo jde-li o pronájem silničního
nebo silničního pomocného pozemku v souvislosti se zvláštním
užíváním silnic podle zvláštního zákona.9b)
(4) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují na výpůjčky nebo
pronájem majetku svěřeného příspěvkovým organizacím zřízeným
krajem, nestanoví-li zvláštní předpis nebo zastupitelstvo ve
zřizovací listině jinak.
------------------------------------------------------------------
9a) § 5 zákona č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České
republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů.
9b) § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění
pozdějších předpisů.
§ 19
zrušen
§ 20
(1) Hospodaření za uplynulý kalendářní rok dá kraj přezkoumat
auditorem. Náklady spojené s přezkoumáním hospodaření auditorem
hradí kraj ze svých rozpočtových prostředků.
(2) Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání
hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok projedná
zastupitelstvo do 30. června následujícího roku a přijme opatření
k nápravě nedostatků.
(3) Jestliže kraj nepožádá auditora o přezkoumání svého
hospodaření za uplynulý kalendářní rok do 31. ledna, může mu
Ministerstvo financí ve správním řízení uložit pokutu do výše
100 000 Kč; v takovém případě zabezpečí provedení přezkoumání
hospodaření kraje auditorem na náklad povinného kraje.
(4) Výnos pokuty je příjmem státního rozpočtu.
§ 21
Hospodaření kraje s dotacemi ze státního rozpočtu republiky
a ze státních fondů republiky kontroluje Ministerstvo financí nebo
jím pověřený finanční úřad i v průběhu rozpočtového roku.
V případě, že byl porušen zákon, Ministerstvo financí uloží
opatření k odstranění zjištěných nedostatků.
§ 22
Sestavování rozpočtu a závěrečného účtu kraje a hospodaření
s prostředky tohoto rozpočtu se řídí zvláštním zákonem.
§ 23
(1) Podmiňuje-li zákon platnost právního úkonu kraje
předchozím zveřejněním, schválením nebo souhlasem, opatří se
listina osvědčující splnění těchto podmínek doložkou, v níž bude
potvrzeno, že tyto podmínky jsou splněny.
(2) Právní úkony, které vyžadují schválení zastupitelstva,
popřípadě rady, lze učinit jen po jejich předchozím schválení,
jinak jsou tyto právní úkony kraje od počátku neplatné. Tyto
právní úkony činí hejtman nebo jím pověřená osoba, nestanoví-li
tento zákon jinak (§ 69 odst. 2 písm. b).
Spolupráce krajů
§ 24
(1) Kraje mohou spolupracovat s ostatními kraji a s obcemi.
(2) Na spolupráci krajů s ostatními kraji a s obcemi nelze
použít ustanovení občanského zákoníku o zájmových sdruženích
právnických osob a o smlouvě o sdružení, pokud tento zákon
nestanoví jinak.
(3) Spolupráce mezi kraji se uskutečňuje zejména
a) na základě smlouvy uzavřené ke splnění konkrétního úkolu,
b) zakládáním právnických osob podle zvláštního zákona10) dvěma
nebo více kraji.
(4) Smlouva musí mít písemnou formu a musí být schválena
příslušnými zastupitelstvy, jinak je neplatná.
(5) Smlouva podle odstavce 3 musí obsahovat
a) označení účastníků smlouvy,
b) vymezení předmětu smlouvy,
c) práva a povinnosti jednotlivých účastníků smlouvy,
d) způsob využití stavby po jejím dokončení, je-li stavba
předmětem smlouvy,
e) důvody a způsob odstoupení účastníků od smlouvy a vypořádání
majetku a majetkových práv .
------------------------------------------------------------------
10) Obchodní zákoník.
§ 25
(1) Majetek získaný výkonem společné činnosti krajů
s ostatními kraji nebo s obcemi na základě smlouvy podle § 24
odst. 3 se stává spoluvlastnictvím všech účastníků této smlouvy.
Podíly na majetku získaném společnou činností jsou stejné,
není-li smlouvou stanoveno jinak.
(2) Ze závazků vůči třetím osobám jsou účastníci smlouvy
zavázáni společně a nerozdílně, není-li smlouvou stanoveno jinak.
(3) Kraj je návrhem smlouvy podle § 24 odst. 3 vázán ode dne
jeho schválení zastupitelstvem do dne stanoveného pro přijetí
návrhu smlouvy, pokud jiný kraj, kterému je návrh smlouvy určen,
jej neodmítne před uplynutím lhůty pro přijetí návrhu.
(4) Smlouva podle § 24 odst. 3 je účinná dnem přijetí jejího
návrhu všemi účastníky, nestanoví-li tato smlouva jinak.
§ 26
(1) Kraj nemůže být členem občanského sdružení vytvořeného
podle zvláštního právního předpisu.11)
(2) Kraj nemůže být členem svazku obcí.12)
------------------------------------------------------------------
11) Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších
předpisů.
12) § 49 až 53 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení).
Spolupráce s ostatními subjekty
§ 27
Na spolupráci mezi kraji a právnickými a fyzickými osobami
v občanskoprávních vztazích lze použít ustanovení občanského
zákoníku o zájmových sdruženích právnických osob a o smlouvě
o sdružení.
§ 28
Spolupráce s územními samosprávnými celky
jiných států
(1) Kraj může spolupracovat s územními samosprávnými celky
jiných států a být členem jejich mezinárodních sdružení.
(2) Kraje mohou uzavírat s územními samosprávnými celky
jiných států smlouvy o vzájemné spolupráci. Obsahem spolupráce
mohou být jen činnosti, které patří do samostatné působnosti
kraje, který smlouvu uzavírá. Smlouva musí obsahovat
a) názvy a sídla účastníků smlouvy,
b) předmět smlouvy (spolupráce),
c) orgány a způsob jejich ustanovování,
d) dobu, na kterou se smlouva uzavírá.
Smlouva musí mít písemnou formu a musí být předem schválena
příslušnými zastupitelstvy, jinak je neplatná.
(3) Právnická osoba na základě smlouvy o spolupráci může
vzniknout, jen stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká
republika vázána a která byla vyhlášena.
(4) Smlouva o spolupráci podle odstavců 2 a 3, na jejímž
základě má vzniknout právnická osoba nebo členství v již
existující právnické osobě, podléhá souhlasu ministerstva po
předchozím projednání s Ministerstvem zahraničních věcí. Bez
tohoto souhlasu nemůže smlouva nabýt účinnosti. Udělení souhlasu
může být odepřeno pouze pro rozpor se zákonem nebo mezinárodní
smlouvou, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena.
DÍL 2
Přenesená působnost
§ 29
(1) Orgány kraje vykonávají na svém území přenesenou
působnost ve věcech, které stanoví zákon.
(2) Kraj obdrží ze státního rozpočtu příspěvek na výkon
přenesené působnosti. Výši příspěvku stanoví Ministerstvo financí
po projednání s ministerstvem.
§ 30
Při výkonu přenesené působnosti se orgány kraje řídí
a) při vydávání nařízení kraje zákony a jinými právními
předpisy,
b) v ostatních případech též usneseními vlády a směrnicemi
ústředních správních úřadů; usnesení vlády a směrnice
ústředních správních úřadů nemohou ukládat orgánům kraje
povinnosti, pokud nejsou stanoveny zákonem; podmínkou platnosti
směrnic ústředních správních orgánů je jejich publikování ve
Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí.
HLAVA IV
ORGÁNY KRAJE
DÍL 1
Zastupitelstvo
§ 31
(1) Zastupitelstvo se skládá z členů zastupitelstva. Počet
členů zastupitelstva činí v kraji s počtem obyvatel
a) do 600 000 obyvatel 45 členů,
b) nad 600 000 do 900 000 obyvatel 55 členů,
c) nad 900 000 obyvatel 65 členů.
(2) Rozhodující pro stanovení počtu členů zastupitelstva je
počet obyvatel kraje k 1. lednu roku, v němž se konají volby.
(3) Počet členů zastupitelstva, který má být zvolen, zveřejní
krajský úřad nejpozději do 2 dnů od jeho stanovení na úřední desce
a dále ve Věstníku.
§ 32
(1) Funkce člena zastupitelstva je veřejnou funkcí.13) Člen
zastupitelstva nesmí být pro výkon své funkce zkrácen na právech
vyplývajících z jeho pracovního nebo jiného obdobného poměru.
(2) Podmínky vzniku a zániku mandátu člena zastupitelstva
upravuje zvláštní zákon.6)
------------------------------------------------------------------
6) Zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů
a o změně některých zákonů.
13) § 2 odst. 1, § 124, 206 zákoníku práce.
§ 33
(1) Mandát člena zastupitelstva kraje vzniká zvolením; ke
zvolení dojde ukončením hlasování.
(2) Člen zastupitelstva skládá na začátku prvního zasedání
zastupitelstva, jehož se po svém zvolení zúčastní, slib tohoto
znění: "Slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest
a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu kraje
a jeho občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky."
(3) Člen zastupitelstva skládá slib před zastupitelstvem
pronesením slova "slibuji". Složení slibu potvrdí člen
zastupitelstva svým podpisem.
