Zákony
Zákon o úřednících územních samosprávných celků
Zákon číslo:
Oficiální název: § 1-48 312/2002 Sb. ZÁKON ze dne 13. června 2002 o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů.
Změna: 46/2004 Sb., 234/2006 Sb., 264/2006 Sb.
§ 1-43 ČÁST PRVNÍ ÚŘEDNÍCI ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ
§ 1-3 HLAVA I ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1 Předmět úpravy
§ 2 Vymezení základních pojmů
§ 3 Zařazení k výkonu správní činnosti
§ 4-15 HLAVA II PRACOVNÍ POMĚR ÚŘEDNÍKA
§ 4-5 Díl 1 Předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka a předpoklady pro jmenování vedoucího úřadu
§ 4 Předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka
§ 5 Předpoklady pro jmenování vedoucího úřadu
§ 6-9 Díl 2 Veřejná výzva a výběrové řízení
§ 6 Veřejná výzva
§ 7-9 Výběrové řízení
§ 10-15 Díl 3 Úprava pracovního poměru
§ 10 Doba trvání pracovního poměru
§ 11 Převedení na jinou práci
§ 12 Odvolání z funkce
§ 13 Další odstupné
§ 14 Pracovní pohotovost
§ 15 Odpovědnost územního samosprávného celku za škodu na majetku
§ 16 HLAVA III ZÁKLADNÍ POVINNOSTI ÚŘEDNÍKA
§ 17-34 HLAVA IV VZDĚLÁVÁNÍ ÚŘEDNÍKŮ
§ 19 Vstupní vzdělávání
§ 20 Průběžné vzdělávání
§ 21 Zvláštní odborná způsobilost
§ 22 Zabezpečení zkoušky
§ 23 Zkušební komise
§ 24 Zkouška
§ 25 Osvědčení
§ 26 Řízení o námitkách
§ 27 Vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů
§ 28 Počítání lhůt
§ 29 Akreditace vzdělávacích institucí nebo vzdělávacích programů
§ 30 Akreditace vzdělávací instituce
§ 31 Akreditace vzdělávacího programu
§ 32 Akreditační komise
§ 33-34 Rovnocennost vzdělání
§ 35-37 HLAVA V STÁTNÍ SPRÁVA V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ ÚŘEDNÍKŮ
§ 35 Působnost ministerstva
§ 36 Rozsah spolupráce ministerstva s ostatními ústředními správními úřady
§ 38-43 HLAVA VI USTANOVENÍ SPOLEČNÁ A PŘECHODNÁ
§ 38-42 Díl 1 Ustanovení společná
§ 41 Společná ustanovení o komisích
§ 43 Díl 2 Přechodná ustanovení
§ 44 ČÁST DRUHÁ Změna zákoníku práce
§ 45 ČÁST TŘETÍ Změna obchodního zákoníku
§ 46 ČÁST ČTVRTÁ Změna zákona o hlavním městě Praze
§ 47 ČÁST PÁTÁ Změna zákona, kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky
§ 48 ČÁST ŠESTÁ ÚČINNOST
312/2002 Sb.
ZÁKON
ze dne 13. června 2002
o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ÚŘEDNÍCI ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ
HLAVA I
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon upravuje pracovní poměr úředníků územních
samosprávných celků a jejich vzdělávání.
(2) Na pracovněprávní vztahy úředníků územních samosprávných
celků se vztahuje zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak.
(3) Tento zákon se nevztahuje na zaměstnance územního
samosprávného celku
a) zařazené v jeho organizačních složkách,1)
b) zařazené jen v jeho zvláštních orgánech,2)
c) kteří vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce
nebo kteří výkon takových prací řídí.
------------------------------------------------------------------
1) § 23 a násl. zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
územních samosprávných celků.
2) Například zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých
zákonů (vodní zákon), ve znění zákona č. 76/2002 Sb.
§ 2
Vymezení základních pojmů
(1) Územním samosprávným celkem je obec a kraj a pro účely
tohoto zákona též hlavní město Praha, město, statutární město
a městská část hlavního města Prahy.
(2) Úřadem se pro účely tohoto zákona rozumí obecní úřad,
městský úřad, magistrát statutárního města, magistrát územně
členěného statutárního města, úřad městského obvodu nebo úřad
městské části územně členěného statutárního města, krajský úřad,
Magistrát hlavního města Prahy a úřad městské části hlavního města
Prahy.
(3) Správními činnostmi se pro účely tohoto zákona rozumí
plnění úkolů v samostatné nebo přenesené působnosti územního
samosprávného celku podle zvláštních právních předpisů.
(4) Úředníkem se pro účely tohoto zákona rozumí zaměstnanec
územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních
činností zařazený do obecního úřadu, do městského úřadu, do
magistrátu statutárního města nebo do magistrátu územně členěného
statutárního města, do úřadu městského obvodu nebo úřadu městské
části územně členěného statutárního města, do krajského úřadu, do
Magistrátu hlavního města Prahy nebo do úřadu městské části
hlavního města Prahy.
(5) Vedoucím úředníkem se pro účely tohoto zákona rozumí
úředník, který je vedoucím zaměstnancem.3)
(6) Vedoucím úřadu se pro účely tohoto zákona rozumí vedoucí
úředník, který vykonává funkci tajemníka obecního úřadu, tajemníka
magistrátu statutárního města, tajemníka úřadu městského obvodu
nebo městské části územně členěného statutárního města, ředitele
krajského úřadu, ředitele Magistrátu hlavního města Prahy nebo
tajemníka úřadu městské části hlavního města Prahy.
(7) V obcích, městských obvodech a městských částech, kde
není funkce tajemníka zřízena nebo kde není tajemník ustanoven,
plní úkoly vedoucího úřadu podle tohoto zákona starosta.
------------------------------------------------------------------
3) § 9 odst. 3 zákoníku práce.
§ 3
Zařazení k výkonu správní činnosti
Fyzickou osobu k výkonu správní činnosti zařazuje v souladu
s druhem práce uvedeným v pracovní smlouvě vedoucí úřadu.
HLAVA II
PRACOVNÍ POMĚR ÚŘEDNÍKA
Díl 1
Předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka
a předpoklady pro jmenování vedoucího úřadu
§ 4
Předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka
(1) Úředníkem se může stát fyzická osoba, která je státním
občanem České republiky, popřípadě fyzická osoba, která je cizím
státním občanem a má v České republice trvalý pobyt,4) dosáhla
věku 18 let, je způsobilá k právním úkonům, je bezúhonná, ovládá
jednací jazyk5) a splňuje další předpoklady pro výkon správních
činností stanovené zvláštním právním předpisem.
(2) Za bezúhonnou se pro účely tohoto zákona nepovažuje
fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena
a) pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo
b) pro trestný čin spáchaný z nedbalosti za jednání související
s výkonem veřejné správy, pokud se podle zákona na tuto osobu
nehledí, jakoby nebyla odsouzena.
(3) Pracovní smlouvu k výkonu činnosti úředníka lze uzavřít
jen s fyzickou osobou, která splňuje předpoklady podle odstavce
1; pro jmenování vedoucího úřadu a jmenování vedoucího úředníka se
vyžaduje též splnění dalších předpokladů stanovených zvláštním
zákonem.6)
------------------------------------------------------------------
4) § 65 a násl. zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území
České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č.
140/2001 Sb.
5) Například § 3 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění zákona č. 255/1994 Sb.
6) Zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další
předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech
a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České
republiky a Slovenské republiky, ve znění pozdějších předpisů.
§ 5
Předpoklady pro jmenování vedoucího úřadu
(1) Vedoucím úřadu se může stát fyzická osoba, která splňuje
předpoklady podle § 4 a má nejméně tříletou praxi
a) jako vedoucí zaměstnanec, nebo
b) při výkonu správních činností v pracovním poměru k územnímu
samosprávnému celku nebo při výkonu státní správy v pracovním
nebo služebním poměru ke státu,
c) ve funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku
dlouhodobě uvolněného pro výkon této funkce.
(2) Délka praxe podle odstavce 1 musí být splněna v průběhu
8 let bezprostředně předcházejících jmenování do funkce.
Díl 2
Veřejná výzva a výběrové řízení
§ 6
Veřejná výzva
(1) Uzavření pracovní smlouvy se zájemcem o uzavření pracovní
smlouvy (dále jen "zájemce") musí předcházet veřejná výzva
k přihlášení zájemců (dále jen "veřejná výzva"), nestanoví-li
tento zákon jinak [§ 7 odst. 1 písm. b)]. Věta první neplatí pro
pracovní poměr na dobu určitou.
