Zákony
Horní zákon
Zákon číslo:
Oficiální název: ZÁKON ze dne 19. dubna 1988 o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon).
Změna: 541/1991 Sb., 10/1993 Sb., 168/1993 Sb., 168/1993 Sb. (část), 366/2000 Sb., 132/2000 Sb., 258/2000 Sb., 315/2001 Sb., 61/2002 Sb., 320/2002 Sb., 150/2003 Sb., 3/2005 Sb., 386/2005 Sb., 313/2006 Sb., 186/2006 Sb.
§ 1-45 44/1988 Sb. ZÁKON ze dne 19. dubna 1988 o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon).
§ 1-7 ČÁST PRVNÍ Základní ustanovení
§ 1 Úvodní ustanovení
§ 2 Nerosty
§ 3 Rozdělení nerostů na vyhrazené a nevyhrazené
§ 4 Ložisko nerostů
§ 5 Nerostné bohatství
§ 5a Organizace
§ 6 Výhradní ložisko
§ 7 Ložisko nevyhrazených nerostů
§ 8-10 ČÁST DRUHÁ Povinnosti organizace při využívání výhradního ložiska
§ 8 nadpis vypuštěn
§ 9 zrušen
§ 10 nadpis vypuštěn
§ 11-14c ČÁST TŘETÍ Ložiskový průzkum a hospodaření se zásobami výhradních ložisek
§ 11 Vyhledávání a průzkum výhradních ložisek
§ 12 Oznamování přírodního nahromadění vyhrazeného nerostu
§ 13 Zásoby výhradního ložiska a podmínky jeho využitelnosti
§ 14 Klasifikace zásob výhradních ložisek, posuzování a schvalování výpočtu zásob výhradních ložisek
§ 14a Odpis zásob výhradních ložisek
§ 14b Návrh na odpis zásob výhradního ložiska
§ 14c Rozhodnutí o odpisu zásob výhradního ložiska
§ 15-19 ČÁST ČTVRTÁ Ochrana nerostného bohatství
§ 15 Zabezpečení ochrany nerostného bohatství při územně plánovací činnosti
§ 16 Chráněné ložiskové území
§ 17 Stanovení chráněného ložiskového území
§ 18 Omezení některých činností v chráněném ložiskovém území
§ 19 Povolování staveb a zařízení v chráněném ložiskovém území
§ 20-22 ČÁST PÁTÁ nadpis zrušen
§ 20 zrušen
§ 21 zrušen
§ 22 zrušen
§ 23 ČÁST ŠESTÁ Výstavba dolů a lomů
§ 23 Projektování, výstavba a rekonstrukce dolů a lomů
§ 24-33 ČÁST SEDMÁ Dobývání výhradních ložisek
§ 24 Oprávnění k dobývání výhradního ložiska
§ 25 Dobývací prostor
§ 26 Hranice dobývacího prostoru
§ 27 Stanovení, změny a zrušení dobývacího prostoru
§ 28 Řízení o stanovení, změnách a zrušení dobývacího prostoru
§ 29 Evidence
§ 30 Hospodárné využívání výhradních ložisek
§ 31 Povinnosti a oprávnění organizace při dobývání výhradních ložisek
§ 32 Plány otvírky, přípravy a dobývání výhradních ložisek a plány zajištění a likvidace hlavních důlních děl a lomů
§ 32a Úhrady
§ 32b zrušen
§ 33 Řešení střetů zájmů
§ 34-35 ČÁST OSMÁ Jiné zásahy do zemské kůry
§ 34 Zvláštní zásahy do zemské kůry
§ 35 Stará důlní díla
§ 36-37a ČÁST DEVÁTÁ Důlní škody a jejich náhrada
§ 36 Důlní škody
§ 37 Náhrada důlních škod
§ 37a Vytváření finančních rezerv
§ 38-42 ČÁST DESÁTÁ Společná ustanovení
§ 38 Bezpečnost provozu
§ 39 Důlně měřická a geologická dokumentace
§ 40 Důlní vody
§ 41 Vztah ke správnímu řádu
§ 43-45 ČÁST JEDENÁCTÁ Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 43 Přechodná ustanovení
§ 43a Přechodná ustanovení k úpravám účinným od nabytí účinnosti zákona České národní rady č. 541/1991 Sb.
§ 44 Zrušovací ustanovení
§ 45 Účinnost
Vybraná ustanovení novel
44/1988 Sb.
ZÁKON
ze dne 19. dubna 1988
o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon)
Změna: 541/1991 Sb.
Změna: 10/1993 Sb.
Změna: 168/1993 Sb.
Změna: 168/1993 Sb.
Změna: 366/2000 Sb.
Změna: 132/2000 Sb., 258/2000 Sb.
Změna: 315/2001 Sb.
Změna: 61/2002 Sb.
Změna: 320/2002 Sb.
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Základní ustanovení
§ 1
Úvodní ustanovení
Účelem tohoto zákona je stanovit zásady ochrany
a hospodárného využívání nerostného bohatství, zejména při
vyhledávání a průzkumu, otvírce, přípravě a dobývání ložisek
nerostů, úpravě a zušlechťování nerostů prováděných v souvislosti
s jejich dobýváním, jakož i bezpečnosti provozu a ochrany
životního prostředí při těchto činnostech.
§ 2
Nerosty
(1) Za nerosty se podle tohoto zákona považují tuhé, kapalné
a plynné části zemské kůry.
(2) Za nerosty se podle tohoto zákona nepovažují
a) vody s výjimkou mineralizovaných vod, z nichž se mohou
průmyslově získávat vyhrazené nerosty,
b) přírodní léčivé vody a přírodní stolní minerální vody, i když
se z nich mohou průmyslově získávat vyhrazené nerosty, dále
léčivá bahna a ostatní produkty přírodních léčivých zdrojů,
c) rašelina,
d) bahno, písek, štěrk a valouny v korytech vodních toků, pokud
neobsahují vyhrazené nerosty v dobyvatelném množství,
e) kulturní vrstva půdy, která je vegetačním prostředím
rostlinstva.
§ 3
Rozdělení nerostů na vyhrazené a nevyhrazené
(1) Vyhrazené nerosty jsou
a) radioaktivní nerosty,
b) všechny druhy ropy a hořlavého zemního plynu (uhlovodíky),
všechny druhy uhlí a bituminosní horniny,
c) nerosty, z nichž je možno průmyslově vyrábět kovy,
d) magnezit,
e) nerosty, z nichž je možno průmyslově vyrábět fosfor, síru a
fluór nebo jejich sloučeniny,
f) kamenná sůl, draselné, borové, bromové a jodové soli,
g) tuha, baryt, azbest, slída, mastek, diatomit, sklářský a
slévárenský písek, minerální barviva, bentonit,
h) nerosty, z nichž je možno průmyslově vyrábět prvky vzácných
zemin a prvky s vlastnostmi polovodičů,
i) granit, granodiorit, diorit, gabro, diabas, hadec, dolomit
a vápenec, pokud jsou blokově dobyvatelné a leštitelné,
a travertin,
j) technicky využitelné krystaly nerostů a drahé kameny,
k) halloyzit, kaolin, keramické a žáruvzdorné jíly a jílovce,
sádrovec, anhydrit, živce, perlit a zeolit,
l) křemen, křemenec, vápenec, dolomit, slín, čedič, znělec,
trachyt, pokud tyto nerosty jsou vhodné k
chemicko-technologickému zpracování nebo zpracování tavením,
m) mineralizované vody, z nichž se mohou průmyslově získávat
vyhrazené nerosty,
n) technicky využitelné přírodní plyny, pokud nepatří mezi plyny
uvedené pod písmenem b).
(2) Ostatní nerosty jsou nerosty nevyhrazené.
(3) V pochybnostech, zda některý nerost je nerostem
vyhrazeným nebo nevyhrazeným, rozhodne ministerstvo pro
hospodářskou politiku a rozvoj České republiky v dohodě s
ministerstvem životního prostředí České republiky.
§ 4
Ložisko nerostů
Ložiskem nerostů podle tohoto zákona (dále jen "ložisko") je
přírodní nahromadění nerostů, jakož i základka v hlubinném dole,
opuštěný odval, výsypka nebo odkaliště, které vznikly hornickou
činností 1) a obsahují nerosty.
------------------------------------------------------------------
1) § 2 zákona ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě, ve znění zákona ČNR č. 542/1991 Sb.
§ 5
Nerostné bohatství
(1) Nerostné bohatství podle tohoto zákona tvoří ložiska
vyhrazených nerostů (dále jen "výhradní ložiska").
(2) Nerostné bohatství na území České republiky je ve
vlastnictví České republiky.
§ 5a
Organizace
Právnické a fyzické osoby, které v rámci podnikatelské
činnosti2) při splnění podmínek stanovených právními předpisy
vykonávají vyhledávání, průzkum nebo dobývání výhradních ložisek
nebo jinou hornickou činnost, se považují za organizace podle
tohoto zákona.
------------------------------------------------------------------
2) Např. zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, zákon č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších
předpisů.
§ 6
Výhradní ložisko
(1) Zjistí-li se vyhrazený nerost v množství a jakosti, které
umožňují důvodně očekávat jeho nahromadění, vydá ministerstvo pro
hospodářskou politiku a rozvoj České republiky osvědčení o
výhradním ložisku.
(2) Osvědčení o výhradním ložisku zašle ministerstvo pro
hospodářskou politiku a rozvoj České republiky ministerstvu
životního prostředí České republiky, obvodnímu báňskému úřadu,
orgánu územního plánování, stavebnímu úřadu a organizaci, pro niž
bylo provedeno vyhledávání nebo průzkum výhradního ložiska.3)
------------------------------------------------------------------
3) Zákon ČNR č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém
geologickém úřadu, ve znění zákona ČNR č. 543/1991 Sb.
§ 7
Ložisko nevyhrazených nerostů
Ložisko nevyhrazeného nerostu je součástí pozemku.
ČÁST DRUHÁ
Povinnosti organizace při využívání výhradního ložiska
§ 8
nadpis vypuštěn
Jestliže nebude výhradní ložisko po ukončení vyhledávání a
průzkumu dobýváno, zabezpečí jeho ochranu a evidenci právnická
osoba, kterou tím pověří ministerstvo pro hospodářskou politiku a
rozvoj České republiky (§ 17 odst. 2).