§ 34
(1) Člen zastupitelstva má při výkonu své funkce právo
a) předkládat zastupitelstvu a radě, jakož i výborům a komisím
návrhy na projednání,
b) vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu a její jednotlivé
členy, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických
osob, jejichž zakladatelem je kraj, a na vedoucí příspěvkových
organizací a organizačních složek, které kraj založil nebo
zřídil; písemnou odpověď musí obdržet do 30 dnů,
c) požadovat od zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu,
jakož i od zaměstnanců právnických osob, které kraj zřídil,
informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce;
informace musí být poskytnuta do 30 dnů.
(2) Člen zastupitelstva je povinen zúčastňovat se zasedání
zastupitelstva, popřípadě zasedání jiných orgánů kraje, je-li
jejich členem, plnit úkoly, které mu tyto orgány uloží, hájit
zájmy občanů kraje a jednat a vystupovat tak, aby nebyla ohrožena
vážnost jeho funkce.
(3) Člen zastupitelstva, u něhož skutečnosti nasvědčují, že
by jeho podíl na projednávání a rozhodování určité záležitosti
v orgánech kraje mohl znamenat výhodu nebo škodu pro něj samotného
nebo osobu blízkou, pro fyzickou nebo právnickou osobu, kterou
zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je
povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání orgánu
kraje, který má danou záležitost projednávat.
------------------------------------------------------------------
7) Například zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných
skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
a zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění
pozdějších předpisů.
10) Obchodní zákoník.
Pravomoc zastupitelstva
§ 35
(1) Zastupitelstvo rozhoduje ve věcech patřících do
samostatné působnosti. Ve věcech přenesené působnosti
zastupitelstvo rozhoduje, jen stanoví-li tak zákon.
(2) Zastupitelstvu je vyhrazeno
a) předkládat návrhy zákonů Poslanecké sněmovně,
b) předkládat návrhy Ústavnímu soudu na zrušení právních
předpisů,15) má-li za to, že jsou v rozporu se zákonem,
c) vydávat obecně závazné vyhlášky kraje,
d) koordinovat rozvoj územního obvodu, schvalovat programy rozvoje
územního obvodu kraje podle zvláštních zákonů, zajišťovat
jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění,
e) schvalovat územně plánovací dokumentaci pro území kraje
a vyhlašovat její závazné části obecně závaznou vyhláškou
kraje,
f) schvalovat koncepce rozvoje cestovního ruchu na území kraje,
zajišťovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění,
g) volit zástupce kraje do regionálních rad regionů soudržnosti,
h) stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti pro území kraje,
i) rozhodovat o spolupráci kraje s jinými kraji a o mezinárodní
spolupráci,
j) schvalovat rozpočet kraje a schvalovat závěrečný účet kraje,
k) zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky
kraje; k tomu schvalovat jejich zřizovací listiny,
l) rozhodovat o založení a rušení právnických osob, schvalovat
jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací
smlouvy a stanovy, rozhodovat o účasti v již založených
právnických osobách,
m) delegovat zástupce kraje, s výjimkou § 59 odst. 1 písm. j), na
valnou hromadu obchodních společností, v nichž má kraj
majetkovou účast,
n) navrhovat zástupce kraje do ostatních orgánů obchodních
společností, v nichž má kraj majetkovou účast, a navrhovat
jejich odvolání,
o) volit a odvolávat hejtmana, náměstka (náměstky) hejtmana
a další členy rady z řad svých členů a odvolávat je z funkce,
p) stanovit počet uvolněných členů rady, jakož i funkce, pro které
budou členové zastupitelstva uvolněni a od kterého dne,
q) zřizovat a zrušovat výbory, volit a odvolávat jejich předsedy
a členy,
r) rozhodovat o odměnách neuvolněným členům zastupitelstva
a o odměnách podle § 50 odst. 4 a 5,
s) stanovit zásady pro poskytování cestovních náhrad členům
zastupitelstva (§ 53),
t) rozhodovat o peněžitých plněních spojených s výkonem funkce
členů výborů, komisí a zvláštních orgánů fyzickým osobám, které
nejsou členy zastupitelstva,
u) udělovat ceny kraje,
v) plnit další úkoly stanovené zákonem.
(3) Zastupitelstvo rozhoduje o zrušení usnesení rady,
jsou-li mu předložena k rozhodnutí podle § 62.
------------------------------------------------------------------
15) § 64 odst. 2 písm. e) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu.
§ 36
(1) Zastupitelstvu je dále vyhrazeno rozhodování o těchto
majetkoprávních úkonech kraje:
a) nabytí a převod nemovitých věcí,
b) poskytování věcných a peněžitých darů podle zvláštního zákona
v hodnotě nad 100 000 Kč jedné fyzické nebo právnické osobě
v kalendářním roce,
c) poskytování dotací občanským sdružením, humanitárním
organizacím a jiným právnickým a fyzickým osobám působícím na
území kraje v oblasti mládeže, sportu a tělovýchovy, sociálních
služeb, podpory rodin, požární ochrany, kultury, vzdělávání
a vědy, zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence
kriminality a ochrany zvířat a životního prostředí v hodnotě
nad 200 000 Kč jedné fyzické nebo právnické osobě v kalendářním
roce, nejedná-li se o účelové dotace z prostředků státního
rozpočtu,
d) poskytování dotací obcím z rozpočtu kraje a kontrola jejich
využití,
e) vzdání se práva a prominutí pohledávky vyšší než 200 000 Kč,
f) zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě vyšší než
200 000 Kč,
g) dohody o splátkách s lhůtou splatnosti delší než 18 měsíců,
h) postoupení pohledávky vyšší než 200 000 Kč,
i) uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru, půjčky,
o převzetí ručitelského závazku, o přistoupení k závazku a ke
smlouvě o sdružení,
j) zastavení nemovitostí,
k) emise vlastních obligací,
l) stanovení majetkové účasti na podnikání jiných právnických osob,
m) peněžité a nepeněžité vklady do právnických osob.
(2) zrušen
(3) zrušen
(4) zrušen
§ 37
Zastupitelstvo má právo vyhradit si další pravomoci
v samostatné působnosti mimo pravomoci vyhrazené radě podle § 59
odst. 1.
§ 38
zrušen
Jednání zastupitelstva
§ 39
(1) Ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva svolává
dosavadní hejtman tak, aby se konalo po uplynutí lhůty pro
rozhodnutí soudu podle zvláštního zákona,6) nejpozději však do
40 dnů po vyhlášení výsledků voleb.
(2) Ustavujícímu zasedání předsedá zpravidla nejstarší člen
zastupitelstva do doby, než je zvolen hejtman nebo náměstek
hejtmana. Ustavující zasedání zastupitelstva zvolí hejtmana,
zástupce hejtmana a další členy rady. Pokud se tak nestane,
předsedající ustavující zasedání přeruší. Současně zastupitelstvo
rozhodne, kdy bude zasedání pokračovat tak, aby se uskutečnilo
nejdéle do 7 dnů od konání přerušeného jednání.
(3) Jestliže nebude ustavující zasedání nově zvoleného
zastupitelstva svoláno ve lhůtě uvedené v odstavci 1, učiní tak
ministerstvo.
------------------------------------------------------------------
6) Zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů
a o změně některých zákonů.
§ 40
(1) Zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně však
jedenkrát za 3 měsíce. Zasedání zastupitelstva písemně svolává
a řídí zpravidla hejtman.
(2) K platnému usnesení, rozhodnutí nebo volbě zastupitelstva
je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů
zastupitelstva.
§ 41
(1) Jestliže při zahájení zasedání zastupitelstva nebo v jeho
průběhu není přítomna nadpoloviční většina všech členů
zastupitelstva, ukončí předsedající toto zasedání zastupitelstva.
Do 15 dnů se koná jeho náhradní zasedání.
(2) Požádá-li o to alespoň jedna třetina členů
zastupitelstva, hejtman je povinen svolat zasedání zastupitelstva
tak, aby se uskutečnilo nejpozději do 21 dnů ode dne doručení
žádosti krajskému úřadu.
(3) Nesvolá-li hejtman zasedání zastupitelstva podle
předchozích odstavců, učiní tak náměstek hejtmana nebo jiný člen
zastupitelstva.
§ 42
(1) Zasedání zastupitelstva je veřejné. Krajský úřad zveřejní
informaci o místě, době a navrženém programu připravovaného
zasedání zastupitelstva vždy nejméně 10 dnů předem na úřední desce
v kraji. Tuto povinnost má krajský úřad i v případě, svolá-li
zasedání jiný člen zastupitelstva z důvodů stanovených zákonem.
krajského úřadu , kromě toho může informaci zveřejnit způsobem
v místě obvyklým.
(2) Návrh programu jednání zastupitelstva připravuje
a předkládá zastupitelstvu ke schválení rada.
(3) O zařazení návrhů dalších bodů programu, přednesených
v průběhu zasedání zastupitelstva, rozhodne zastupitelstvo.
(4) Zúčastní-li se zasedání zastupitelstva člen vlády nebo
jím pověřený zástupce, poslanec, senátor a požádá-li o slovo, musí
mu být vždy uděleno.