(2) Veřejná výzva obsahuje
a) název územního samosprávného celku,
b) druh práce a místo výkonu práce,
c) předpoklady podle § 4,
d) jiné požadavky územního samosprávného celku pro vznik
pracovního poměru odpovídající povaze správní činnosti, kterou
má zájemce vykonávat,
e) výčet dokladů, které zájemce připojí k přihlášce (odstavec 4),
f) platovou třídu odpovídající druhu práce,
g) lhůtu pro podání přihlášky,
h) místo a způsob podání přihlášky, a
i) adresu, na kterou se přihláška odesílá.
(3) Zájemce podá k územnímu samosprávnému celku písemnou
přihlášku. Přihláška zájemce musí obsahovat tyto náležitosti:
a) jméno, příjmení a titul zájemce,
b) datum a místo narození zájemce,
c) státní příslušnost zájemce,
d) místo trvalého pobytu zájemce,
e) číslo občanského průkazu nebo číslo dokladu o povolení
k pobytu, jde-li o cizího státního občana,4)
f) datum a podpis zájemce.
(4) K přihlášce se připojí tyto doklady:
a) životopis, ve kterém se uvedou údaje o dosavadních zaměstnáních
a o odborných znalostech a dovednostech týkajících se správních
činností,
b) výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce;
u cizích státních příslušníků též obdobný doklad osvědčující
bezúhonnost vydaný domovským státem; pokud takový doklad
domovský stát nevydává, doloží se bezúhonnost čestným
prohlášením,
c) ověřená kopie dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání.
(5) Veřejná výzva se vyvěsí na úřední desce úřadu nejméně 15
dnů přede dnem určeným pro podání přihlášek zájemců a současně se
zveřejní i způsobem umožňujícím dálkový přístup;7) za splnění této
povinnosti odpovídá vedoucí úřadu.
(6) Nemá-li přihláška náležitosti stanovené v odstavci 3 nebo
nejsou-li k ní připojeny doklady podle odstavce 4, vedoucí úřadu
vyzve zájemce, aby náležitosti nebo doklady v přiměřené lhůtě
doplnil.
(7) Do 15 dnů od uzavření pracovní smlouvy se zájemcem na
základě veřejné výzvy nebo od rozhodnutí, že s žádným ze zájemců
nebude uzavřena pracovní smlouva, vedoucí úřadu pořídí o posouzení
a hodnocení zájemců zprávu, která obsahuje
a) přehled zájemců,
b) seznam zájemců vyřazených, protože nesplňovali předpoklady
a podmínky stanovené ve veřejné výzvě nebo nedoplnili
náležitosti přihlášky nebo požadované doklady v dodatečné
lhůtě,
c) stručný popis způsobu hodnocení zájemců, a
d) označení zájemce, se kterým byla uzavřena pracovní smlouva,
nebo sdělení, že s žádným ze zájemců nebyla uzavřena pracovní
smlouva.
Vedoucí úřadu je povinen umožnit nahlédnout do zprávy všem
zájemcům.
(8) Pracovní smlouvu lze uzavřít pouze se zájemcem, který
splňuje předpoklady a podmínky stanovené ve veřejné výzvě a podal
úplnou přihlášku, předložil občanský průkaz nebo doklad o povolení
k pobytu, jde-li o cizího státního občana,4) a doklady podle
odstavce 4.
------------------------------------------------------------------
4) § 65 a násl. zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území
České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č.
140/2001 Sb.
7) § 3 odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím.
Výběrové řízení
§ 7
(1) Výběrové řízení je podmínkou pro
a) jmenování do funkce vedoucího úřadu a vedoucího úředníka,
b) vznik pracovního poměru úředníka zařazeného
1. v krajském úřadě,
2. v Magistrátu hlavního města Prahy,
3. v obecním úřadě obce s rozšířenou působností,
4. v pověřeném obecním úřadě,
5. v úřadu městského obvodu nebo městské části územně členěného
statutárního města nebo městské části hlavního města Prahy,
kterému je svěřen výkon přenesené působnosti v rozsahu
pověřeného obecního úřadu.
(2) Oznámení o vyhlášení výběrového řízení (dále jen
"oznámení") obsahuje údaje uvedené v § 6 odst. 2. Vyhlašuje-li se
výběrové řízení na funkci, do níž lze jmenovat pouze fyzickou
osobu, která splňuje předpoklad podle § 5, uvedou se v oznámení
i tyto předpoklady. Splnění předpokladů podle § 5 prokazuje
zájemce čestným prohlášením.
(3) Výběrové řízení vyhlašuje vedoucí úřadu oznámením na
úřední desce úřadu územního samosprávného celku nejméně 15 dnů
přede dnem určeným pro přihlášení uchazečů o jmenování do funkce
vedoucího úředníka nebo uchazečů o přijetí do pracovního poměru
úředníka podle odstavce 1 písm. b) (dále jen "uchazeč") a současně
i způsobem umožňujícím dálkový přístup.7) Jde-li o výběrové řízení
na funkci vedoucího úřadu, vyhlašuje oznámení hejtman, primátor
nebo starosta.
(4) Uchazeč podá k územnímu samosprávnému celku písemnou
přihlášku. Přihláška uchazeče musí obsahovat tyto náležitosti:
a) jméno, příjmení a titul uchazeče,
b) datum a místo narození uchazeče,
c) státní příslušnost uchazeče,
d) místo trvalého pobytu uchazeče,
e) číslo občanského průkazu nebo číslo dokladu o povolení
k pobytu, jde-li o cizího státního občana,4)
f) datum a podpis uchazeče.
(5) K přihlášce se připojí doklady podle § 6 odst. 4.
(6) Nemá-li přihláška náležitosti stanovené v odstavci 4 nebo
nejsou-li k ní připojeny doklady podle § 6 odst. 4, vedoucí úřadu
vyzve uchazeče, aby náležitosti nebo doklady v přiměřené lhůtě
doplnil.
(7) Po uplynutí lhůty podle odstavce 3, případně podle
odstavce 6 předá osoba uvedená v odstavci 3 přihlášky výběrové
komisi.
------------------------------------------------------------------
4) § 65 a násl. zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území
České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č.
140/2001 Sb.
7) § 3 odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím.
§ 8
(1) Uchazeče posuzuje výběrová komise. Výběrová komise má
nejméně 3 členy.
(2) Předsedu a ostatní členy výběrové komise jmenuje
a odvolává osoba uvedená v § 7 odst. 3. Alespoň jedna třetina
členů komise jsou úředníci územního samosprávného celku, který
výběrové řízení vyhlásil.
(3) Jednání výběrové komise je neveřejné. Výběrová komise
jedná, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů,
a rozhodnutí přijímá nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů
výběrové komise.
§ 9
(1) Výběrová komise posoudí, zda uchazeč předložil úplnou
přihlášku a doklady podle § 6 odst. 4 a splňuje předpoklady podle
§ 4, popřípadě § 5, jde-li o uchazeče o jmenování vedoucího
úředníka. Je-li to nutné k posouzení, zda uchazeči splňují
požadavky stanovené v oznámení, výběrová komise pozve k jednání
uchazeče, kteří předložili úplné přihlášky, včetně dokladů podle
§ 6 odst. 4 a splňují předpoklady podle § 4, popřípadě § 5,
jde-li o uchazeče o jmenování vedoucího úředníka.
(2) Výběrová komise pořídí o posouzení uchazečů písemnou
zprávu, která obsahuje
a) údaje o složení výběrové komise,
b) seznam uchazečů,
c) seznam uchazečů, kteří předložili úplné přihlášky, včetně
dokladů podle § 6 odst. 4, splňují předpoklady podle § 4 nebo
podle § 5 a splňují požadavky stanovené v oznámení.
(3) Zprávu podle odstavce 2 podepisují všichni přítomní
členové výběrové komise a její předseda tuto zprávu předá se
spisovým materiálem vztahujícím se k výběrovému řízení osobě
uvedené v § 7 odst. 3.
(4) Do funkce vedoucího úřadu nebo vedoucího úředníka může
být jmenován jen uchazeč uvedený v seznamu podle odstavce 2 písm.
c). Pracovní smlouva může být uzavřena jen s uchazečem uvedeným
v seznamu podle odstavce 2 písm. c).
(5) Ke zprávě podle odstavce 2 připojí vedoucí úřadu záznam
o uzavření pracovní smlouvy nebo o jmenování podle odstavce 4.
Osoba uvedená v § 7 odst. 3 musí na požádání umožnit uchazeči do
zprávy nahlédnout.
(6) Uchazeč nese náklady, které mu účastí ve výběrovém řízení
vznikly.
Díl 3
Úprava pracovního poměru
§ 10
Doba trvání pracovního poměru
(1) Pracovní poměr s úředníkem se uzavírá na dobu neurčitou.