§ 9
zrušen
§ 10
nadpis vypuštěn
(1) Organizace je povinna
a) navrhnout stanovení, změnu, popřípadě zrušení chráněného
ložiskového území,
b) vést důlně měřickou a geologickou dokumentaci,
c) evidovat stav zásob výhradního ložiska a jeho změny,
d) řešit včas střety zájmů při stanovení dobývacího prostoru a
při plánované otvírce, přípravě a dobývání výhradního ložiska
především s cílem omezit nepříznivé vlivy na životní
prostředí,
e) navrhnout stanovení, změnu, popřípadě zrušení dobývacího
prostoru,
f) evidovat výrubnost a znečištění při dobývání výhradního
ložiska a dosahované výsledky při úpravě a zušlechťování
nerostů prováděných v souvislosti s jejich dobýváním,
g) pečovat o ochranu výhradního ložiska,
h) plnit další povinnosti stanovené tímto zákonem a jinými obecně
závaznými právními předpisy.
(2) Povinnosti v odstavci 1 písm. a) až c) a písm. g)
u ložisek s nestanoveným dobývacím prostorem zajišťuje také Česká
geologická služba.3a)
------------------------------------------------------------------
3a) § 17 zákona č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém
geologickém úřadu, ve znění pozdějších předpisů.
ČÁST TŘETÍ
Ložiskový průzkum a hospodaření se zásobami výhradních ložisek
§ 11
Vyhledávání a průzkum výhradních ložisek
(1) Vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů
a výhradních ložisek nevyhrazených nerostů je možné provádět pouze
na průzkumném území, které je stanoveno podle zvláštních právních
předpisů.3)
(2) Při vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek jsou
organizace povinny z hlediska ochrany a racionálního využití
nerostného bohatství
a) ověřovat výhradní ložisko tak, aby se zjistily a vyhodnotily
všechny využitelné nerosty ložiska a jejich užitkové složky,
b) ověřovat vývoj a úložní poměry výhradního ložiska tak, aby se
výstavba dolů a lomů, otvírka, příprava a dobývání výhradního
ložiska mohly projektovat a uskutečňovat podle zásad báňské
technologie a aby se zabezpečilo racionální využití zásob
výhradního ložiska,
c) používat takové metody a postupy, aby nedošlo k znemožnění
nebo ztížení využití výhradního ložiska nebo jeho části
a k neodůvodněným ztrátám zásob výhradního ložiska,
d) zjistit skutečnosti potřebné k posouzení možných vlivů
využívání výhradního ložiska na jiná ložiska, vody a jiné
přírodní zdroje, na životní prostředí a na další zákonem
chráněné obecné zájmy,
e) při přerušení vyhledávání nebo průzkumu provést opatření, aby
se nezmařila důlní díla a neztížilo provádění dalšího průzkumu
a využití výhradního ložiska.
(3) Organizace je oprávněna nakládat s nerosty získanými při
vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek v rozsahu a za podmínek
stanovených v povolení vydaném podle zvláštních předpisů.3)
(4) Organizace, které se stanovilo území pro vyhledávání a
průzkum výhradního ložiska, platí roční úhradu z tohoto území
podle zvláštních předpisů.3)
(5) Provádění geologických prací upravují zvláštní
předpisy.3)
(6) Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky v dohodě s ministerstvem životního prostředí České
republiky a s Českým báňským úřadem podrobněji stanoví obecně
závazným právním předpisem postup při vyhledávání a průzkumu
výhradních ložisek z hlediska ochrany a hospodárného využití
nerostného bohatství.
------------------------------------------------------------------
3) Zákon ČNR č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém
geologickém úřadu, ve znění zákona ČNR č. 543/1991 Sb.
§ 12
Oznamování přírodního nahromadění vyhrazeného nerostu
Kdo zjistí mimo povolené vyhledávání (§ 11) přírodní
nahromadění vyhrazeného nerostu, je povinen to bezodkladně oznámit
ministerstvu hospodářství České republiky.
§ 13
Zásoby výhradního ložiska a podmínky jeho využitelnosti
(1) Zásoby výhradního ložiska jsou zjištěné a ověřené
množství vyhrazených nerostů ložiska nebo jeho části, odpovídající
podmínkám využitelnosti, bez ohledu na ztráty při jeho dobývání.
(2) Podkladem pro výpočet zásob výhradního ložiska jsou
podmínky využitelnosti zásob. Podmínky využitelnosti zásob jsou
souborem ukazatelů množství, jakosti nerostů, geologických,
báňsko-technických, ekologických a jiných ukazatelů, podle nichž
se posuzuje vhodnost zásob výhradních ložisek k využití.
§ 14
Klasifikace zásob výhradních ložisek, posuzování
a schvalování výpočtu zásob výhradních ložisek
(1) Výsledky vyhledávání a průzkumu výhradního ložiska se
vyhodnocují. Součástí vyhodnocení je výpočet zásob, který
zabezpečuje organizace.
(2) Zásoby výhradního ložiska se ve výpočtech zásob
klasifikují
a) podle stupně prozkoumanosti výhradního ložiska a znalosti jeho
úložních poměrů nebo jeho části, jakosti a technologických
vlastností nerostů a báňsko-technických podmínek na zásoby
vyhledané a zásoby prozkoumané. Obsahuje-li výhradní ložisko
několik užitkových složek, klasifikují se jejich zásoby podle
dosaženého stupně jejich prozkoumanosti a znalosti,
b) podle podmínek využitelnosti na zásoby bilanční, které jsou
využitelné v současnosti a vyhovují stávajícím technickým
a ekonomickým podmínkám využití výhradního ložiska, a zásoby
nebilanční, které jsou v současnosti nevyužitelné, protože
nevyhovují stávajícím technickým a ekonomickým podmínkám
využití, ale jsou podle předpokladu využitelné v budoucnosti
s ohledem na očekávaný technický a ekonomický vývoj,
c) podle přípustnosti k dobývání, která je podmíněna technologií
dobývání, bezpečností provozu a stanovenými ochrannými pilíři,
na volné a vázané. Vázané zásoby jsou zásoby v ochranných
pilířích povrchových a podzemních staveb, zařízení a důlních
děl, jakož i v pilířích stanovených k zajištění bezpečnosti
provozu a ochrany právem chráněných zájmů. Ostatní zásoby jsou
zásoby volné.
Ve výpočtu zásob, který je součástí návrhu na povolení hornické
činnosti (§ 24 odst. 1), uvede organizace zásoby, které plánuje k
vytěžení (dále jen "vytěžitelné zásoby"). Vytěžitelné zásoby jsou
bilanční zásoby zmenšené o hodnotu předpokládaných těžebních ztrát
souvisejících se zvolenou technologií dobývání nebo s vlivem
přírodních podmínek.
(3) Výpočet zásob výhradního ložiska a jeho posouzení
zabezpečuje organizace. Výpočet zásob výhradního ložiska s
posouzením odesílá organizace ministerstvu pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky a obvodnímu báňskému úřadu.
(4) Klasifikaci zásob a postup při výpočtu zásob výhradních
ložisek a náležitosti výpočtu podrobněji upraví ministerstvo pro
hospodářskou politiku a rozvoj České republiky obecně závazným
právním předpisem.
§ 14a
Odpis zásob výhradních ložisek
(1) Odpisem zásob výhradních ložisek se rozumí jejich vynětí
z evidence zásob nebo jejich převod ze zásob bilančních do zásob
nebilančních.
(2) Zásoby výhradního ložiska je možno odepsat
a) z důvodů zvlášť složitých báňsko-technických, bezpečnostních
nebo geologických poměrů souvisejících s přírodními podmínkami
nebo vzniklých nepředvídanými událostmi,
b) jde-li o zásoby části výhradního ložiska, jejichž vydobytí
není hospodářsky účelné,
c) jde-li o zásoby, jejichž dobývání by ohrozilo zákonem chráněné
obecné zájmy, zejména ochranu životního prostředí a význam ochrany
převyšuje zájem na vydobytí těchto zásob.
(3) Nebilanční zásoby výhradního ložiska je možno odepsat,
není-li předpoklad jejich využití ani v budoucnosti.
(4) Za důvod odpisu zásob výhradního ložiska se nepovažují
změny ve stavu zásob způsobené
a) doplněním a zpřesněním dosavadních znalostí o vývoji ložiska a
jeho zásob průzkumem a novými poznatky zjištěnými otvírkou,
přípravou a dobýváním; prokazují se geologickou dokumentací
(§ 39),
b) vydobytím zásob; prokazují se geologickou dokumentací a
evidencí těžby,
c) těžebními ztrátami, které zahrnují nevydobyté zásoby v
dobývané části ložiska, a nejsou odepsány, a nerostné suroviny
vyvezené s hlušinou na odval nebo na výsypku; prokazují se
geologickou dokumentací a evidencí těžby,
d) přehodnocením zásob podle nových podmínek využitelnosti, novým
schváleným výpočtem zásob nebo vázáním, popřípadě uvolněním zásob;
prokazují se stanovením nových podmínek využitelnosti s příslušným
přehodnocením zásob nebo schválením nového výpočtu zásob,
popřípadě rozhodnutím o vázání nebo uvolnění zásob,
e) odevzdáním nebo převzetím ložiska; prokazují se dokladem o
předání výhradního ložiska nebo jeho části.
§ 14b
Návrh na odpis zásob výhradního ložiska
(1) Zjistí-li organizace při zpracování dokumentace stavby
dolu nebo lomu, plánu otvírky, přípravy a dobývání výhradního
ložiska, plánu zajištění důlních děl a lomů nebo likvidace
hlavních důlních děl a lomů,4) jakož i při jejich realizaci, že
není možné nebo účelné vytěžit zásoby z důvodů uvedených v § 14a
odst. 2, podá návrh na jejich odpis.
(2) Návrh na odpis zásob výhradního ložiska podávají rovněž
příslušné orgány státní správy na úseku životního prostředí.
Úplnost návrhu na odpis zásob výhradního ložiska zajistí
organizace.
(3) Návrh na odpis zásob výhradního ložiska obsahuje
a) název a sídlo organizace,
b) množství bilančních a nebilančních zásob navržených k odpisu
podle bloků zásob a kategorií, jejich kvalitativní
charakteristiky a návrh, zda mají být vyjmuty z evidence zásob
nebo zda bilanční zásoby mají být převedeny do zásob
nebilančních,
c) důvody, pro které se zásoby navrhují k odpisu,
d) mapy a řezy s přehledně vyznačenými částmi ložiska, v nichž se
navrhuje odpis zásob, a to ve čtyřech vyhotoveních,
e) další grafické a písemné doklady o ložisku a zásobách
navržených k odpisu, potřebné k podrobnějšímu zdůvodnění
návrhu,
f) stanovisko obvodního báňského úřadu a územních orgánů
ministerstva životního prostředí České republiky.