§ 43
O průběhu zasedání zastupitelstva se pořizuje zápis, který
podepisuje hejtman nebo náměstek hejtmana a zvolení ověřovatelé.
Zápis, který je nutno pořídit do 10 dnů po skončení zasedání, musí
obsahovat údaj o počtu přítomných členů zastupitelstva, schválený
program jednání, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení
a musí být uložen u krajského úřadu k nahlédnutí. O námitkách
člena zastupitelstva proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání
zastupitelstva.
§ 44
Zastupitelstvo vydá jednací řád, v němž stanoví podrobnosti
o jednání zastupitelstva a výborů.
§ 45
(1) Klesne-li počet členů zastupitelstva o více než polovinu
oproti počtu stanovenému v § 31 odst. 1 a nejsou-li náhradníci, do
doby, než bude zvoleno zastupitelstvo nové, zabezpečuje jeho úkoly
stávající zastupitelstvo. V takovém případě však nepřísluší
zastupitelstvu vykonávat působnost podle § 35 odst. 2 a § 36. Tuto
skutečnost krajský úřad bezodkladně oznámí ministerstvu.
(2) Jestliže se zastupitelstvo nesejde po dobu delší než 6
měsíců tak, aby bylo schopno se usnášet, nebo nezvolí-li hejtmana
do 6 měsíců ode dne, kdy byl odvolán nebo se funkce vzdal, nebo do
6 měsíců ode dne ustavujícího zasedání, ministerstvo je rozpustí
a ministr vnitra vyhlásí nové volby. Proti rozhodnutí o rozpuštění
zastupitelstva může kraj podat žalobu k soudu. Do doby, než bude
zvoleno nové zastupitelstvo, vykonává rada své pravomoci podle
§ 59 odst. 1 až 3. Není-li zvolena, vykonává hejtman pravomoc
podle § 63. Není-li zvolen hejtman, vykonává tuto pravomoc jiný
člen zastupitelstva, kterého tím zastupitelstvo pověří.
Odměňování členů zastupitelstva
§ 46
(1) Členům zastupitelstva, kteří jsou pro výkon funkce
dlouhodobě uvolněni,16) a členům, kteří před zvolením do funkce
člena zastupitelstva nebyli v pracovním poměru, ale vykonávají
funkci ve stejném rozsahu jako dlouhodobě uvolnění členové
zastupitelstva, (dále jen "uvolnění členové zastupitelstva")
přísluší za výkon funkce uvolněného člena zastupitelstva odměna
podle tohoto zákona. Odměna se vyplácí z rozpočtových prostředků
kraje.
(2) Odměnou se rozumí peněžitá plnění poskytovaná krajem
uvolněným členům zastupitelstva za výkon jejich funkce; za odměnu
se nepovažují plnění poskytovaná v souvislosti s výkonem jejich
funkce podle zvláštních právních předpisů, zejména cestovní
náhrady.
(3) Odměnou podle odstavce 1 je
a) měsíční odměna (§ 48),
b) další odměna (§ 49),
c) odměna při skončení funkčního období (§ 50).
(4) Členům zastupitelstva, kteří nejsou uvedeni v odstavci
1, (dále jen "neuvolnění členové zastupitelstva"), jsou-li
v pracovním poměru, poskytne zaměstnavatel pro výkon funkce
pracovní volno s náhradou mzdy;17) rozsah doby potřebné k výkonu
funkce v konkrétním případě určí kraj. Náhradu mzdy uhradí kraj
jejich zaměstnavateli podle zvláštního předpisu.17) Neuvolněným
členům zastupitelstva, kteří nejsou v pracovním nebo jiném
obdobném poměru, poskytuje kraj ze svých rozpočtových prostředků
náhradu výdělku ušlého v souvislosti s výkonem jejich funkce
paušální částkou, jejíž výši stanoví zastupitelstvo vždy na
příslušný kalendářní rok.
------------------------------------------------------------------
16) § 124 zákoníku práce.
17) § 17 nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník
práce a některé další zákony.
§ 47
Neuvolněným členům zastupitelstva může být za výkon funkce
poskytnuta měsíční odměna a další odměna. Její maximální výši
stanoví prováděcí právní předpis.
§ 48
(1) Měsíční odměna je peněžité plnění poskytované měsíčně
podle druhu vykonávané funkce a podle počtu obyvatel kraje a ve
výši stanovené prováděcím právním předpisem.
(2) Nevykonává-li člen zastupitelstva funkci z důvodu
pracovní neschopnosti, karantény, z důvodu těhotenství nebo péče
o dítě do 3 let věku, poskytne se mu měsíční odměna v poměrné
výši. Člen zastupitelstva je povinen neprodleně informovat
hejtmana nebo náměstka hejtmana o těchto důvodech a předpokládané
době jejich trvání.
§ 49
Další odměna je peněžité plnění poskytované členům
zastupitelstva za podmínek a ve výši stanovené prováděcím právním
předpisem.
§ 50
(1) Uvolněnému členu zastupitelstva a neuvolněnému členu
zastupitelstva, pokud vykonává funkci hejtmana, jemuž ke dni
voleb do zastupitelstva příslušela měsíční odměna, náleží tato
odměna ještě po dobu 3 měsíců od konání voleb do zastupitelstva,
pokud mu nevznikl opětovný nárok na měsíční odměnu.
(2) Pokud dosavadní hejtman vykonává do ustavujícího zasedání
zastupitelstva pravomoc podle § 64b odst. 1, náleží mu měsíční
odměna v dosavadní výši.
(3) Členovi zastupitelstva, který vykonává pravomoc podle
§ 64b odst. 2, náleží měsíční odměna ve stejné výši, která by
podle prováděcího právního předpisu náležela hejtmanovi.
(4) Uvolněnému členovi zastupitelstva a neuvolněnému členovi
zastupitelstva, který vykonával funkci hejtmana, za niž náleží
měsíční odměna, a jemuž zanikl mandát přede dnem voleb do
zastupitelstva, může být tato odměna poskytována ještě po dobu 3
měsíců ode dne zániku mandátu.
(5) Uvolněnému členovi zastupitelstva a neuvolněnému členovi
zastupitelstva, který vykonával funkci hejtmana, za niž náleží
měsíční odměna, a byl z této funkce odvolán nebo se jí vzdal, může
být tato odměna poskytována ještě po dobu 3 měsíců ode dne vzdání
se funkce nebo odvolání z funkce.
§ 51
Splatnost a výplata odměny členům zastupitelstva, jakož
i srážky z odměny se řídí právními předpisy upravujícími platové
poměry zaměstnanců obcí18) a zákoníkem práce. Pro rozsah a pořadí
srážek z odměny se použije zákoník práce obdobně. Pro tyto účely
se posuzuje odměna členům zastupitelstva jako plat zaměstnance
v pracovním poměru ke kraji, kraj se posuzuje jako zaměstnavatel
a členové zastupitelstva se posuzují jako zaměstnanci.
------------------------------------------------------------------
18) § 16 až 18 zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za
pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších
organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů.
§ 52
(1) Odměna se uvolněnému členovi zastupitelstva poskytuje ode
dne, kdy byl zvolen nebo jmenován do funkce, za kterou odměna
náleží.
(2) Odměna se neuvolněnému členovi zastupitelstva poskytuje
ode dne, který stanoví zastupitelstvo.
(3) V případě souběhu výkonu několika funkcí
a) náleží uvolněnému členovi zastupitelstva měsíční odměna podle
funkce, za kterou se poskytuje nejvyšší odměna,
b) lze neuvolněnému členovi zastupitelstva poskytnout měsíční
odměnu až do výše souhrnu odměn za jednotlivé funkce.
§ 53
Členovi zastupitelstva náleží v souvislosti s výkonem jeho
funkce cestovní náhrady ve výši a za podmínek stanovených právními
předpisy platnými pro zaměstnance v pracovním poměru.19)
------------------------------------------------------------------
19) Například zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve
znění pozdějších předpisů.
§ 54
(1) Uvolněný člen zastupitelstva má nárok na dovolenou podle
tohoto zákona v délce 5 týdnů za kalendářní rok.
(2) Pokud jeho funkční období netrvalo po dobu celého
kalendářního roku, má nárok na poměrnou část dovolené, která činí
za každý i započatý kalendářní měsíc trvání výkonu jeho funkce
jednu dvanáctinu dovolené za kalendářní rok.
(3) Měsíční odměna podle tohoto zákona náleží i po dobu
dovolené.
(4) Kraj poskytne uvolněnému členovi zastupitelstva též tu
část dovolené, kterou nevyčerpal před uvolněním k výkonu veřejné
funkce. Nevyčerpal-li uvolněný člen zastupitelstva dovolenou před
uplynutím doby uvolnění k výkonu veřejné funkce, poskytne mu ji
uvolňující zaměstnavatel.
§ 55
Na vztahy vyplývající z výkonu funkce uvolněného člena
zastupitelstva se vztahují ustanovení zákoníku práce, pokud tento
zákon nestanoví jinak.
§ 56
zrušen
DÍL 2
Rada
§ 57
(1) Rada je výkonným orgánem kraje v oblasti samostatné
působnosti. Při výkonu své působnosti odpovídá rada
zastupitelstvu. Rada může rozhodovat ve věcech přenesené
působnosti, jen stanoví-li tak zákon.