Je-li však pro to důvod spočívající v potřebě zajistit časově
omezenou správní činnost nebo nahradit dočasně nepřítomného
úředníka, zejména v případě jeho mateřské nebo rodičovské
dovolené, pracovní neschopnosti, u níž lze na základě lékařského
posudku předpokládat, že bude delší než 3 měsíce, výkonu civilní
nebo vojenské služby nebo výkonu veřejné funkce, lze uzavřít
pracovní poměr na dobu určitou.
(2) V pracovní smlouvě na dobu určitou uvede územní
samosprávný celek důvod, pro který nebyl sjednán pracovní poměr na
dobu neurčitou. Není-li v pracovní smlouvě nebo ve jmenování do
funkce uveden důvod podle věty první nebo není-li tento důvod
v souladu s odstavcem 1, jde o pracovní poměr na dobu neurčitou.
§ 11
Převedení na jinou práci
(1) Je-li proti úředníkovi vedeno trestní stíhání pro
podezření z trestného činu, který, byl-li by pro něj úředník
pravomocně odsouzen, by byl v rozporu s předpokladem bezúhonnosti
stanoveným tímto zákonem (§ 4 odst. 3), územní samosprávný celek
takového úředníka převede na jinou práci, která není správní
činností, a to na dobu do pravomocného skončení trestního řízení.
Nemůže-li úředník, který je převeden podle věty první, konat
práci, protože mu ji územní samosprávný celek nepřiděluje,
přísluší mu náhrada platu ve výši 60 % průměrného výdělku po dobu,
po kterou mu územní samosprávný celek nepřiděluje práci, nejvýše
však po dobu 12 měsíců.
(2) Neprokázal-li úředník zvláštní odbornou způsobilost ve
lhůtě podle § 21 odst. 2, převede jej územní samosprávný celek na
jinou činnost, pro kterou úředník předpoklady splňuje.
§ 12
Odvolání z funkce
(1) Vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu lze z funkce
odvolat, jen
a) pozbyl-li některý z předpokladů podle § 4,
b) porušil-li závažným způsobem některou ze svých zákonem
stanovených povinností nebo dopustil-li se nejméně dvou méně
závažných porušení zákonem stanovených povinností v době
posledních 6 měsíců, nebo
c) neukončil-li vzdělávání vedoucích úředníků ve lhůtě podle § 27
odst. 1.
(2) Odvolání z funkce je písemné, doručuje se vedoucímu
úředníkovi nebo vedoucímu úřadu a musí obsahovat důvody podle
odstavce 1, jinak je neplatné.
§ 13
Další odstupné
(1) Úředníkovi, s nímž územní samosprávný celek rozváže
pracovní poměr výpovědí z důvodů uvedených v § 46 odst. 1 písm. a)
až c) zákoníku práce nebo dohodou z týchž důvodů, vedle odstupného
podle § 60a až 60c zákoníku práce náleží další odstupné ve výši
a za podmínek stanovených v odstavcích 2 až 4.
(2) Další odstupné náleží úředníkovi, který ke dni rozvázání
pracovního poměru dovršil stanovený počet let trvání pracovního
poměru. Výše dalšího odstupného činí
a) dvojnásobek průměrného měsíčního výdělku u úředníka, který ke
dni rozvázání pracovního poměru dovršil nejméně 10 let
pracovního poměru podle odstavce 3,
b) trojnásobek průměrného měsíčního výdělku u úředníka, který ke
dni rozvázání pracovního poměru dovršil nejméně 15 let
pracovního poměru podle odstavce 3,
c) čtyřnásobek průměrného měsíčního výdělku u úředníka, který ke
dni rozvázání pracovního poměru dovršil nejméně 20 let
pracovního poměru podle odstavce 3.
(3) Pro účely uvedené v odstavci 2 se
a) započítává pouze doba trvání pracovního poměru úředníka po 24.
listopadu 1990 u územního samosprávného celku, který rozváže
s úředníkem pracovní poměr způsobem stanoveným v odstavci 1,
u jiného územního samosprávného celku nebo u správního úřadu,
a to za podmínky, že v tomto pracovním poměru byly v převážném
rozsahu vykonávány správní činnosti (§ 2 odst. 3),
b) nezapočítává doba pracovního poměru, který je vedlejším
pracovním poměrem (§ 70 zákoníku práce).
(4) Pro poskytování dalšího odstupného platí obdobně § 60a
odst. 2 a 3, § 60b a 60c zákoníku práce.
§ 14
Pracovní pohotovost
Je-li vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav nebo stav
ohrožení státu podle zvláštního právního předpisu,8) územní
samosprávný celek může úředníkovi nařídit pracovní pohotovost na
pracovišti nebo na jiném místě. Pracovní pohotovost v takovém
případě lze nařídit, jestliže je dán předpoklad výkonu práce
přesčas, a jen na dobu nezbytně nutnou nepřesahující 400 hodin
v kalendářním roce.
------------------------------------------------------------------
8) § 2 písm. c) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení
a o změně některých zákonů (krizový zákon).
§ 15
Odpovědnost územního samosprávného
celku za škodu na majetku
Územní samosprávný celek odpovídá za škodu na majetku
způsobenou úředníkovi též, bylo-li prokázáno, že tato škoda byla
způsobena úředníkovi na jeho majetku pro plnění jeho pracovních
úkolů.
HLAVA III
ZÁKLADNÍ POVINNOSTI ÚŘEDNÍKA
§ 16
(1) Úředník je povinen
a) dodržovat ústavní pořádek České republiky,9)
b) dodržovat právní předpisy vztahující se k práci jím vykonávané;
dodržovat ostatní předpisy vztahující se k práci jím
vykonávané, pokud s nimi byl řádně seznámen,
c) hájit při výkonu správních činností veřejný zájem,
d) plnit pokyny vedoucích úředníků, nejsou-li v rozporu s právními
předpisy; má-li úředník za to, že vydaný pokyn je v rozporu
s právními předpisy, je povinen to bezodkladně oznámit osobě,
která mu pokyn vydala, a to písemně, nebo, hrozí-li nebezpečí
z prodlení, ústně; poté je úředník povinen splnit daný pokyn
pouze tehdy, dostane-li od vedoucího úřadu písemný příkaz tak
učinit; úředník nesmí vykonat pokyn ani příkaz, pokud by se tím
dopustil trestného činu, přestupku, popřípadě jiného správního
deliktu, a tuto skutečnost je povinen bez zbytečného prodlení
písemně oznámit vedoucímu úřadu,
e) prohlubovat si kvalifikaci v rozsahu stanoveném tímto zákonem,
f) jednat a rozhodovat nestranně bez ohledu na své přesvědčení
a zdržet se při výkonu práce všeho, co by mohlo ohrozit důvěru
v nestrannost rozhodování,
g) zdržet se jednání, jež by závažným způsobem narušilo
důvěryhodnost územního samosprávného celku,
h) zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného
zájmu se zájmy osobními, zejména nezneužívat informací nabytých
v souvislosti s výkonem zaměstnání ve prospěch vlastní nebo
někoho jiného,
i) v souvislosti s výkonem zaměstnání nepřijímat dary nebo jiné
výhody, s výjimkou darů nebo výhod poskytovaných územním
samosprávným celkem, u něhož je zaměstnán, nebo na základě
právních předpisů a kolektivních smluv,
j) v rozsahu stanoveném zvláštními právními předpisy zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděl při výkonu
zaměstnání a v souvislosti s ním; to neplatí, pokud byl
povinnosti mlčenlivosti zproštěn; povinnosti zachovávat
mlčenlivost může úředníka zprostit vedoucí úřadu, jím pověřený
vedoucí úředník nebo příslušný správní úřad podle zvláštních
právních předpisů, nestanoví-li zvláštní právní předpis
jinak,10)
k) poskytovat informace o činnosti územního samosprávného celku
podle zvláštních právních předpisů11) v rozsahu, v jakém to
vyplývá z jeho pracovního zařazení,
l) při ústním nebo písemném jednání s fyzickými nebo právnickými
osobami sdělit své jméno, příjmení, úřad, ve kterém je zařazen
k výkonu práce, zařazení v útvaru úřadu; územní samosprávný
celek v organizačním řádu může stanovit, pro které funkce
a činnosti lze nahradit toto označení uvedením identifikačního
čísla úředníka,
m) oznámit územnímu samosprávnému celku, že nastaly skutečnosti,
které odůvodňují převedení na jinou práci (§ 11) nebo odvolání
z funkce (§ 12).