------------------------------------------------------------------
4) § 10 zákona ČNR č. 61/1988 Sb., ve znění zákona ČNR č. 542/1991
Sb.
Vyhláška ČBÚ č. 104/1988 Sb., o racionálním využívání
výhradních ložisek, o povolování a ohlašování hornické činnosti
a ohlašování činnosti prováděné hornickým způsobem.
§ 14c
Rozhodnutí o odpisu zásob výhradního ložiska
(1) O návrhu na odpis zásob výhradního ložiska rozhoduje v
období vyhledávání a průzkumu výhradního ložiska ministerstvo pro
hospodářskou politiku a rozvoj České republiky se souhlasem
ministerstva životního prostředí České republiky; v období
projektování výstavby dolů a lomů a při dobývání výhradního
ložiska rozhoduje o odpisu ministerstvo pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky po projednání s Českým báňským úřadem.
(2) O návrhu na odpis malého množství zásob výhradního
ložiska rozhoduje obvodní báňský úřad. Malým množstvím zásob se
rozumí množství zásob nepřesahující v kalendářním roce celkově 5 %
plánované roční těžby na ložisku, nejvýše však v jednotlivém
případě 100 000 t nebo 50 000 m3 a u zemního plynu 500 000 m3.
(3) Rozhodnutí o odpisu zásob výhradního ložiska obsahuje
a) množství odepisovaných zásob, jejich místní určení a stručné
zdůvodnění odpisu,
b) rozhodnutí, zda se odepisované zásoby vyjímají z evidence
zásob nebo zda se převádějí z bilančních zásob do zásob
nebilančních,
c) opatření k ochraně zásob převáděných z bilančních zásob do
zásob nebilančních, s ohledem na možnost jejich pozdějšího
využití.
(4) O návrhu na odpis zásob výhradního ložiska rozhodnou
orgány uvedené v odstavcích 1 a 2 do jednoho měsíce ode dne
předložení návrhu.
(5) Rozhodnutí o odpisu zásob výhradního ložiska, s jedním
vyhotovením dokladů uvedených v § 14b, zašle ministerstvo pro
hospodářskou politiku a rozvoj České republiky navrhovateli a
obvodnímu báňskému úřadu; rozhodnutí o odpisu malého množství
zásob zašle obvodní báňský úřad též ministerstvu pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky. Schválený odpis zásob
výhradního ložiska vyznačí navrhovatel v důlně měřické a
geologické dokumentaci.
(6) Organizace, která navrhne odpis zásob výhradního ložiska,
nesmí likvidovat technická zařízení potřebná k vydobytí zásob
navržených k odpisu a zrušit k nim přístup, dokud neobdržela
rozhodnutí o odpisu, s výjimkou případů, kdy to vyžaduje
bezpečnost provozu a ochrana zdraví při práci.
ČÁST ČTVRTÁ
Ochrana nerostného bohatství
§ 15
Zabezpečení ochrany nerostného bohatství
při územně plánovací činnosti
(1) K včasnému zabezpečení ochrany nerostného bohatství jsou
orgány územního plánování 6) a zpracovatelé územně plánovací
dokumentace povinni při územně plánovací činnosti vycházet z
podkladů o zjištěných a předpokládaných výhradních ložiskách
poskytovaných jim ministerstvem hospodářství České republiky
a ministerstvem životního prostředí České republiky; přitom
postupují podle zvláštních předpisů 5) a jsou povinni navrhovat
řešení, které je z hlediska ochrany a využití nerostného bohatství
a dalších zákonem chráněných obecných zájmů nejvýhodnější.
(2) Návrhy územně plánovací dokumentace velkých územních
celků, sídelních útvarů a zón se už v období zpracování konceptů
řešení projednají s ministerstvem životního prostředí České
republiky, ministerstvem hospodářství České republiky a s obvodním
báňským úřadem. Tyto návrhy musí být před schválením dohodnuty
s uvedenými orgány podle zvláštních předpisů.7)
------------------------------------------------------------------
5) Zákon České národní rady č. 62/1988 Sb., o geologických pracích
a o Českém geologickém úřadu.
Zákon Slovenské národní rady č. 52/1988 Sb., o geologických
pracích a o Slovenském geologickém úřadu.
6) § 16 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon).
7) § 8, 12 a 21 zákona č. 50/1976 Sb.
§ 16
Chráněné ložiskové území
(1) Ochrana výhradního ložiska proti znemožnění nebo ztížení
jeho dobývání se zajišťuje stanovením chráněného ložiskového
území.
(2) Chráněné ložiskové území zahrnuje území, na kterém stavby
a zařízení, které nesouvisí s dobýváním výhradního ložiska, by
mohly znemožnit nebo ztížit dobývání výhradního ložiska.
(3) Pro ložisko vyhrazeného nerostu se stanoví chráněné
ložiskové území v období vyhledávání nebo průzkumu po vydání
osvědčení o výhradním ložisku (§ 6).
§ 17
Stanovení chráněného ložiskového území
(1) Chráněné ložiskové území stanoví ministerstvo životního
prostředí po projednání s orgánem kraje v přenesené působnosti
České republiky rozhodnutím vydaným v součinnosti s Ministerstvem
průmyslu a obchodu České republiky, obvodním báňským úřadem a po
dohodě s orgánem územního plánování a stavebním úřadem.
(2) Řízení o stanovení chráněného ložiskového území se zahájí
na návrh organizace nebo z podnětu orgánu státní správy. Návrh se
doloží osvědčením o výhradním ložisku a návrhem hranic chráněného
ložiskového území.
(3) Účastníkem řízení o stanovení chráněného ložiskového
území je pouze navrhovatel. Zahájení řízení oznámí ministerstvo
životního prostředí České republiky dotčeným orgánům státní
správy, orgánu územního plánování a stavebnímu úřadu. Ministerstvo
životního prostředí České republiky nařídí ústní jednání spojené
podle potřeby s místním šetřením a současně upozorní, že
stanoviska uvedených orgánů státní správy a připomínky a návrhy
účastníka se mohou uplatnit nejpozději při ústním jednání, jinak
ministerstvo životního prostředí České republiky k nim nemusí
přihlédnout. Jestliže některý z uvedených orgánů státní správy
potřebuje na řádné posouzení delší čas, ministerstvo životního
prostředí České republiky na jeho žádost stanovenou lhůtu před
jejím uplynutím přiměřeně prodlouží.
(4) V řízení o stanovení chráněného ložiskového území posoudí
ministerstvo životního prostředí České republiky návrh a podklady
z hlediska požadavků na ochranu výhradního ložiska, zabezpečí
stanoviska orgánů státní správy uvedených v odstavci 3 a posoudí
připomínky a návrhy účastníka.
(5) Hranice chráněného ložiskového území se vyznačí v územně
plánovací dokumentaci.
(6) Ministerstvo životního prostředí České republiky
po projednání s orgánem kraje v přenesené působnosti zruší
chráněné ložiskové území, jestliže pominuly důvody ochrany
výhradního ložiska.
(7) Ustanovení odstavců 1 až 5 platí přiměřeně i pro změnu a
zrušení chráněného ložiskového území.
(8) Podrobnosti o stanovení, změně a zrušení chráněného
ložiskového území a jeho evidenci stanoví obecně závazným právním
předpisem ministerstvo životního prostředí České republiky.
§ 18
Omezení některých činností v chráněném
ložiskovém území
(1) V zájmu ochrany nerostného bohatství se nesmí v chráněném
ložiskovém území zřizovat stavby a zařízení, které nesouvisí s
dobýváním výhradního ložiska, pokud k tomu nebyl dán souhlas podle
tohoto zákona.
(2) Jestliže je nezbytné v zákonem chráněném obecném zájmu
umístit stavbu nebo zařízení nesouvisející s dobýváním výhradního
ložiska v chráněném ložiskovém území, je třeba dbát, aby se
narušilo co nejméně využití nerostného bohatství. Znemožnit nebo
ztížit dobývání výhradních ložisek nerostů uvedených v § 3 odst.
1 písm. a) až d) je možno jen ve zvlášť odůvodněných případech,
jde-li o mimořádně důležitou stavbu nebo zařízení nebo bude-li
stavbou nebo zařízením ztíženo nebo znemožněno dobývání jen malého
množství zásob výhradního ložiska.
§ 19
Povolování staveb a zařízení v chráněném
ložiskovém území
(1) Povolení staveb a zařízení v chráněném ložiskovém území,
které nesouvisí s dobýváním, může vydat příslušný orgán podle
zvláštních předpisů 10) jen se souhlasem orgánu kraje v přenesené
působnosti, vydaným po projednání s obvodním báňským úřadem.
(2) Souhlas orgánu kraje v přenesené působnosti podle
odstavce 1 si vyžádá orgán příslušný pro povolování staveb
a zařízení. Žádost o povolení stavby a zařízení musí žadatel
doložit vyjádřením organizace spolu s návrhem podmínek ochrany
výhradního ložiska.
------------------------------------------------------------------
10) § 117 až 121 zákona č. 50/1976 Sb.
ČÁST PÁTÁ
nadpis zrušen
§ 20
zrušen
§ 21
zrušen
§ 22
zrušen
ČÁST ŠESTÁ
Výstavba dolů a lomů
§ 23
Projektování, výstavba a rekonstrukce dolů a lomů
------------------------------------------------------------------
11) Například zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech, ve
znění pozdějších předpisů (úplné znění pro ČSR č. 31/1983 Sb.,
úplné znění pro SSR č. 35/1983 Sb.), zákon č. 51/1964 Sb., o
dráhách, a vyhláška ministerstva dopravy a Ústředního báňského
úřadu č. 28/1967 Sb., kterou se stanoví pravidla pro styk drah
s hornickou činností, zákon č. 110/1964 Sb., o
telekomunikacích, zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu,
zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve
znění zákona č.75/1976 Sb. (úplné znění č. 124/1976 Sb.),
zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), zákon č.
61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 40/1956 Sb., o státní ochraně
přírody, ve znění pozdějších předpisů, zákon Slovenské národní
rady č. 1/1955 Sb. SNR, o státní ochraně přírody, ve znění
pozdějších předpisů, zákon České národní rady č. 20/1987 Sb.,
o státní památkové péči, zákon Slovenské národní rady č.