(2) Radu tvoří hejtman, náměstek hejtmana (náměstci hejtmana)
a další členové rady. Počet členů rady činí v kraji s počtem
a) do 600 000 obyvatel 9 členů,
b) nad 600 000 obyvatel 11 členů,
kteří jsou voleni z členů zastupitelstva.
(3) Je-li hejtman nebo náměstek hejtmana odvolán z funkce
nebo na tuto funkci rezignoval, přestává být i členem rady.
§ 58
(1) Rada se schází ke svým schůzím podle potřeby. Schůze rady
svolává hejtman. Schůze rady jsou neveřejné. Rada může
k jednotlivým bodům svého jednání přizvat i dalšího člena
zastupitelstva nebo jiné osoby.
(2) K platnému usnesení, volbě nebo rozhodnutí je třeba
souhlasu nadpoloviční většiny všech členů rady.
(3) O průběhu schůze rady se pořizuje zápis, ve kterém se
vždy uvede počet přítomných členů rady, schválený program schůze
rady, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení. Zápis
podepisuje hejtman nebo náměstek hejtmana, spolu s ověřovateli.
Zápis, který je nutno pořídit do 10 dnů po skončení schůze, musí
být uložen u krajského úřadu k nahlédnutí. O námitkách člena rady
proti zápisu rozhodne nejbližší schůze rady členům zastupitelstva
kraje.
(4) Rada podává na každém zasedání zastupitelstva zprávu
o své činnosti.
§ 59
(1) Rada připravuje návrhy a podklady pro jednání
zastupitelstva a zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení. Radě
je vyhrazeno
a) zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu,
provádět rozpočtová opatření v rozsahu svěřeném
zastupitelstvem,
b) stanovit počet zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu,
do zvláštních orgánů kraje a do organizačních složek a objem
prostředků na platy těchto zaměstnanců,
c) na návrh ředitele krajského úřadu (dále jen "ředitel") jmenovat
a odvolávat vedoucí odborů krajského úřadu v souladu se
zvláštním zákonem; jmenování nebo odvolání vedoucích odborů bez
návrhu ředitele je neplatné,
d) zřizovat a zrušovat podle potřeby komise rady (dále jen
"komise"), jmenovat a odvolávat z funkce jejich předsedy
a členy,
e) ukládat krajskému úřadu úkoly v oblasti samostatné působnosti
a kontrolovat jejich plnění,
f) přezkoumávat opatření přijatá krajským úřadem v samostatné
působnosti,
g) vyřizovat návrhy, připomínky a podněty obcí a právnických osob
z územního obvodu kraje,
h) stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností,
i) vykonávat zakladatelské a zřizovatelské funkce ve vztahu
k právnickým osobám, organizačním složkám, které byly zřízeny
nebo založeny krajem nebo které byly na kraj převedeny
zvláštním zákonem, včetně jmenování a odvolávání jejich
ředitelů a stanovení jejich platu a odměn; k tomu pravidelně
jedenkrát ročně projednávat zprávu o jejich činnosti, o plnění
jejich úkolů, pro které byly založeny nebo zřízeny, a přijímat
příslušná opatření k nápravě,
j) rozhodovat ve věcech kraje jako jediného společníka obchodní
společnosti,
k) vydávat nařízení kraje,
l) rozhodovat o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce; tuto
působnost může rada svěřit příslušnému odboru krajského úřadu
zcela nebo zčásti,
m) projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí
členy zastupitelstva nebo komisemi rady.
(2) Rada rozhoduje o těchto majetkoprávních úkonech kraje:
a) o poskytování dotací občanským sdružením, humanitárním
organizacím a jiným právnickým a fyzickým osobám působícím
v oblasti mládeže, sportu a tělovýchovy, sociálních služeb,
podpory rodin, požární ochrany, kultury a vzdělávání, vědy,
zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence kriminality
a ochrany zvířat a životního prostředí; tyto dotace nesmí
převýšit 200 000 Kč jednomu občanskému sdružení, jedné
humanitární organizaci nebo jedné právnické nebo fyzické osobě
v kalendářním roce,
b) o vzdání se práva a prominutí pohledávky nepřevyšující
200 000 Kč,
c) o zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě nepřevyšující
200 000 Kč,
d) o uzavírání dohod o splátkách s lhůtou splatnosti nepřevyšující
18 měsíců,
e) o nabytí a převodu movitých věcí na kraj včetně peněz,
f) o poskytování věcných a finančních darů do 100 000 Kč
v jednotlivých případech.
(3) Rada zabezpečuje rozhodování v ostatních záležitostech
patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny
zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo.
(4) Rada může svěřit hejtmanovi, popřípadě krajskému úřadu
rozhodování podle odstavce 1 písm. l) a podle odstavce 2 písm. e).
Dále může svěřit hejtmanovi rozhodování podle odstavce 3.
§ 60
(1) Poklesne-li v průběhu funkčního období počet členů rady
tak, že rada není usnášeníschopná (§ 58 odst. 2) a na nejbližším
zasedání zastupitelstva nebude počet členů rady doplněn tak, aby
usnášeníschopná byla, vykonává její působnost, až do zvolení
potřebného počtu členů rady, zastupitelstvo. V těchto případech
zastupitelstvo může svěřit hejtmanovi výkon pravomoci rady.
(2) Je-li rada odvolána jako celek a není-li současně s tím
zvolena nová rada, vykonává dosavadní rada své pravomoci až do
zvolení nové rady.
DÍL 3
Hejtman
§ 61
(1) Hejtman zastupuje kraj navenek.
(2) Hejtmana a náměstka hejtmana (náměstky hejtmana) volí
zastupitelstvo z řad svých členů. Hejtman a náměstek hejtmana musí
být občany České republiky. Odpovídají za výkon své funkce
zastupitelstvu. Rada může ukládat úkoly hejtmanovi jen v rozsahu
své působnosti.
(3) Hejtman
a) s náměstkem hejtmana podepisuje právní předpisy kraje,
b) po předchozím souhlasu ministra vnitra jmenuje a odvolává
ředitele v souladu se zvláštním zákonem; jmenování nebo
odvolání ředitele bez předchozího souhlasu ministra vnitra je
neplatné,
c) stanoví podle zvláštního předpisu21) plat řediteli a ukládá mu
úkoly,
d) na základě zmocnění v zákoně zřizuje pro výkon přenesené
působnosti zvláštní orgány,
e) odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření kraje za
uplynulý kalendářní rok,
f) zajišťuje ochranu utajovaných skutečností,
g) odpovídá za informování občanů o činnosti kraje,22)
h) vykonává další úkoly v samostatné nebo přenesené působnosti,
pokud jsou mu svěřeny zastupitelstvem, radou nebo tak stanoví
zákon.
i) plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele podle
zvláštních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva
a řediteli.
(4) Hejtman svolává a zpravidla řídí zasedání zastupitelstva
a rady, podepisuje spolu s ověřovateli zápis z jednání
zastupitelstva a zápis z jednání rady.
------------------------------------------------------------------
21) Zákon č. 143/1992 Sb.
22) Zákon č. 106/1999 Sb.
§ 62
Hejtman pozastaví výkon usnesení rady, má-li za to, že je
usnesení nesprávné. Věc pak předloží k rozhodnutí nejbližšímu
zasedání zastupitelstva.
§ 63
zrušen
§ 64
Hejtmana zastupuje náměstek hejtmana. Zastupitelstvo může
zvolit více náměstků hejtmana a svěřit jim některé úkoly. Náměstek
hejtmana, kterého určí zastupitelstvo, zastupuje hejtmana v době
jeho nepřítomnosti nebo v době, kdy hejtman nevykonává funkci
(§ 48 odst. 2 a § 54).
§ 64a
Je-li hejtman ze své funkce odvolán nebo se funkce vzdal
a není-li současně zvolen nový hejtman, vykonává jeho pravomoci
podle tohoto zákona náměstek hejtmana, kterého určilo
zastupitelstvo k zastupování hejtmana (§ 64). Neurčilo-li
zastupitelstvo takového náměstka hejtmana nebo byl-li náměstek
hejtmana z funkce odvolán nebo se funkce vzdal současně
s hejtmanem, pověří zastupitelstvo výkonem pravomocí hejtmana
některého z členů rady.
§ 64b
(1) Hejtman vykonává v období od voleb do zastupitelstva do
ustavujícího zasedání nově zvoleného zastupitelstva pravomoci
podle § 59 odst. 2 písm. a), c), d), e), h), i) a j), § 59 odst.
3 a § 61 odst. 3.
(2) Jestliže zastupitelstvo nezvolí na svém ustavujícím
zasedání hejtmana, vykonává dosavadní hejtman, je-li členem
zastupitelstva, pravomoci podle odstavce 1. Není-li dosavadní
hejtman členem zastupitelstva, pověří zastupitelstvo výkonem
těchto pravomocí některého ze svých členů.
§ 64c
(1) Hejtman má právo užívat při významných příležitostech
závěsný odznak. Závěsný odznak má uprostřed velký státní znak a po
obvodu odznaku je uveden název Česká republika.