(2) Úředník je dále povinen
a) pracovat svědomitě a řádně podle svých sil, znalostí
a schopností,
b) plně využívat pracovní doby a pracovních prostředků
k vykonávání svěřených prací, plnit kvalitně, hospodárně a včas
pracovní úkoly,
c) řádně hospodařit s prostředky svěřenými mu územním samosprávným
celkem a střežit a ochraňovat jeho majetek před poškozením,
ztrátou, zničením a zneužitím a nejednat v rozporu
s oprávněnými zájmy územního samosprávného celku,
d) zachovávat pravidla slušnosti při úředním jednání a vůči
ostatním zaměstnancům působícím ve veřejné správě.
(3) Úředník nesmí být členem řídícího, dozorčího nebo
kontrolního orgánu právnické osoby, jejímž předmětem činnosti je
podnikání. To neplatí, pokud do takového orgánu byl vyslán územním
samosprávným celkem, jehož je zaměstnancem. Úředníkovi, který byl
do takového orgánu vyslán tímto územně samosprávným celkem,
nenáleží odměna za výkon funkce podle věty první. Tato odměna
nesmí být poskytnuta ani po skončení pracovního poměru.
(4) Úředník může vykonávat jinou výdělečnou činnost jen
s předchozím písemným souhlasem územního samosprávného celku,
u něhož je zaměstnán.
(5) Omezení stanovené v předchozím odstavci se nevztahuje na
činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární nebo
uměleckou, na činnost znalce nebo tlumočníka vykonávanou podle
zvláštního právního předpisu12) pro soud nebo správní úřad, na
činnost v poradních orgánech vlády a na správu vlastního majetku.
(6) Ustanovení § 73 zákoníku práce se nepoužije.
------------------------------------------------------------------
9) Čl. 112 odst. 1 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České
republiky.
10) Například § 46 zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných
skutečností a o změně některých zákonů, ve znění zákona č.
363/2000 Sb.
11) Například zákon č. 106/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
12) Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
HLAVA IV
VZDĚLÁVÁNÍ ÚŘEDNÍKŮ
§ 17
(1) Prohlubování kvalifikace podle tohoto zákona může
poskytovat jen
a) právnická nebo fyzická osoba oprávněná ke vzdělávací činnosti
podle zvláštního předpisu, jíž byla udělena akreditace podle
§ 30,
b) příspěvková organizace zřízená Ministerstvem vnitra (dále jen
"ministerstvo"),
c) územní samosprávný celek, jemuž byla udělena akreditace podle
§ 30,
(dále jen "vzdělávací instituce").
(2) Vzdělávací instituce poskytuje vzdělávání v souladu se
vzdělávacím programem akreditovaným podle § 31 pro příslušný druh
prohlubování kvalifikace (§ 18 odst. 1 a 2).
(3) Územní samosprávný celek zajišťuje prohlubování
kvalifikace úředníka prostřednictvím vzdělávacích institucí
akreditovaných pro příslušný vzdělávací program.
(4) Územní samosprávný celek je povinen úředníkovi zajistit
prohlubování kvalifikace podle tohoto zákona; postupuje při tom
podle plánu vzdělávání podle odstavce 5.
(5) Plán vzdělávání obsahuje časový rozvrh prohlubování
kvalifikace úředníka v rozsahu nejvýše 18 pracovních dnů po dobu
následujících 3 let. Územní samosprávný celek je povinen
vypracovat plán vzdělávání do 1 roku od vzniku pracovního poměru
úředníka, nejméně jedenkrát za 3 roky plnění tohoto plánu hodnotit
a podle výsledků hodnocení provést jeho aktualizaci.
§ 18
(1) Úředník je povinen prohlubovat si kvalifikaci účastí na
a) vstupním vzdělávání,
b) průběžném vzdělávání, a
c) přípravě a ověření zvláštní odborné způsobilosti,
nestanoví-li tento zákon jinak.
(2) Vedoucí úředník a vedoucí úřadu jsou povinni prohlubovat
si kvalifikaci též účastí na vzdělávání vedoucích úředníků
(§ 27), nestanoví-li tento zákon jinak.
(3) K opakování zkoušky zvláštní odborné způsobilosti (dále
jen "zkouška") poskytne územní samosprávný celek úředníkovi
pracovní volno bez náhrady platu.
(4) Náklady prohlubování kvalifikace podle tohoto zákona nese
územní samosprávný celek; náklady spojené s opakováním zkoušky
nese úředník, s výjimkou jejího opakování podle § 26 odst. 1.
§ 19
Vstupní vzdělávání
(1) Vstupní vzdělávání zahrnuje
a) znalosti základů veřejné správy, zvláště obecných zásad
organizace a činnosti veřejné správy a územního samosprávného
celku, základy veřejného práva, veřejných financí, evropského
správního práva, práv a povinností a pravidel etiky úředníka,
b) základní dovednosti a návyky potřebné pro výkon správních
činností,
c) znalosti základů užívání informačních technologií,
d) základní komunikační, organizační a další dovednosti vztahující
se k jeho pracovnímu zařazení.
(2) Úředník je povinen ukončit vstupní vzdělávání nejdéle do
3 měsíců ode dne vzniku pracovního poměru.
(3) Ukončení vstupního vzdělávání se prokazuje osvědčením
vydaným vzdělávací institucí, která vstupní vzdělávání pořádala.
(4) Povinnost absolvovat vstupní vzdělávání se nevztahuje na
úředníka, který má zvláštní odbornou způsobilost.
§ 20
Průběžné vzdělávání
(1) Průběžné vzdělávání zahrnuje prohlubující, aktualizační
a specializační vzdělávání úředníků zaměřené na výkon správních
činností v územním samosprávném celku, včetně získávání
a prohlubování jazykových znalostí.
(2) Průběžné vzdělávání se uskutečňuje formou kurzů.
(3) O účasti úředníka na jednotlivých kurzech rozhoduje
vedoucí úřadu na základě potřeb územního samosprávného celku
a s přihlédnutím k plánu vzdělávání úředníka; úředník je povinen
se kurzu zúčastnit.
(4) Účast na kurzu, jež je součástí průběžného vzdělávání, se
prokazuje osvědčením vydaným vzdělávací institucí, která kurz
pořádala.
§ 21
Zvláštní odborná způsobilost
(1) Správní činnosti stanovené prováděcím právním předpisem
zajišťuje územní samosprávný celek prostřednictvím úředníků, kteří
prokázali zvláštní odbornou způsobilost. Výjimečně tyto činnosti
může vykonávat i úředník, který nemá zvláštní odbornou
způsobilost,
a) nejdéle však po dobu 18 měsíců od vzniku pracovního poměru
úředníka k územnímu samosprávnému celku nebo ode dne, kdy začal
vykonávat činnost, pro jejíž výkon je prokázání zvláštní
odborné způsobilosti předpokladem, nebo
b) splňuje-li podmínky stanovené v § 34 odst. 1 nebo v § 43 odst.
10.
(2) Zvláštní odborná způsobilost se ověřuje zkouškou
a prokazuje osvědčením. Úředník je povinen prokázat zvláštní
odbornou způsobilost k výkonu správních činností stanovených
prováděcím právním předpisem do 18 měsíců od vzniku pracovního
poměru k územnímu samosprávnému celku nebo ode dne, kdy začal
vykonávat činnost, pro jejíž výkon je prokázání zvláštní odborné
způsobilosti předpokladem.
(3) Zvláštní odborná způsobilost zahrnuje souhrn znalostí
a dovedností nezbytných pro výkon činností stanovených prováděcím
právním předpisem. Zvláštní odborná způsobilost má obecnou
a zvláštní část. Obecná část zahrnuje znalost základů veřejné
správy, zvláště obecných principů organizace a činnosti veřejné
správy, znalost zákona o obcích, zákona o krajích, zákona
o hlavním městě Praze a zákona o správním řízení, a schopnost
aplikace těchto znalostí. Zvláštní část zahrnuje znalosti nezbytné
k výkonu správních činností stanovených prováděcím právním
předpisem, zvláště znalost působnosti orgánů územní samosprávy
a územních správních úřadů vztahující se k těmto činnostem,
a schopnost jejich aplikace.
(4) Jestliže úředník vykonává 2 nebo více správních činností
stanovených prováděcím právním předpisem
a) v obci, kde nejsou zřízeny alespoň 2 odbory obecního úřadu nebo
kde není zřízen pověřený obecní úřad, je povinen prokázat
zvláštní odbornou způsobilost jen pro 1 správní činnost, kterou
určí vedoucí úřadu,
b) v jiných případech než uvedených v písmenu a), je povinen
prokázat zvláštní odbornou způsobilost pro každou jím
vykonávanou správní činnost; u druhého a u dalších ověření se
zkouška vykoná jen ze zvláštní části.