27/1987 Sb., o státní památkové péči.
12) Zákon České národní rady č. 61/1988 Sb.
Zákon Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb.
(1) Na projektování, výstavbu, popřípadě rekonstrukci dolů a
lomů včetně výsypek, odvalů a odkališť se vztahují obecné
předpisy o investiční výstavbě, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Dokumentace staveb uvedených v odstavci 1 musí kromě
náležitostí stanovených obecnými předpisy zajišťovat
a) hospodárné využívání výhradních ložisek,
b) optimální rozmístění povrchových a podzemních zařízení, staveb
a důlních děl a použití nejvhodnějších dobývacích metod,
c) ukládání a uchovávání vydobytých a dočasně nevyužívaných
nerostů a ukládání odpadů (výsypky, odvaly a odkaliště),
d) ochranu před zničením nebo znehodnocením zásob sousedních
výhradních ložisek,
e) bezpečnost provozu a bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
zajištění důlních děl, větrání, čerpání a odvádění důlních
vod, ochranu proti výbuchům, průvalům, požárům a otřesům,
jakož i proti průtržím hornin, uhlí a plynů,
f) omezení nepříznivých vlivů na životní prostředí,
g) komplexní řešení území ovlivněného hornickou činností, zvláště
pak řešení vztahů k jiným národohospodářským odvětvím,
vlastníkům nemovitostí a zákonem chráněným obecným zájmům,5) a
to nejen z hlediska přímých následků připravované investiční
výstavby, nýbrž i z hlediska následků spojených s využitím
výhradního ložiska, s uvedením objektů a zařízení, za které
bude nutno plánovat náhradu,
h) upřesňování zásob výhradního ložiska potřebným průzkumem.
(3) Důlní díla a důlní stavby pod povrchem povoluje orgán
státní báňské správy.
(4) Orgán státní báňské správy republiky povoluje též důlní
stavby sloužící otvírce, přípravě nebo dobývání výhradního ložiska
v lomech a skrývkách v hranicích vymezených čarou skutečně
provedené skrývky nebo prováděné těžby, případně na území
vystaveném přímým účinkům těžby, pokud nebyla provedena
rekultivace pozemku.
(5) Důlní díla a stavby uvedené v odstavcích 3 a 4 povoluje
orgán státní báňské správy republiky zpravidla v rámci povolování
otvírky, přípravy a dobývání výhradního ložiska. 12)
(6) Povolování staveb skladů výbušnin a jejich užívání
upravují zvláštní předpisy. 12)
------------------------------------------------------------------
5) Např. zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich
působnosti a o některých dalších opatřeních s tím
souvisejících, zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, a vyhláška
ministerstva dopravy a Ústředního báňského úřadu č. 28/1967
Sb., kterou se stanoví pravidla pro styk drah s hornickou
činností, zákon č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, zákon č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zákon č. 53/1966 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), zákon
č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 40/1956 Sb., o státní
ochraně přírody, ve znění pozdějších předpisů, zákon České
národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.
12) Zákon České národní rady č. 61/1988 Sb.
Zákon Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb.
ČÁST SEDMÁ
Dobývání výhradních ložisek
§ 24
Oprávnění k dobývání výhradního ložiska
(1) Oprávnění organizace k dobývání výhradního ložiska vzniká
stanovením dobývacího prostoru. Zahájit dobývání výhradního
ložiska ve stanoveném dobývacím prostoru může však organizace až
po vydání povolení obvodním báňským úřadem.4) Předloží-li
organizace současně se žádostí o stanovení dobývacího prostoru
plán otvírky, přípravy a dobývání výhradního ložiska, včetně
dokladu o vypořádání střetu zájmů, a jsou-li splněny ostatní
zákonem stanovené podmínky, spojí obvodní báňský úřad správní
řízení o stanovení dobývacího prostoru se správním řízením
o povolení hornické činnosti podle zvláštního právního
předpisu.12a)
(2) K podání návrhu na stanovení dobývacího prostoru musí mít
organizace předchozí souhlas ministerstva pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky. Předchozí souhlas může
ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky
vázat na splnění podmínek vztahujících se k tvorbě jednotné
surovinové politiky České republiky. Tyto podmínky se uvedou v
rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru.
(3) Přednost při získání předchozího souhlasu ke stanovení
dobývacího prostoru má organizace, pro niž byl proveden průzkum
výhradního ložiska nebo která se na průzkumu výhradního ložiska
finančně podílela. Tento přednostní nárok může uplatnit organizace
nejdříve po schválení výpočtu zásob výhradního ložiska (§ 14 odst.
3), nejpozději však do jednoho roku od ukončení platnosti
rozhodnutí o stanovení průzkumného území pro vyhledávání a průzkum
výhradního ložiska, a to u ministerstva pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky.
(4) V ostatních případech ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky rozhodne o udělení předchozího
souhlasu na základě výsledku posouzení návrhů mezi dvěma nebo více
uchazeči o stanovení dobývacího prostoru, a to s přihlédnutím,
který návrh zaručuje lepší využití výhradního ložiska a ochranu
zákonem chráněných obecných zájmů.
(5) Organizace je oprávněna nakládat s vydobytými nerosty v
rozsahu a za podmínek stanovených v rozhodnutí o stanovení
dobývacího prostoru.
(6) Pokud organizace, které vzniklo oprávnění k dobývání
výhradního ložiska podle odstavce 1, nepožádá do tří let od doby
vzniku tohoto oprávnění obvodní báňský úřad o povolení hornické
činnosti, může obvodní báňský úřad rozhodnout, že se organizaci
oprávnění odnímá.
------------------------------------------------------------------
12a) § 17 a 18 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské správě, ve znění zákona č.
542/1991 Sb.
§ 25
Dobývací prostor
(1) Dobývací prostor se stanoví na základě výsledků průzkumu
ložiska podle rozsahu, uložení, tvaru a mocnosti výhradního
ložiska se zřetelem na jeho zásoby a úložní poměry tak, aby
ložisko mohlo být hospodárně vydobyto. Při stanovení dobývacího
prostoru se vychází ze stanoveného chráněného ložiskového území a
musí se přihlédnout i k dobývání sousedních ložisek a k vlivu
dobývání.
(2) Dobývací prostor může zahrnovat jedno nebo více
výhradních ložisek nebo, je-li to vzhledem k rozsahu ložiska
účelné, jen část výhradního ložiska.
(3) Dobývací prostor se stanoví pro dobývání výhradního
ložiska určitého nerostu nebo skupiny nerostů. Současně se
stanoví, které nerosty výhradního ložiska budou dočasně ukládány.
Je-li oddělené dobývání jiného nerostu nebo skupiny nerostů jinou
organizací racionálnější, stanoví se pro jejich dobývání zvláštní
dobývací prostor.
§ 26
Hranice dobývacího prostoru
(1) Hranice dobývacího prostoru na povrchu se stanoví
uzavřeným geometrickým obrazcem s přímými stranami, jehož vrcholy
se určují souřadnicemi, udanými v platném souřadnicovém systému.
Jeho prostorové hranice pod povrchem se zpravidla stanoví svislými
rovinami, které procházejí povrchovými hranicemi. Výjimečně se
tyto prostorové hranice mohou stanovit podle přirozených hranic.
Dobývací prostor může být vymezen i hloubkově.
(2) Obvodní báňský úřad může nařídit, aby hranice dobývacího
prostoru byly vyznačeny pomezními značkami na povrchu, popřípadě
i v důlních dílech, zejména je-li to třeba v zákonem chráněném
obecném zájmu nebo z hlediska chráněných zájmů vlastníků (správců,
uživatelů) nemovitostí, které leží v hranicích dobývacího
prostoru, anebo z hlediska zájmů organizací, jejichž dobývací
prostory sousedí.
(3) Hranice stanoveného dobývacího prostoru vyznačí orgán
územního plánování v územně plánovací dokumentaci. 7)
------------------------------------------------------------------
7) § 8, 12 a 21 zákona č. 50/1976 Sb.
§ 27
Stanovení, změny a zrušení dobývacího prostoru
(1) Dobývací prostor a jeho změny stanoví obvodní báňský úřad
v součinnosti s dotčenými orgány státní správy, zejména v dohodě
s orgány životního prostředí a s orgánem územního plánování a
stavebním úřadem.
(2) Při stanovení zvláštního dobývacího prostoru (§ 25 odst.
3) musí být návrh na jeho stanovení doložen vyjádřením organizace,
pro kterou již byl dobývací prostor stanoven. Pokud je to
z hlediska hospodárného využívání, ekologických vlivů
a bezpečnosti provozu nutné, stanoví obvodní báňský úřad nezbytná
opatření, zejména pořadí a způsob vydobytí výhradních ložisek.
(3) V rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru se uvede též
termín započetí dobývání výhradního ložiska. Platnost rozhodnutí o
stanovení dobývacího prostoru není časově omezena, pokud v
rozhodnutí není stanoveno jinak.
(4) Obvodní báňský úřad může za podmínek podle odstavce 1 na
návrh organizace nebo i z vlastního podnětu dobývací prostor
změnit, jsou-li pro to závažné důvody z hlediska právem chráněného
obecného zájmu.
(5) Jestliže se návrh na stanovení nebo změnu dobývacího
prostoru dotýká zájmů chráněných podle zvláštních předpisů,5)
projedná organizace, která má výhradní ložisko dobývat, podmínky
stanovení dobývacího prostoru s orgány a fyzickými a právnickými
osobami, jimž přísluší ochrana těchto zájmů, v souladu s těmito
předpisy. Tyto orgány, fyzické a právnické osoby jsou povinny své
připomínky, požadavky a stanoviska uplatnit do jednoho měsíce u
organizace, která o stanovení nebo změnu dobývacího prostoru
požádala.
(6) Stanovení a změna dobývacího prostoru je i rozhodnutím o
využití území v rozsahu jeho vymezení na povrchu.6)
(7) Organizace může smluvně převést dobývací prostor na jinou
organizaci po předchozím souhlasu obvodního báňského úřadu;
ustanovení § 24 odst. 6 o tříleté lhůtě pro požádání o povolení
hornické činnosti zde platí obdobně. Převedení dobývacího
prostoru, doložené stejnopisem smlouvy, oznámí převádějící
organizace obvodnímu báňskému úřadu.