(2) Rada může stanovit, v kterých případech může tento odznak
užívat jiný člen zastupitelstva nebo ředitel krajského úřadu.
DÍL 4
Zvláštní orgány
§ 65
(1) Hejtman zřizuje pro výkon přenesené působnosti zvláštní
orgány, pokud tak stanoví zvláštní zákon.
(2) V čele zvláštního orgánu může být jen osoba, která,
nestanoví-li zvláštní zákon23) jinak, prokázala zvláštní odbornou
způsobilost v oblasti přenesené působnosti, pro jejíž výkon byl
zvláštní orgán zřízen. Pro prokázání zvláštní odborné způsobilosti
osoby stojící v čele zvláštního orgánu platí obdobně ustanovení
zvláštních právních předpisů upravujících toto prokázání pro
úředníky územních samosprávných celků.
(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na případy, kdy
v čele zvláštního orgánu stojí na základě ustanovení zákona
hejtman.
------------------------------------------------------------------
23) § 53 odst. 4 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
zákona č. 67/1993 Sb.
DÍL 5
Krajský úřad
§ 66
Krajský úřad plní úkoly v samostatné působnosti uložené mu
zastupitelstvem a radou a napomáhá činnosti výborů a komisí. Rada
může ukládat úkoly krajskému úřadu jen v rozsahu své působnosti
svěřené jí zákonem.
§ 67
(1) Krajský úřad vykonává přenesenou působnost s výjimkou
věcí, které jsou zákonem svěřeny zastupitelstvu a radě nebo
zvláštnímu orgánu. Krajský úřad
a) přezkoumává rozhodnutí vydaná orgány obce v řízení podle
zvláštních zákonů,22b) pokud není zákonem tato působnost
svěřena zvláštnímu orgánu nebo zákon nestanoví jinak,
b) ukládá sankce podle zákona,
c) poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím,
d) zabezpečuje koordinaci výstavby a provozu informačního systému
kompatibilního s informačními systémy veřejné správy,
e) organizuje kontroly výkonu přenesené působnosti obcí,
vyhodnocuje jejich výsledky a předkládá příslušnému
ministerstvu, popřípadě vládě, návrhy na potřebná opatření,
f) zřizuje funkci koordinátora pro romské záležitosti,22c)
g) vykonává další působnosti svěřené mu zákonem.
(2) Krajský úřad kontroluje v potřebném rozsahu a prostředky,
které zákon dává k dispozici, činnost orgánů obcí při výkonu
přenesené působnosti.
------------------------------------------------------------------
22b) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve
znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.
22c) § 6 odst. 7 zákona č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků
národnostních menšin a o změně některých zákonů.
§ 68
(1) Krajský úřad tvoří ředitel a zaměstnanci kraje zařazení
do krajského úřadu (dále jen "zaměstnanec"). V čele krajského
úřadu stojí ředitel. Ředitele v případě nepřítomnosti zastupuje
zástupce ředitele.
(2) Krajský úřad se člení na odbory a oddělení.
§ 69
(1) Ředitel je zaměstnancem kraje. Za plnění úkolů svěřených
krajskému úřadu v samostatné a přenesené působnosti je odpovědný
hejtmanovi.
(2) Ředitel
a) zajišťuje úkoly v přenesené působnosti kraje vyplývající ze
zvláštních zákonů,
b) podává ministerstvu návrhy na pozastavení obecně závazných
vyhlášek obcí a nařízení obcí nebo jejich jednotlivých
ustanovení22d) podle zvláštních zákonů,
c) podle zvláštních předpisů plní vůči zaměstnancům kraje
zařazeným do krajského úřadu funkci statutárního orgánu
zaměstnavatele,
d) stanoví podle zvláštních předpisů21) platy zaměstnancům
kraje zařazeným do krajského úřadu,
e) je nadřízeným všech zaměstnanců kraje zařazených do krajského
úřadu a kontroluje jejich činnost,
f) vydává zejména organizační a pracovní řád, spisový řád
a skartační řád krajského úřadu,
g) je oprávněn předkládat radě návrhy na vydání nařízení kraje,
h) určuje po projednání s hejtmanem své zástupce,
i) plní úkoly uložené mu zastupitelstvem, radou nebo hejtmanem,
j) plní úkoly stanovené v samostatné působnosti zastupitelstvem
a radou a další úkoly stanovené zákonem.
(3) Ředitel je oprávněn zúčastňovat se zasedání
zastupitelstva a schůzí rady s hlasem poradním.
(4) Ředitel nesmí vykonávat funkce v politických stranách
a v politických hnutích. Jeho funkce je neslučitelná s funkcí
poslance a senátora Parlamentu České republiky a s funkcí člena
zastupitelstva územního samosprávného celku.
------------------------------------------------------------------
21) Zákon č. 143/1992 Sb.
22d) § 64 odst. 2 písm. e) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu.
Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní.
§ 69a
(1) Krajský úřad v přenesené působnosti vykonává dozor nad
výkonem samostatné a přenesené působnosti obcí podle zvláštního
zákona.22e)
(2) Zaměstnanci kraje zařazení do krajského úřadu, kteří se
podílejí na výkonu dozoru podle odstavce 1, musí mít vysokoškolské
vzdělání v oblasti práva nebo v oblasti, která se vztahuje
k předmětu dozoru.
(3) Dozor je zaměřen výhradně na následné posuzování
dodržování zákonnosti a je prováděn tak, aby nebyla omezována
samostatná působnost a rozhodovací pravomoc orgánů obce.
------------------------------------------------------------------
22e) Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
pozdějších předpisů.
§ 70
(1) Všechny písemnosti vyhotovené orgány kraje týkající se
samostatné působnosti se v záhlaví označují názvem kraje
s uvedením názvu příslušného orgánu, který písemnost vyhotovil.
(2) Všechny písemnosti vyhotovené orgány kraje týkající se
přenesené působnosti se v záhlaví označují slovy "Krajský úřad"
s uvedením názvu kraje a současně se uvede i název odboru či
zvláštního orgánu, který písemnost vyhotovil. Toto neplatí pro
nařízení kraje.
§ 70a
Razítko kraje
Kraj může používat vlastní razítko. Razítko může kraj
používat jen v případech, kdy zákonem není stanoveno povinné
užívání úředního razítka s malým státním znakem.
§ 71
Krajský úřad zřizuje úřední desku, která je umístěna na
místě, které musí být veřejně přístupné po dobu 24 hodin denně.
Úřední deska se zpravidla umísťuje na budově, v níž má krajský
úřad své sídlo, případně na budově, ve které má svá další
pracoviště.
§ 72
(1) Činnosti stanovené prováděcím právním předpisem mohou zaměstnanci vykonávat po prokázání zvláštní odborné způsobilosti; to platí i pro osoby stojící v čele zvláštních orgánů kraje, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.23)
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na zaměstnance do doby vykonání zkoušky, nejpozději však do 18 měsíců od vzniku pracovního poměru ke kraji. Přerušení zaměstnaneckého poměru nemá za následek nový běh lhůty.
(3) Zvláštní odbornou způsobilostí se rozumí znalost právních předpisů upravujících příslušný okruh činností a prokázání schopnosti jejich aplikace. Součástí zvláštní odborné způsobilosti je též prokázání znalosti základů veřejné správy, zákonů upravujících postavení a působnost orgánů územní samosprávy
a územních správních úřadů a zákona upravujícího řízení před
těmito orgány.
(4) Zvláštní odborná způsobilost se ověřuje zkouškou
a prokazuje osvědčením.
(5) Zvláštní odborná způsobilost se neověřuje u zaměstnanců
zabezpečujících obslužné činnosti potřebné k rozhodování při
výkonu přenesené působnosti.
(6) U zaměstnance kraje zařazeného do krajského úřadu, jemuž
do 5 let ode dne, do kterého nejpozději musí být přihlášen ke
zkoušce, vznikne nárok na starobní důchod, se ověřuje zvláštní
odborná způsobilost jen tehdy, jestliže o to sám požádá.
(7) Provádění zkoušek zvláštní odborné způsobilosti
a vydávání osvědčení zabezpečuje ministerstvo ve spolupráci
s příslušnými ministerstvy a jinými příslušnými ústředními
správními úřady.
------------------------------------------------------------------
23) Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších
předpisů.
zrušen
§ 73
zrušen
§ 74
zrušen
§ 75
zrušen
HLAVA V
ORGÁNY ZASTUPITELSTVA A RADY
Výbory
§ 76
(1) Zastupitelstvo může zřídit jako své iniciativní
a kontrolní orgány výbory. Svá stanoviska a návrhy předkládají
výbory zastupitelstvu.
(2) Předsedou výboru je vždy člen zastupitelstva.
§ 77
(1) Výbory plní úkoly, kterými je pověří zastupitelstvo. Ze
své činnosti odpovídají výbory zastupitelstvu.
(2) Počet členů výborů je vždy lichý. Výbory se schází podle
potřeby.
(3) K přijetí usnesení je třeba nadpoloviční většiny hlasů
všech členů výborů. Usnesení výborů se vyhotovují písemně
a podepisuje je předseda výboru.