(5) Územní samosprávný celek je povinen přihlásit úředníka,
který vykonává správní činnosti stanovené prováděcím právním
předpisem, k vykonání zkoušky do 6 měsíců od vzniku pracovního
poměru úředníka k územnímu samosprávnému celku nebo do 3 měsíců
ode dne, kdy úředník začal vykonávat správní činnost, pro jejíž
výkon je prokázání zvláštní odborné způsobilosti předpokladem.
Prováděcí právní předpis upraví způsob přihlašování ke zkoušce,
náležitosti přihlášky, způsob a průběh zkoušky a náležitosti
osvědčení.
(6) Vedoucí úředník, který řídí úředníky vykonávající správní
činnosti stanovené prováděcím právním předpisem, prokazuje
zvláštní odbornou způsobilost z obecné části a ze zvláštní části
alespoň pro jednu ze správních činností stanovených prováděcím
právním předpisem, vykonávaných jím řízenými úředníky, určenou
vedoucím úřadu.
(7) Vedoucí úřadu je povinen prokázat zvláštní odbornou
způsobilost jen z obecné části.
§ 22
Zabezpečení zkoušky
(1) Provádění zkoušek a vydávání osvědčení o zvláštní odborné
způsobilosti zabezpečuje ministerstvo ve spolupráci s příslušnými
ministerstvy a s ostatními ústředními správními úřady.
(2) Ministerstvo do 30 dnů ode dne doručení přihlášky
úředníkovi písemně sdělí den, místo a čas konání zkoušky, soubor
zkušebních otázek a seznam odborné literatury.
§ 23
Zkušební komise
(1) Pro ověřování zvláštní odborné způsobilosti vytváří
ministerstvo zkušební komise. Zkušební komise mají 3 členy a jsou
složené z odborníků na obecnou část a z odborníků na zvláštní
část. Předsedu a ostatní členy zkušební komise jmenuje
ministerstvo.
(2) Činnost zkušební komise řídí její předseda. Zkušební
komise rozhoduje většinou hlasů svých členů.
(3) Při zkoušce je zkušební komise vázána stanovenými soubory
zkušebních otázek.
(4) Zkušební komise může vyloučit ze zkoušky uchazeče, který
v průběhu zkoušky použije nedovolené pomůcky nebo průběh zkoušky
jinak vážně narušuje.
§ 24
Zkouška
(1) Zkouška se člení na 2 samostatně vykonávané a hodnocené
části, písemnou a ústní zkoušku. Při písemné zkoušce i při ústní
zkoušce se ověřují znalosti z obecné části a ze zvláštní části
samostatně.
(2) Úředník koná nejdříve písemnou zkoušku. Úspěšné složení
písemné zkoušky je předpokladem pro konání ústní zkoušky.
(3) V případě dalšího ověření zvláštní odborné způsobilosti
koná úředník písemnou a ústní zkoušku pouze ze zvláštní části.
(4) Zkušební komise vypracuje o průběhu a výsledku zkoušky
protokol. Zkouška a vyhlášení jejích výsledků jsou veřejné.
Ministerstvo oznámí úředníkovi výsledek písemné zkoušky a ústní
zkoušky v den jejich konání.
(5) Jestliže úředník nevyhověl při písemné nebo ústní
zkoušce, může ji dvakrát opakovat. Opakovaná zkouška se vykoná
nejdříve po 30, nejpozději však do 90 dnů ode dne zkoušky, v níž
uchazeč nevyhověl.
§ 25
Osvědčení
(1) Je-li při ústní zkoušce úředník hodnocen klasifikačním
stupněm "vyhověl" v obecné části i ve zvláštní části, do 15 dnů
ode dne konání ústní zkoušky obdrží od ministerstva osvědčení.
(2) Ministerstvo vede evidenci o osvědčeních zvláštní odborné
způsobilosti, které vydalo.
(3) Vzdělávací instituce vede evidenci o osvědčeních
o ukončení kurzů vstupního vzdělávání, vzdělávání vedoucích
úředníků a průběžného vzdělávání, které pořádala.
§ 26
Řízení o námitkách
(1) Je-li úředník při písemné nebo ústní zkoušce hodnocen
klasifikačním stupněm "nevyhověl", má právo podat do 15 dnů ode
dne oznámení této skutečnosti námitky proti postupu zkušební
komise; námitky se podávají zkušební komisi. Zkušební komise
námitkám vyhoví nebo je předá k rozhodnutí ministerstvu.
Ministerstvo o námitkách rozhodne ve lhůtě 30 dnů od jejich
doručení, a to tak, že potvrdí hodnocení zkušební komise nebo,
bylo-li hodnocení zkušební komise vydáno v rozporu se zákonem nebo
jiným právním předpisem, změní jej nebo zruší a pozve úředníka
k opakovanému složení zkoušky.
(2) Pokud i při opakovaném složení zkoušky byl úředník
hodnocen klasifikačním stupněm "nevyhověl", vydá mu o tom
ministerstvo na návrh zkušební komise rozhodnutí.
(3) Úředník má právo nahlédnout do všech materiálů týkajících
se jeho osoby, které mají význam pro rozhodnutí o zkoušce.
(4) Na řízení o námitkách se nevztahují obecné předpisy
o správním řízení.13)
------------------------------------------------------------------
13) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve
znění pozdějších předpisů.
§ 27
Vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů
(1) Řízení úředníků zajišťuje územní samosprávný celek
prostřednictvím vedoucích úředníků, kteří ukončili vzdělávání
vedoucích úředníků. Výjimečně řízení těchto úředníků může
vykonávat i vedoucí úředník, který neukončil vzdělávání vedoucích
úředníků, nejdéle však po dobu 2 let ode dne, kdy začal vykonávat
funkci vedoucího úředníka, nebo nestanoví-li tento zákon jinak
(§ 43 odst. 10). Účast na vzdělávání vedoucích úředníků se
prokazuje osvědčením vydaným vzdělávací institucí, která kurz
pořádala. Vedoucí úředník je povinen ukončit vzdělávání vedoucích
úředníků do 2 let ode dne, kdy začal vykonávat funkci vedoucího
úředníka.
(2) Vzdělávání vedoucích úředníků zahrnuje obecnou část
a zvláštní část. Obecná část zahrnuje znalosti a dovednosti
v oblasti řízení úředníků. Zvláštní část zahrnuje přehled
o činnostech stanovených prováděcím právním předpisem vykonávaných
podřízenými úředníky.
(3) Úředník, který se účastnil vzdělávání vedoucích úředníků
podle tohoto zákona a jehož náklady hradil územní samosprávný
celek, je povinen setrvat po ukončení tohoto vzdělávání
v pracovním poměru k tomuto územnímu samosprávnému celku po dobu
3 let. Pokud takový úředník rozváže s územním samosprávným celkem
pracovní poměr dříve než po uplynutí 3 let od ukončení vzdělávání
vedoucích úředníků, je povinen uhradit územnímu samosprávnému
celku náklady s tímto vzděláváním spojené. Splní-li úředník svou
povinnost setrvat v pracovním poměru u územního samosprávného
celku pouze zčásti, povinnost uhradit náklady se poměrně sníží.
Ustanovení § 143 odst. 7 a 8 zákoníku práce platí přiměřeně i pro
povinnost úředníka k úhradě nákladů podle tohoto odstavce.
(4) Ustanovení odstavců 1 až 3 se vztahují obdobně na
vzdělávání vedoucích úřadů.
§ 28
Počítání lhůt
(1) Do lhůt uvedených v § 21 odst. 1, 2 a 5 a v § 27 odst.
1 a 3 se nezapočítávají doby mateřské dovolené, rodičovské
dovolené, pracovní neschopnosti, vojenské základní (náhradní)
služby, civilní služby ani doba uvolnění pro výkon veřejné funkce.
Nezapočítává se též nepřítomnost v práci pro výkon nepodmíněného
trestu odnětí svobody a vazby, došlo-li k pravomocnému odsouzení,
nejde-li o trestný čin, který je v rozporu s předpokladem
bezúhonnosti podle § 4 odst. 2.
(2) Ukončení pracovního poměru a jeho opětovné uzavření nemá
za následek nový běh lhůt uvedených v odstavci 1.
§ 29
Akreditace vzdělávacích institucí
nebo vzdělávacích programů
(1) Ministerstvo akredituje pro účely tohoto zákona
vzdělávací instituce nebo vzdělávací programy na základě žádosti
fyzické nebo právnické osoby (dále jen "žadatel") a za podmínek
stanovených tímto zákonem.