(8) Obvodní báňský úřad za podmínek podle odstavce 1 dobývací
prostor na návrh organizace nebo z vlastního podnětu zruší,
jestliže dobývání výhradního ložiska skončilo nebo bylo trvale
zastaveno.
(9) Podrobnosti o návrzích dobývacích prostorů a o postupu
při jejich stanovení, změnách, zrušení a evidenci stanoví Český
báňský úřad obecně závazným právním předpisem.
------------------------------------------------------------------
5) Např. zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich
působnosti a o některých dalších opatřeních s tím
souvisejících, zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, a vyhláška
ministerstva dopravy a Ústředního báňského úřadu č. 28/1967
Sb., kterou se stanoví pravidla pro styk drah s hornickou
činností, zákon č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, zákon č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zákon č. 53/1966 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), zákon
č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 40/1956 Sb., o státní
ochraně přírody, ve znění pozdějších předpisů, zákon České
národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.
6) § 32 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon).
§ 28
Řízení o stanovení, změnách a zrušení dobývacího
prostoru
(1) Řízení o stanovení, změnách a zrušení dobývacího prostoru
(dále jen "řízení o stanovení dobývacího prostoru") se zahajuje na
návrh organizace nebo z podnětu obvodního báňského úřadu. Návrh se
doloží:
a) rozhodnutím o stanovení chráněného ložiskového území,
b) předchozím souhlasem ministerstva pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky vydaným podle § 24 odst. 2,
c) dokladem, že organizace může provádět hornickou činnost,
d) doklady a dokumentací stanovenou prováděcími předpisy k tomuto
zákonu, popřípadě zvláštními předpisy.5) Obvodní báňský úřad
může stanovit, že se k návrhu přiloží další nezbytné doklady
pro spolehlivé posouzení návrhu, především z hlediska ochrany
a hospodárného využití výhradního ložiska, důsledků jeho
dobývání, jakož i z hlediska dopadu na právem chráněné obecné
zájmy,
e) seznamem fyzických a právnických osob, které přicházejí
v úvahu jako účastníci řízení a jsou navrhovateli známy,
f) u výhradních ložisek též žádostí o povolení otvírky, přípravy
a dobývání, pokud organizace žádá současně o stanovení
dobývacího prostoru a o povolení hornické činnosti.
(2) Účastníky řízení o stanovení dobývacího prostoru jsou
navrhovatel, fyzické a právnické osoby, jejichž vlastnická práva
a jiná práva k pozemkům nebo stavbám mohou být rozhodnutím
o stanovení dobývacího prostoru přímo dotčena, obec, v jejímž
územním obvodu se dobývací prostor nachází, a obce, jejichž územní
obvody mohou být stanovením dobývacího prostoru dotčeny.
(3) Obvodní báňský úřad oznámí zahájení řízení o stanovení
dobývacího prostoru dotčeným orgánům státní správy a všem známým
účastníkům řízení nejpozději 7 dní před ústním jednáním a nařídí
ústní jednání spojené zpravidla s místním šetřením. Současně
upozorní účastníky, že své připomínky a návrhy mohou uplatnit
nejpozději při ústním jednání, jinak k nim nemusí být přihlédnuto.
Orgány, které se k návrhu na stanovení dobývacího prostoru
vyjadřovaly podle zvláštních předpisů, 5) se již k řízení
nepřizvou.
(4) Dotčené orgány státní správy oznámí svá stanoviska ve
lhůtě, kterou určí obvodní báňský úřad a která nesmí být kratší
než 15 dní, jinak k nim nemusí být přihlédnuto. Jestliže některý
z orgánů státní správy potřebuje na řádné posouzení návrhu delší
čas, obvodní báňský úřad na jeho žádost stanovenou lhůtu před
jejím uplynutím přiměřeně prodlouží.
(5) Zahájení řízení o stanovení dobývacího prostoru, jestliže
se týká rozsáhlého území, oznámí obvodní báňský úřad účastníkům
řízení veřejnou vyhláškou nejméně 15 dní před ústním jednáním.
Zahájení řízení oznámí obvodní báňský úřad veřejnou vyhláškou
i v případě, že mu účastníci řízení nejsou známi. Při oznámení
zahájení řízení veřejnou vyhláškou se postupuje obdobně jako při
územním řízení podle zvláštních předpisů. 14)
(6) Obvodní báňský úřad v řízení o stanovení dobývacího
prostoru posoudí návrh především z hlediska ochrany a využití
nerostného bohatství a jeho důsledků; přitom posoudí, zda je návrh
v souladu s rozhodnutím o stanovení chráněného ložiskového území a
zda vyhovuje všeobecným technickým požadavkům pro výstavbu dolů
nebo lomů a požadavkům, které stanoví zvláštní předpisy pro
ochranu chráněných zájmů. 5)
(7) Obvodní báňský úřad v řízení o stanovení dobývacího
prostoru zabezpečí stanoviska dotčených orgánů státní správy
a posoudí připomínky a návrhy účastníků.
(8) V rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru vymezí
obvodní báňský úřad dobývací prostor a stanoví podmínky, kterými
se zabezpečí zákonem chráněné obecné zájmy v území, a rozhodne
o námitkách účastníků řízení.
(9) Obvodní báňský úřad může zahájit řízení o stanovení
dobývacího prostoru i v případě, že nejsou k dispozici všechny
doklady a dokumentace podle odstavce 1 písm. d) a e). Současně
stanoví organizaci lhůtu pro doplnění návrhu. Jestliže návrh nebyl
doplněn ve stanovené lhůtě, obvodní báňský úřad řízení o stanovení
dobývacího prostoru zastaví.
------------------------------------------------------------------
5) Např. zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich
působnosti a o některých dalších opatřeních s tím
souvisejících, zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, a vyhláška
ministerstva dopravy a Ústředního báňského úřadu č. 28/1967
Sb., kterou se stanoví pravidla pro styk drah s hornickou
činností, zákon č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, zákon č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zákon č. 53/1966 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), zákon
č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 40/1956 Sb., o státní
ochraně přírody, ve znění pozdějších předpisů, zákon České
národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.
14) § 58 vyhlášky federálního ministerstva pro technický a
investiční rozvoj č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě
územního řízení a stavebním řádu, ve znění vyhlášky č.
155/1980 Sb.
§ 29
Evidence
(1) Evidenci osvědčení o výhradním ložisku vede ministerstvo
hospodářství České republiky.
(2) Evidenci chráněných ložiskových území vede ministerstvo
životního prostředí České republiky.
(3) Evidenci dobývacích prostorů a jejich změn vede obvodní
báňský úřad v knihách dobývacích prostorů. Souhrnnou evidenci
dobývacích prostorů vede Český báňský úřad.
(4) Ministerstvo hospodářství České republiky vede souhrnnou
evidenci zásob výhradních ložisek a podle této evidence vede
bilanci zásob nerostných surovin České republiky.
(5) Orgány uvedené v odstavcích 1 až 4 umožní nahlížet do
evidence, popřípadě poskytnou z této evidence potřebné informace
nebo výpisy fyzickým a právnickým osobám, které prokáží, že je
potřebují k plnění svých povinností nebo k uplatnění a ochraně
svých práv. Nedotčeny zůstávají předpisy o ochraně státního,
hospodářského a služebního tajemství.7)
(6) Ministerstvo hospodářství České republiky upraví
podrobněji vedení evidence zásob výhradních ložisek obecně
závazným právním předpisem.
------------------------------------------------------------------
7) Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění
zákona č. 383/1990 Sb.
Nařízení vlády Československé socialistické republiky č.
148/1971 Sb., o ochraně hospodářského a služebního tajemství,
ve znění nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky
č. 420/1990 Sb.
Nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky č.
419/1990 Sb., o základních skutečnostech tvořících předmět
státního tajemství.
§ 30
Hospodárné využívání výhradních ložisek
(1) Výhradní ložiska se musí využívat hospodárně. Hospodárným
využíváním výhradních ložisek se rozumí jejich dobývání a úprava a
zušlechťování vydobytých nerostů podle zásad uvedených v odstavci
2 s přihlédnutím k současným technickým a ekonomickým podmínkám;
přitom musí být dodrženy zásady báňské technologie, bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu 15) a vyloučeny
neodůvodněné nepříznivé vlivy na pracovní a životní prostředí.
(2) Při úpravě a zušlechťování nerostů, z nichž lze
průmyslově vyrábět kovy, je zakázáno využití technologie
kyanidového loužení nebo i jiných postupů využívajících kyanidové
sloučeniny. Tento zákaz platí pro samostatné použití kyanidového
loužení v jakémkoli měřítku i pro jeho použití v kombinaci
s jinými metodami úpravy a zušlechťování nerostů.
(3) Při využívání výhradních ložisek je nutno zejména
a) vydobýt zásoby výhradních ložisek včetně průvodních nerostů
co nejúplněji s co nejmenšími ztrátami a znečištěním; dobývání
zaměřené výhradně na bohaté části ložiska není dovoleno,
b) řádně využít vydobyté nerosty při jejich úpravě a
zušlechťování prováděných v souvislosti s jejich dobýváním,
c) vhodně ukládat průvodní nerosty současně dobývané, avšak
dočasně nevyužívané a vést jejich evidenci,
d) vhodným způsobem ukládat skrývkové hmoty a hlušiny a podle
možnosti je účelně využívat.
(4) Je-li z hlediska úložních poměrů ložiska, hospodárnosti
nebo bezpečnosti provozu a technických a provozních poměrů
organizace účelné, aby část ložiska v jejím dobývacím prostoru
vydobyla jiná organizace, nebo je-li třeba, aby si organizace
zřídila důlní dílo v dobývacím prostoru jiné organizace, dohodnou
se o tom obě organizace.
(5) Organizace může, přispěje-li to k hospodárnějšímu a
bezpečnějšímu vydobytí výhradního ložiska a připouští-li to její
vlastní provoz, dovolit jiné organizaci společné využívání svých
důlních děl a zařízení.
(6) Je-li některý z postupů podle odstavců 3 a 4 z hlediska
bezpečnosti provozu nezbytně nutný, nařídí ho obvodní báňský úřad.
(7) Dobývaná výhradního ložiska nesmí být zastaveno, aniž
bylo zajištěno, že pozdější jeho dobývání bude technicky možné a
hospodářsky účelné a bezpečné, leč by zastavení dobývání vyžadoval
důležitý zákonem chráněný obecný zájem zájem, především bezpečnost
života nebo ochrana zdraví lidí.