§ 78
(1) Zastupitelstvo zřizuje vždy výbor finanční, výbor
kontrolní a výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost. Tyto
výbory jsou nejméně pětičlenné.
(2) Kraj, v jehož územním obvodu žije podle posledního
sčítání lidu alespoň 5 % občanů hlásících se k národnosti jiné než
české, zřizuje výbor pro národnostní menšiny. Členy tohoto výboru
jsou i zástupci národnostních menšin, pokud je deleguje svaz
utvořený podle zvláštního zákona;11) vždy však příslušníci
národnostních menšin musí tvořit nejméně polovinu všech členů
výboru.
(3) Členy finančního a kontrolního výboru nemohou být
hejtman, zástupce hejtmana, ředitel ani osoby zabezpečující
rozpočtové a účetní práce na krajském úřadu.
(4) Finanční výbor
a) provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky
kraje,
b) provádí kontrolu hospodaření právnických osob a zařízení
založených nebo zřízených krajem, nebo které na kraj byly
převedeny,
c) provádí kontrolu využití dotací poskytnutých krajem z jeho
prostředků obcím; za tímto účelem je výbor oprávněn požadovat
od obcí příslušné podklady a obce jsou povinny poskytnout
výboru požadovanou součinnost,
d) plní další úkoly ve finanční oblasti, kterými jej pověří
zastupitelstvo.
(5) Kontrolní výbor
a) kontroluje plnění usnesení zastupitelstva a rady,
b) kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory
a krajským úřadem na úseku samostatné působnosti,
c) plní další kontrolní úkoly, kterými jej pověří zastupitelstvo.
(6) Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost
a) v návaznosti na demografický vývoj a vývoj zaměstnanosti
posuzuje a vyjadřuje se k síti škol a školských zařízení,
studijních a učebních oborů a k jejich změnám v působnosti
kraje,
b) předkládá návrhy na zkvalitnění péče poskytované školami
a školskými zařízeními, popřípadě předškolními zařízeními,
které kraj zřizuje,
c) vyjadřuje se k záměrům na poskytování dotací v oblasti mládeže,
tělovýchovy a sportu,
d) projednává zprávy o výsledcích výchovně vzdělávací činnosti
škol, školských zařízení a předškolních zařízení, které kraj
zřizuje,
e) plní další úkoly v oblasti výchovy a vzdělávání, kterými jej
pověří zastupitelstvo.
------------------------------------------------------------------
11) Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších
předpisů.
§ 79
(1) O provedené kontrole výbor pořídí zápis, který obsahuje
předmět kontroly, jaké nedostatky byly zjištěny a návrhy na
opatření směřující k odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen
výboru a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala.
(2) Výbor předloží zápis zastupitelstvu; v případě
kontrolního zápisu se k zápisu připojí vyjádření orgánu, případně
zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala.
§ 80
Komise
(1) Rada zřizuje jako své iniciativní a poradní orgány
komise. Svá stanoviska a náměty předkládají komise radě.
(2) Komise se usnáší většinou hlasů všech svých členů.
(3) Komise je ze své činnosti odpovědna radě.
HLAVA VI
DOZOR
§ 80a
(1) Výkon samostatné i přenesené působnosti kraje podléhá
dozoru státu (dále jen "dozor"). Dozor vykonávají věcně příslušná
ministerstva a jiné věcně příslušné ústřední správní úřady.
(2) Dozor je zaměřen výhradně na následné posuzování
dodržování zákonnosti a je prováděn tak, aby nebyla omezována
samostatná působnost a rozhodovací pravomoc orgánů kraje a aby
nedocházelo k nezákonnému zásahu státu do jejich činnosti.
§ 81
(1) Dozor nad výkonem samostatné působnosti krajů vykonává ministerstvo ve spolupráci s věcně příslušnými ministerstvy a s ostatními věcně příslušnými ústředními správními úřady.
(2) Dozor je prováděn následně a je zaměřen výhradně na posuzování dodržování zákonnosti a je prováděn tak, aby nebyla omezována samostatná působnost kraje, rozhodovací pravomoc jeho orgánů a nedocházelo k nezákonnému zásahu státu.24) Dozor nad dodržováním zákonnosti v samostatné působnosti se provádí formou kontroly. Zjišťuje se při ní soulad obecně závazných vyhlášek kraje se zákony; u ostatních usnesení a rozhodnutí orgánů kraje též jejich soulad i s jinými právními předpisy vydanými na základě zákona.
(3) Při výkonu dozoru jsou ministerstvo a věcně příslušné ústřední správní úřady oprávněny
a) požadovat od příslušného orgánu kraje poskytnutí informací potřebných pro výkon dozoru ve stanovených lhůtách,
b) požadovat na kraji změnu nebo zrušení nezákonného opatření jeho orgánů ve stanovené lhůtě,
c) požadovat na kraji splnění úkolu stanoveného mu zákonem; nesplní-li kraj úkol stanovený mu zákonem a po upozornění věcně příslušným ministerstvem nezjedná nápravu, zabezpečí náhradní výkon příslušné ministerstvo na náklad kraje, jestliže nesplněný úkol může provést někdo jiný,
d) není-li náhradní výkon uvedený v písmenu c) podle povahy věci možný nebo účelný, vymáhá příslušné ministerstvo splnění povinnosti postupným ukládáním pokut; úhrn uložených pokut nesmí převýšit předpokládané náklady na zabezpečení úkolu náhradním výkonem,
e) v odůvodněných případech příslušný ústřední správní úřad upustí od vymáhání nákladů a povinností kraje podle písmen c) a d).
§ 82
Při výkonu dozoru jsou ministerstva a jiné ústřední správní
úřady oprávněny
a) požadovat od příslušného orgánu kraje poskytnutí informací
potřebných pro výkon dozoru ve stanovených lhůtách,
b) požadovat na kraji změnu nebo zrušení nezákonného opatření jeho
orgánů ve stanovené lhůtě,
c) požadovat na kraji splnění úkolu stanoveného mu zákonem;
nesplní-li kraj úkol stanovený mu zákonem a po upozornění věcně
příslušným orgánem nezjedná nápravu, zabezpečí náhradní výkon
příslušný ústřední správní úřad na náklady kraje, jestliže
nesplněný úkol může provést někdo jiný; v odůvodněných
případech může od vymáhání nákladů upustit.
§ 83
(1) Ministerstvo pozastaví účinnost obecně závazné vyhlášky
kraje, je-li v rozporu se zákonem.
(2) Rozhodnutí ministerstva o pozastavení účinnosti obecně
závazné vyhlášky kraje nabývá účinnosti dnem doručení jeho
písemného vyhotovení krajskému úřadu. Toto rozhodnutí se
neprodleně oznámí ve Věstníku.
(3) Nezruší-li zastupitelstvo takovou obecně závaznou
vyhlášku kraje nebo neuvede-li ji do souladu se zákonem ve lhůtě
3 měsíců od účinnosti rozhodnutí o pozastavení, podá ministr
vnitra Ústavnímu soudu návrh na její zrušení. Obdobně postupuje
ministr vnitra v případě nečinnosti ředitele krajského úřadu podle
§ 69 odst. 2 písm. b).
(4) Jestliže Ústavní soud návrh ministra vnitra na zrušení
obecně závazné vyhlášky kraje odmítne nebo zamítne, nebo řízení
zastaví, rozhodnutí ministerstva o pozastavení účinnosti obecně
závazné vyhlášky kraje pozbývá účinnosti dnem, kdy rozhodnutí
Ústavního soudu nabude právní moci.
nadpis vypuštěn
§ 84
(1) Ministerstvo pozastaví výkon usnesení nebo rozhodnutí
orgánu kraje v samostatné působnosti, je-li v rozporu se zákonem
nebo jiným právním předpisem. Rozhodnutí o pozastavení výkonu
usnesení nebo rozhodnutí orgánu kraje v samostatné působnosti
nabývá účinnosti dnem doručení jeho písemného vyhotovení kraji.
Včas podaný opravný prostředek proti tomuto rozhodnutí nemá
odkladný účinek.
(2) Nezjedná-li příslušný orgán kraje nápravu do 3 měsíců od
pozastavení výkonu usnesení nebo rozhodnutí orgánu kraje
v samostatné působnosti, podá ministerstvo žalobu k soudu na jeho
zrušení. Zjedná-li příslušný orgán kraje nápravu před rozhodnutím
soudu, ministerstvo své rozhodnutí o pozastavení výkonu usnesení
nebo rozhodnutí orgánu kraje v samostatné působnosti zruší do 15
dnů od doručení usnesení nebo rozhodnutí orgánu kraje o zjednání
nápravy ministerstvu.
(3) Zamítne-li soud žalobu, nebo řízení zastaví, rozhodnutí
ministerstva o pozastavení výkonu usnesení, rozhodnutí nebo jiného
opatření pozbývá platnosti dnem, kdy rozhodnutí soudu nabude
právní moci.
§ 85
(1) Věcně příslušné ministerstvo nebo jiný věcně příslušný
ústřední správní úřad pozastaví účinnost nařízení kraje, je-li
v rozporu se zákonem.