(2) Akreditace vzdělávací instituce nebo akreditace
vzdělávacího programu se uděluje na dobu 3 let. Před uplynutím
lhůty podle věty první může držitel akreditace vzdělávací
instituce nebo akreditace vzdělávacího programu požádat o její
obnovení.
(3) Akreditace vzdělávací instituce nebo akreditace
vzdělávacího programu je nepřevoditelná a nepřechází na právní
nástupce.
(4) Zjistí-li ministerstvo při kontrole nedostatky při
uskutečňování vzdělávacího programu, vyzve vzdělávací instituci,
aby v přiměřené lhůtě zjednala nápravu. Nezjedná-li tato
vzdělávací instituce ve stanovené lhůtě nápravu, ministerstvo jí
akreditaci vzdělávací instituce nebo akreditaci vzdělávacího
programu odejme. Ministerstvo akreditaci vzdělávací instituce nebo
akreditaci vzdělávacího programu odejme i v případě, že na straně
vzdělávací instituce nastaly takové okolnosti, které by
odůvodňovaly zamítnutí žádosti o akreditaci vzdělávací instituce
nebo akreditaci vzdělávacího programu.
(5) V případě, že ministerstvo odejme akreditaci vzdělávací
instituce nebo akreditaci vzdělávacího programu, je povinností
vzdělávací instituce, které byla akreditace vzdělávací instituce
nebo akreditace vzdělávacího programu odňata, zajistit úředníkům
možnost pokračovat v účasti na stejném nebo obdobném vzdělávacím
programu v téže nebo jiné vzdělávací instituci. Pro splnění této
povinnosti stanoví ministerstvo přiměřenou lhůtu.
(6) Ministerstvo uloží pokutu až do výše 200 000 Kč fyzické
nebo právnické osobě, která ve stanovené lhůtě nesplnila povinnost
podle odstavce 5. Řízení o uložení pokuty lze zahájit jen do 1
roku od marného uplynutí lhůty podle odstavce 5. Výnos pokut
ukládaných podle odstavce 5 je příjmem státního rozpočtu. Při
vybírání a vymáhání pokut se postupuje podle zvláštních
předpisů.14)
------------------------------------------------------------------
14) Zákon č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
§ 30
Akreditace vzdělávací instituce
(1) Součástí žádosti o akreditaci vzdělávací instituce je
i žádost o akreditaci alespoň 1 vzdělávacího programu (§ 31 odst.
1 a 2).
(2) Žádost o akreditaci vzdělávací instituce obsahuje jméno,
příjmení, místo podnikání a identifikační číslo žadatele, je-li
žadatel fyzickou osobou, nebo název, sídlo, statutární orgán
a identifikační číslo žadatele, je-li žadatel právnickou osobou.
(3) K žádosti o akreditaci vzdělávací instituce se připojí
a) oprávnění ke vzdělávací činnosti dle zvláštního právního
předpisu;15) oprávnění není třeba prokazovat, pokud je žadatel
o akreditaci vzdělávací instituce územním samosprávným celkem,
b) přehled o personálním, technickém a materiálním vybavení
žadatele o akreditaci vzdělávací instituce v oblasti vzdělávání
podle tohoto zákona,
c) přehled dosavadní činnosti žadatele o akreditaci vzdělávací
instituce v oblasti vzdělávání,
d) vzdělávací program, o jehož akreditaci se současně žádá.
(4) Skutečnosti uvedené v odstavcích 2 a 3 jsou důvěrné
a ministerstvo je může použít pouze pro účely vyhodnocení žádosti
o akreditaci vzdělávací instituce, pro kterou byly doloženy.
(5) Ministerstvo udělí akreditaci vzdělávací instituce
fyzické nebo právnické osobě, jestliže jsou splněny podmínky
stanovené v odstavcích 2 a 3.
(6) Ministerstvo akreditaci vzdělávací instituce neudělí,
jestliže fyzická nebo právnická osoba
a) k žádosti nepřipojila doklady podle odstavce 3,
b) v žádosti uvedla nesprávné nebo neúplné údaje a ve lhůtě
stanovené ministerstvem ji nedoplnila,
c) nesplňuje podmínky podle odstavce 3,
d) vzdělávací program nesplňuje požadavky podle § 31 odst. 3.
------------------------------------------------------------------
15) Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních
škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění
dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších
předpisů.
Živnostenský zákon.
Obchodní zákoník.
§ 31
Akreditace vzdělávacího programu
(1) Žádost o akreditaci vzdělávacího programu obsahuje jméno,
příjmení, místo podnikání a identifikační číslo žadatele, je-li
žadatel fyzickou osobou, nebo název, sídlo, statutární orgán
a identifikační číslo žadatele, je-li žadatel právnickou osobou.
(2) K žádosti o akreditaci vzdělávacího programu se připojí
a) ověřená kopie akreditace vzdělávací instituce, která bude
vzdělávací program zabezpečovat, nebo žádost fyzické nebo
právnické osoby o akreditaci vzdělávací instituce,
b) vzdělávací program,
c) nejméně 2 odborné posudky vzdělávacího programu.
(3) Vzdělávací program obsahuje
a) název, typ, formu a cíle; typ vzdělávacího programu vyjadřuje
druh prohlubování kvalifikace (§ 18 odst. 1 a 2); forma
vzdělávacího programu vyjadřuje, zda jde o vzdělávání
prezenční, distanční nebo o jejich kombinaci,
b) členění na vzdělávací předměty a jejich charakteristiku,
c) vzdělávací plán; vzdělávací plán stanoví časovou a obsahovou
posloupnost vzdělávacích předmětů a dobu vzdělávání,
d) seznam odborných lektorů pro vzdělávací program.
(4) Skutečnosti uvedené v odstavcích 2 a 3 jsou důvěrné
a ministerstvo je může použít pouze pro účely vyhodnocení žádosti
o akreditaci vzdělávací instituce, pro kterou byly doloženy.
(5) Ministerstvo udělí fyzické nebo právnické osobě
akreditaci vzdělávacího programu, jestliže vzdělávací program
splňuje podmínky uvedené v odstavci 3.
(6) Ministerstvo akreditaci neudělí, jestliže fyzická nebo
právnická osoba
a) k žádosti nepřipojila doklady podle odstavce 2,
b) v žádosti uvedla nesprávné nebo neúplné údaje a ve lhůtě
stanovené ministerstvem ji nedoplnila,
c) vzdělávací program nesplňuje požadavky podle odstavce 3.
§ 32
Akreditační komise
(1) Ministerstvo zřizuje akreditační komise jako své poradní
orgány pro udělování akreditací podle § 29 až 31.
(2) Akreditační komise je složena z odborníků v oblasti
veřejné správy a ze zástupců krajů a obcí. Členy akreditační
komise jmenuje a odvolává ministerstvo.
(3) Akreditační komise posoudí, zda jsou splněny podmínky pro
udělení akreditace, a zpracuje stanovisko k žádosti.
Rovnocennost vzdělání
§ 33
(1) Povinnost prokázat zvláštní odbornou způsobilost (§ 21),
povinnost účastnit se vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích
úřadů (§ 27) nebo povinnost účastnit se vstupního vzdělávání
(§ 19) nemá úředník, který získal vzdělání v bakalářských nebo
magisterských studijních programech stanovených prováděcím právním
předpisem nebo kterému bylo vydáno osvědčení o uznání
rovnocennosti vzdělání nebo jeho části podle § 34.
(2) Územní samosprávný celek může zajišťovat činnosti
stanovené prováděcím právním předpisem (§ 21) nebo řízení úředníků
(§ 27) též prostřednictvím úředníků uvedených v odstavci 1.
§ 34
(1) Na žádost úředníka nebo územního samosprávného celku
ministerstvo vydá osvědčení o uznání rovnocennosti vzdělání nebo
jeho části získaného úředníkem v jiném studijním programu, než
který je stanoven prováděcím právním předpisem, nebo vzdělání
získaného v jiném oboru, popřípadě kurzu, pokud žadatel prokáže,
že obsah a rozsah vzdělávání, o jehož uznání se žádá, jsou
rovnocenné příslušnému vzdělávacímu programu pro prohlubování
kvalifikace podle tohoto zákona nebo jeho části.
(2) Zjistí-li ministerstvo, že rozsah a obsah oboru,
studijního programu nebo kurzu, o jehož uznání se žádá, jsou
v podstatných rysech odlišné od příslušného vzdělávacího programu
pro prohlubování kvalifikace podle tohoto zákona, žádost o uznání
rovnocennosti vzdělání nebo jeho části zamítne.
(3) Na řízení o vydání osvědčení se vztahují obecné předpisy
o správním řízení,13) pokud není dále stanoveno jinak. O žádosti
o uznání rovnocennosti vzdělání nebo jeho části ministerstvo
rozhodne do 3 měsíců od jejího doručení.