(8) Podrobnosti o hospodárném využívání výhradních ložisek
stanoví obecně závazným právním předpisem Český báňský úřad.
------------------------------------------------------------------
15) § 6 zákona České národní rady č. 61/1988 Sb.,
§ 6 zákona Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb.
§ 31
Povinnosti a oprávnění organizace při dobývání
výhradních ložisek
(1) Organizace je oprávněna dobývat výhradní ložisko v
dobývacím prostoru, který jí byl stanoven.
(2) Bude-li při dobývání v dobývacím prostoru zjištěno
ložisko jiného vyhrazeného nerostu, než pro který byl stanoven
dobývací prostor, je organizace povinna oznámit to neprodleně
ministerstvu hospodářství České republiky a obvodnímu báňskému
úřadu. Bude-li průzkumem ložiska ověřeno, že zjištěné ložisko lze
dobývat a že jeho dobývání jinou organizací by nebylo hospodárné,
může obvodní báňský úřad organizaci uložit povinnost dobývat
i toto výhradní ložisko (§ 27). V případech, kdy dobývání tohoto
výhradního ložiska by nebylo hospodárné, je organizace povinna
učinit pro nově zjištěné ložisko přiměřená opatření k jeho
ochraně.
(3) K upřesnění znalostí o množství a kvalitě zásob, o
geologických a báňskotechnických podmínkách dobývání je organizace
povinna v průběhu dobývání zabezpečit v nezbytném předstihu v
hranicích svého dobývacího prostoru další průzkum ložiska. Na
tento průzkum se vztahují obdobně ustanovení § 11.
(4) Pro účely dobývání výhradního ložiska je organizace
oprávněna
a) zřizovat v hranicích dobývacího prostoru, a pokud je to nutné
i mimo něj, stavby a provozní zařízení, které jsou potřebné
pro otvírku, přípravu a dobývání výhradního ložiska a pro
úpravu nebo zušlechťování nerostů prováděné v souvislosti s
jejich dobýváním a pro dopravu všech zařízení a hmot,
b) nabývat pro plnění úkolů stanovených tímto zákonem nemovitostí
nebo práv k nemovitostem a rozhodnutím o
vyvlastnění, popřípadě zřízením užívacího práva;
o vyvlastňovacím řízení platí zvláštní předpisy. 16)
(5) Organizace je povinna zajistit sanaci, která obsahuje
i rekultivace podle zvláštních zákonů,14a) všech pozemků dotčených
těžbou. Sanace pozemků uvolněných v průběhu dobývání se provádí
podle plánu otvírky, přípravy a dobývání (§ 32). Za sanaci se
považuje odstranění škod na krajině komplexní úpravou území
a územních struktur.
(6) K zajištění činností podle odstavce 5 je organizace
povinna vytvářet rezervu finančních prostředků. Výše rezervy
vytvářené na vrub nákladů musí odpovídat potřebám sanace pozemků
dotčených dobýváním. Tyto rezervy jsou nákladem na dosažení,
zajištění a udržení příjmů.14b)
------------------------------------------------------------------
16) § 108 až 116 zákona č. 50/1976 Sb.
14a) Zákon ČNR č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního
fondu.
Zákon č. 61/1977 Sb., o lesích.
14b) § 24 odst. 2 písm. i) zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů.
§ 32
Plány otvírky, přípravy a dobývání výhradních
ložisek a plány zajištění a likvidace hlavních
důlních děl a lomů
(1) Organizace,jíž vzniklo oprávnění k dobývání výhradních
ložisek je povinna vypracovat plány otvírky, přípravy a dobývání
těchto ložisek.
(2) Plány otvírky, přípravy a dobývání musí zajišťovat
dostatečný předstih otvírky a přípravy výhradního ložiska před
dobýváním a jeho hospodárné a plynulé dobývání při použití
vhodných dobývacích metod a zajištění bezpečnosti provozu.
Součástí plánů otvírky, přípravy a dobývání je vyčíslení
předpokládaných nákladů na vypořádání důlních škod vzniklých v
souvislosti s plánovanou činností a na sanaci a rekultivaci
dotčených pozemků včetně návrhu na výši a způsob vytvoření
potřebné finanční rezervy (§ 31 odst. 6 a § 37a).
(3) Jestliže by otvírkou, přípravou a dobýváním byl ohrožen
provoz nebo využití výhradního ložiska v dobývacím prostoru jiné
organizace, stanoví obvodní báňský úřad nezbytná opatření, zejména
pořadí a způsob vydobytí výhradních ložisek.
(4) Před zastavením provozu v hlavních důlních dílech nebo v
lomech je organizace povinna vypracovat plány jejich zajištění
nebo likvidace.
(5) Podrobnosti o plánech otvírky, přípravy a dobývání
výhradních ložisek a o plánech zajištění a likvidace hlavních
důlních děl a lomů stanoví Český báňský úřad obecně závazným
právním předpisem.
§ 32a
Úhrady
(1) Organizace je povinna zaplatit na účet příslušného
obvodního báňského úřadu8) roční úhradu z dobývacího prostoru ve
výši 10 000 Kčs za každý i započatý km2 plochy dobývacího prostoru
ve vymezení na povrchu. U malých dobývacích prostorů do 2 hektarů
činí roční úhrada 2000 Kčs. Tuto úhradu převede obvodní báňský
úřad obci, na jejímž území se dobývací prostor nachází. Je-li
dobývací prostor umístěn na území více obcí, rozdělí obvodní
báňský úřad příjem podle poměru částí dobývacího prostoru na území
jednotlivých obcí.
(2) Organizace je povinna zaplatit na účet příslušného
obvodního báňského úřadu roční úhradu z vydobytých nerostů na
výhradních ložiskách nebo vyhrazených nerostů po jejich úpravě
a zušlechtění, provedeném v souvislosti s jejich dobýváním (dále
jen "vydobyté nerosty"); úhrada se stanoví z těch nerostů, pro
jejichž dobývání byl stanoven dobývací prostor. Úhrada činí
nejvýše 10 % z tržní ceny vydobytých nerostů. Rozhodná je průměrná
tržní cena v roce, ve kterém byly nerosty vydobyty. Ministerstvo
pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky v dohodě
s ministerstvem financí České republiky stanoví pro nerosty,
u nichž není známa tržní cena, základ pro vyměření úhrady
z vydobytých nerostů.
(3) Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky v dohodě s Českým báňským úřadem, s ministerstvem
životního prostředí a v součinnosti s dotčenými orgány státní
správy a se souhlasem obcí, jejichž území jsou dotčena, může
v odůvodněných případech, zejména na podporu hornické činnosti
a v zájmu využívání nerostného bohatství, na žádost organizace
snížit úhradu z vydobytých nerostů, popřípadě i povolit osvobození
od této úhrady.
(4) Z výnosu úhrady podle odstavce 2 převede obvodní báňský
úřad 25 % do státního rozpočtu České republiky, ze kterého budou
tyto prostředky účelově použity k nápravě škod na životním
prostředí způsobených dobýváním výhradních i nevyhrazených
ložisek, a zbývajících 75 % převede obvodní báňský úřad do
rozpočtu obce.
(5) Povinnost úhrad podle odstavců 1 a 2 začíná kalendářním
rokem následujícím po roce, ve kterém byl dobývací prostor
stanoven. Povinnost úhrady podle odstavce 1 končí zrušením
dobývacího prostoru.
(6) Jestliže organizace nezaplatí úhradu podle odstavců 1 a 2
nebo ji neuhradí ve stanovené výši, je povinna zaplatit za každý
den prodlení penále ve výši 0,1 % z nedoplatku příslušné částky.
Organizaci, která úhrady nezaplatí ani v přiměřené náhradní lhůtě,
kterou stanoví obvodní báňský úřad, může obvodní báňský úřad
oprávnění k dobývání výhradního ložiska odejmout. V takovém
případě zabezpečí ochranu a evidenci výhradního ložiska právnická
osoba, kterou tím pověří ministerstvo pro hospodářskou politiku a
rozvoj České republiky.
(7) Úhrady podle odstavců 1 a 2 včetně případného penále
podle odstavce 7 vypočte organizace, které vzniklo oprávnění k
dobývání výhradního ložiska (§ 24 odst. 1).
(8) Placení úhrad podle odstavců 1 a 2 a penále podle
odstavce 7 kontrolují obvodní báňské úřady. Tím nejsou dotčena
práva kontrolních orgánů podle zvláštních předpisů.
(9) Výši úhrady podle odstavce 2 pro jednotlivé druhy
vydobytých nerostů a podrobnosti o placení úhrad podle odstavců 1
a 2 včetně případného penále a o jejich odvádění do státního
rozpočtu České republiky a do rozpočtu obcí, o rozdělení příjmu z
úhrad podle odstavců 4 a 5, o podmínkách případného snížení úhrady
z vydobytých nerostů nebo osvobození od ní a o vyhotovování a
uchovávání příslušných dokladů stanoví obecně závazným právním
předpisem ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky v dohodě s ministerstvem financí České republiky a s
Českým báňským úřadem.
------------------------------------------------------------------
8) Vyhláška Českého báňského úřadu č. 56/1982 Sb., kterou se
určují obvody působnosti obvodních báňských úřadů.
§ 32b
zrušen
§ 33
Řešení střetů zájmů
(1) Jestliže jsou využitím výhradního ložiska ohroženy
objekty a zájmy chráněné podle zvláštních předpisů, 11) objekty
a zájmy fyzických nebo právnických osob, jsou organizace, orgány
a fyzické a právnické osoby, jimž přísluší ochrana těchto objektů
a zájmů, povinny ve vzájemné součinnosti řešit tyto střety zájmů
a navrhnout postup, který umožní využití výhradního ložiska při
zabezpečení nezbytné ochrany uvedených objektů a zájmů.