(2) Rozhodnutí věcně příslušného ministerstva nebo jiného
věcně příslušného ústředního správního úřadu o pozastavení
účinnosti nařízení kraje nabývá účinnosti dnem doručení jeho
písemného vyhotovení krajskému úřadu. Toto rozhodnutí se
neprodleně oznámí ve Věstníku.
(3) Nezruší-li příslušný orgán kraje takové nařízení kraje
nebo neuvede-li jej do souladu se zákonem ve lhůtě 3 měsíců od
účinnosti rozhodnutí o jeho pozastavení, podá příslušný ministr
nebo vedoucí ústředního správního úřadu Ústavnímu soudu návrh na
jeho zrušení podle zvláštního zákona.
(4) Jestliže Ústavní soud návrh příslušného ministra nebo
vedoucího ústředního správního úřadu na zrušení nařízení kraje
odmítne nebo zamítne, nebo řízení zastaví, rozhodnutí příslušného
ministerstva nebo ústředního správního úřadu o pozastavení
účinnosti nařízení kraje pozbývá účinnosti dnem, kdy rozhodnutí
Ústavního soudu nabude právní moci.
§ 86
(1) Věcně příslušné ministerstvo nebo jiný věcně příslušný
ústřední správní úřad pozastaví výkon usnesení, rozhodnutí nebo
opatření orgánu kraje v přenesené působnosti, je-li v rozporu se
zákonem nebo jiným právním předpisem vydaným vládou nebo ústředním
správním úřadem nebo s usneseními vlády, směrnicemi ministerstev
a jiných ústředních správních úřadů.
(2) Nezruší-li příslušný orgán kraje takové usnesení,
rozhodnutí nebo opatření nebo neuvede-li je do souladu se zákonem
nebo jiným právním předpisem vydaným vládou nebo ústředním
správním úřadem nebo s usnesením vlády, směrnicí ministerstva nebo
jiného ústředního správního úřadu ve lhůtě stanovené příslušným
ministerstvem nebo jiným věcně příslušným ústředním správním
úřadem, která nesmí být kratší než 30 dnů, toto ministerstvo nebo
tento ústřední správní úřad je svým rozhodnutím zruší.
(3) Rozhodnutí věcně příslušného ministerstva nebo jiného
věcně příslušného ústředního správního úřadu o pozastavení výkonu
takového usnesení, rozhodnutí nebo opatření, jakož i rozhodnutí
o jeho zrušení nabývá účinnosti dnem doručení jeho písemného
vyhotovení krajskému úřadu.
Společná ustanovení k dozoru
§ 87
(1) Při výkonu dozoru je kraj povinen předložit na vyžádání
dokumenty o kontrolách všeho druhu, a to i těch, které provedly
jiné kontrolní orgány a které mají vztah k předmětu dozoru. Na
vyžádání je krajský úřad povinen předat kopie celých databází
k vyhodnocení v nich obsažených informací souvisejících
s předmětem dozoru.
(2) Po vyhlášení právního předpisu kraje jej neprodleně zašle
krajský úřad ministerstvu.
(3) Krajský úřad zašle ministerstvu usnesení nebo jiné
opatření orgánů kraje ve stanovené lhůtě, jestliže o to požádá.
(4) Dozor nad výkonem samostatné a přenesené působnosti krajů
se nevztahuje na rozhodnutí kraje vydaná ve správním řízení a na
rozhodnutí vydaná v řízení o správě daní a poplatků.
(5) Ustanovení § 84 se nepoužije na porušení právních
předpisů občanského, obchodního a pracovního práva.
§ 88
(1) Zaměstnanec příslušného ministerstva pověřený provedením
kontroly činnosti krajského úřadu nebo zvláštního orgánu (dále jen
"kontrolující") je povinen se prokázat písemným pověřením.
(2) Kontrolující je při provádění kontroly oprávněn
a) požadovat od příslušného orgánu kraje, aby ve stanovené lhůtě
předložil podklady a poskytl úplné informace nezbytné
k provedení kontroly,
b) zajistit v odůvodněných případech předložené podklady; jejich
převzetí je povinen písemně potvrdit.
(3) Kontrolující je při provádění kontroly povinen
a) oznámit řediteli zahájení a ukončení kontroly a předložit
pověření k jejímu provedení,
b) zjistit skutečný stav kontrolovaných činností a porovnat je
s příslušnými právními předpisy,
c) zabezpečit řádnou ochranu zajištěných podkladů a vrátit je
neprodleně, pominou-li důvody jejich zajištění,
d) pořídit o výsledcích kontroly protokol.
§ 89
(1) V protokolu o kontrole se uvede zejména
a) označení kontrolního a kontrolovaného orgánu,
b) jména kontrolujících,
c) místo a čas provedení kontroly,
d) předmět kontroly,
e) všechna kontrolní zjištění včetně nedostatků a osob za ně
zodpovědných,
f) návrh nápravných opatření k odstranění zjištěných nedostatků,
g) označení všech podkladů, o které se kontrolní zjištění opírá.
(2) Protokol o kontrole podepíší všichni kontrolující, kteří
se kontroly zúčastnili.
§ 90
(1) Kontrolující seznámí s obsahem protokolu o kontrole
ředitele nebo jím pověřeného zástupce a osoby odpovědné za
nedostatky. Řediteli nebo jím pověřenému zástupci předá
kontrolující stejnopis protokolu o kontrole. Stejnopis části
záznamu, ve kterém je vymezena osobní odpovědnost, předá
kontrolující odpovědným osobám a jejich nadřízenému. Pokud ředitel
nebo jím pověřený zástupce nebo odpovědná osoba odmítne podepsat
protokol o kontrole, vyznačí to kontrolující v tomto protokolu.
(2) Proti obsahu kontrolního zjištění uvedeného v protokolu
o kontrole mohou ředitel nebo jím pověřený zástupce a odpovědné
osoby podat písemné a zdůvodněné námitky do 15 dnů ode dne
převzetí protokolu o kontrole.
(3) O námitkách rozhodne nadřízený kontrolujícího do 30 dnů
od jejich doručení příslušnému ministerstvu.
§ 91
(1) Jestliže při kontrole kraj
a) nesplní povinnost uloženou mu podle § 87, uloží mu příslušné
ministerstvo rozhodnutím vydaným ve správním řízení4) pokutu do
100 000 Kč,
b) neodstraní ve stanovené a poté ani v nově stanovené lhůtě
zjištěné nedostatky, uloží mu příslušné ministerstvo
rozhodnutím pokutu do 500 000 Kč.
(2) Pokuty uložené podle odstavce 1 jsou příjmem státního
rozpočtu; při jejich vybírání a vymáhání se postupuje podle
zvláštního zákona.26)
------------------------------------------------------------------
4) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve
znění zákona č. 29/2000 Sb.
26) Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.
§ 91a
Při vydávání rozhodnutí podle § 90 odst. 2 se nepostupuje
podle správního řádu.
HLAVA VII
VZTAH MINISTERSTEV A VLÁDY
K ÚZEMNÍM SAMOSPRÁVNÝM CELKŮM
§ 92
(1) Při výkonu přenesené působnosti jsou orgány územní
samosprávy podřízeny příslušnému ministerstvu.
(2) Příslušná ministerstva, do jejichž působnosti náleží
úseky státní správy vykonávané orgány územní samosprávy, řídí
v rámci zákonů výkon státní správy vydáváním právních předpisů
a směrnic; podmínkou platnosti směrnice je její publikace, ve
výjimečném případě oznámení o vydání ve Věstníku vlády pro orgány
krajů a orgány obcí.
§ 92a
Vztah ministerstev ke krajům
Příslušná ministerstva, do jejichž působnosti náleží úseky
státní správy vykonávané orgány kraje,
a) přezkoumávají rozhodnutí orgánů kraje vydaná na úseku přenesené
působnosti ve správním řízení;4) na přezkoumávání rozhodnutí
orgánů kraje vydaných ve správním řízení se vztahují ustanovení
správního řádu,
b) kontrolují výkon přenesené působnosti orgány kraje na svěřeném
úseku.
------------------------------------------------------------------
4) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění
zákona č. 29/2000 Sb.
§ 93
Ministerstvo ve vztahu ke krajům na úseku přenesené
působnosti
a) koordinuje vydávání směrnic ministerstev a jiných ústředních
správních úřadů, jež se dotýkají přenesené působnosti kraje
nebo přenesené působnosti obce; k tomu vydává Věstník vlády pro
orgány krajů a orgány obcí; podmínkou platnosti směrnic
ústředních správních úřadů je jejich vyhlášení ve Věstníku
vlády pro orgány krajů a orgány obcí,
b) kontroluje dodržování usnesení a opatření vlády v činnosti
příslušných orgánů kraje a poskytování odborné pomoci krajským
úřadem obcím,
c) organizuje porady ředitelů krajských úřadů,
d) ve spolupráci s příslušnými ústředními správními úřady
organizuje provádění kontrol na vybraných úsecích činnosti
orgánů kraje, vyhodnocuje jejich výsledky a předkládá vládě
návrhy na potřebná opatření,
e) řídí a ve spolupráci s příslušnými ministerstvy koordinuje
výstavbu a realizaci informačních systémů krajů a zabezpečuje
řešení a realizaci projektů.