------------------------------------------------------------------
13) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve
znění pozdějších předpisů.
HLAVA V
STÁTNÍ SPRÁVA V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ ÚŘEDNÍKŮ
§ 35
Působnost ministerstva
(1) Ministerstvo
a) koordinuje prohlubování kvalifikace úředníků podle tohoto
zákona,
b) stanoví obsah obecné části zkoušky,
c) určuje soubor zkušebních otázek pro obecnou část zkoušky,
včetně obsahu a kritérií hodnocení zkoušky,
d) vede seznam odborníků na obecnou a na zvláštní část zkoušky,
e) rozhoduje o zařazení fyzických osob do seznamu odborníků na
obecnou část zkoušky,
f) jmenuje ze seznamu odborníků podle písmene d) členy zkušební
komise,
g) každoročně zveřejňuje seznam odborníků podle písmene d)
způsobem umožňujícím dálkový přístup,7)
h) vydává osvědčení podle § 25 a vede jejich evidenci,
i) rozhoduje o námitkách proti rozhodnutí podle § 26,
j) uznává rovnocenné vzdělání podle § 34,
k) zřizuje akreditační komisi podle § 32 a jmenuje a odvolává její
členy,
l) materiálně a finančně zabezpečuje činnost akreditační komise,
m) kontroluje činnost akreditovaných vzdělávacích institucí
a uskutečňování akreditovaných programů (§ 29 odst. 4);
postupuje při tom podle zvláštního právního předpisu,16)
n) rozhoduje o udělení akreditace vzdělávacích institucí
a vzdělávacích programů,
o) zveřejňuje každoročně seznam vzdělávacích institucí, které mají
platnou akreditaci podle tohoto zákona, ve Věstníku vlády pro
orgány krajů a orgány obcí a způsobem umožňujícím dálkový
přístup,7)
p) zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup7) zprávy
vzdělávacích institucí podle § 39,
r) vypracovává a zveřejňuje výroční zprávu o stavu vzdělávání
úředníků územních samosprávných celků,
s) plní jiné úkoly podle tohoto zákona.
(2) Ministerstvo spolupracuje s ostatními ústředními
správními úřady a kraji.
------------------------------------------------------------------
7) § 3 odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím.
16) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších
předpisů.
§ 36
Rozsah spolupráce ministerstva s ostatními
ústředními správními úřady
Příslušná ministerstva a ostatní ústřední správní úřady
a) stanoví obsah zvláštní části zkoušky a průběžně provádějí jeho
aktualizaci tak, aby odpovídal platnému právnímu stavu,
b) určují soubor zkušebních otázek pro zvláštní část zkoušky,
včetně obsahu a kritérií hodnocení zkoušky,
c) rozhodují o zařazení fyzických osob do seznamu odborníků na
zvláštní část zkoušky.
§ 37
Nezabezpečí-li vzdělávací instituce přípravu ke zkouškám nebo
vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů, ministerstvo ve
spolupráci s ostatními příslušnými ústředními správními úřady
zabezpečí přípravu a vzdělávání. V takovém případě ministerstvo
zajišťuje přípravu na zkoušku z obecné části a vzdělávání
vedoucích úředníků a vedoucích úřadů, a příslušná ministerstva
a další ústřední správní úřady zajišťují přípravu na zkoušku ze
zvláštní části.
HLAVA VI
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ A PŘECHODNÁ
Díl 1
Ustanovení společná
§ 38
(1) Územní samosprávný celek přijme opatření, aby při
přijímání do pracovního poměru úředníků nebo při jmenování
vedoucích úředníků bylo soustavně přihlíženo i k zájmu na
získávání a udržování rovnoměrného zastoupení pohlaví mezi
úředníky nebo na některém stupni řízení.
(2) Opatření přijatá příslušným orgánem územního
samosprávného celku, která by jinak byla diskriminací z důvodu
pohlaví, se za diskriminaci nepovažují, pokud je pro ně důvod
spočívající v nerovnoměrném zastoupení pohlaví mezi úředníky nebo
na některém stupni řízení. Přijatá opatření však nesmí směřovat
v neprospěch osoby opačného pohlaví, jejíž kvality jsou vyšší než
kvality současně s ní přijímaných osob do pracovního poměru
úředníků nebo při jmenování vedoucích úředníků.
§ 39
Vzdělávací instituce vypracují každoročně písemnou zprávu
obsahující základní údaje o vzdělávání poskytovaném podle tohoto
zákona v uplynulém kalendářním roce. Zprávu zašle vzdělávací
instituce ministerstvu do 31. května roku následujícího.
§ 40
Ustanovení o smlouvě podle § 29 odst. 2 věty druhé a třetí
a odstavce 3 zákoníku práce nelze na pracovněprávní vztahy
úředníků použít.
§ 41
Společná ustanovení o komisích
(1) Účast členů výběrové komise na jejím jednání, členů
akreditační komise na jejím jednání a členů zkušební komise při
zkouškách podle tohoto zákona je jiným úkonem v obecném zájmu,17)
při němž náleží členům těchto komisí náhrada mzdy (platu). Členům
těchto komisí, kteří nejsou v pracovním poměru ani v poměru
obdobném pracovnímu poměru, jsou však výdělečně činní, přísluší
náhrada ušlého výdělku za dobu výkonu funkce člena komise v jimi
prokázané výši, nejvýše však 80 Kč za hodinu nebo 680 Kč za jeden
den. Členům komise náleží náhrada jízdních výdajů v prokázané
výši; způsob dopravy určí předseda komise; náhradu jízdních výdajů
a náhradu ušlého výdělku vyplácí ministerstvo. Zaměstnavateli
člena komise nenáleží náhrada mzdy nebo platu za dobu uvolnění
jeho zaměstnance.
(2) Členy komise nesmějí být fyzické osoby, u nichž se
zřetelem na jejich vztah k některému ze zájemců ve výběrovém
řízení nebo k žadateli o akreditaci nebo k úředníkovi
vykonávajícímu zkoušku jsou důvodné pochybnosti o jejich
nepodjatosti. Člen komise je povinen bezprostředně po tom, co se
dozví o skutečnostech nasvědčujících jeho podjatosti, oznámit to
tomu, kdo jej jmenoval. Uchazeč, účastník řízení nebo úředník
oznámí osobě, která jmenuje členy komise, skutečnosti nasvědčující
podjatosti člena komise, jakmile se o těchto skutečnostech dozví.
O podjatosti člena komise rozhodne bez zbytečného odkladu osoba,
která jmenuje členy komise. Shledá-li, že je člen komise podjatý,
odvolá jej a na jeho místo jmenuje jinou osobu.
------------------------------------------------------------------
17) § 124 zákoníku práce.
§ 42
Ministerstvo vydá vyhlášky k provedení § 21 a § 33 odst. 1.
Díl 2
Přechodná ustanovení
§ 43
(1) Tímto zákonem se řídí také pracovní poměry vzniklé před
1. lednem 2003, pokud není dále stanoveno jinak; jejich vznik,
jakož i nároky z nich vzniklé a právní úkony učiněné před 1.
lednem 2003 se však posuzují podle dosavadních předpisů.
(2) Nestanoví-li tento zákon jinak, fyzická osoba, která je
ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona zaměstnancem územního
samosprávného celku, vykonává správní činnosti a splňuje
předpoklady podle § 4, se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
považuje za úředníka podle tohoto zákona.
(3) Fyzická osoba, která je ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona vedoucím zaměstnancem územního samosprávného celku,
vykonává správní činnosti a splňuje předpoklady podle § 4, se dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona považuje za vedoucího úředníka
podle tohoto zákona.
(4) Fyzická osoba, která ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona vykonává funkci tajemníka obecního úřadu, tajemníka
magistrátu statutárního města, tajemníka úřadu městského obvodu
nebo městské části územně členěného statutárního města, ředitele
krajského úřadu, ředitele Magistrátu hlavního města Prahy nebo
tajemníka úřadu městské části hlavního města Prahy, se považuje za
vedoucího úřadu podle tohoto zákona.
(5) Zvláštní odborná způsobilost ověřená zkouškou podle
zvláštních právních předpisů18) v době od 24. listopadu 1990 do
dne nabytí účinnosti tohoto zákona se považuje za zvláštní
odbornou způsobilost prokázanou podle tohoto zákona.
(6) Přihlášky ke zkoušce zvláštní odborné způsobilosti podané
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se považují za přihlášky
učiněné podle § 21 odst. 5.