(2) Organizace je povinna před zařazením příslušných prací do
plánu otvírky, přípravy a dobývání dohodnout se s orgány a
fyzickými a právnickými osobami, kterým přísluší ochrana objektů
a zájmů podle odstavce 1, o tom, zda ohrožený objekt nebo zájem se
má chránit, v jakém rozsahu, popřípadě po jakou dobu a dohodu
předložit krajskému úřadu k zaujetí stanoviska. Dohoda je platná,
jestliže krajský úřad do 1 měsíce od jejího předložení nevyjádří
s dohodou nesouhlas. Povinnost uzavřít dohodu se nevztahuje na
případy,kdy střety zájmů byly vyřešeny při stanovení chráněného
ložiskového území, dobývacího prostoru, popřípadě při
projektování, výstavbě nebo rekonstrukci dolu a lomu a jestliže
postup při jejich řešení stanoví zvláštními předpisy. 11)
(3) Nedošlo-li k dohodě podle odstavce 2 nebo jestliže
krajský úřad nesouhlasí s dohodou, rozhodne o řešení střetů zájmů
ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky
v dohodě s ministerstvem životního prostředí České republiky
a Českým báňským úřadem v součinnosti s ostatními dotčenými
ústředními orgány státní správy, a to s přihlédnutím ke stanovisku
krajského úřadu.
(4) Nedojde-li k dohodě mezi organizací a fyzickými nebo
právnickými osobami, které jsou vlastníky dotčených pozemků a
nemovitostí a převažuje-li veřejný zájem na využití výhradního
ložiska nad oprávněným zájmem vlastníka pozemků a jiných
nemovitostí, postupuje se podle § 31 odst. 4.
(5) Organizace, která žádá o povolení otvírky, přípravy a
dobývání výhradního ložiska, je povinna doložit obvodnímu báňskému
úřadu, že střety zájmů byly vyřešeny.
(6) Ochranná opatření, která musí být provedena na stavbách a
zařízeních nesouvisejících s dobýváním výhradního ložiska, nařídí
příslušný stavební úřad v dohodě s obvodním báňským úřadem
vlastníku dotčených staveb a zařízení jako nezbytnou úpravu.17)
Jde-li o stavby a zařízení, která byla vybudována před stanovením
dobývacího prostoru, uskuteční se ochranná opatření na náklad
organizace.
(7) Ustanovení odstavců 1 až 6 se vztahují obdobně i na
zařazení příslušných prací do plánu zajištění důlních děl a lomů
nebo do plánu likvidace hlavních důlních děl a lomů.
------------------------------------------------------------------
11) Např. zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich
působnosti a o některých dalších opatřeních s tím
souvisejících, zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, a vyhláška
ministerstva dopravy a Ústředního báňského úřadu č. 28/1967
Sb., kterou se stanoví pravidla pro styk drah s hornickou
činností, zákon č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, zákon č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, zákon č. 53/1966 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), zákon
č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 40/1956 Sb., o státní
ochraně přírody, ve znění pozdějších předpisů, zákon České
národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.
17) § 87 zákona č. 50/1976 Sb.
ČÁST OSMÁ
Jiné zásahy do zemské kůry
§ 34
Zvláštní zásahy do zemské kůry
(1) Zvláštními zásahy do zemské kůry se podle tohoto zákona
rozumí zřizování, provoz, zajištění a likvidace zařízení pro
a) uskladňování plynů nebo kapalin v přírodních horninových
strukturách a v podzemních prostorech (podzemní zásobníky
plynů a kapalin),
b) ukládání radioaktivních a jiných odpadů v podzemních
prostorech,18)
c) průmyslové využívání tepelné energie zemské kůry s výjimkou
tepelné energie vody vyvedené na povrch.
(2) Na zvláštní zásahy do zemské kůry včetně vyhledávání a
průzkumu prováděného pro tyto účely se vztahují přiměřeně
ustanovení § 11, 16, 17, 18, 23, 32, 33 a § 36 až 39.
(3) Podzemní prostory, které vzniknou zvláštními zásahy do
zemské kůry, se považují za důlní díla.
(4) Podrobnosti o zřizování, provozu, zajištění a likvidaci
zařízení pro zvláštní zásahy do zemské kůry stanoví Český báňský
úřad obecně závazným právním předpisem.
------------------------------------------------------------------
18) Vyhláška ministerstva zdravotnictví České socialistické
republiky č. 59/1972 Sb., o ochraně zdraví před ionizujícím
zářením.
Vyhláška ministerstva zdravotnictví Slovenské socialistické
republiky č. 65/1972 Sb., o ochraně zdraví před ionizujícím
zářením.
Vyhláška Československé komise pro atomovou energii č.
67/1987 Sb., o zajištění jaderné bezpečnosti při zacházení
s radioaktivními odpady.
§ 35
Stará důlní díla
(1) Starým důlním dílem se podle tohoto zákona rozumí důlní
dílo v podzemí, které je opuštěno a jehož původní provozovatel ani
jeho právní nástupce neexistuje nebo není znám.
starých důlních děl a vedení jejich registru.
(2) Starým důlním dílem je také opuštěný lom po těžbě
vyhrazených nerostů, jehož původní provozovatel ani jeho právní
nástupce neexistuje nebo není znám.
(3) Ministerstvo životního prostředí České republiky
zabezpečuje zjišťování starých důlních děl a vede jejich registr.
Vedením registru může pověřit jinou právnickou osobu.
(4) Kdo zjistí staré důlní dílo nebo jeho účinky na povrch,
oznámí to bezodkladně ministerstvu životního prostředí České
republiky.
(5) Zajišťování nebo likvidaci starých důlních děl a jejich
následků, která ohrožují zákonem chráněný obecný zájem zabezpečí v
nezbytně nutném rozsahu ministerstvo životního prostředí České
republiky. Ministerstvo životního prostředí České republiky
vypořádá i případné škody na hmotném majetku 19) způsobené při
zajišťování nebo likvidaci starých důlních děl.
(6) Ministerstvo životního prostředí České republiky
zajišťuje v nezbytně nutném rozsahu likvidaci starých důlních děl
uvedených v odstavcích 1 a 2, pokud existence takových děl brání
dalšímu rozvoji území a je v souladu s územním plánem velkého
územního celku. V ostatních případech o tom, zda tato skutečnost
nastala, rozhodne Ministerstvo životního prostředí České republiky
v dohodě s Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky
a Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky.
(7) Ministerstvo životního prostředí České republiky
podrobněji upraví obecně závazným právním předpisem zjišťování
starých důlních děl a vedení jejich registru.
------------------------------------------------------------------
19) Obchodní zákoník
Občanský zákoník.
ČÁST DEVÁTÁ
Důlní škody a jejich náhrada
§ 36
Důlní škody
(1) Za důlní škody se považují škody způsobené na hmotném
majetku vyhledáváním a průzkumem ložisek, pokud se provádí důlními
díly, dobýváním výhradních ložisek, zřizováním, zajišťováním a
likvidací důlních děl a lomů, včetně jejich zařízení, odvalovým,
výsypkovým a kalovým hospodářstvím organizací, úpravou a
zušlechťováním nerostů, prováděnými v souvislosti s jejich
dobýváním, jakož i škody způsobené zvláštními zásahy do zemské
kůry.
(2) Za důlní škodu se považuje i ztráta povrchové a podzemní
vody, podstatné snížení vydatnosti jejich zdrojů a zhoršení její
jakosti, k němuž došlo v důsledku činností uvedených v odstavci 1.
(3) Za důlní škodu odpovídá organizace, jejíž činností byla
škoda způsobena s výjimkou případů uvedených v § 37 odst. 7.
Odpovědnosti za důlní škodu se organizace zprostí jen prokáže-li,
že škoda byla způsobena okolností, jež nemá původ v činnosti
uvedené v odstavci 1.
§ 37
Náhrada důlních škod
(1) Na vypořádání důlní škody se vztahují obecné předpisy o
náhradě škody, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Organizace, která způsobila ztrátu vody, podstatné
snížení vydatnosti jejího zdroje nebo zhoršení její jakosti, je
povinna zajistit poškozenému náhradní zdroj nebo dodávku
vody,popřípadě nahradit škodu úhradou nákladů spojených s jejím
obstaráním, jestliže je poškozený účelně a hospodárně vynaložil
sám, jinak o náhradě ztráty podzemní vody platí zvláštní předpisy.
20)
(3) Nahrazují se též prokázané náklady účelně vynaložené na
preventivně zajišťovací opatření, která směřují k odvrácení nebo
zmírnění následků hrozících vlivem činností uvedených v § 36. Za
preventivní zajišťovací opatření se nepovažují opatření prováděná
na stavbách a zařízeních podle podmínek stanovených stavebním
povolením nebo zvláštními předpisy pro nově zřizovanou stavbu nebo
zařízení z hlediska možných vlivů činností uvedených v § 36.
(4) V odůvodněných případech, zejména pokud je třeba v
předstihu řešit bezpečnost a plynulost dopravy, přeložku veřejných
dopravních cest, inženýrských sítí, telekomunikačních vedení a
zařízení spojů, náhradní bytovou nebo účelovou výstavbu, je možno
předem poskytnout plnění až do výše předpokládané škody s tím, že
toto plnění se započítává na náhradu škody. Pokud by skutečná výše
škody nedosáhla částky poskytnutého plnění, vzniklý přeplatek se
vrací.
(5) Nelze-li stavbu nebo zařízení uvést do předešlého stavu
proto, že leží v území stavební uzávěry, popřípadě na území, kde
se budou i nadále dlouhodobě projevovat vlivy činností uvedených
v § 36, je organizace povinna provést prozatímní zajištění
objektu; současně se dohodne s vlastníkem objektu, zda se
odškodnění provede v penězích nebo poskytnutím náhradního objektu
a o výši odškodnění. Do náhrady škody se zahrne i movitý majetek,
který se stává v důsledku poskytnutí náhradního objektu
nepoužitelný.
(6) Účastníci se mohou dohodnout i na jiném způsobu náhrady
důlních škod, pokud taková dohoda nebude odporovat ustanovením
tohoto zákona nebo obecným předpisům o náhradě škody.
(7) Organizace neposkytne náhradu za poškození nebo zničení
staveb a zařízení postavených v chráněném ložiskovém území nebo v
dobývacím prostoru bez stavebního povolení, popřípadě bez dodržení
podmínek stanovených ve stavebním povolení z hlediska ochrany
proti možným vlivům činností uvedených v § 36.
------------------------------------------------------------------
20) § 29 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon).