HLAVA VIII
KONTROLA VÝKONU PŘENESENÉ PŮSOBNOSTI OBCÍ
§ 93a
Kraj v přenesené působnosti kontroluje výkon přenesené
působnosti obcemi; tuto kontrolu vykonává krajský úřad.
Zásady provádění kontroly
§ 93b
(1) Zaměstnanec příslušného kraje pověřený provedením
kontroly činnosti obecního úřadu nebo zvláštního orgánu (dále jen
"kontrolující") je povinen se prokázat písemným pověřením ředitele
krajského úřadu.
(2) Kontrolující je při provádění kontroly oprávněn
a) požadovat od příslušného orgánu obce, aby ve stanovené lhůtě
předložil podklady a poskytl úplné informace nezbytné
k provedení kontroly,
b) zajistit v odůvodněných případech předložené podklady; jejich
převzetí je povinen písemně potvrdit.
§ 93c
Při výkonu dozoru je obec povinna předložit na vyžádání
dokumenty o kontrolách všeho druhu, a to i těch, které provedly
jiné kontrolní orgány a které mají vztah k předmětu kontroly. Na
vyžádání je obecní úřad této obce povinen předat kopie celých
databází k vyhodnocení v nich obsažených informací souvisejících
s předmětem kontroly.
Oprávnění a postup krajů při provádění kontroly
nad výkonem přenesené působnosti obcí
§ 93d
(1) Oprávnění kraje při provádění kontroly nad výkonem
přenesené působnosti obcí (dále jen "kontrola") vymezuje zvláštní
zákon.
(2) Kontrolující provádí kontrolu v rozsahu písemného
pověření vydaného ředitelem.
§ 93e
Povinnosti kontrolovaného
Příslušný orgán obce je povinen v souvislosti s prováděním
kontroly předložit kontrolujícímu na jeho žádost ve stanovené
lhůtě požadované podklady a poskytnout mu úplné informace nezbytné
k provedení kontroly.
§ 93f
Povinnosti kontrolujícího
(1) Kontrolující je povinen
a) prokazovat se při kontrole písemným pověřením ředitele
krajského úřadu podle § 93b odst. 1,
b) oznámit starostovi obce zahájení a ukončení kontroly,
c) zjistit skutečný stav kontrolovaných činností a porovnat je
s příslušnými právními předpisy,
d) zabezpečit řádnou ochranu zajištěných podkladů a vrátit je
neprodleně, pominou-li důvody jejich zajištění,
e) o výsledcích kontroly pořídit písemný protokol o kontrole
a uvést v něm náležitosti stanovené tímto zákonem,
f) seznámit s obsahem protokolu o kontrole starostu obce nebo jím
pověřeného zástupce a rovněž osoby odpovědné za zjištěné
nedostatky, pokud jsou v protokolu o kontrole uvedeny,
g) předat stejnopis protokolu o kontrole starostovi obce nebo jím
pověřenému zástupci k podpisu,
h) předat stejnopis části protokolu o kontrole, ve které je
vymezena osobní odpovědnost za zjištěné nedostatky, odpovědným
osobám a jejich nadřízenému,
i) poučit starostu obce nebo jím pověřeného zástupce nebo
odpovědnou osobu o možnosti podat proti obsahu kontrolního
zjištění obsaženého v protokolu námitky.
(2) Pokud starosta nebo jím pověřený zástupce nebo odpovědná
osoba odmítne podepsat protokol o kontrole, kontrolující tuto
skutečnost vyznačí v tomto protokolu.
§ 93g
Náležitosti protokolu o kontrole
V protokolu o kontrole se uvede
a) označení příslušného kontrolujícího kraje,
b) označení kontrolovaného orgánu obce,
c) jméno a příjmení kontrolujícího, popřípadě kontrolujících,
d) místo a čas provedení kontroly,
e) předmět kontroly,
f) všechna kontrolní zjištění, včetně uvedení zjištěných
nedostatků a osob za ně odpovědných,
g) označení všech podkladů, o které se kontrolní zjištění opírá,
h) návrh opatření k nápravě zjištěných nedostatků s termínem
k jejich odstranění,
i) podpis kontrolujícího, který kontrolu provedl; v případě, že
kontrolu provedlo více kontrolujících, podpisy všech
kontrolujících, kteří se kontroly zúčastnili,
j) datum převzetí protokolu o kontrole starostou obce nebo jím
pověřeným zástupcem a odpovědnou osobou,
k) datum vyhotovení protokolu.
§ 93h
Námitky
(1) Proti obsahu kontrolního zjištění uvedeného v protokolu
o kontrole mohou starosta obce nebo jím pověřený zástupce
a odpovědné osoby podat písemné a zdůvodněné námitky do 15 dnů ode
dne převzetí protokolu o kontrole řediteli krajského úřadu.
(2) Ředitel krajského úřadu o námitkách rozhodne do 30 dnů od
jejich doručení kraji.
(3) Při rozhodování podle odstavce 2 se nepostupuje podle
správního řádu.
§ 93i
Pokuty
(1) Jestliže při kontrole krajem obec
a) nesplní povinnost podle § 93c, uloží jí kraj rozhodnutím pokutu
do 20 000 Kč,
b) neodstraní ve stanovené a poté ani v nově stanovené lhůtě
zjištěné nedostatky, uloží jí kraj rozhodnutím pokutu do
100 000 Kč.
(2) Řízení o správním deliktu lze zahájit do 1 roku ode dne,
kdy se kraj dozvěděl o jednání uvedeném v odstavci 1, nejpozději
však do 2 let ode dne, kdy k tomuto jednání došlo. Správní delikt
nelze projednat, uplynuly-li od jeho spáchání 3 roky.
(3) Pokuty uložené podle odstavce 1 jsou příjmem kraje; při
jejich vybírání a vymáhání se postupuje podle zvláštního zákona.
HLAVA IX
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
Společná ustanovení
§ 94
(1) Je-li orgánům kraje svěřeno rozhodování o právech
a povinnostech fyzických a právnických osob ve věcech patřících do
samostatné působnosti kraje, k řízení je příslušný krajský úřad;
na jeho rozhodování se vztahuje správní řád,4) pokud tento nebo
zvláštní zákon nestanoví jinak. K přezkoumávání těchto rozhodnutí
je příslušné ministerstvo; odvolací orgán nemůže rozhodnutí
změnit.
(2) Skutečnosti nasvědčující vyloučení zaměstnance zařazeného
do krajského úřadu27) z projednávání a rozhodování věci ve
správním řízení se oznamují příslušnému vedoucímu odboru krajského
úřadu; skutečnosti nasvědčující vyloučení vedoucího odboru
krajského úřadu nebo vedoucího nebo člena zvláštního orgánu se
oznamují řediteli krajského úřadu. O podjatosti rozhoduje
zaměstnanec, jemuž se skutečnosti nasvědčující vyloučení oznamují;
ten také v případě rozhodnutí o vyloučení pro podjatost učiní
potřebná opatření k zajištění dalšího řízení.
(3) Orgány kraje samy vykonávají správní rozhodnutí jimi
vydaná, pokud není podán návrh na soudní výkon rozhodnutí. Pokuty
uložené krajem vybírá a vymáhá kraj;26) výnos pokut je příjmem
kraje, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.
(4) Správní řízení pravomocně neskončená před nabytím
účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních předpisů.
------------------------------------------------------------------
4) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve
znění zákona č. 29/2000 Sb.
26) Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.
27) § 9 zákona č. 71/1967 Sb.
§ 95
Tento zákon se nevztahuje na hlavní město Prahu.
Přechodná ustanovení
§ 96
(1) Přednosta okresního úřadu v sídle kraje přijme do
pracovního poměru k okresnímu úřadu zaměstnance, kteří budou
určeni ministerstvem na základě výsledků výběrového řízení
organizovaného ministerstvem. Tito zaměstnanci zabezpečí přípravu
zahájení činnosti nově zvolených orgánů kraje a výkon působnosti
krajského úřadu.
(2) Pro Brněnský kraj zabezpečí úkoly podle odstavce 1
Okresní úřad Brno-venkov, pro Ostravský kraj Okresní úřad Karviná
a pro Plzeňský kraj Okresní úřad Plzeň-sever.
(3) Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů zaměstnanců
přijatých podle odstavců 1 a 2 přecházejí ke dni nabytí účinnosti
tohoto zákona z okresních úřadů na příslušné kraje.
§ 97
Ustavující zasedání zastupitelstev zvolených ve volbách
v roce 2000 svolá ministr vnitra. Termín jeho konání stanoví tak,
aby se uskutečnila do 40 dnů od vyhlášení výsledků voleb.
Závěrečná ustanovení
§ 98
Zmocňovací ustanovení
Vláda vydá nařízení k provedení § 47, 48 a 49.
§ 99
Účinnost
(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem voleb do zastupitelstev
v krajích, s výjimkou ustanovení § 7, 29, 30 a 67, která nabývají
účinnosti dnem 1. ledna 2001.
(2) Ustanovení § 96 nabývá účinnosti dnem vyhlášení tohoto
zákona ve Sbírce zákonů.
Klaus v. r.
Havel v. r.
v z. Rychetský v. r.
|