(7) U úředníka, který ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona
vykonává správní činnost, na niž se vztahuje předpoklad zvláštní
odborné způsobilosti a tento předpoklad nesplňuje, počínají lhůty
podle § 21 odst. 1 a 2 běžet ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona a činí 30 měsíců. Není-li tento úředník ke dni nabytí
účinnosti tohoto zákona přihlášen ke zkoušce zvláštní odborné
způsobilosti, územní samosprávný celek je povinen jej přihlásit do
3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(8) U úředníka, u kterého by lhůty podle § 21 odst. 1 a 2
jinak skončily před uplynutím 30 měsíců ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, se tyto lhůty prodlužují o 12 měsíců.
(9) Zaměstnanec, který je ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona vedoucím zaměstnancem v úřadu územního samosprávného celku,
má povinnost ukončit vzdělávání vedoucích úředníků do 4 let ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(10) Úředník, jemuž do 31. prosince 2007 vznikne nárok na
starobní důchod, prokazuje zvláštní odbornou způsobilost jen
tehdy, jestliže o to sám požádá. Vedoucí úředník, jemuž do 31.
prosince 2007 vznikne nárok na starobní důchod, se účastní
vzdělávání vedoucích úředníků jen tehdy, jestliže o to sám požádá.
(11) Plán vzdělávání úředníka podle § 17 odst. 5 pro osobu,
která je úředníkem ke dni účinnosti tohoto zákona, vypracuje
vedoucí úřadu nejpozději do 2 let ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
(12) Fyzická osoba, která se podle odstavce 3 považuje za
vedoucího úředníka podle tohoto zákona, a fyzická osoba, která se
podle odstavce 4 považuje za vedoucího úřadu podle tohoto zákona,
je povinna prokázat splnění předpokladů podle § 4 odst. 3 části
věty za středníkem nejpozději do 30. června 2003.
------------------------------------------------------------------
18) Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech, ve znění zákona č.
320/2001 Sb.
Vyhláška č. 345/2000 Sb., o ověřování zvláštní odborné
způsobilosti zaměstnanců obcí, krajů, hlavního města Prahy,
městských částí hlavního města Prahy a okresních úřadů, osob
stojících v čele zvláštních orgánů zřízených na základě
zvláštních zákonů a předsedů komisí, kterým byl svěřen výkon
přenesené působnosti, (vyhláška o zvláštní odborné
způsobilosti), ve znění vyhlášky č. 427/2000 Sb.
Vyhláška č. 51/1998 Sb., kterou se stanoví předpoklady pro
výkon funkcí vyžadujících zvláštní odbornou způsobilost
v okresních úřadech a v obecních úřadech (vyhláška o zvláštní
odborné způsobilosti), ve znění vyhlášky č. 121/1999 Sb.
Vyhláška č. 260/1991 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti
pracovníků okresních úřadů a jejím ověřování, ve znění
vyhlášky č. 535/1992 Sb.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákoníku práce
§ 44
Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění zákona č.
88/1968 Sb., zákona č. 153/1969 Sb., zákona č. 100/1970 Sb.,
zákona č. 20/1975 Sb., zákona č. 72/1982 Sb., zákona č. 111/1984
Sb., zákona č. 22/1985 Sb., zákona č. 52/1987 Sb., zákona č.
98/1987 Sb., zákona č. 188/1988 Sb., zákona č. 3/1991 Sb., zákona
č. 297/1991 Sb., zákona č. 231/1992 Sb., zákona č. 264/1992 Sb.,
zákona č. 590/1992 Sb., zákona č. 37/1993 Sb., zákona č. 74/1994
Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 287/1995 Sb., zákona č.
138/1996 Sb., zákona č. 167/1999 Sb., zákona č. 225/1999 Sb.,
zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 155/2000 Sb., zákona č. 220/2000
Sb., zákona č. 238/2000 Sb., zákona č. 257/2000 Sb., zákona č.
258/2000 Sb., zákona č. 177/2001 Sb., zákona č. 6/2002 Sb., zákona
č. 136/2002 Sb. a zákona č. 311/2002 Sb., se mění takto:
1. V § 5 se za slova "Pracovněprávní vztahy" vkládají slova
"úředníků územních samosprávných celků,".
2. V § 73 odst. 2 se slova "orgánů územních samosprávných
celků" nahrazují slovy včetně poznámky pod čarou č. 16a) "územních
samosprávných celků zařazení do obecního úřadu, městského úřadu,
magistrátu statutárního města nebo magistrátu územně členěného
statutárního města, úřadu městského obvodu nebo úřadu městské
části územně členěného statutárního města, krajského úřadu,
Magistrátu hlavního města Prahy a úřadu městské části hlavního
města Prahy, s výjimkou úředníků územních samosprávných celků
podle zvláštního právního předpisu16a)
------------------------------------------------------------------
16a) Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných
celků a o změně některých zákonů.".
Dosavadní poznámka pod čarou č. 16a) se označuje jako poznámka pod
čarou č. 16b) včetně odkazu na poznámku pod čarou.
ČÁST TŘETÍ
Změna obchodního zákoníku
§ 45
Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění zákona č.
264/1992 Sb., zákona č. 591/1992 Sb., zákona č. 600/1992 Sb.,
zákona č. 286/1993 Sb., zákona č. 156/1994 Sb., zákona č. 84/1995
Sb., zákona č. 94/1996 Sb., zákona č. 142/1996 Sb., zákona č.
77/1997 Sb., zákona č. 15/1998 Sb., zákona č. 165/1998 Sb., zákona
č. 356/1999 Sb., zákona č. 27/2000 Sb., zákona č. 29/2000 Sb.,
zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 105/2000 Sb., zákona č. 367/2000
Sb., zákona č. 370/2000 Sb., zákona č. 120/2001 Sb., zákona č.
239/2001 Sb., zákona č. 353/2001 Sb., zákona č. 501/2001 Sb.,
zákona č. 15/2002 Sb., zákona č. 125/2002 Sb., zákona č. 126/2002
Sb., zákona č. 151/2002 Sb., zákona č. 308/2002 Sb. a zákona č.
309/2002 Sb., se mění takto:
1. V § 66 se doplňují odstavce 10 a 11, které znějí:
"(10) Jsou-li orgánem nebo členy orgánu společnosti úředníci
územního samosprávného celku, kteří byli takto vysláni jako
zástupci územního samosprávného celku, jehož jsou zaměstnanci,
hradí škodu, za kterou tyto osoby podle tohoto zákona odpovídají,
tento územní samosprávný celek.
(11) Územní samosprávný celek má právo, aby osoby, za které
podle odstavce 10 uhradil škodu a které tuto škodu způsobily svým
zaviněním, mu ji nahradily, a to nejvýše v rozsahu, ve kterém tyto
osoby podle zákoníku práce odpovídají za škodu způsobenou
zaviněným porušením povinnosti.".
2. V § 220l odst. 1 poslední věta zní: "Ustanovení § 66 odst.
8 až 11 zde platí obdobně.".
3. V § 220w odst. 1 poslední věta zní: "Ustanovení § 66 odst.
8 až 11 zde platí obdobně.".
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o hlavním městě Praze
§ 46
Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona
č. 145/2001 Sb., zákona č. 273/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb.,
zákona č. 450/2001 Sb. a zákona č. 311/2002 Sb., se mění takto:
1. § 84, 85 a 86 se zrušují.
2. V § 120 odst. 2 se slova "a 86" zrušují.
3. § 127 se včetně poznámky pod čarou č. 24) a odkazu na ni
zrušuje.
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona, kterým se stanoví některé další
předpoklady pro výkon některých funkcí ve
státních orgánech a organizacích České a
Slovenské Federativní Republiky, České
republiky a Slovenské republiky
§ 47
Zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další
předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech
a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České
republiky a Slovenské republiky, ve znění nálezu Ústavního soudu
České a Slovenské Federativní Republiky ze dne 26. listopadu 1992
vyhlášeného v částce 116/1992 Sb., zákona č. 254/1995 Sb., zákona
č. 422/2000 Sb., zákona č. 147/2001 Sb., zákona č. 151/2002 Sb.
a zákona č. 309/2002 Sb., se mění takto:
1. V § 1 odst. 1 se za písmeno f) vkládá nové písmeno g),
které zní:
"g) v úřadech územních samosprávných celků,".
2. V § 1 odst. 3 se na konci doplňuje tato věta: "Funkcemi
podle odstavce 1 písm. g) se rozumí funkce vedoucího úřadu
a vedoucích úředníků.".
ČÁST ŠESTÁ
ÚČINNOST
§ 48
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2003, s výjimkou
ustanovení § 29 až 32, § 35 odst. 1 písm. k), l) a n) a § 41,
která nabývají účinnosti dnem vyhlášení.
Klaus v. r.
Havel v. r.
v z. Rychetský v. r.
|