§ 37a
Vytváření finančních rezerv
(1) K zajištění vypořádání důlních škod je organizace povinna
vytvářet rezervu finančních prostředků. Výše rezervy vytvářené na
vrub nákladů musí odpovídat potřebám na vypořádání důlních škod v
časovém průběhu podle jejich vzniku, popřípadě v předstihu před
jejich vznikem (§ 37 odst. 4).Tato rezerva je nákladem na
dosažení, zajištění a udržení příjmů.14b)
(2) Vytváření rezerv podle odstavce 1 a podle § 31 odst. 6
podléhá schválení příslušným obvodním báňským úřadem, který
schvaluje též čerpání z těchto rezerv po dohodě s ministerstvem
životního prostředí České republiky. Obvodní báňský úřad si před
vydáním rozhodnutí o čerpání z těchto rezerv vyžádá vyjádření
dotčené obce. V případě organizací s majetkovou účastí státu
rozhoduje obvodní báňský úřad v dohodě s ministerstvem průmyslu
a obchodu České republiky.
(3) Žádost organizace o čerpání z rezervy podle odstavce 1
musí být doložena výčtem důlních škod, odhadem nákladů na jejich
odstranění a časovým průběhem vynakládání prostředků na odstranění
důlních škod. Náklady na nezbytné znalecké posudky nese
organizace.
ČÁST DESÁTÁ
Společná ustanovení
§ 38
Bezpečnost provozu
Při hornické činnosti 12) jsou organizace a orgány povinny
zajišťovat bezpečnost provozu včetně havarijní prevence a plnění
úkolů báňské záchranné služby, bezodkladně odstraňovat nebezpečné
stavy ohrožující zákonem chráněný obecný zájem, zejména bezpečnost
a ochranu zdraví při práci a učinit včas potřebná preventivní
a zajišťovací opatření. 15)
------------------------------------------------------------------
12) Zákon České národní rady č. 61/1988 Sb.
Zákon Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb.
15) § 6 zákona České národní rady č. 61/1988 Sb.,
§ 6 zákona Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb.
§ 39
Důlně měřická a geologická dokumentace
(1) Při hornické činnosti je organizace povinna vést, včas
doplňovat a uchovávat důlně měřickou a geologickou dokumentaci.
12)
(2) Organizace jsou oprávněny reprodukovat a rozmnožovat
mapy, které potřebují k výkonu hornické činnosti.
(3) Podrobnosti o důlně měřické dokumentaci stanoví Český
báňský úřad obecně závazným právním předpisem. Podrobnosti
o geologické dokumentaci stanoví ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky v dohodě s ministerstvem
životního prostředí České republiky a Českým báňským úřadem obecně
závazným právním předpisem.
------------------------------------------------------------------
12) Zákon České národní rady č. 61/1988 Sb.
Zákon Slovenské národní rady č. 51/1988 Sb.
§ 40
Důlní vody
(1) Důlními vodami jsou všechny podzemní, povrchové a
srážkové vody, které vnikly do hlubinných nebo povrchových důlních
prostorů bez ohledu na to, zda se tak stalo průsakem nebo
gravitací z nadloží, podloží nebo boku nebo prostým vtékáním
srážkové vody, a to až do jejich spojení s jinými stálými
povrchovými nebo podzemními vodami.
(2) Organizace je při hornické činnosti 1) oprávněna
a) bezúplatně užívat důlní vody pro vlastní potřebu,
b) bezúplatně užívat na základě povolení vodohospodářského orgánu
důlní vodu jako náhradní zdroj pro potřebu těch, kteří byli
poškozeni ztrátou vody vyvolanou činností organizace,
c) vypouštět důlní vodu, kterou nepotřebuje pro vlastní činnost,
do povrchových, popřípadě do podzemních vod a odvádět ji,
pokud je to třeba, i přes cizí pozemky způsobem a za podmínek
stanovených vodohospodářským orgánem a orgánem ochrany
veřejného zdraví.
(3) Při použití důlních vod podle odstavce 2 písm. a) a b) je
organizace povinna pečovat o důlní vody a hospodárně je využívat.
Použití důlních vod k jiným účelům upravují zvláštní předpisy. 21)
(4) K vypouštění jiných vod do důlních vod je třeba povolení
vodohospodářského orgánu vydaného po dohodě s obvodním báňským
úřadem.
------------------------------------------------------------------
1) § 2 zákona ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách
a o státní báňské správě.
§ 2 zákona SNR č. 51/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách
a o státní báňské správě.
21) § 7 zákona č. 138/1973 Sb.
§ 41
Vztah ke správnímu řádu
Obecné předpisy o správním řízení se nevztahují na řízení
podle § 3 odst. 3, § 6, 13, 14, 14a, 14b, 14c a § 33 odst. 4.
§ 41a
Působnost stanovená krajskému úřadu podle tohoto zákona je
výkonem přenesené působnosti.
§ 42
zrušen
ČÁST JEDENÁCTÁ
Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 43
Přechodná ustanovení
(1) Ložiska nevyhrazených nerostů, o nichž bylo rozhodnuto, že
jsou vhodná k průmyslovému dobývání podle dosavadních předpisů, se
považují ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona za ložiska
nevyhrazených nerostů, o kterých se rozhodlo, že jsou vhodná pro
potřeby a rozvoj národního hospodářství podle § 7.
(2) Státní organizace, které provádějí vyhledávání a průzkum
výhradních ložisek, jakož i státní organizace, kterým byl stanoven
dobývací prostor, jsou ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
správci těchto výhradních ložisek podle § 9. V ostatních případech
stanoví správce výhradního ložiska příslušný ústřední orgán, a to
nejpozději do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(3) Chráněná území stanovená k zabezpečení ochrany výhradních
ložisek a zvláštních zásahů do zemské kůry podle dosavadních
předpisů jsou ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona chráněnými
ložiskovými územími podle § 16, popřípadě chráněnými územími podle
§ 34.
(4) Dobývací prostory stanovené podle dosavadních předpisů
se posuzují jako dobývací prostory podle tohoto zákona a jako
podklad územně plánovací dokumentace. V případech, kdy nebylo
stanoveno chráněné území, se dobývací prostor stanovený podle
dosavadních předpisů považuje též za chráněné ložiskové území
podle tohoto zákona. Pokud rozsah dosavadního chráněného území
nebo dosavadního dobývacího prostoru nezajišťuje dostatečnou
ochranu ložiska, je správce, popřípadě trvalý uživatel výhradního
ložiska, povinen do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
navrhnout chráněné ložiskové území.
(5) Zajišťování nebo likvidaci starých důlních děl započaté
před nabytím účinnosti tohoto zákona dokončí organizace, která
tyto práce započala, pokud ústřední orgán příslušný podle § 35
nerozhodne jinak.
§ 43a
Přechodná ustanovení k úpravám účinným od nabytí účinnosti
zákona České národní rady č. 541/1991 Sb.
(1) Ložiska nevyhrazených nerostů, o nichž bylo rozhodnuto
příslušnými orgány státní správy, že jsou vhodná pro potřeby a
rozvoj národního hospodářství podle dosavadních předpisů, se
považují nadále za výhradní ložiska podle tohoto zákona.*)
(2) Rozhodnutí příslušných ústředních orgánů státní správy o
stanovení dobývacího prostoru, vydaná podle dosavadních předpisů,
se považují za rozhodnutí vydaná podle tohoto zákona.*) Lhůta
podle § 24 odst. 6 počíná plynout pro tyto dobývací prostory ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona.*)
(3) Výpočty zásob výhradního ložiska schválené podle
dosavadních předpisů před účinností tohoto zákona *) se považují
za výpočty zásob schválené podle tohoto zákona.*)
(4) Povinnost organizací k placení úhrady podle § 32a odst. 1
vzniká pro organizace, kterým byly stanoveny dobývací prostory
před účinností tohoto zákona,*) rokem nabytí účinnosti tohoto
zákona.*)
(5) Úhrada z vydobytých vyhrazených nerostů podle § 32a odst.
2 poprvé vzniká pro organizace za vyhrazené nerosty vydobyté v
roce 1993.
(6) U dolů a lomů, které v době nabytí účinnosti tohoto
zákona *) jsou v provozu, musí organizace vytvořit rezervu na plný
objem zajišťující činnosti podle § 31 odst. 5 do konce životnosti
provozu, nejpozději však do 10 let od nabytí účinnosti tohoto
zákona.*)
------------------------------------------------------------------
*) Rozumí se tím zákona č. 541/1991 Sb.
§ 44
Zrušovací ustanovení
Zrušují se:
1. zákon č. 41/1957 Sb., o využití nerostného bohatství (horní
zákon),
2. § 4 vládního nařízení č. 11/1958 Sb., o organizaci státní
geologické služby, ve znění vládního nařízení č. 82/1967 Sb.,
kterým se Komise pro klasifikaci zásob ložisek nerostných
surovin podřizuje vládě.
§ 45
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1988.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 168/1993 Sb.
1. U dolů a lomů, které v době nabytí účinnosti tohoto zákona
jsou v provozu, musí organizace vytvořit rezervu na plný objem
zajišťující činnosti podle § 31 odst. 6 nejpozději do konce
životnosti dolu, lomu nebo jejich části. Toto ustanovení se
nevztahuje na organizace s vyhlášeným nebo schváleným programem
útlumu.
2. Organizace, které mají hornickou činnost na rok 1993 již
povolenou, jsou povinny předložit příslušnému obvodnímu báňskému
úřadu doplňky k žádosti o povolení hornické činnosti s vyčíslením
výše nákladů na důlní škody a nákladů na sanace pozemků do tří
měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona, a to spolu s návrhem na
výši potřebných finančních rezerv a časového průběhu jejich
vytvoření.
Čl.III zákona č. 315/2001 Sb.
neplatil
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
1. Užívají-li právní předpisy v oblasti horního práva pojem
pracovník, rozumí se tím zaměstnanec podle zvláštního zákona.1)
2. Pokud organizace podle zákona č. 61/1988 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, plní úkoly vyplývající z pracovněprávních
vztahů, plní úkoly zaměstnavatele podle zvláštního zákona.1)
------------------------------------------------------------------
1) Zákoník práce
Čl.IV zákona č. 315/2001 Sb.
PŘECHODNÁ USTANOVENÍ
1. Na výbušniny, výbušné předměty a pomůcky uvedené do oběhu
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona v souladu s dosavadními
právními předpisy se pohlíží jako na výbušniny, výbušné předměty
a pomůcky uvedené na trh podle tohoto zákona.
2. Řízení o uvedení výbušnin, výbušných předmětů a pomůcek do
oběhu zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se
dokončí podle dosavadních právních předpisů.
3. Rozhodnutí o povolení k odběru výbušnin vydaná přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona se považují po dobu, na kterou byla
vydána, za povolení k předání výbušnin vydaná podle tohoto
zákona.
|